Έσβησαν χθες τα φώτα μιας από τις μεγαλύτερες παγκοσμίως εκθέσεις αυτοκινήτου αφήνοντας ανάμεικτες εντυπώσεις. Η υποτονικότητα δεν είναι χαρακτηρισμός μόνο δικός μας, είναι η κοινή διαπίστωση των ανθρώπων του αυτοκινήτου που βρέθηκαν στη Φρανκφούρτη. Του Νίκου Λουπάκη

Ads

 
Μπορεί στις στατιστικές των διοργανωτών της έκθεσης να βλέπει κανείς ένα μακρύ κατάλογο με νέα μοντέλα, ωστόσο από τα πάντα μεγάλα, εντυπωσιακά και πολλές φορές φανταχτερά περίπτερα της 65ης Διεθνούς Έκθεσης Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης έλειπαν οι μεγάλες πρεμιέρες της –γερμανικής κυρίως- αυτοκινητοβιομηχανίας. Γιατί, αν θέλουμε να μιλήσουμε για λίγο με όρους ποδοσφαίρου, η Φρανκφούρτη είναι το παραδοσιακό «γήπεδο» που BMW, Ford, Mercedes, Opel και Volkswagen κατεβαίνουν για να παίξουν δυνατή μπάλα. Και φέτος κάτι τέτοιο δεν είδαμε, καθώς έλειψαν εκείνα τα νέα μοντέλα που απευθύνονται στο ευρύ κοινό, έλειψαν τα νέα μοντέλα που προορισμός τους είναι να γίνουν best-sellers ή τουλάχιστον να διακριθούν στην κατηγορία τους.

Είδαμε βέβαια να κάνουν την εμφάνισή τους μοντέλα όπως το Opel Insignia, η Mercedes GLA και το Volkswagen Golf Sportvan, ωστόσο αυτά κατατάσσονται είτε στα λεγόμενα face-lifts (Insignia) είτε αποτελούν ειδικές εκδόσεις υπαρχόντων μοντέλων (η GLA της A-Class και το Sportvan – προφανώς- του Golf) και κατά συνέπεια δεν είναι τα μοντέλα που θα «σαρώσουν» στις πωλήσεις, αλλά που θα προσθέσουν το δικό τους μερίδιο, προσελκύοντας ένα κοινό που ζητά κάτι ιδιαίτερο, στο πλαίσιο ενός δημοφιλούς μοντέλου.

Θα μπορούσαμε μάλιστα να παρατηρήσουμε ότι είχαμε συνολικά περισσότερες ενδιαφέρουσες πρεμιέρες «αιχμής» από μη γερμανικές βιομηχανίες, όπως τα Hyundai i10, Mazda 3, Peugeot 308 κ.ά.

Ads

Ενδεχομένως μεγαλύτερο ειδικό βάρος να έχει η παρουσίαση μιας σειράς ηλεκτρικών μοντέλων (είτε αμιγώς ηλεκτρικών είτε plug-in υβριδικών) όπως τα VW e-up! και e-Golf, αλλά και τα BMW i3 και i8 που δεν αποτελούν πλέον κάποιες σχεδιαστικές μελέτες αλλά προϊόντα που πρόκειται μέσα στους επόμενους μήνες να διατεθούν στην αγορά (και μάλιστα όχι μόνο της Ευρώπης, αλλά και της Ελλάδας) αποτελώντας σαφή ένδειξη ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι… υποχρεωμένο να κυκλοφορήσει στους δρόμους. Και προφανώς όχι μόνο για να βοηθήσει στο να εισπνέουν οι κάτοικοι των πόλεων καθαρό αέρα, αλλά και για να συμβάλλει στην εισροή χρήματος στα ταμεία των αυτοκινητοβιομηχανιών. Εξάλλου, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σοβαρά κίνητρα έχουν εξαγγελθεί και από τη γερμανίδα καγκελάριο Άνγκελα Μέρκελ, αλλά και από τον αμερικανό πρόεδρο Μπαράκ Ομπάμα.

Η εικόνα που περιγράφουμε – προφανώς – δεν είναι άσχετη από τις στατιστικές. Η συνεχής μείωση που καταγράφουν οι πωλήσεις των αυτοκινήτων στην Ευρώπη την τελευταία πενταετία λέει πολλά και το γεγονός ότι πέρυσι σημειώθηκε αρνητικό ρεκόρ εικοσαετίας 12.053.904 οχήματα – οι χαμηλότερες πωλήσεις από το 1995 – λέει πολλά… Η μείωση γίνεται εύκολα αντιληπτή αν σκεφτούμε ότι το 2007 είχαν πουληθεί 15.958.871, ενώ από εκείνη την καλή χρονιά η ευρωπαϊκή αγορά γνωρίζει μόνο μειώσεις, που κυμαίνονται από -1,2% έως -8,2% το χρόνο. Είναι φανερό ότι η κρίση δεν αφορά μόνο την Ελλάδα, της οποίας η αγορά από τις περίπου 280.000 πωλήσεις του 2007 καταβαραθρώθηκε στις 60.000 το 2012, αλλά επεκτείνεται σταδιακά και στην υπόλοιπη Ευρώπη γεγονός που αποτελεί μήνυμα με πολλούς αποδέκτες.
 
