Με σφοδρή αντιπαράθεση μεταξύ κυβέρνησης και αντιπολίτευσης διεξήχθη την Πέμπτη στην Ολομέλεια της Βουλής η συζήτηση για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων. Σοβαρότατες ενστάσεις σχετικά με τη συνταγματικότητα βασικών διατάξεων του νομοσχεδίου διατυπώνει το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής. Οι ενστάσεις αφορούν τον φόρο στα ακίνητα, ρυθμίσεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, αλλά και την αμνηστία στον οικονομικό διαχειριστή της ΕΡΤ Γκίκα Μάναλη. Η συζήτηση θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, οπότε θα πραγματοποιηθεί ψηφοφορία. Ο ΣΥΡΙΖΑ αναμένεται να καταθέσει αίτημα για ονομαστική ψηφοφορία. 

Ads

 
Σκληρή κριτική στο νομοσχέδιο επιφύλαξαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης αλλά και βουλευτές της συμπολίτευσης. Στο μεταξύ, απορρίφθηκε από την κυβερνητική πλειοψηφία (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ) η ένσταση αντισυνταγματικότητας για τον φόρο στα ακίνητα, την οποία κατέθεσαν οι Ανεξάρτητοι Έλληνες. Υπέρ της αντισυνταγματικότητας ψήφισαν εκτός από τους Ανεξάρτητους Έλληνες, ο ΣΥΡΙΖΑ, η ΔΗΜΑΡ και το ΚΚΕ, ενώ η Χρυσή Αυγή δεν τοποθετήθηκε.



Live η συζήτηση στη Βουλή

 
Ο βουλευτής της ΝΔ, Προκόπης Παυλόπουλος, τάχθηκε κατά του συνυπολογισμού των αντικειμενικών αξιών στον υπολογισμό του φόρου και σημείωσε πως «όταν φορολογείς ένα ακίνητο που δεν παράγει κανένα πρόσοδο, ουσιαστικά το οδηγείς σε έμμεση δήμευση». «Δεν μπορεί να ποινικοποιείται η αδυναμία καταβολής οφειλών. Δεν μπορεί να θεωρείται εγκληματίας κάποιος επειδή είναι φτωχός και δεν έχει να πληρώσει – πολλές φορές μάλιστα, διότι το ίδιο το κράτος του οφείλει – και να καταλήγει να έχει πλημμέλημα με τουλάχιστον τρία χρόνια φυλακή γιατί δεν μπορεί να πληρώσει» υπογράμμισε και τόνισε «με τη φυλακή, ποιον θα σωφρονίσετε; Το πολύ – πολύ να τον αναγκάσετε να πηδήξει από κανένα μπαλκόνι» κατέληξε.
 
Ο βουλευτής πρότεινε να υπάρξει γενικευμένη καθιέρωση της ένστασης συμψηφισμού οφειλών μεταξύ Δημοσίου και φορολογουμένου, όπως επίσης και να υπάρξει η δυνατότητα να παραχωρεί ο φορολογούμενος ένα ακίνητο στο κράτος, στην αντικειμενική του αξία, έναντι των οφειλών του και μελλοντικών οφειλών. Απαντώντας αργότερα σε ερώτηση, δήλωσε πως κάτι τέτοιο το προτείνει μονάχα για φορολογουμένους σε αδυναμία πληρωμής. Το θέμα του συμψηφισμού έθεσαν επίσης, οι Δ. Γελαλής (ΣΥΡΙΖΑ), Γιάννης Κεφαλογιάννης (ΝΔ) και Κώστας Γιοβανόπουλος (ΑΝ.ΕΛ.).
 
«Με το παρόν νομοσχέδιο προβλέπεται ρητά στο άρθρο 48 ο συμψηφισμός απαιτήσεων και καθίσταται σαφές ότι ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας δεν επηρεάζει την εφαρμογή των σχετικών διατάξεων του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων» απάντησε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας. «Το υπουργείο, βρίσκεται στην τελική φάση επεξεργασίας τροποποιήσεων στο θεσμικό πλαίσιο του συμψηφισμού, όπως αυτό προβλέπεται στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων, προκειμένου να εξασφαλιστεί ότι αυτό το θεσμικό πλαίσιο μπορεί να λειτουργήσει αποτελεσματικά και στην πράξη» συμπλήρωσε.
 
