Η ∆ιυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (∆ΕΑΑ) έχει αποφασίσει ένα σαρωτικό πρόγραµµα αποκρατικοποιήσεων, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, αλλαγές στο αεροδρόµιο του Ελληνικού, στην ΕΥ∆ΑΠ και την ΕΥΑΘ, ακόμη και την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα κρατικά λαχεία.

Ads

Η εφαρμογή του πρέπει να συνταελεστεί εντός τριών ετών και εφόσον ολοκληρωθεί σύµφωνα µε τον σχεδιασµό του, θα οδηγήσει στην είσοδο ιδιωτών µε παραχώρηση και του µάνατζµεντ στα Ταχυδροµεία, τα – ώς τώρα – κρατικά λαχεία, τον Ιππόδροµο και τις αµυντικές βιοµηχανίες, στην παραχώρηση σε ιδιώτες της εκµετάλλευσης λιµανιών και αεροδροµίων, στην τοποθέτηση ιδιωτικών συµφερόντων στο φυσικό αέριο και βεβαίως στην αξιοποίηση, µε παραχώρηση για ορισµένο χρόνο ή πώληση, της τεράστιας ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου. Στο σφυρί μπαίνουν και νησάκια ανά την Ελλάδα.

Μάλιστα, σύμφωνα με δημοσίευμα των Νέων, μία µόλις µέρα µετά την ψήφιση του πολυνοµοσχεδίου, την ίδια ώρα που διαδηλώσεις πραγματοποιούνταν στο κέντρο της Αθήνας, εννέα υπουργοί συνεδρίαζαν και λάµβαναν αποφάσεις για τα επόµενα βήµατα εφαρµογής του Μνηµονίου, που περιλαµβάνουν ένα πρόγραµµα ιδιωτικοποιήσεων ύψους 7 δισ. Ευρώ.

Η δέσµευση έναντι της τρόικας προέβλεπε ότι το πρόγραµµα αποκρατικοποιήσεων της τριετίας θα αποφασιζόταν ώς το τέλος του 2010. Έτσι, η κυβέρνηση έστειλε στην τρόικα και στις αγορές µήνυµα αποφασιστικότητας και πιστής εφαρµογής του Μνηµονίου, εν όψει της εκταµίευσης της δόσης του ∆εκεµβρίου – Ιανουαρίου και – κυρίως – την έγκριση της επόµενης. Η ∆ΕΑΑ συνεδρίασε σε διευρυµένη σύνθεση, µε τα µόνιµα µέλη της, τους υπουργούς Οικονοµικών Γ. Παπακωνσταντίνου, Περιφερειακής Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοϊδη και Εργασίας Λ. Κατσέλη, καθώς και τους επιµέρους αρµόδιους υπουργούς Εθνικής Αµυνας Ε. Βενιζέλο, Περιβάλλοντος Τ. Μπιρµπίλη, Υποδοµών και Μεταφορών ∆. Ρέππα, Επικρατείας Χ. Παµπούκη, Θαλασσίων Υποθέσεων Γ. ∆ιαµαντίδη και τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισµού και Τουρισµού Τ. Χυτήρη.

Ads

Οι αποφάσεις της ∆ΕΑΑ προβλέπουν ειδικότερα τα εξής:

-Αξιοποίηση του τέως αεροδροµίου του Ελληνικού: Η διαδικασία επιταχύνεται µε τη µέθοδο fast track. Θα ιδρυθεί φορέας ειδικού σκοπού, η Ελληνικόν Α.Ε., στον οποίο περιέρχεται η διαχείρισή της και προσλαµβάνονται χρηµατοοικονοµικοί και τεχνικοί σύµβουλοι. Στη ∆ιυπουργική δεν ελήφθησαν αποφάσεις για το αν θα προκηρυχθεί διεθνής διαγωνισµός ή θα γίνει διακρατική συµφωνία.

-Αξιοποίηση άµεσα άλλων 12 τουλάχιστον µεγάλων ακινήτων. Μεταξύ αυτών ο τουριστικός λιµένας Βουλιαγµένης, οι Αλυκές Αναβύσσου, το Αφάντου Ρόδου κ.ά. Για τον σκοπό αυτόν συγκροτούνται Οµάδες ∆ιοίκησης Εργου. n Καταγραφή ώς τον Ιούνιο του 2011 της ακίνητης περιουσίας του ∆ηµοσίου από οµάδα εξειδικευµένων συµβούλων που θα προσληφθεί άµεσα.

