Μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά η εξέλιξη ενός νέου καθίσματος χρειάζεται πέντε ολόκληρα χρόνια, απαιτεί δε και τη χρήση ειδικών ρομπότ, με τη βοήθεια των οποίων προσομοιώνονται οι είσοδοι και έξοδοι επιβατών στα αυτοκίνητα, προκειμένου να ελεγχθεί η αντοχή των καθισμάτων. Το βάρος των σύγχρονων καθισμάτων της Opel είναι σήμερα μειωμένο κατά 10 κιλά σε σχέση με παλιότερες εποχές, χάρη στη χρήση σκελετού από ατσάλι υψηλής αντοχής, ενώ οι πολλαπλές ρυθμίσεις που επιδέχονται και η ειδική σχεδίασή τους επιτρέπουν την ικανοποίηση των απαιτήσεων των προδιαγραφών για την προστασία της πλάτης: Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR). Γράφει ο Νίκος Λουπάκης

Ads

Στο σχετικό κείμενο που διένειμε στους δημοσιογράφους η εταιρία, διαβάζουμε τις λεπτομέρειες:

Οι Bernd, Werner, Oliver και Marius είναι γεμάτοι ενθουσιασμό για τα καθήκοντά τους – επαναλαμβανόμενα τρίβουν τα πλαϊνά μαξιλάρια του καθίσματος και συνεχίζουν με προσομοιώσεις εισόδου/εξόδου – μια κίνηση που φθείρει τις δερμάτινες επενδύσεις. Πεισματικά και ανελέητα αλλά ταυτόχρονα με πλήρη αφοσίωση. Οι Bernd, Werner, Oliver και Marius είναι ρομπότ επιθεώρησης στο εργαστήριο δοκιμών του Διεθνούς Κέντρου Τεχνικής Εξέλιξης της Opel στο Rüsselsheim. Για να ακριβολογούμε αποτελούνται από ένα πάνελ τριβής επενδυμένο με υλικό τύπου jean και ένα αφρώδες υπόστρωμα που προσομοιώνει γλουτούς και μηρούς. «Τα θεωρούμε κάτι παραπάνω από ρομπότ – είναι κανονικά μέλη της ομάδας. Κάνουν μία σημαντική δουλειά και επομένως όλα έχουν ονόματα,» εξηγεί ο Andrew Leuchtmann, Διευθυντής του τμήματος GME Interiors.

image

Ads

image

Η ομάδα των ρομπότ προσομοιώνει την είσοδο και έξοδο από αυτοκίνητο 50.000 φορές την εβδομάδα – που αντιστοιχεί με ολόκληρο τον κύκλο ζωής ενός αυτοκινήτου. Σε αυτή τη δοκιμασία υποβάλλονται τα premium και τα εργονομικά καθίσματα τα οποία στοχεύουν στην πιστοποίηση των ειδικών πλάτης του Aktion Gesunder Rücken e.V. (AGR) αλλά και τα στάνταρ καθίσματα comfort. Μετά τις δοκιμές, οι μηχανικοί είναι σε θέση να αναγνωρίζουν την αντοχή των καθισμάτων σε μελλοντική καταπόνηση απλά και μόνο κοιτάζοντας τη δομή του υφάσματος. «Το χρώμα συνήθως έχει φύγει και η επιφάνεια είναι γρατζουνισμένη αλλά το σημαντικότερο είναι ότι το αφρώδες στρώμα από κάτω είναι εντάξει και η δομή δεν έχει χάσει τη συνοχή της,» σχολιάζει ο ειδικός καθισμάτων Leuchtmann. Εάν δεν συμβαίνει αυτό, τα premium και εργονομικά καθίσματα οδηγού & συνοδηγού της Opel χρειάζονται αναβάθμιση – άλλωστε, πρέπει να αντέχουν σε όλη τη διάρκεια ζωής του αυτοκινήτου, ανεξαρτήτως μοντέλου Mokka, Cascada, Meriva, Zafira Tourer, Astra ή Insignia.

