Μαθηματικά με «ρόδες» και ιστορία με κωλοτούμπες; Γιατί όχι; Ή ακόμη καλύτερα μακάρι… Μια ομάδα νέων ανθρώπων θέλησε να φέρει το χορό στο δημόσιο σχολείο και πιο κοντά στην κοινότητα. Με τη λογική της «σκυτάλης» διέγραψαν έναν κύκλο για να ενώσουν τον χορογράφο με το φοιτητή χορού, το φοιτητή με τον μαθητή και τον μαθητή με τη σχολική και τοπική κοινότητα. Στόχος του προγράμματος C  είναι να πολλαπλασιαστούν οι μαέστροι του και ο σπόρος του χορού να εξαπλωθεί σε όσο το δυνατόν περισσότερα σχολεία. Της Αγγελικής Δημοπούλου.

Ads

Το πρόγραμμα C (ή η σκυτάλη) είναι ένα εκπαιδευτικό πιλοτικό πρόγραμμα που οργάνωσε το Κέντρο Μελέτης Χορού «Ισιδώρα & Ραϋμόνδος  Ντάνκαν» σε συνεργασία με φοιτητές από την επαγγελματική σχολή χορού «Ραλλού Μάνου», με την ομάδα χορού Creo και την κολεκτίβα Ρέον καθώς και με δύο Δημόσια Σχολεία του Βύρωνα. Φιλοδοξία όλων των συντελεστών είναι να πάει ο χορός στα σχολεία θέτοντας ένα νέο ερέθισμα στην καθημερινότητα των παιδιών.

Χορευτικός κύκλος

Δημιουργήθηκε ένας χορευτικός κύκλος. Με την καθοδήγηση της χορογράφου Πωλίνας Κρεμαστά, επαγγελματίες χορού μεταγγίζουν τη γνώση, την έμπνευση και δημιουργικότητα του χορού σε φοιτητές, οι φοιτητές τη διδάσκουν σε  μαθητές και οι μαθητές την παρουσιάζουν στην τοπική κοινωνία  περνώντας διαδοχικά από  τους ρόλους  του δημιουργού, του ερμηνευτή, του θεατή. 

Ads

image

image

Το Σάββατο 20 και την Κυριακή 21 Απριλίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη παρουσίαση των παραστάσεων που προέκυψαν από το πρόγραμμα αυτό. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν χορό αλλά και να χορέψουν και η ανταπόκριση των παιδιών και των γονιών τους ήταν παραπάνω από ενθουσιώδης.


Βίντεο – Ρεπορτάζ από τη δράση
Το tvxs.gr μιλά με τους συντελεστές του προγράμματος

image

imageimage

Το πρόγραμμα δομήθηκε γύρω από τις βασικές κινητικές δράσεις «πέφτω» και «τρέχω», κινήσεις ιδιαίτερα αγαπημένες στα παιδιά, υποσυνείδητες και κεφάτες,  εμπειρίες του σώματος που κρύβουν μέσα τους όχι μόνο το αστείο, τη φιλία και τη φάρσα, αλλά και τη ζήλεια, την καταδίωξη, τη βία. Σύμφωνα με την Πηνελόπη  Ηλιάσκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του κέντρου Ντάνκαν, οι δυο δράσεις επιλέχθηκαν καθώς το κυνηγητό και πτώση αποτελούν «ευχάριστες αλλά και συγκρουσιακές στιγμές της ζωής μας».

Πώς πέφτω; Όταν πέφτω πώς αντιδρώ; Πώς σηκώνομαι γρήγορα και εύκολα; Όταν πέσει κάποιος άλλος, πώς αντιδρώ;  Πώς σηκώνω ένα πεσμένο σώμα; Πώς τρέχω; Πώς κυνηγώ; Πώς αποφεύγω αυτόν που με κυνηγάει; Πώς χρησιμοποιώ τους γύρω μου; Πώς ένα καθημερινό παιχνίδι γίνεται χορός;

Τα παιδιά ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό στο χορευτικό αυτό παιχνίδι, ενώ ήταν προφανής η ανάγκη τους να κάνουν κάτι διαφορετικό με τους συμμαθητές τους, κάτι που να ξεφεύγει από συνηθισμένη νόρμα του σχολείου.

image

image

image

Οι μαθητές δεν ήταν οι μόνοι που… έμαθαν. Σύμφωνα με τις φοιτήτριες χορού το να δουλεύει με παιδιά είναι ένα μάθημα για το δάσκαλο καθώς έχει την ευκαιρία να βρεθεί κοντά σε μια ανεξάντλητη πηγή κίνησης.

Τα μαθήματα ήταν προφανές ότι ξέφυγαν από την κλασική συνταγή ενός μαθήματος χορού. Σύμφωνα με τους συντελεστές δεν ήταν τίποτα άλλο από ζωντανοί διάλογοι με στόχο να καλλιεργήσουν την προσωπικότητα, την κοινωνικοποίηση και την ομαδικότητα του παιδιού και φυσικά να του εξάψουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα. Μέσα από το διαδραστικό αυτό παιχνίδι,  οι μικροί μαθητές μετεξελίχθηκαν σε μικρούς χορογράφους.

Οι μαθητές ζωγράφισαν τις εντυπώσεις τους

image

image

image

image

image

image

Προωθήσέ το: Η «σκυτάλη» ήρθε για να μείνει

Η  δημιουργία του προγράμματος «C», διέπεται από τη βαθιά πεποίθηση των συντελεστών του ότι «η τέχνη αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και της καθημερινότητας μιας κοινωνίας και σε μία εποχή και σε μία χώρα όπου θεωρείται πολυτέλεια, μπορεί, συνοδεύοντας δημιουργικά την εκπαίδευση, να γεννήσει νέες ανάγκες και ενδιαφέροντα στις επόμενες γενεές».

image

Τον επόμενο χρόνο το πρόγραμμα C φιλοδοξεί να συνεχιστεί και να εξαπλωθεί σε περισσότερους συμμετέχοντες, σε περισσότερα σχολεία και μαθητές, σε περισσότερες κοινότητες.

image

Κάθε φοιτητής, ή ακόμα κι ένας καλλιτέχνης που θα εμπνευστεί από αυτό, θα μπορεί να το συνεχίσει, στη γειτονιά του, στο σχολείο του, στον τόπο του. Συνεργαζόμενος με καινούργια πρόσωπα κι απευθυνόμενος σε άλλο κοινό. Έτσι οι μαέστροι του θα πολλαπλασιαστούν και θα εξαπλώσουν το μήνυμά του.

Δίδαξαν και χορεύουν οι φοιτήτριες

Ευδοξία Λίμνιαλη, Θένια Αντωνιάδου, Σοφία Κονδυλιά, Μαρία Καλογιάννη, Έμυ Αμερικάνου, Βίκη Σπάχου, Βάσια Ζορμπαλή, Μαρία Παίζη, Άννα Απέργη, Εύη Ψάλτου, Ελεονώρα Σπυροπούλου, Ζαφειρία Τσιρακάκη

Χορογραφίες: Πωλίνα Κρεμαστά

Συνοδεύει ο μουσικός: Απόστολος Λεβεντόπουλος

* Οι φωτογραφίες από τις χορογραφίες είναι της Άννας Ταγκάλου