Αργότερα, ο Μάκης Βορίδης, (ΝΔ), επετέθη στον ΣΥΡΙΖΑ, σημειώνοντας πως «η Αριστερά έχει μια ιδεολογική θέση εναντίον της περιουσίας» και ως εκ τούτου, «αποτελεί βασική ασυνέπεια του ΣΥΡΙΖΑ, ότι έχετε βγει στα κάγκελα ενάντια σε έναν φόρο στην περιουσία. Είστε επίσης ανακόλουθοι, γιατί στο πρόγραμμά σας έχετε τρισχειρότερα – ύπαρξη φορολογίας επί του συνόλου της περιουσίας» ανέφερε.
 
«Οι απόψεις της Αριστεράς είναι σύνθετες» απάντησε ο Ευκλείδης Τσακαλώτος (ΣΥΡΙΖΑ). «Η φορολογική πολιτική πρέπει να έχει τον ταμειακό στόχο, τον αναπτυξιακό και τον κοινωνικό. Υπήρχε το σουηδικό μοντέλο, με υψηλή φορολογία και πολλές κοινωνικές παροχές, υπάρχει το νεοφιλελεύθερο μοντέλο, με χαμηλή φορολογία και πολύ μεγάλη κατανάλωση. Εσείς προβλέπετε υψηλή φορολογία και πολύ χαμηλές κοινωνικές παροχές. Είναι ένα καινούργιο μοντέλο. Η επιστήμη ακόμη δεν έχει αποφανθεί σ’ αυτό. Θα το μελετήσουμε» ανέφερε ειρωνικά.
 
Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος συμπλήρωσε πως η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ, προβλέπει «μεγάλο αφορολόγητο και φορολογία επάνω στον πλούτο», αλλά «δεν μπορούμε σήμερα να πούμε αριθμούς, γιατί δεν μπορούμε να ξέρουμε ποια θα είναι η οικονομική κατάσταση όταν θα έρθουμε στα πράγματα…».
 
«Θέλετε να μας πείσετε ότι τσακώνεται ο ΣΥΡΙΖΑ με τη ΝΔ, κι αν είναι δίκαιος ο φόρος της Αριστεράς ή δίκαιος ο φόρος της Δεξιάς; Το ζητούμενο είναι ότι όλοι αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι επένδυσαν σε αυτόν τον τόπο, σκεπτόμενοι «να βάλω ένα κεραμίδι πάνω από το κεφάλι μου», πρέπει σήμερα να τιμωρηθούν!» παρατήρησε ο Παύλος Χαϊκάλης (ΑΝΕΛ).
 
«Έχω την πληροφορία, πως από τις Δ.Ο.Υ. στην Ήπειρο, έχουν φύγει σήμερα εκατοντάδες κατασχετήρια ακινήτων. Αν επιβεβαιωθεί η είδηση που μου δόθηκε και από εφοριακό και δικαστικό επιμελητή, θα μπορώ για μία ακόμη φορά να σας κατηγορήσω, πως είστε μέλος μιας διεθνούς τραπεζικής μαφίας που το μόνο που θέλει να κάνει είναι να πάρει τα ακίνητά μας» ανέφερε απευθυνόμενος προς την κυβέρνηση ο Τέρενς Κουίκ (ΑΝΕΛ).
 
Ενστάσεις για την απουσία αφορολόγητου ορίου, εξέφρασε ο Νίκος Σηφουνάκης (ΠΑΣΟΚ): «Το κράτος προηγουμένως είχε κάνει υποεκτίμηση της περιουσίας και έχανε χρήματα. Σήμερα έχουμε περάσει στο αντίθετο άκρο, της υπερεκτίμησης της περιουσίας με πλασματικές αντικειμενικές αξίες. Δεν μπορώ να δεχθώ, ότι ένας άνθρωπος ο οποίος είναι μόνος του στη ζωή και έχει ένα σπίτι 50 τετραγωνικά και έχει και εισόδημα 5.000 ευρώ ή 9.000 ευρώ και δεν έχει τίποτε άλλο σε αυτό τον κόσμο, πρέπει να φορολογηθεί» δήλωσε ο βουλευτής.
 
«Το σχέδιο νόμου αποδεικνύει με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο, πόσο ψεύτικες και απατηλές είναι οι διαβεβαιώσεις των κομμάτων του κεφαλαίου ότι δεν θα υπάρξουν νέα μέτρα, και ότι το 2014 θα είναι χρονιά ανάκαμψης» υποστήριξε ο Νίκος Μωραΐτης (ΚΚΕ). «Δίνετε τη μάχη για να υπάρχουν πλεονάσματα στον προϋπολογισμό από το τσάκισμα των εργαζόμενων, ώστε να έχουμε νέους φόρους για τη χρηματοδότηση των μονοπωλιακών ομίλων» τόνισε ο βουλευτής.
 
