Η επιβολή φόρου άνθρακα σε όλες τις αεροπορικές εταιρίες, αεροσκάφη των οποίων απογειώνονται και προσγειώνονται σε εδάφη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είναι σύμφωνη προς το διεθνές δίκαιο. Αυτή είναι η γνωμοδότηση της γενικής εισαγγελέως του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, έπειτα από προσφυγή αμερικανικών αερογραμμών στο Ανώτατο Δικαστήριο της Αγγλίας και της Ουαλίας. Παρότι η απόφαση του ΔΕΕ αναμένεται στις αρχές του 2012, αυτή συνήθως ταυτίζεται με τη εισήγηση του γενικού εισαγγελέως.

Ads

 
Υπενθυμίζεται ότι από τον Ιανουάριο, εκτός από τις δημόσιες υπηρεσίες και τα εργοστάσια, όλες οι αεροπορικές εταιρίες υποχρεούνται να αγοράζουν ειδικές άδειες, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου (ETS). Σε πρώτη φάση, οι εταιρίες θα πρέπει να πληρώνουν για το 15% των εκπομπών που παράγουν, καθώς θα τους παρέχονται ειδικές άδειες για να καλύψουν το υπόλοιπο 85%. Εάν παράγουν λιγότερες εκπομπές από το επιτρεπόμενο όριο, θα μπορούν να πωλούν το υπόλοιπο των αδειών που τους αναλογούν.
 
«Η νομοθεσία της ΕΕ δεν προσβάλλει την κυριαρχία άλλων κρατών ή την ελευθερία της ανοιχτής θάλασσας που εξασφαλίζονται στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου», καταλήγει στην εισήγησή της η γενική εισαγγελέας Τζουλιάνε Κόκοτ. «Συνάδει, επίσης, με τις σχετικές διεθνείς συμφωνίες».
 
Παρότι η γνωμοδότησή της δεν είναι δεσμευτική, ερμηνεύεται ως πλήγμα εις βάρος των αμερικανικών κυρίως αερομεταφορέων, στον «πόλεμο στους αιθέρες», όπως συχνά χαρακτηρίζουν την αντιπαράθεση τα ΜΜΕ στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αμερικανοί αξιωματούχοι εκτιμούν ότι από το 2012 έως το 2020, οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες θα επιβαρυνθούν κατά 2,3 δισ. ευρώ.
 
Αμερικανικές και καναδικές εταιρίες καθώς και μία ένωση αερομεταφορέων προσέφυγαν στη Δικαιοσύνη μετά από την εισαγωγή, στη Βρετανία, εθνικής νομοθεσίας για την εφαρμογή της ευρωπαϊκής οδηγίας. Την έντονη αντίθεσή τους στην επιβολή φόρου άνθρακα έχουν επίσης εκφράσει κινεζικές, ινδικές και ρωσικές αερογραμμές, μεταξύ άλλων.
 
Σύμφωνα με στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η παραγωγή εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τις αερομεταφορές, αν και αποτελούν σχετικά μικρό ποσοστό επί του συνόλου των εκπομπών, έχουν διπλασιαστεί από το 1990 και υπολογίζεται ότι θα τριπλασιαστούν έως το 2020.
 
Η Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών των ΗΠΑ απέρριψε την εισήγηση της γενικής εισαγγελέως του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χαρακτηρίζοντας την επιβολή φόρου άνθρακα «μονομερή» και επαναλαμβάνοντας την εκτίμηση ότι παραβιάζει το διεθνές δίκαιο. Διά στόματος αξιωματούχων του υπουργείου Μεταφορών, η Ουάσινγκτον διεμήνυσε ότι μέχρι την έκδοση της τελικής απόφασης θα συνεχίσει τη μάχη για αποκλεισμό των μη ευρωπαϊκών αερομεταφορέων από το ETS.