Μέσα από τα συντρίμμια του ανεξάρτητου κινηματογράφου και των ανεξάρτητων κινηματογραφικών studios, που για δύο τουλάχιστον δεκαετίες προσέφεραν αριστουργήματα αλλά πλέον έχουν αρχίσει να αφομοιώνονται από τις μεγάλες εταιρείες παραγωγής, ξεπηδά το νέο κύμα του nonstudio κινηματογράφου. Η πρακτική του «Do it Yourself» με τη βοήθεια του διαδικτύου διαδίδεται πλέον και στην 7η τέχνη.

Ads

Μέσα από σελίδες κοινωνικής δικτύωσης αρχάριοι κινηματογραφιστές αλλά και μυημένοι στο χώρο ανταλλάσσουν ιδέες και προωθούν τις νέες τους ταινίες. Το νέο κύμα φαίνεται να είναι και ο λόγος που τον τελευταίο καιρό αρκετοί σκηνοθέτες του ανεξάρτητου κινηματογράφου εμφανίζονται, οι ίδιοι στις προβολές των ταινιών τους και συνομιλούν με τον κόσμο, θέλοντας να αναπτύξουν αυτή την ιδιαίτερη προσωπική επαφή.

Ένα ακόμη στοιχείο που φαίνεται να προβληματίζει τους σκηνοθέτες του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου, οδηγώντας τους στο χώρο του διαδικτύου, είναι και το γεγονός ότι έχει χαθεί η επαφή με τη νέα γενιά. Το συγκεκριμένο θέμα τέθηκε και στο τριήμερο Sundance Film Festival, στο οποίο παρευρέθηκαν περισσότεροι από 100 σκηνοθέτες του ανεξάρτητου κινηματογράφου, ανάμεσά τους και ο Michael Moore, για να συζητήσουν τα επόμενα βήματά τους στη νέα εποχή.

Οι ανεξάρτητοι σκηνοθέτες παρατηρούν ότι για να «μιλήσουν» στη νέα γενιά θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο. «Στις μέρες μας ο καθένας είναι ιδιοκτήτης ενός μέσου ενημέρωσης», έγραψε ο σκηνοθέτης Lance Weiler στο περιοδικό «Filmmaker». «Με το πάτημα ενός κουμπιού δημοσιεύουν και καταγράφουν στιγμές για όλο το κόσμο. Με άλλα λόγια αυτό το ακροατήριο έχει τους δικούς D.I.Y κώδικες και η συνεισφορά τους είναι πολύ σημαντική».

Ads

Την ίδια στιγμή και τα μεγάλα κινηματογραφικά studios έχουν αρχίσει να στρέφουν το βλέμμα τους στον ανεξάρτητο κόσμο του διαδικτύου, σε μία προσπάθεια να διαδώσουν, μέσα από αυτό, τις ταινίες τους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της νέας εποχής είναι η ταινία «Paranormal Activity». Η εταιρεία παραγωγής κατάφερε να περιορίσει στο ελάχιστο τα έξοδα προώθησης, καθώς τον ρόλο του διαφημιστή έχουν αναλάβει, χωρίς κόστος, οι χρήστες του Twitter και του Facebook.

Το κινηματογραφικό τοπίο φαίνεται να αλλάζει. Παραγωγοί και διανομείς κάνουν λόγο για αναδιάρθρωση του χώρου, με το κόστος των ταινιών να περιορίζεται και το κοινό να απελευθερώνεται από το marketing, σπάζοντας ταυτόχρονα τα δεσμά του Hollywood. Το φετινό Sundance Film Festival, στη Utah, των ΗΠΑ, κατακλύστηκε από συμμετοχές ταινιών, οι οποίες ήταν διαθέσιμες στο Youtube αλλά και επί τόπου στο χώρο του Festival.

Το κατά πόσο οι δράσεις του nonstudio ρεύματος θα φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα, μένει να το δείξει ο χρόνος. Το μόνο σίγουρο είναι ότι σήμερα το Hollywood έχει αρχίσει να δέχεται τις πιέσεις