– Αξιοποίηση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου σε ∆ΕΠΑ και ∆ΕΣΦΑ. Ουσιαστικά προωθείται η ιδιωτικοποίηση της ∆ΕΠΑ, αν και δεν έχει αποφασιστεί αν θα δοθεί πλειοψηφικό πακέτο. Σύµβουλοι έχουν ήδη οριστεί – και αποµένει η τυπική πρόσληψή τους – οι τράπεζες UBS, Rothschild και Alpha Bank.

– Aναζήτηση στρατηγικού εταίρου στα Ελληνικά Αµυντικά Συστήµατα (ΕΑΣ).

Αναζήτηση χρηµατοοικονοµικών και νοµικών συµβούλων (εντός του πρώτου τριµήνου του 2011) πραγματοποιείται σε όλες τις παρακάτω περιπτώσεις:

-Την αξιοποίηση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου στην ΕΥ∆ΑΠ και την ΕΥΑΘ. Η ∆ιυπουργική δεν αποφάσισε αν και τι είδους αποκρατικοποίηση θα γίνει, προφανώς έπειτα µετά από διαχωρισµό του δικτύου από την εκµετάλλευση.

– Την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα ΕΛ.ΤΑ. – Τη µετοχοποίηση και είσοδο στρατηγικού επενδυτή στα κρατικά λαχεία. (Εθνικό, Λαϊκό, Ξυστό).

– Την παράταση της σύµβασης παραχώρησης του ΟΠΑΠ και τη διαχείριση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου.

– Τον διαχωρισµό των λειτουργιών του Ταµείου Παρακαταθηκών και ∆ανείων. Οπως είναι γνωστό, η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να διαχωρίσει το τραπεζικό τµήµα του Ταµείου και να το εντάξει πιθανώς σε κρατική τράπεζα, όπως το Ταχυδροµικό Ταµιευτήριο ή η ΑΤΕ.

– Την αξιοποίηση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου (σ.σ. ουσιαστικά την πώληση) στη βιοµηχανία ΛΑΡΚΟ.

– Την αξιοποίηση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Εχει αποφασιστεί, ως γνωστόν, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αµέσως µόλις ολοκληρωθεί η αναδιάρθρωση του ΟΣΕ.

– Την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Ενδιαφέροντες θεωρούνται οι σιδηροδροµικοί σταθµοί Αθήνας (σταθµός Λαρίσης) και Θεσσαλονίκης, το εµπορευµατικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου, εκτάσεις πρόσφορες για φωτοβολταϊκά συστήµατα κ.ά.

– Το αεροδρόµιο στο Καστέλλι Κρήτης και την αξιοποίηση του αεροδροµίου Ηρακλείου «Ν. Καζαντζάκης».

– Την είσοδο στρατηγικών επενδυτών στα άλλα περιφερειακά αεροδρόµια της χώρας µέσω συµβάσεων παραχώρησης.

-Την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή στον Ο∆ΙΕ (Ιππόδροµος).

– Την πώληση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου στο καζίνο της Πάρνηθας.

– Την επέκταση συµβάσεων παραχώρησης στην Αττική και την Εγνατία Οδό.

– Την αξιοποίηση του Φάσµατος Συχνοτήτων και του Ψηφιακού Μερίσµατος.

– Την αξιοποίηση της συµµετοχής του ∆ηµοσίου στο αττικό λιµενικό σύστηµα (αναφέρεται στην απορρόφηση των λιµανιών της Αττικής από το λιµάνι του Πειραιά).

– Τη µελέτη στρατηγικής και συµβάσεων παραχώρησης για λιµάνια και ιδιαίτερα για 11 περιφερειακούς οργανισµούς λιµένων.

– Τη µελέτη στρατηγικής και συµβάσεων παραχώρησης για 850 περιφερειακούς λιµένες.

Απώτερος στόχος του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας είναι η εισροή εσόδων ύψους 7 δισ. ευρώ για την περίοδο 2011-2013 και ειδικότερα η είσπραξη τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ μέσα στο 2011.