Το «Ad Astra» του Τζέιμς Γκρέι, είναι μία προσεγμένη ταινία επιστημονικής φαντασίας, που αν και το φινάλε την αδικεί, καταφέρνει ωστόσο να κερδίσει τον ενδιαφέρον μέσα από την υπέροχη φωτογραφία και τους βασικούς χαρακτήρες, τους οποίους υποδύονται οι δημοφιλείς ηθοποιοί: Μπραντ Πιτ, Τόμι Λι Τζόουνς, Ντόναλντ Σάδερλαντ και Λιβ Τάιλερ.

Ads

Ο αστροναύτης Ρόι ΜακΜπράιντ (Μπραντ Πιτ) ταξιδεύει στα πέρατα του ηλιακού συστήματος, με σκοπό να βρει τον χαμένο πατέρα του και να διαλευκάνει ένα μυστήριο που απειλεί την επιβίωση του πλανήτη. Το ταξίδι του θα φέρει στην επιφάνεια μυστικά που θέτουν υπό αμφισβήτηση τη φύση της ανθρώπινης ύπαρξης και τη θέση μας στο σύμπαν.

Η ταινία ξεκινάει ιδανικά και με όπλο την υπέροχη φωτογραφία του Χόιτε Bαν Χοϊτέμα, μαγνητίζει τον θεατή. Στα θετικά, η σκηνή καταδίωξης της αυτοκινητοπομπής στην σκοτεινή πλευρά της Σελήνης, που θυμίζει κάτι από το «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής», αλλά και η απόκοσμη απεικόνιση του Άρη που φέρνει στο νου το έπος του Ντένις Βιλνέβ, «Blade Runner 2049».

Σταδιακά όμως το αρχικά καλό σενάριο περνά σε δεύτερη μοίρα, με τις σκηνές δράσεις να αυξάνονται εκθετικά, ενώ η επιστημονική αληθοφάνεια της αρχικής συμπαθητικής ιδέας, πάει περίπατο… Τελικά αυτό που μένει στον θεατή είναι ένας εξαιρετικός Μπραντ Πιτ, που αιχμαλωτίζει τον φάκο σε κάθε σκηνή, καθώς και οι ενδιαφέροντες δεύτεροι ρόλοι, εκ των οποίων ξεχωρίζει ο σπουδαίος, Τόμι Λι Τζόουνς.

Ads

image

Ο σκηνοθέτης της ταινίας, Τζέιμς Γκρέι εξηγεί: «Η ιδέα για το Σχέδιο Λίμα ήταν πως θα βρίσκονταν μακριά από τον ήλιο και το μαγνητικό του πεδίο δεν θα εμπόδιζε καθόλου την ισορροπία τους. Έτσι, θα είχαν χρόνο να ελέγξουν λεπτομερώς για άλλων ειδών πλανήτες. Σκοπός της αποστολής ήταν να βρουν αν υπάρχουν σημάδια ανώτερης μορφής ζωής».

Για να πραγματοποιήσει κάποιος μια αυθεντική ταινία επιστημονικής φαντασίας δεν γίνεται να μην απευθυνθεί στους ειδικούς του θέματος για τις κατάλληλες πληροφορίες. Έτσι, οι δημιουργοί της ταινίας στράφηκαν στους ειδικούς της NASA. Ο συνταξιούχος αστροναύτης Γκάρετ Ράισμαν υπήρξε από τις πρώτες πηγές πληροφόρησης του σκηνοθέτη σχετικά με το ταξίδι στο διάστημα.

Στην παραγωγή ήταν παρών στις σκηνές όπου η συμμετοχή χάρη στις γνώσεις του περί του θέματος ήταν ιδιαίτερα βοηθητικές. Επίσης, συμμετείχε και στην συγγραφή του σεναρίου. Αξίζει να σημειώσουμε, πως αν και η ταινία διαδραματίζεται στο διάστημα, η χρήση green screen και CGI είναι ευτυχώς περιορισμένη.

