«Η χώρα μας κατατάσσεται στην 9η θέση μεταξύ των χωρών της Ε.Ε. για τα ακριβότερα υγρά καύσιμα εάν δεν συνυπολογιστούν οι φόροι στην τιμή και ανεβαίνει στην πρώτη θέση με τους φόρους μια και το ποσοστό των φόρων είναι κοντά στο ένα ευρώ στην τιμή του λίτρου», σημείωσε ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Ντ. Ρόβλιας. Την ίδια στιγμή, ανέφερε πως τροπολογία που θα κατατεθεί μαζί με το πρώτο νομοσχέδιο του υπουργείου και θα πάει στη Βουλή αμέσως μετά τις γιορτές, θα προβλέπει λουκέτο στα πρατήρια που θα εντοπιστούν να εξαπατούν τον καταναλωτή με πειραγμένες αντλίες, ποινή φυλάκισης μέχρι πέντε χρόνια και πρόστιμα που φτάνουν στο διπλάσιο του ποσοστού κλοπής.

Ads

Σχετικά με τις τιμές των υγρών καυσίμων, ο κ. Ρόβλιας επισήμανε, επίσης, πως υπάρχει άνοδος των τιμών λόγω της διεθνούς συγκυρίας και της ισοτιμίας ευρώ δολαρίου και αυτό έχει επιφέρει αύξηση, το τελευταίο τρίμηνο, στην διυλιστηριακή τιμή 10 λεπτά η οποία όμως δεν έχει περάσει στην λιανική τιμή, καθώς εταιρείες εμπορίας και πρατήρια έχουν απορροφήσει μέρος της αύξησης.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό, δεν έχουν εντοπιστεί εναρμονισμένες πρακτικές στη διαμόρφωση των τιμών και δεν συντρέχει προς το παρόν λόγος επιβολής πλαφόν όπως είχε γίνει στο πρόσφατο παρελθόν και σχολίασε ότι το υπουργείο έχει στόχο να αναλάβει πρωτοβουλίες ώστε να λειτουργήσει αποτελεσματικότερα ο ανταγωνισμός στην αγορά χωρίς να ξεκαθαρίσει εάν οι παρεμβάσεις θα είναι προς την πλευρά άσκησης πίεσης στα διυλιστήρια μια και οι εταιρείες και τα πρατήρια, όπως προείπε, έχουν απορροφήσει το ποσοστό της αύξησης που μπορούσαν.

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι σήμερα, η ελάχιστη τιμή της αμόλυβδης στην Αττική διαμορφώνεται στο 1,498 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη στο 1,697 ευρώ το λίτρο, και ο μέσος όρος είναι στο 1,566 ευρώ το λίτρο όταν από την πανελλαδική μέτρηση προκύπτει ότι η ελάχιστη τιμή είναι 1,494 ευρώ το λίτρο, η μέγιστη 1,8 ευρώ το λίτρο και ο μέσος όρος 1,591 ευρώ το λίτρο.

Ads

Η περιφέρεια Κρήτης αναδεικνύεται για μια ακόμη φορά πρωταθλητής της ακρίβειας στα υγρά καύσιμα με ελάχιστη τιμή να ξεκινάει από 1,597 ευρώ το λίτρο, μέγιστη τιμή το 1,8 ευρώ το λίτρο και μέσο όρο το 1,680 ευρώ το λίτρο. Ειδικά για την κατάσταση που διαμορφώνεται σε Κρήτη (μαζί με την Κεφαλονιά) που είναι οι ακριβότερες περιοχές κυρίως εξαιτίας του ότι δεν υπάρχουν οι αποθηκευτικοί χώροι που απαιτούνται το υπουργείο περιμένει ένα νέο πόρισμα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που αφορά μόνο την επίλυση του προβλήματος που παρουσιάζεται στην Κρήτη.

Στο πλαίσιο των παρεμβάσεων του υπουργείου για τη μείωση των τιμών στην αγορά αλλά και για την πάταξη της εξαπάτησης των καταναλωτών προωθείται η εγκατάσταση και λειτουργία του συστήματος εισροών εκροών στα πρατήρια. Ήδη το σύστημα έχει εγκατασταθεί σε περίπου 2.000, πρατήρια αλλά επειδή το κόστος είναι υψηλό – περίπου 12.000 με 13.000 ευρώ – γίνονται προσπάθειες να χρηματοδοτηθεί μέρος ή το σύνολο της επένδυσης από τα ανεξάρτητα πρατήρια (μικροβενζινάδικα).

Ο υφυπουργός είπε ότι δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη η ενδοκυβερνητική διαβούλευση για το θέμα, αλλά όπως δείχνουν τα πράγματα θα υπάρξει λύση για το θέμα αυτό καθώς ήδη έχει αρχίσει και τρέχει ο χρόνος που προβλέπει η νομοθεσία για την εγκατάσταση του συστήματος και θα πρέπει να υπάρξουν, ταχύτατα, σχετικές αποφάσεις.

