Πέντε σημεία του νέου νόμου για τη βελτίωση απονομής της Πολιτικής Δικαιοσύνης επικρίνει ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών, σε σημερινή ανακοίνωσή του. Παράλληλα, επισημαίνει τις ελλείψεις του υπουργείου Δικαιοσύνης όσον αφορά το νέο νομοθέτημα.

Ads

Συγκεκριμένα, τους δικηγόρους δεν βρίσκει σύμφωνους εισαγωγή του θεσμού των Μονομελών Εφετείων, καθώς παραγνωρίζεται: «α) η έλλειψη υλικοτεχνικής υποδομής για τη λειτουργία των νέων τμημάτων Εφετείων, β) η ασφάλεια δικαίου, που επιτυγχάνεται μέσα από τη διάσκεψη και την ανταλλαγή απόψεων στις πολυμελείς συνθέσεις των δικαστηρίων, οι οποίες ενισχύουν συγχρόνως το συναίσθημα εμπιστοσύνης των πολιτών στην ορθότητα της δικαιοδοτικής κρίσης, και γ) το ενδεχόμενο ευχερέστερης άσκησης αθέμιτων πιέσεων για τον επηρεασμό της κρίσης του ενός δικαστή, σε σχέση με τη δυνατότητα αθέμιτου επηρεασμού της κρίσης τριών δικαστών».

Ακόμη, κρίνουν ως «αμφίβολης συνταγματικότητας» και μέτρο «καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα» τη ρύθμιση του νέου νομοθετήματος που θεσπίζει την καταβολή δικαστικού ενσήμου και στις αναγνωριστικές αγωγές, η οποία και «αποκλείει τους οικονομικά ασθενέστερους πολίτες από την δικαστική προστασία, αυξάνοντας αδικαιολόγητα τα δικαστικά έξοδα ακόμα, και σε περιπτώσεις στις οποίες η άσκηση μίας απλής αναγνωριστικής αγωγής είναι αναγκαία, απλώς και μόνο προκειμένου να εμποδιστεί η παραγραφή του δικαιώματος ή να αρθεί η υφιστάμενη αβεβαιότητα περί της ύπαρξης του δικαιώματος ή της έκτασής του».

Παράλληλα, ο δικηγορικός σύλλογος της πρωτεύουσας τονίζει ότι η αύξηση της υλικής αρμοδιότητας του Ειρηνοδικείου, από 12.000 ευρώ που ήταν μέχρι σήμερα μέχρι του πόσου των 20.000 ευρώ, σημαίνει πρακτικά ότι «η πλειοψηφία των υποθέσεων ιδιωτικού δικαίου θα υπαχθεί στα Ειρηνοδικεία, με αποτέλεσμα τη γεωμετρική αύξηση της δικαστηριακής ύλης που θα πρέπει τα τελευταία να διεκπεραιώνουν», αν και είναι ήδη φορτωμένα.

Ads

Εξάλλου, «όσο η Πολιτεία εθελοτυφλεί, αποφεύγοντας να επιλύσει τα πλέον σημαντικά και χρόνια προβλήματα της Δικαιοσύνης, δηλαδή τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό και υλικοτεχνικές υποδομές και την εισαγωγή στην πράξη των νέων τεχνολογιών στις διαδικασίες των δικαστηρίων, όλα τα νομοθετήματα με τα οποία επιδιώκεται η επιτάχυνση της απονομής της Δικαιοσύνης δεν θα έχουν παρά αποσπασματικό χαρακτήρα, αδυνατώντας να επιφέρουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα» αναφέρει ο δικηγορικός Σύλλογος.

Ως προς τη ριζική τροποποίηση του καθεστώτος έκδοσης προσωρινής διαταγής, ο Σύλλογος τονίζει ότι, ουσιαστικά, δυσχεραίνεται αδικαιολόγητα η σχετική διαδικασία και τίθενται τα συμφέροντα των διαδίκων σε κίνδυνο, καθώς εισάγονται, «οι προϋποθέσεις του κινδύνου βλάβης των δικαιωμάτων του αιτούντος, της επίδοσης της αίτησης προ 24 ωρών, της εξαιρετικά σύντομης προθεσμίας έναρξης της εκτέλεσης». Ορθότερη, κατά τους δικηγόρους, θα ήταν η διατήρηση του μέχρι σήμερα ισχύοντος καθεστώτος.

Ορθή θεωρούν τη ρύθμιση που προβλέπει την «υποχρέωση εγγραφής στα βιβλία διεκδικήσεων και των αγωγών οι οποίες έχουν ως αντικείμενο τη διάρρηξη ως καταδολιευτική δικαιοπραξία», αλλά τονίζουν ότι θα έπρεπε να συπεριληφθούν κι άλλες αγωγές.

Ο Σύλλογος επικροτεί την κατάργηση της υποχρεωτικής απόπειρας εξωδικαστικής επίλυσης της διαφοράς για υποθέσεις αρμοδιότητας του Πολυμελούς Πρωτοδικείου που επιδέχονται συμβιβασμού, καθώς και τη ρητή πρόβλεψη ότι οι διάδικοι μπορούν να συμβιβάζονται από την έναρξη της εκκρεμοδικίας μέχρι την έκδοση τελεσίδικης απόφασης, και χωρίς να υφίσταται στάση της δίκης.

Τέλος, ο ΔΣΑ αναφέρει ότι με το νέο νομοθέτημα «δεν αντιμετωπίζεται το εξαιρετικά σημαντικό πρόβλημα της καθυστέρησης στην έκδοση των αποφάσεων μετά τη συζήτηση της υπόθεσης, καθώς, ακόμα και η οκτάμηνη προθεσμία που προβλέπεται για την έκδοση απόφασης αποτελεί «κενό γράμμα», στο μέτρο που δεν συνδέεται με ουσιαστικές συνέπειες για τον παραβάτη δικαστή, ούτε προβλέπεται ουσιαστικός τρόπος ελέγχου από τα θεσμοθετημένα όργανα επιθεώρησης».