Abarth 595 “50th Anniversary”

Δύο «ειδικά» μοντέλα φιλοξένησε το περίπτερο της Abarth: ένα ιστορικό μοντέλο 595 που παρουσιάστηκε στο κοινό το 1963 και ένα Abarth 595 “50th Anniversary”, τη νέα έκδοση περιορισμένης παραγωγής που είναι εμπνευσμένη από το σύμβολο αυτό. Το νέο επετειακό μοντέλο θα παραχθεί μόνο σε 299 κομμάτια και θα «φορά» τον κινητήρα 1.4 T-Jet 180 HP που συνδυάζεται με το κιβώτιο “Abarth Competizione”.

image
 
Ford Mondeo Vignale

Μια νέα σειρά μοντέλων με το λογότυπο Vignale ετοιμάζει η Ford. Tα Vignale θα διακρίνονται στον τομέα της πολυτέλειας και του εξοπλισμού από τα αντίστοιχα «συμβατικά» αδελφά μοντέλα της εταιρίας. Η αρχή γίνεται με το βασισμένο στο Mondeo μοντέλο που είδαμε στην έκθεση.

image
 
Ford S-Max Concept

Πρωτότυπο, πολύ κοντά στο μοντέλο παραγωγής που θα κάνει την εμφάνισή του στην αγορά την επόμενη χρονιά.

image
 
Hyundai i10

Αισθητική αναβάθμιση μέσα-έξω χαρακτηρίζει το νέο i10 που εκτός των άλλων απέκτησε και μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ. Διαθέσιμο με κινητήρες 1.000 κ.εκ. / 66 ίππων και 1.200 κ.εκ. / 87 ίππων. Το μοντέλο με τον «μικρό» κινητήρα θα διατίθεται και σε υγραεριοκίνητη έκδοση.

image
 
Kia Soul

Η μεγαλύτερη τεχνική αλλαγή για το νέο Soul είναι η υιοθέτηση μίας νέας πλατφόρμας, που βασίζεται στη πλατφόρμα του νέου Kia cee’d. Οι αγοραστές θα μπορούν να επιλέξουν μεταξύ των κινήτρων Kia 1.6-λίτρων βενζίνης GDI και πετρελαίου CRDi, καθώς και εξατάχυτου χειροκίνητου και αυτόματου κιβωτίου. Και οι δύο κινητήρες διαθέτουν βελτιωμένη απόδοση με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων. Όταν το αυτοκίνητο θα κυκλοφορήσει στην αγορά το 2014, θα υπάρχει δυνατότητα επιλογής μεταξύ τριών διαφορετικών χρωμάτων οροφής – μαύρο, λευκό και κόκκινο – καθώς και 11 χρωμάτων για το εξωτερικό του αμαξώματος.

image
 
Mazda 3

Σε πεντάθυρες εκδόσεις (hatchback) και τετράθυρες (σεντάν) θα παράγεται το ολοκαίνουριο «μικρομεσαίο» μοντέλο της Mazda.

image
 
Nissan X-Trail

Εντελώς νέο μοντέλο ο αντικαταστάτης του γνωστότατου SUV της Nissan. Γι΄ αυτό και στην παρουσίαση έδωσε το παρών ο πρόεδρος του γκρουπ Renault-Nissan, Carlos Ghosn.

image
 
Peugeot 308

Σχεδιαστικά στοιχεία από το μικρότερο σε μέγεθος 208 (αλλά και το μεγαλύτερο 508) χαρακτηρίζουν το ολοκαίνουριο 308. Διαθέσιμο με 6 κινητήρες: τρεις βενζίνης (1.2 με 83 ίππους, 1.6 turbo με 125 και τον 1.6 Turbo THP με 156 ίππους) και τρεις diesel (1.6 HDi με 92 και 115 ίππους και 2.0 HDi με 150 ίππους).

image
 
Renault ZOE

Από τις πρώτες εταιρίες που έβαλαν τα αυτοκίνητά τους στην πρίζα η Renault, έφερε στην Φρανκφούρτης το ZOE, ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο σε μέγεθος σουπερ-μίνι (δηλαδή Clio). Το ZOE διαθέτει –στην πράξη- αυτονομία 100-150 χιλιομέτρων, ενώ η τυποποιημένη αυτονομία (NEDC) φτάνει τα 210 χιλιόμετρα. Η φόρτιση, με σύνδεση σε μια απλή πρίζα, μπορεί να διαρκέσει έως 9 ώρες, αλλά το ZOE μπορεί επίσης να φορτίσει κατά 80% τις μπαταρίες του σε σταθμό ισχύος 43 kW μέσα σε 30 λεπτά. Στη Γαλλία, το Renault ZOE κοστίζει 15.700 ευρώ (χάρη στην κρατική επιδότηση των 5.000 ευρώ). Η μπαταρία ενοικιάζεται έναντι 79 ευρώ μηνιαίως.

image