Η Οδύσσεια του Ρόι / Μπραντ Πιτ

image

«Per Aspera ad Astra». Στο μέλλον, ο αστροναύτης Ρόι ΜακΜπράιντ (Μπραντ Πιτ: Se7en, Fight Club, Δίπλα στη Θάλασσα) είναι ο αρχηγός της αποστολής που θα κατασκευάσει τη μεγαλύτερη κεραία που έχει υπάρξει ποτέ. Σκοπός αυτής της αποστολής είναι η αναζήτηση ανώτερης μορφής ζωής. Ένα ξαφνικό βραχυκύκλωμα όμως, παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή. Αυτό είναι ένα από τα τελευταία περιστατικά που έχουν συμβεί τελευταία στη Γη, καθώς πολύ συχνά ξεσπούν πυρκαγιές και συντρίβονται αεροπλάνα εξαιτίας βραχυκυκλωμάτων στο δίκτυο, που με τη σειρά τους προκαλούνται από ραδιενεργά ρεύματα.

Οι μυστικές υπηρεσίες των Ηνωμένων Πολιτειών, πιστεύουν πως αυτές οι εκρήξεις είναι αποτέλεσμα των κοσμικών ακτινών που προκλήθηκαν έπειτα από έκρηξη κατά τη διάρκεια μιας αποστολής, υπό την ονομασία Σχέδιο Λίμα. Η εν λόγω αποστολή έλαβε χώρα κοντά στον Κρόνο πριν από αρκετά χρόνια και τα μέλη του πληρώματος έκτοτε χάθηκαν στο διάστημα.

image

Διοικητής εκείνης της αποστολής ήταν ο πατέρας του Ρόι, ο Κλίφορντ ΜακΜπράιντ (Τόμι Λι Τζόουνς), ένας θρυλικός αστροναύτης που αγνοείται τα τελευταία 16 χρόνια. Αν και ο Ρόι δεν τον έχει δει από την ηλικία των 16 ετών, δεν έπαψε να τον έχει ως είδωλο. Έμαθε από εκείνον να παίρνει ρίσκα και να αναζητά απαντήσεις για τα πάντα στο απέραντο διάστημα.

Όμως, ο Κλίφορντ υπήρξε απόμακρος ως πατέρας με αποτέλεσμα ο Ρόι να δείχνει μοναχικός και απομονωμένος, μακριά από τη δημιουργία σχέσεων, καταπιέζοντας θετικά και αρνητικά συναισθήματα. Ο σκηνοθέτης δηλώνει:

«Οι κυβερνητικοί αξιωματούχοι των Η.Π.Α. λένε στον Ρόι πως ο πατέρας του, τον οποίο θεωρούσε πια νεκρό, είναι ζωντανός και βρίσκεται κάπου στο ηλιακό σύστημα. Ο Ρόι πρέπει να επικοινωνήσει μαζί με τον πατέρα του, καθώς ενδέχεται να ετοιμάζει κάτι κακό με κίνδυνο να βλάψει κάποιους. Ο Ρόι είναι η μόνη ελπίδα τους να τον βρουν ξανά».

Ο Ρόι θα χρειαστεί να μεταφερθεί πρώτα στη Σελήνη και να βρει το αεροσκάφος Κεφέας που θα τον μεταφέρει στον Άρη. Αν όλα γίνουν σωστά, τότε θα μπορέσει να συνεχίσει στον προορισμό του.

image

Πως γεννήθηκε η ιδέα της ταινίας

Ο σκηνοθέτης Τζέιμς Γκρέι, αναφέρει πως η πρώτη του έμπνευση για τη δημιουργία της ταινίας δημιουργήθηκε όταν διάβασε για τη δουλειά του βραβευμένου με Νόμπελ φυσικού Ενρίκο Φέρμι, γνωστός για την κατασκευή του πρώτου ατομικού αντιδραστήρα το 1942.

«Μετά από αυτό, μου ερχόταν στο νου το γνωστό βιβλίο «Heart of Darkness» που έγραψε ο Τζόζεφ Κόνραντ και χρησιμοποιήθηκε και στην ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, «Αποκάλυψη Τώρα». Η ιδέα προήλθε από εκεί», λέει ο Γκρέι. Στο σενάριο της ταινίας συνέβαλε και ο Ίθαν Γκρος, συμμαθητής του Γκρέι από το Πανεπιστήμιο και συνεργάτης του σε πολλές ταινίες.

«Η ιδέα ήταν να έχουμε έναν ήρωα σε ένα ταξίδι επιμορφωτικό για τον ίδιο, κάτι ανάλογο με τις περιπτώσεις του «Αποκάλυψη Τώρα» και «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος». Ο ήρωας δεν θα ήταν ποτέ ο ίδιος στο τέλος από όταν ήταν στην αρχή του ταξιδιού του», λέει ο Γκρος.