«Σε αυτό μας βοηθά εμφανώς η μεγάλη εμπειρία που διαθέτουμε» δήλωσε ο Leuchtmann. Η αλήθεια είναι ότι η Opel κουβαλά παράδοση 117 χρόνων στην κατασκευή καθισμάτων. Η επιτυχημένη ιστορία των εργονομικών καθισμάτων ξεκίνησε το 2003 με την πρώτη σφραγίδα έγκρισης AGR για το Opel Signum και συνεχίστηκε με τη ναυαρχίδα της Opel, το Insignia, το 2008. Μια πρόταση ευεξίας σε προσιτή τιμή. Ειδικότερα οδηγοί μεγάλων αποστάσεων και εταιρικών οχημάτων είναι ευγνώμονες για το σύστημα. Οι πολυάριθμες ρυθμίσεις επιτρέπουν την άριστη προσαρμογή των premium και εργονομικών καθισμάτων με πιστοποίηση AGR στο σωματότυπο κάθε οδηγού, διασφαλίζοντας ξεκούραστα και άνετα ταξίδια ακόμα και μετά από πολλές ώρες στο τιμόνι. Από το 2003, η Opel επιδιώκει τον ‘εκδημοκρατισμό’ των καλών καθισμάτων και είναι κορυφαία κατασκευάστρια εταιρία αυτοκινήτων μαζικής παραγωγής σε ό,τι αφορά τα εργονομικά καθίσματα με σφραγίδα έγκρισης AGR.

image

Η ανάλαφρη αίσθηση των καθισμάτων του Astra Sports Tourer

Ο σκελετός είναι το σημαντικότερο στοιχείο του καθίσματος. Εγγυάται την ασφάλεια των επιβατών και τους κρατά στη σωστή θέση σε περίπτωση σύγκρουσης. Ωστόσο, ταυτόχρονα ευθύνεται συνήθως και για την προσθήκη αρκετού βάρους – κάτι που δεν ισχύει ακριβώς στο νέο Astra Sports Tourer. Τα καθίσματα έχουν ‘χάσει’ 10 κιλά χάρη στη χρήση ατσαλιών εξαιρετικά υψηλής αντοχής. Οι μηχανικοί γνωρίζουν ακριβώς πόσο βάρος μπορούν να αφαιρέσουν πριν καν ξεκινήσουν το πρώτο πρωτότυπο χάρη σε μία προσομοίωση υπολογιστή. Τα σκουρότερα χρώματα απεικονίζουν τα οριακά φορτία καταπόνησης του υλικού, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε ρωγμές. «Πραγματικά ξεπεράσαμε τα όριά μας με το Astra Sports Tourer και πειραματιστήκαμε πολύ,» λέει ο Leuchtmann. Μεταξύ άλλων ήταν απαραίτητες πολυάριθμες δοκιμές συγκόλλησης. «Δεν υπάρχει πλέον δυνατότητα συγκόλλησης εάν το υλικό είναι πολύ λεπτό. Βαδίζουμε σε μία πολύ λεπτή γραμμή,» σχολίασε ο μηχανικός.

Αφού κατασκευαστούν τα πρώτα πρωτότυπα και επιλεγούν οι υφασμάτινες ή δερμάτινες επενδύσεις, ο Werner και οι συνάδερφοί του μπορούν να ξεκινήσουν τη δουλειά. Αλλά προηγουμένως, η ομάδα υπολογίζει το επίπεδο φορτίου που πρέπει να εφαρμόσουν τα ρομπότ στο εξάρτημα της δοκιμής. Επιπλέον, μία ομάδα ειδικών από άνδρες και γυναίκες διαφορετικών σωματότυπων δοκιμάζουν τη χρήση ενός καθίσματος όπου ένα πάνελ αισθητήρων πίεσης μετρά τα μέγιστα φορτία, για παράδειγμα εκεί που τα οστά της λεκάνης έρχονται σε επαφή με το κάθισμα. «Στη διαδικασία αυτή δοκιμάζουμε πρωτότυπα συστήματα σε πραγματικό αυτοκίνητο,» εξηγεί ο Leuchtmann. «Το κάθισμα του Meriva για παράδειγμα είναι ψηλότερο και μπορείς να μπαίνεις διαφορετικά σε σχέση με το νέο Astra Sports Tourer που έχει χαμηλότερα καθίσματα.» Τα premium & εργονομικά καθίσματα δοκιμάζονται με διαφορετικό τρόπο. Λόγω της άριστη πλευρικής στήριξης, τα πλαϊνά μαξιλάρια είναι ψηλότερα και επομένως υποβάλλονται σε υψηλότερη καταπόνηση. Από τα δεδομένα προκύπτει μια τιμή μέσης καταπόνησης και ο Werner με την παρέα του μπορούν να προγραμματίζονται ανάλογα.