«Οι ρυθμίσεις του εν λόγω νομοσχεδίου δεν ανταποκρίνονται στις δικές μας αρχές, οι οποίες είναι η διεύρυνση της φορολογικής βάσης, η ισχυρή προοδευτικότητα της φορολόγησης στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας, ένα αφορολόγητο όριο και ουσιαστικές απαλλαγές στις ευπαθείς ομάδες» παρατήρησε η Ασημίνα Ξηροτύρη (ΔΗΜΑΡ). «Ο ΕΝΦΙΑ δεν αφορά στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας, αλλά είναι φόρος επί του μεμονωμένου ακινήτου. Προκύπτει έτσι φοροελάφρυνση της μεγάλης ακίνητης περιουσίας και παγιώνεται η υπερφορολόγηση της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας» υποστήριξε η βουλευτής.
 
Ενστάσεις ως προς τη συνταγματικότητα
 
Το Επιστημονικό Συμβούλιο εκφράζει επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητα της εισαγωγής εισοδηματικών κριτηρίων στο φόρο που επιβάλλεται επί της περιουσίας. Παραπέμπει σε αποφάσεις ευρωπαϊκών συνταγματικών δικαστηρίων της Γαλλίας και της Γερμανίας όπου αναφέρεται ότι η επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας δεν πρέπει να θίγει τον πυρήνα του δικαιώματος της ιδιοκτησίας καθώς και ότι «ο φόρος πρέπει να καταβάλλεται ετησίως από τα εισοδήματα τα οποία προέρχονται κατά συνήθη χρήση από τη συγκεκριμένη περιουσία».
 
«Ο φόρος κατοχής της περιουσίας πρέπει να μπορεί να καταβάλλεται δια των εισοδημάτων που παράγει αυτή και συνεπώς για να είναι η φορολόγηση της περιουσίας συνταγματικώς ανεκτή ή πρέπει η κατοχή της να συνδέεται και με παραγωγή εισοδήματος» τονίζει το Επιστημονικό Συμβούλιο.
 
Ενστάσεις εκφράζει και για τις «εκπτώσεις» στον φόρο με βάση εισοδηματικά κριτήρια: «Η σύνδεση τυχόν απαλλαγών ή μειώσεων από τον φόρο με κριτήρια μη συνδεόμενα με το είδος και την αξία του αντικειμένου του φόρου (ακίνητη περιουσία) ή με την προσωπική φοροδοτική ικανότητα (ατομικό ή οικογενειακό εισόδημα) ή με τη συνολική αξία της περιουσίας του δεν φαίνεται να βρίσκεται σε αρμονία με το άρθρο 4 παράγραφος 5 του Συντάγματος».
 
Ακόμη υπογραμμίζει πως η προϋπόθεση που θέτει ο νόμος να μην έχει κάποιος ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το δημόσιο προκειμένου να δικαιούται εκπτώσεις έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τον σκοπό της διάταξης που είναι η απαλλαγή προσώπων που βρίσκονται σε «οικονομική αδυναμία πληρωμής».
 
Οι παρατηρήσεις του Επιστημονικού Συμβουλίου για τον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος αφορούν τη ρύθμιση (άρθρο 22 παράγραφος 6) που χαρακτηρίζει εκπιπτόμενες τις δαπάνες πραγματικών συναλλαγών υπό την προϋπόθεση ότι δεν διαφέρουν από την «αγοραία» αξία τους. Τη χαρακτηρίζει ως «προβληματική» και σημειώνει ότι «κατά την εφαρμογή της προτεινόμενης ρύθμισης θα προκύψει σειρά πρακτικών προβλημάτων ως προς το ζήτημα της απόδειξης της συνδρομής της συγκεκριμένης προϋπόθεσης, ειδικώς σε περιπτώσεις χορήγησης εκπτώσεων ή άλλων παροχών καθώς και στον κλάδο παροχής υπηρεσιών».
 
Ουσιαστικά η ρύθμιση επιβάλλει στους επιχειρηματίες «συγκεκριμένο τρόπο διαμόρφωσης τιμήματος», κάτι που αντιβαίνει στην συνταγματικώς κατοχυρωμένη αρχή της ελευθερίας των συμβάσεων, επισημαίνει το Επιστημονικό Συμβούλιο.
 
Για τον ειδικό διαχειριστή της ΕΡΤ, ο οποίος ουσιαστικά απαλλάσσεται από κάθε αστική ή ποινική ευθύνη για τις τελεσθείσες ή μελλοντικές πράξεις του, το Επιστημονικό Συμβούλιο ξεκαθαρίζει ότι η παροχή αμνηστίας για μελλοντικές πράξεις «δεν συνάδει» προς τη συνταγματική αρχή της διάκρισης των λειτουργιών.