Υπέρ των ελέγχων οι βενζινοπώλες

Στο μεταξύ, υπέρ των ελέγχων για τις ελλειμματικές παραδόσεις καυσίμων και την πάταξη οποιασδήποτε προσπάθειας εξαπάτησης των καταναλωτών τάσσεται η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος.

Σε ανακοίνωσή της σημειώνει πως «Η ανακοίνωση του υπουργείου Περιφερειακής Ανάπτυξης για τη δίωξη ορισμένων βενζινοπωλών που εξαπατούσαν και έκλεβαν τους καταναλωτές μέσω ηλεκτρονικών μηχανισμών καταδολίευσης αντλιών υγρών καυσίμων, μας βρίσκει σύμφωνους και πραγματοποιήθηκε μετά από συνεχείς οχλήσεις της ΟΒΕ». Προσθέτει ακόμη ότι έχει επανειλημμένα επισημάνει προς το υπουργείο, ότι ορισμένα πρατήρια που παρουσιάζουν ύποπτα χαμηλές τιμές, κάτω του επιχειρηματικού κόστους, χρήζουν ελέγχων.

Η ΟΒΕ εκτιμά εξάλλου ότι η ανάδειξη του θέματος από την άλλη ομοσπονδία του κλάδου (Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, ΠΟΠΕΚ) «σε μια στιγμή που δρομολογείται από το υπουργείο η εγκατάσταση των ηλεκτρονικών συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων, μας βάζει σε υποψία ότι στη πράξη γίνεται προσπάθεια να διεμβολισθεί αυτή η προσπάθεια, να παραπλανηθεί ο καταναλωτής και το όλο θέμα να εξαντλείται στη περιπτωσιακή καταγγελία».

Αντιδράσεις για τις τιμές των καυσίμων

«Από τη συζήτηση του Προϋπολογισμού του 2010, η Νέα Δημοκρατία είχε επισημάνει την ανάγκη να μην επιβληθούν πρόσθετοι φόροι στα καύσιμα, γιατί αφενός είναι κοινωνικά άδικοι και αφετέρου βυθίζουν την οικονομία σε ύφεση, τροφοδοτώντας το τέρας του πληθωρισμού» ανέφερε από την πλευρά του, ο υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης Ενέργειας & Φυσικών Πόρων της ΝΔ, Μιχάλης Γιαννάκης.

«Οι εμμονές της κυβέρνησης στην υπερφορολόγηση της ενέργειας, οι αλλεπάλληλες αυξήσεις του ΦΠΑ και του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, εκτόξευσαν τις τιμές στα καύσιμα και έθεσαν την Ελλάδα μεταξύ των πρωταθλητών της ακρίβειας στην ΕΕ, την ώρα που ένα χρόνο πριν, βρισκόμασταν στην ένατη θέση» πρόσθεσε.

«Αυτοί που ληστεύουν όλο και πιο προκλητικά και ξεδιάντροπα το λαό στα καύσιμα είναι η κυβέρνηση και τα μονοπώλια που ελέγχουν την εισαγωγή και τη διύλιση του πετρελαίου με τους υπέρογκους φόρους και τα τεράστια υπερκέρδη», τονίζει σε ανακοίνωσή του το ΚΚΕ σχετικά με τις τιμές των καυσίμων.

Σύμφωνα με το ΚΚΕ, «η ανάγκη του λαού για φθηνά καύσιμα σημαίνει δραστική μείωση της φορολογίας και πάλη για πολιτικές εξελίξεις που θα κάνουν δυνατή τη δημιουργία ενιαίου αποκλειστικά δημόσιου φορέα ενέργειας».

Για το ίδιο θέμα ο ΣΥΝ επισημαίνει πως η Ελλάδα έχει σήμερα «την ακριβότερη τιμή στα καύσιμα στην ΕΕ, με τις τιμές να τραβούν όπως παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες την ανιούσα».

«Η άμεση αντιμετώπιση της κατάστασης επιβάλλει την λήψη μιας πολυεπίπεδης δέσμης μέτρων που θα αφορούν την επανάκτηση ουσιαστικού (μετοχικού και μάνατζμεντ) ελέγχου των ΕΛΠΕ, την αντιμετώπιση της εναρμονισμένης τακτικής τόσο στη διύλιση όσο και την εμπορία, την ουσιαστική δραστηριοποίηση των ελεγκτικών μηχανισμών στα φαινόμενα λαθρεμπορίας και νοθείας και φυσικά την ουσιαστική μείωση της φορολογικής επιβάρυνσης».