Εννέα ειδικοί καθισμάτων εργάζονται επίσης παράλληλα. Αυτοί οδηγούν, για παράδειγμα, ένα νέο Astra Sports Tourer – επί ώρες και για αμέτρητα χιλιόμετρα. Δοκιμάζουν την ηλεκτροπνευματική, και ρυθμιζόμενη προς τέσσερις κατευθύνσεις οσφυϊκή στήριξη, το επεκτεινόμενο μαξιλάρι μηρού ή τη λειτουργία μασάζ, ολοκληρώνουν μια αναλυτική αναφορά και δίνουν μια υποκειμενική συνολική βαθμολογία. Η μαζική παραγωγή μπορεί να ξεκινήσει μόνον αφού εξαλειφθούν και οι τελευταίες αδυναμίες.

Το Opel Meriva το πρώτο μοντέλο με πιστοποίηση AGR για ένα άρτιο εργονομικό σύστημα

Η εξέλιξη ενός νέου καθίσματος χρειάζεται περίπου πέντε χρόνια – από τα οποία, δύο χρόνια επενδύονται στην εφαρμογή νέων ιδεών. Το ίδιο συνέβη και με το Meriva, πρωταθλητή ευελιξίας της Opel. Είναι το πρώτο και μέχρι στιγμής μοναδικό όχημα με σφραγίδα έγκρισης AGR για τη συνολική του εργονομία, αφού συνδυάζει εργονομικά καθίσματα, πόρτες FlexDoors που ανοίγουν κατά 84 μοίρες, ευέλικτη φιλοσοφία FlexSpace πίσω καθισμάτων και προαιρετική σχάρα ποδηλάτου FlexFix. Ή πάρτε για παράδειγμα το Astra Sports Tourer. Χάρη στην προηγμένη εξέλιξη που λαμβάνει υπόψη απόψεις πελατών και σχόλια αναρτημένα σε forum ή blog, υλοποιήθηκε το προαιρετικό σύστημα πίσω καθισμάτων FlexFold που είναι διαιρούμενο κατά 40:20:40 με το πάτημα ενός μπουτόν. Επιπλέον, θερμαινόμενα εξωτερικά πίσω καθίσματα διατίθενται προαιρετικά για πρώτη φορά. Το αυξημένο επίπεδο άνεσης διασφαλίζει πολύ πιο ξεκούραστα μεγάλα ταξίδια με την οικογένεια ή φίλους.

Θέλοντας να κρατήσουν την Opel στην κορυφή στην εξέλιξη των καθισμάτων, οι μηχανικοί ήδη εργάζονται κεκλεισμένων των θυρών πάνω στην τρίτη γενιά των premium και εργονομικών καθισμάτων. «Είναι σημαντικό να διατηρήσουμε το προβάδισμά μας στη γνώση έναντι του ανταγωνισμού και να επεκτείνουμε σταθερά την προϊοντική τεχνογνωσία,» επιμένει ο Leuchtmann. «Γι’ αυτό φροντίζουμε η εξέλιξη να γίνεται όσο το δυνατόν περισσότερο εσωτερικά, ενώ μερικά εξαρτήματα κατασκευάζονται στο εργοστάσιό μας στο Kaiserslautern.» Οι σκελετοί των εμπρός καθισμάτων κατασκευάζονται αποκλειστικά στο Kaiserslautern. Το γεγονός ότι βρίσκεται κοντά στο Rüsselsheim έχει και διαχειριστικά πλεονεκτήματα (logistics). Ο στόχος είναι σαφής: Τα καθίσματα του μέλλοντος θα είναι ακόμα πιο εργονομικά, ελαφρύτερα, κομψότερα και ασφαλέστερα. «Έχουμε πολλές ακόμα νέες ιδέες για πιο εξατομικευμένο σχεδιασμό καθισμάτων» αποκαλύπτει ο ειδικός. «Θα υπάρχει και συνέχεια στη λειτουργία μασάζ των εμπρός καθισμάτων.» Το ότι θα ακολουθήσουν και άλλα μοντέλα Opel με premium και εργονομικά καθίσματα φαίνεται λογική εξέλιξη, κυρίως επειδή η εταιρία επιθυμεί να κάνει προσιτά τέτοια συστήματα στο ευρύ κοινό.

Η Ιστορία των Καθισμάτων Opel

1899 – Πάγκοι καθισμάτων: Ολόκληρο το Opel Patent Motor Car System Lutzmann θυμίζει άμαξα. Τα καθίσματα δεν έχουν δυνατότητα ρύθμισης.

1929 – Χαμηλότερη θέση: 30 χρόνια αργότερα, το Opel 4/20 “Moonlight Roadster” εξακολουθεί να έχει σταθερό πάγκο καθίσματος. Ωστόσο, η θέση είναι σημαντικά χαμηλότερη και οι επιβάτες μπορούν να τεντώνουν τα πόδια τους.

