Το ζήτημα της εύρεσης μόνιμου λατρευτικού χώρου για τους μουσουλμάνους που ζουν στη Θεσσαλονίκη και τις γύρω περιοχές ανακινείται λόγω της αυριανής τέλεσης του Αΐντ Αλ-Φιτρ, τελευταίας προσευχής του Ραμαζανιού. O Δήμαρχος της πόλης, είναι υπέρ της υλοποίησής του, και ήδη έκανε την πρότασή του και στον υπουργό εξωτερικών Σταύρο Λαμπρινίδη αλλά και το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, χωρίς όμως να μπορεί να αναλάβει και πρωτοβουλία για την υλοποίησή του, εφόσον «αυτή ανήκει αποκλειστικά στην ελληνική πολιτεία», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά και κορυφαίο στέλεχος του δήμου.

Ads

Σύμφωνα με άρθρο που δημοσιεύεται στην εφημερίδα «Θεσσαλονίκη», μέχρι στιγμής, οι μουσουλμάνοι στη Θεσσαλονίκη, προσεύχονται σε ιδιωτικούς χώρους λατρείας που υπάρχουν στην πόλη και αυτό πρόκειται να συμβεί και αύριο. Ειδικά φέτος, άλλωστε, οι πιστοί δεν προσπάθησαν να διεκδικήσουν δημόσιο χώρο για τις ανάγκες της ομαδικής προσευχής, εφόσον τα προηγούμενα δύο χρόνια το αίτημά τους δεν εισακούστηκε.

Στην Αθήνα, για τη μαζική προσευχή των χιλιάδων μουσουλμάνων του λεκανοπεδίου, παραχωρήθηκαν οι χώροι του Ολυμπιακού Σταδίου και του ΣΕΦ.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Θεσσαλονίκη» το ζήτημα της εύρεσης κατάλληλου μόνιμου χώρου λατρείας για τους περίπου 5.000 μουσουλμάνους που ζουν στην περιοχή της Θεσσαλονίκης απασχολεί κυβερνητικούς και τοπικούς παράγοντες. Το συγκεκριμένο αίτημά τους έχει υποβληθεί εδώ και χρόνια από τους εκπροσώπους της μουσουλμανικής κοινότητας προς την ελληνική πολιτεία, η οποία όπως είναι γνωστό, το έχει αποδεχθεί αλλά δεν το έχει υλοποιήσει.

Η πίεση προς την ελληνική πολιτεία έχει ενταθεί τον τελευταίο χρόνο
και αυτό συμβαίνει και λόγω της απόφασης της Τουρκίας να επιτρέψει την τέλεση θείας λειτουργίας στην Παναγία Σουμελά (έστω και εάν αυτή επιτρέπεται μία φορά το χρόνο και τελείται μόνο στον εξωτερικό χώρο της).

Ads

Εν τω μεταξύ, το νομοσχέδιο για την ανέγερση μουσουλμανικού τεμένους έχει ψηφιστεί από το 2006. Η τότε κυβέρνηση της ΝΔ είχε υποσχεθεί, μάλιστα, πως θα ήταν έτοιμο στα τέλη του 2009, αλλά η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ αποφάσισε μόλις τον περασμένο Απρίλιο να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την ανέγερση του τεμένους, χωρητικότητας περίπου 500 ατόμων, στην περιοχή του ναυτικού οχυρού στο Βοτανικό.

Επίσης, το αίτημα για την ανέγερση τεμένους στη Θεσσαλονίκη
, εκτός από τη μουσουλμανική κοινότητα μαζί με το αίτημα για τη λειτουργία μουσουλμανικού νεκροταφείου, υπεβλήθη με τον πλέον επίσημο τρόπο και από τον υπουργό Εξωτερικών της Τουρκίας. Ο Αχμέτ Νταβούτογλου το είχε θέσει και προς το δήμαρχο Θεσσαλονίκης κατά τη συνάντηση που είχαν οι δύο άνδρες στο δημαρχείο της πόλης, στη διάρκεια της επίσκεψής του τον περασμένο Μάρτιο στην Ελλάδα.

Ο Γιάννης Μπουτάρης εξήγησε ότι το ζήτημα άπτεται της κεντρικής διοίκησης
, όμως τον διαβεβαίωσε πως θα κάνει ό,τι περνά από το χέρι του «στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων τους και τη δημιουργία κοιμητηρίου».