«Σκεφτόμουν πολύ την ατάκα του συγγραφέα Άρθουρ Κλαρκ – που έγραψε το «2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος» – και είναι φανταστική», προσθέτει ο ίδιος. Λέει: «Είτε δεν είμαστε μόνοι μας στο διάστημα είτε είμαστε, είναι εξίσου κάτι το τρομακτικό». Και μετά είπα πως δεν θυμάμαι να έχω δει κάποια ταινία που να είναι ο άνθρωπος μόνος του στο διάστημα. Επομένως, μου ήρθε η ιδέα να βάλω τον πατέρα του Ρόι να κάνει αυτά τα επικίνδυνα πειράματα και στη συνέχεια ο Ρόι να προσπαθήσει να τον εντοπίσει. Θα έλεγα πως η ταινία έχει να κάνει πολύ με τη σχέση πατέρα και γιου».

image

Οι Πρωταγωνιστές

Εκτός από τον Μπραντ Πιτ, στον πραγματικά ενδιαφέρον ρόλο του πατέρα του Ρόι, συναντούμε τον βραβευμένο με Όσκαρ ηθοποιό, Τόμι Λι Τζόουνς (Ο Φυγάς, Καμία Πατρίδα για τους Μελλοθάνατους), ο οποίος αναφέρει σχετικά: «Μου αρέσει το είδος της επιστημονικής φαντασίας και πιστεύω πως η ταινία αυτή είναι πραγματικά καλή και το σενάριο της επίσης. Ο Κλίφορντ είναι ένας αξιόλογος αστροναύτης, ένας δεινός εξερευνητής που κατέληξε να γίνει επικίνδυνος. Ουσιαστικά ένας χαμένος άνθρωπος».

Ο Γκρέι λέει για τον Τζόουνς: «Είναι εξαιρετικά καλά προετοιμασμένος και ακριβής στον ρόλο του και θα κάνει ακριβώς ότι του πεις. Στη συνέχεια εκείνος θα κάνει ότι είναι σωστό». Ο Πιτ δηλώνει επίσης: «Ο Τόμι ήταν η κατάλληλη επιλογή για τον ρόλο του Κλίφορντ. Είναι γνωστό πως είναι πολύ έξυπνος, πολύ ικανός, γι’ αυτό και ταίριαζε απόλυτα στον ρόλο. Αφήνει ένα ανεξίτηλο σημάδι στην ταινία».

Ανάμεσα στα υπόλοιπα ονόματα του καστ, συναντάμε την υποψήφια για Όσκαρ, Ρουθ Νέγκα (Loving, Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ) στον ρόλο της Χέλεν Λάντος. Η Νέγκα είχε συνεργαστεί ξανά με τον Μπραντ Πιτ στην ταινία «Παγκόσμιος Πόλεμος Ζ». Ο Γκρέι λέει: «Για μια γυναίκα σαν τη Χέλεν, που γεννήθηκε και μεγάλωσε στον Άρη, χρειάζεσαι μια συναισθηματικότητα. Έχω δει τη Ρουθ στην ταινία «Loving» και ήταν καταπληκτική. Στη ταινία εδώ, έχει έναν πραγματικά ασυνήθιστο ρόλο με απίστευτο βάθος χαρακτήρα. Είναι μια φανταστική ηθοποιός».

Ένα από τα δυνατά πρόσωπα του καστ είναι ο βετεράνος ηθοποιός, Ντόναλντ Σάδερλαντ (M*A*S*H, Μετά Τα Μεσάνυχτα, Συνηθισμένοι Άνθρωποι), ο οποίος υποδύεται τον συνταγματάρχη Προύιτ. Ο ρόλος του στην ταινία μπορεί να είναι σύντομος, αλλά είναι σημαντικός και κρίσιμος. Ο ίδιος δηλώνει ενθουσιασμένος που δούλεψε με τον Πιτ και το Γκρέι: «Η ταινία πρόκειται για κάτι που αξίζει να δεις και σε βάζει να σκεφτείς αρκετά αυτά που είδες. Είναι ένα έργο που σε βάζει σε σκέψεις». Ο Πιτ συμπληρώνει: «Ήταν μεγάλη χαρά για μένα να συνεργαστώ με τον αξεπέραστο Ντόναλντ Σάδερλαντ. Είμαι θαυμαστής του, μιας και έχει παίξει σε πολλές αγαπημένες μου ταινίες. Ήταν μοναδική εμπειρία». Στο υπόλοιπο καστ βρίσκουμε τους Λιβ Τάιλερ, Λόρεν Ντιν, Κίμπερλι Ελίς και Μπόμπι Νις.

