Μόλις δυο εβδομάδες πριν τον σοβαρό τραυματισμό του, ο Μάριος Λιώλος προειδοποιούσε για την ανεξέλεγκτη αστυνομική βία, με αφορμή την έκθεση της Ενωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδος. 
«Οι δυνάμεις των ΜΑΤ βλέπουν τους φακούς των φωτορεπόρτερ ως φονικά όπλα» είχε δηλώσει ο Χρ. Παπουτσής προκειμένου να δικαιολογήσει την αστυνομική βία απέναντι στους Έλληνες Φωτορεπόρτερ. Εκείνοι από τη μεριά τους απαντούν σ’όσους τους στοχοποιούν με μια πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση φωτογραφίας που φιλοξενείται αυτές τις μέρες στη συμπρωτεύουσα.  Γράφει η Φωτεινή Λαμπρίδη.

Ads

 
Στην έκθεση της Ένωσης Φωτορεπόρτερ Ελλάδας, «Η είδηση υπό διωγμό», οι άνθρωποι του τύπου γίνονται οι ίδιοι πρωταγωνιστές της είδησης. Για πρώτη φορά βλέπουμε στις φωτογραφίες τους ίδιους τους φωτορεπόρτερ και τους εικονολήπτες ως θύματα της αστυνομικής βίας κατά την προσπάθειά τους να αποτυπώσουν τα τεκταινόμενα.

image

*Πατήστε πάνω στις φωτογραφίες για να τις δείτε ολόκληρες
 
Οι Έλληνες φωτορεπόρτερ θέλουν να κάνουν σαφές, ότι σήμερα εν μέσω της κρίσης, δεν χρειάζεται να είσαι πολεμικός ανταποκριτής για να βιώσεις προσωπική βία κατά τη διάρκεια της εργασίας σου. Άλλωστε όπως διαφαίνεται και στις φωτογραφίες της έκθεσης, οι συνθήκες φωτογράφισης μιας διαδήλωσης στην Αθήνα, είναι συχνά πιο δύσκολο από το να καλύψεις πολεμικό ρεπορτάζ.
 
«Είμαστε κι εμείς εργαζόμενοι. Ο κλάδος μας χτυπήθηκε πριν ξεσπάσει η κρίση. Αποφασίσαμε να βγούμε μπροστά με αυτή την έκθεση να  εκτεθούμε γιατί πιστεύουμε πως είμαστε σε οριακό σημείο και πρέπει ο κόσμος να μάθει πως αυξάνεται δραματικά η αστυνομική βία εις βάρος των φωτορεπόρτερ» λέει στο tvxs ο πρόεδρος του σωματείου Μάριος Λώλος.

Ads

image
 
Πώς το ερμηνεύει ο ίδιος;
«Όσο βαθαίνει η κρίση, ο κόσμος βγαίνει έξω, οι διαδηλωτές αυξάνονται  και οι κατασταλτικοί μηχανισμοί δεν θέλουν αυτόπτες μάρτυρες. Μας δέρνουν, μας προτρέπουν να φοράμε γιλέκο που γράφει press έτσι ώστε να γινόμαστε στόχος ενός κομματιού διαδηλωτών που επιτίθεται σε δημοσιογράφους και φωτορεπόρτερ και το αποκορύφωμα είναι πως δημοσιεύουν δικές μας φωτογραφίες στο επίσημο site της αστυνομίας δίπλα σε άλλες, αγνώστου προελεύσεως οι οποίες είναι τραβηγμένες από την ταράτσα της Μεγάλης Βρετανίας. Να σημειώσω πως το συγκεκριμένο ξενοδοχείο δεν νοικιάζει πια δωμάτια σε τηλεοπτικά δίκτυα οπότε ας βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του για το ποιοι και για ποιους λόγους τραβούν τις συγκεκριμένες φωτογραφίες».

image
 
Ο Μάριος Λώλος παρατηρεί πως η αστυνομική βία απέναντι στους φωτορεπόρτερ αυξήθηκε από τον Δεκέμβρη του 2008 γιατί αποκαταστάθηκε η σχέση εμπιστοσύνης με τους διαδηλωτές που είδαν τους φωτορεπόρτερ να τηρούν όλους τους κανόνες δεοντολογίας, αποτέλεσμα αυτού είναι πως  δεν αναγκάζονται πια οι φωτορεπόρτερ να τραβούν φωτογραφίες πίσω πίσω από τις αστυνομικές δυνάμεις.
 
«Με αφορμή τα γεγονότα του Δεκέμβρη όλοι οι εργαζόμενοι βιώσαμε τη βία στο πετσί μας. Οι φωτογραφίες μας βοήθησαν στην υπεράσπιση αθώων διαδηλωτών που είτε τους ξυλοφόρτωσαν τα ΜΑΤ είτε τους φόρτωσαν σακίδια στις πλάτες. Αυτό προφανώς δεν αρέσει σε κάποιους και αποδεικνύεται αυτό από τη δήλωση του Παπουτσή που είπε ότι οι αστυνομικοί των ΜΑΤ βλέπουν τις φωτογραφικές μας μηχανές σαν φονικά όπλα» καταλήγει ο Μ. Λώλος.

image
 
Η έκθεση «Η είδηση υπό διωγμό», μια ιδέα της δημοσιογράφου Ντίνας Δασκαλοπούλου, παρουσιάζει στο ευρύ κοινό τους κινδύνους που εμπεριέχει μια δημοσιευμένη – ή μη- φωτογραφία και φιλοξενείται έως το τέλος του μήνα στον χώρο Μικρόπολις (Βενιζέλου και Βασ. Ηρακλείου) της Θεσσαλονίκης.
 
Συμμετέχουν οι φωτορεπόρτερ: Π. Αναγνωστόπουλος, Αλ. Βλάχος, Δ. Θεοδόσης, Β. Κουτρουμάνος, Σ. Ματσάγγος, Αλ. Μπελτές, Γ. Μπεχράκης, Γ. Νικολαϊδης, Αν. Νικολόπουλος, Σ. Παζαρτζή, Ορ. Παναγιώτου, Χρ. Πανουσιάδου, Λ. Πιταράκης, Π. Σαϊτας, Π. Σαρρηκώστας, Αλ. Σταματίου, Γρ. Χρυσοχοϊδης.