Ανάλογο αίτημα είχε τεθεί επίσης, προς τον κ. Μπουτάρη και από τον Τούρκο πρόξενο, κατά την πρόσφατη επίσκεψη του δημάρχου στην Ίμβρο. Εκεί, σε συνάντηση με τον οικουμενικό πατριάρχη Βαρθολομαίο, ο τελευταίος «του ζήτησε ευγενικά να συμβάλει, ώστε η ελληνική πολιτεία να διευκολύνει τους μουσουλμάνους στην άσκηση των θρησκευτικών καθηκόντων τους».

Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, φέρεται να ότι έχει ταχθεί υπέρ της ικανοποίησης του αιτήματος της μουσουλμανικής κοινότητας, αλλά δεν πρόκειται να λάβει πρωτοβουλία, εφόσον «Αυτή ανήκει αποκλειστικά στην ελληνική πολιτεία», όπως δήλωσε χαρακτηριστικά, κορυφαίο στέλεχος του δήμου.

Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Μπουτάρης έθεσε το θέμα της κατασκευής τεμένους στον υπουργό εξωτερικών Σταύρο Λαμπρινίδη αλλά και στο υπουργείο Παιδείας.

«Στη Θεσσαλονίκη έχουμε εβραϊκή συναγωγή, έχουμε αρμένικη εκκλησία
, έχουμε καθολική. Γιατί να μην έχουμε και μουσουλμανική;», αναρωτήθηκε ο δήμαρχος, όταν του ετέθη το θέμα από τη «Θεσσαλονίκη». Ο κ. Μπουτάρης όμως, πάλι υπογράμμισε ότι «η πρωτοβουλία ανήκει στην πολιτεία».

Σε σχετικό ερώτημα, εάν μπορεί να διατεθεί στους μουσουλμάνους ένα από τα υπάρχοντα τζαμιά ο κ. Μπουτάρης είπε:

«Κατά τη γνώμη μου η καταλληλότερη λύση θα ήταν να δοθεί το τέμενος που υπάρχει στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά, το οποίο λειτουργούσε μέχρι και την απελευθέρωση ως λατρευτικός χώρος, δεν έχει άλλες λειτουργίες και βρίσκεται και σε καλή κατάσταση».

«Εμείς δεν έχουμε καμία αντίρρηση για το τέμενος του Π. Μελά», δήλωσε ο Οσμάν Ισμαήλογλου, πρόεδρος του Μορφωτικού Πολιτιστικού Συλλόγου Μουσουλμάνων Μακεδονίας-Θράκης, αν και, όπως είπε, θα προτιμούσαν το Αλατζά Ιμαρέτ, επειδή χωρά περισσότερους πιστούς.

Άλλωστε, όπως επεσήμανε ο κ. Ισμαήλογλου, στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και τους διπλανούς νομούς κατοικούν περίπου 4.000 μουσουλμάνοι (800 οικογένειες), που κατάγονται από τη Θράκη. Σε 600 υπολογίζονται οι ομόθρησκοί τους από το Αφγανιστάν, την Παλαιστίνη, το Πακιστάν, την Αφρική, ενώ άγνωστος είναι ο αριθμός των αλβανών μουσουλμάνων. Ανάλογα με τη εθνότητα, οι πιστοί μοιράζονται στους πέντε άτυπους χώρους λατρείας, στην πλατεία Τυρολόης, τον Αραβικό Σύνδεσμο, τη Θεολογική σχολή, τις Φοιτητικές Εστίες και το Σιδηροδρομικό Σταθμό.

Η ιστορία του τεμένους του στρατοπέδου Π. Μελά

Η ακριβής χρονολογία ανέγερσης του τεμένους στο πρώην στρατόπεδο Π. Μελά δεν είναι γνωστή. Λέγεται ότι χτίστηκε στα τέλη του 19ου αιώνα, καθώς το στρατόπεδο χτίστηκε το 188, οπότε και το τζαμί του Λεμπέτ, όπως ονομάζεται το συγκεκριμένο τέμενος, κατασκευάστηκε, για να εξυπηρετεί τις θρησκευτικές ανάγκες των εγκλείστων στο συγκεκριμένο στρατόπεδο.
Το τέμενος θεωρείται το νεότερο της πόλης και είναι προσανατολισμένο προς την ιερή πόλη των μουσουλμάνων, τη Μέκκα, προσανατολισμό που διατήρησε και μετά τη μετακίνησή του κατά 25 μέτρα το 2005 για τις ανάγκες επέκτασης της οδού Λαγκαδά.