image

Η NASA

Για να πραγματοποιήσει κάποιος μια αυθεντική ταινία επιστημονικής φαντασίας δεν γίνεται να μην απευθυνθεί στους ειδικούς του θέματος για τις κατάλληλες πληροφορίες. Έτσι, οι δημιουργοί της ταινίας στράφηκαν στους ειδικούς της NASA. Ο συνταξιούχος αστροναύτης, Γκάρετ Ράισμαν υπήρξε από τις πρώτες πηγές πληροφόρησης του σκηνοθέτη σχετικά με το ταξίδι στο διάστημα. Στην παραγωγή ήταν παρών στις σκηνές όπου η συμμετοχή χάρη στις γνώσεις του περί του θέματος ήταν ιδιαίτερα βοηθητικές. Επίσης, συμμετείχε και στην συγγραφή του σεναρίου.

Πέρα από τον Ράισμαν, σημαντική υποστήριξη υπήρχε και από τον μηχανικό της αεροπορίας, Ρόμπερτ Γιάουελ που εργάστηκε και για λογαριασμό της NASA. «Καλέσαμε αρκετούς αστροναύτες και ειδικούς από τη NASA, τη JPL και τη Space-X. Αυτό που κάναμε ήταν να ανταλλάξουμε πάρα πολλές απόψεις για το πού πάνε τα πράγματα και πώς ήταν πριν. Κάποιες φορές θα χρειαστείς να κοιτάξεις πίσω για να μπορέσεις να κοιτάξεις μπροστά. Αυτό μου έμαθε πολλά», ισχυρίζεται ο Γκρέι.

image

Φωτογραφία

Στη θέση του διευθυντή φωτογραφίας βρίσκουμε τον υποψήφιο για Όσκαρ, Χόιτε Βαν Χοϊτέμα (Interstellar, Dunkirk) που αναλαμβάνει για δεύτερη φορά μια ταινία με ταξίδι στο διάστημα.

«Είμαι πολύ ευγνώμων που συνεργάστηκα με τον Χόιτε γιατί μου άρεσαν κάποια τεχνικά πράγματα που είχε δοκιμάσει προηγουμένως στο «Interstellar», τα οποία δεν ξέρω πως τα έκανε – κινηματογράφησε με τον τρόπο του το κενό βαρύτητας και έκανε πετυχημένες λήψεις σε οριζόντια και κάθετα sets με πολύ καλά αποτελέσματα», αναφέρει ο Γκρέι. «Το συνεργείο του είναι επίσης φανταστικό και πολύ αφοσιωμένο στη δουλειά του. Είναι υπέροχοι».

Ο σχεδιαστής παραγωγής Κέβιν Τόμσον εξέφρασε πως η απόφαση να γυρίσουν σε φιλμ αντί ψηφιακού format την ταινία βοήθησε σε μεγάλο βαθμό να αποδώσουν με μοναδικό τρόπο τις ατμόσφαιρες των πλανητών. «Με το να κινηματογραφείς χρησιμοποιώντας φιλμ μπορείς να πάρεις περισσότερα από την εικόνα σου από ότι με τον ψηφιακό τρόπο. Καταφέραμε έτσι να απεικονίσουμε αρτιότερα την υγρασία ορισμένων τοποθεσιών αξιοποιώντας τα πλεονεκτήματα του φιλμ».

image

Ad Astra
Σκηνοθεσία: Τζέιμς Γκρέι
Σενάριο: Τζέιμς Γκρέι, Ίθαν Γκρος
Πρωταγωνιστούν: Μπραντ Πιτ, Τόμι Λι Τζόουνς, Ρουθ Νέγκα, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Τζέιμι Κένεντι
Φωτογραφία: Χόιτε Bαν Χοϊτέμα
Μοντάζ: Τζον Άξελραντ, Λι Χόιγκεν
Μουσική: Μαξ Ρίχτερ
Χώρα Παραγωγής: Βραζιλία, Η.Π.Α., Κίνα
Έτος Παραγωγής: 2019
Διάρκεια: 124 λεπτά