1950 – Πιο άνετα: Τα καθίσματα του Opel Olympia στερεώνονται σε ένα μεταλλικό πλαίσιο και η διαμήκης θέση μπορεί να ρυθμιστεί. Οι πλάτες των εμπρός καθισμάτων αναδιπλώνονται προς τα εμπρός για να διευκολύνουν την πρόσβαση των πίσω επιβατών.

1956 –Ρύθμιση διαδρομής εμπρός / πίσω σε άπειρες θέσεις: Η ρύθμιση διαδρομής του εμπρός πάγκου σε άπειρες θέσεις και οι ρυθμιζόμενες πλάτες στο Opel Kapitän είναι ένα ακόμα ορόσημο. Οι πλάτες μπορούν να ρυθμίζονται στη βέλτιστη θέση τραβώντας ένα μοχλό και ασκώντας ταυτόχρονα πίεση.

1968 – Sporty: Το θρυλικό Opel GT αποκτά σπορ καθίσματα με ενσωματωμένα προσκέφαλα. Επεκτεινόμενα μαξιλάρια και ένα σημαντικά βελτιωμένο τμήμα ώμων δείχνουν πού οδηγείται η εξέλιξη.

Δεκαετία ’70 – Προσκέφαλα: Η Opel προαιρετικά εφοδιάζει ορισμένες σειρές μοντέλων με προσκέφαλα – όπως τα Monza, Kapitän/Admiral/Diplomat και τα Rekord C & D. Το Opel Diplomat B φέρει προσκέφαλα comfort με ρυθμιζόμενο ύψος, που έχουν δυνατότητα ανάκλισης προς τα εμπρός.

1978 – Το πρώτο κάθισμα με ρυθμιζόμενο ύψος: οι οδηγοί του Opel Monza μπορούν εύκολα να ρυθμίζουν το ύψος του καθίσματος χάρη σε ένα τηλεσκοπικό βραχίονα.

1994 – Ασφάλεια με κεφαλαίο ‘Α‘: Τα καθίσματα του Opel Omega B είναι άνετα και ρυθμίζονται ηλεκτρικά. Οι ενισχυμένες πίσω πλάτες και οι πλευρικοί αερόσακοι συμβάλλουν σημαντικά στην παθητική ασφάλεια, ενώ διεξάγονται για πρώτη φορά crash tests με φορτίο. Πίσω, και τα τρία καθίσματα εφοδιάζονται με ζώνες ασφαλείας τριών σημείων και προσκέφαλα.

2003 – Η πρώτη σφραγίδα AGR: Το Aktion Gesunder Rücken e.V. (Καμπάνια για υγιή πλάτη) πιστοποιεί με την πολυπόθητη σφραγίδα έγκρισης το ηλεκτρικά ρυθμιζόμενο προς 18 κατευθύνσεις κάθισμα οδηγού των Opel Vectra/Opel Signum. Η Opel είναι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία που προσφέρει καθίσματα φιλικά προς την πλάτη στη μεσαία κατηγορία.

2008 – Καθίσματα Comfort: Τα στάνταρ comfort καθίσματα του Opel Insignia προσφέρουν πολυάριθμες δυνατότητες ρύθμισης – το ύψος μπορεί να ρυθμίζεται κατά 65 mm (ηλεκτρικά) ενώ η διαδρομή εμπρός / πίσω κατά 270 mm – εξαιρετικές τιμές. Το premium κάθισμα οδηγού πιστοποιείται με AGR.

2012 – Εργονομική συνολική φιλοσοφία: Σύστημα θυρών FlexDoors με γωνία ανοίγματος 84 μοιρών, εργονομικά καθίσματα πιστοποιημένα με AGR και η σχάρα ποδηλάτου FlexFix πείθουν τους ειδικούς του AGR και απονέμουν στο Meriva τη σφραγίδα έγκρισης. Το πρώτο και ακόμα μοναδικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής με πιστοποίηση για τη συνολική φιλοσοφία του.

2015 – Ευεξία στην κατηγορία των συμπαγών: για πρώτη φορά τα premium εργονομικά καθίσματα με πιστοποίηση AGR της νέας γενιάς Astra προσφέρουν ρυθμίσεις 18 κατευθύνσεων – που περιλαμβάνουν ακόμα και τα πλαϊνά μαξιλάρια, αλλά συνδυάζουν και προαιρετικά χαρακτηριστικά άνεσης όπως λειτουργίες μασάζ και μνήμης καθώς και εξαερισμό.