Λιγότεροι κύλινδροι, λιγότερα κυβικά, αυξημένη απόδοση μειωμένη κατανάλωση. Δύο νέοι κινητήρες, ένας βενζίνης και ένας diesel με κοινό κυβισμό (1969 κ.εκ.) και κοινά γεωμετρικά χαρακτηριστικά (4 κύλινδροι με ίδια διάμετρο Χ διαδρομή, σηματοδοτούν το νέο, οικολογικό κεφάλαιο στον τομέα της εξέλιξης των μηχανών εσωτερικής καύσης για τη Volvo. Μαζί με αυτούς την εμφάνισή του κάνει ένα εντελώς νέο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων με οκτώ σχέσεις μετάδοσης. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Η οικογένεια συστημάτων μετάδοσης κίνησης Drive-E, που στη διάρκεια της εξέλιξης είχε γίνει γνωστή με τον κωδικό VEA (Volvo Engine Architecture – Αρχιτεκτονική Κινητήρων Volvo), ουσιαστικά «κτίζεται» πάνω σε δύο εντελώς νέους δίλιτρους τετρακύλινδρους κινητήρες.

• Ο ένας είναι πετρελαιοκινητήρας, τεχνολογίας common rail (κοινής γραμμής τροφοδοσίας καυσίμου) που σε διάφορες ρυθμίσεις και εκδόσεις αποδίδει από 120 έως 230 ίππους (D4). Όντας υπερτροφοδοτούμενος (turbodiesel) διαθέτει όχι ένα, αλλά δύο στροβιλοσυμπιεστές (τούρμπο) για ομαλή απόδοση σε όλο το φάσμα των στροφών λειτουργίας του. Πρόκειται για τον πρώτο κινητήρα στον οποίο θα υιοθετηθεί η i-Art, μία εντελώς νέα, τεχνολογία της Volvo που επιτρέπει τον έλεγχο της πίεσης ψεκασμού του καυσίμου χωριστά σε κάθε κύλινδρο. Σημειώνουμε ότι η πίεση λειτουργίας του common rail είναι ιδιαίτερα υψηλή (2500 bar) γεγονός που συμβάλλει στη βελτίωση της απόδοσης.

• Ο άλλος είναι βενζινοκινητήρας άμεσου ψεκασμού και θα ξεκινά από τους 140 ίππους. Ανάλογα με τις ρυθμίσεις και αυτός θα διατίθεται σε διάφορες εκδόσεις. Στην κορυφαία έκδοσή του (Τ6) η ισχύς θα φτάνει τους 306 ίππους. Ο συνδυασμός μηχανικού υπερσυμπιεστή (κομπρέσορα) και υπερσυμπιεστή καυσαερίων (turbo) εξασφαλίζει άμεση απόκριση στις χαμηλές στροφές και αυξημένη απόδοση στις ψηλότερες.

Ads

Οι πρώτοι Drive-E κινητήρες παρουσιάστηκαν πρόσφατα «φορεμένοι» στα ανανεωμένα XC60, S60 και V60, στη Νίκαια της Γαλλίας, όπου είχαμε την ευκαιρία να πάρουμε μια πρώτη γεύση από τις δυνατότητές τους. Πρόκειται για τις βενζινοκίνητες εκδόσεις Τ5 245 ίππων και Τ6 306 ίππων και την πετρελαιοκίνητη D4 των 181 ίππων. Οι Τ5 και D4 εκδόσεις θα είναι επίσης διαθέσιμες στα Νέα XC70 και S80 ενώ συνολικά, σε πρώτη φάση, οι κινητήρες της οικογένειας Drive-E θα αντικαταστήσουν οκτώ διαφορετικούς κινητήρες σε τρεις πλατφόρμες.

Άλλες βελτιώσεις στους βενζινοκινητήρες Drive-E είναι η μείωση των τριβών με τη χρήση ρουλεμάν στον εκκεντροφόρο άξονα, ο υψηλής ταχύτητας μεταβλητός χρονισμός των βαλβίδων και η ευφυής διαχείριση της θερμοκρασίας με τη χρήση ηλεκτρικής αντλίας νερού μεταβλητής λειτουργίας.

Σύμφωνα με τον Ντέρεκ Κραμπ (Derek Crabb), Αντιπρόεδρο Κινητήρων και Συστημάτων Μετάδοσης στη Volvo Cars, «για αντίστοιχη αποδιδόμενη ισχύ οι νέας γενιάς τετρακύλινδροι κινητήρες της Volvo θα έχουν σημαντικά χαμηλότερο βάρος και μέγεθος από οποιονδήποτε εξακύλινδρο της αγοράς. Κατ’ αναλογία, η οικονομία καυσίμου θα αγγίζει ακόμα και το 30%, σε σύγκριση με σημερινούς κινητήρες αντίστοιχης ιπποδύναμης. Μάλιστα η δυνατότητα που έχει η Volvo για χρήση ηλεκτροκίνησης μέσα από υβριδικά συστήματα, θα μας δώσει την ευκαιρία οι νέοι τετρακύλινδροι κινητήρες Drive-E να φτάσουν σε επίπεδα επιδόσεων των σημερινών V8 κινητήρων.»

Τέλος, με αφορμή την παρουσίαση της νέας γενιάς κινητήρων, η Volvo παρουσίασε και ένα εντελώς νέο αυτόματο, ηλεκτρονικά ελεγχόμενο κιβώτιο οκτώ σχέσεων που συνδυάζεται μαζί τους. Πρόκειται για ένα μεγάλο βήμα για τη σουηδική εταιρία, που πλέον διαθέτει ένα αξιόλογο αυτόματο/σειριακό κιβώτιο ταχυτήτων, ικανό να προσφέρει στον οδηγό αυξημένη δυνατότητα ελέγχου του οχήματος κατά τη γρήγορη οδήγηση, αλλά και την άνεση που περιμένει κανείς από ένα αυτόματο κιβώτιο όταν θέλει να οδηγήσει πιο χαλαρά. Αξίζει να προστεθεί ότι διαθέσιμο με τους νέους κινητήρες θα ένα αναβαθμισμένο κιβώτιο έξι σχέσεων, ρυθμισμένο με στόχο τη βελτιωμένη κατανάλωση καυσίμου.

Οι νέοι κινητήρες έχουν εξελιχθεί από την ίδια τη Volvo και θα κατασκευάζονται στη Σουηδία, στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Σέβντε (Skövde), περίπου 150 χιλιόμετρα από την έδρα της Volvo, στο Γκέτεμποργκ.

Σημειώνουμε ότι στην Ελλάδα πωλούνται ήδη τα ανανεωμένα S60, V60 (με υφιστάμενους κινητήρες βενζίνης και ντίζελ 1,6 λίτρων) και XC60 (με υφιστάμενο ντίζελ 2,0 λίτρων). Οι τιμές ξεκινούν από τα 24.900 για το S60 1.6 T3 (150 ίπποι) και από τα 25.900 για το V60 1.6 T3, ενώ το XC60 D3 (136 ίππων) κοστίζει 33.900 ευρώ (όλες οι τιμές είναι με απόσυρση). Η νέα σειρά κινητήρων Drive-E θα αρχίσει να πωλείται στην Ελλάδα στα τέλη Οκτωβρίου.

Τιμές αναμένονται.