Πρωτόγνωρες διαστάσεις έλαβε η πρωτοβουλία του χρήστη του twitter, @ypopto_mousi, να προβάλει τα στοιχεία εταιρειών που διαφημίζονται σε εκπομπές οι οποίες ανοίγουν τα μικρόφωνα στη Χρυσή Αυγή με αφορμή την εκπομπή του Γιώργου Τράγκα. Η πρωτοβουλία που στηρίχθηκε από την συμμετοχή της διαδικτυακής κοινότητας είχε ως αποτέλεσμα πολλές από τις εταιρίες να απαντήσουν για τις συγκεκριμένες χορηγίες,  ενώ η ΑΒ Βασιλόπουλος ανακοίνωσε μέσω του ίδιου κοινωνικού δικτύου ότι δεν θα ξαναδιαφημιστεί στην εκπομπή. Το Ύποπτο Μούσι, μιλώντας στο tvxs.gr, περιγράφει πως ξεκίνησε η ιδέα της καμπάνιας, εξηγεί την δυναμικότητα των social media σε τέτοια εγχειρήματα, ενώ δεν αφήνει ασχολίαστη την πρόσφατη «κόντρα» του εκπροσώπου του Πρωθυπουργού, Γιώργου Μουρούτη με τον μπλόγκερ Πιτσιρίκο. Του Νίκου Μίχου

Ads

 
Πώς δημιουργήθηκε η ιδέα για την καμπάνια #xa_advertising;
 
imageΜιλούσα με κάποια παιδιά από μια ομάδα στο Facebook που λέγεται «Άκου μια ιστορία», και ένας φίλος δημοσίευσε μια εικόνα από την καρτέλα των χορηγών της εκπομπής του Τράγκα. Το είχαμε συζητήσει το θέμα των χορηγών και σε παλαιότερο χρόνο. Έτσι πήρα την φωτογραφία αυτή και σε ένα βραδινό ποστ έγραψα ότι δεν γίνεται να αδιαφορούν για αυτό το ζήτημα οι εταιρίες. Είναι συμμέτοχοι. Διοχετεύουν κονδύλια σε κανάλια, ζώνες και εκπομπές. Είναι συνυπεύθυνοι.
 
Δευτερευόντως, πιστεύω ότι έχουμε πολλές δυνατότητες στα χέρια μας για να κάνουμε πιο δημιουργικά πράγματα από όσα κάνουμε μέχρι τώρα, αντιπαλεύοντας αυτό που συμβαίνει.
 
Ήσουν μόνος στο εγχείρημα;
 
Στην αρχή ναι. Αλλά μετά, με την συμμετοχή των πολιτών έπαιρνα τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις τους και τις δημοσίευα.
 
Είχε απήχηση το hashtag.
 
A, ναι. Είχε ανταπόκριση και έτσι μπορούσε να ασκηθεί μεγαλύτερη πίεση στις εταιρίες. Πολλοί χρήστες έχουν καταλάβει τι κάνει ο Τράγκας και αυτές οι τακτικές. Ο Τράγκας εμφανίζεται με ένα αντιμνημονιακό προφίλ. Αλλά αυτό που καταφέρνει στο τέλος είναι να ευτελίζει αυτά με τα οποία ασχολείται. Αν ένας τύπος, που έχει την ταμπέλα του συνωμοσιόλογου, αρχίσει να μιλάει για την Τράπεζα της Ελλάδας και το δημόσιο χρέος, αμέσως ευτελίζει το θέμα.
 
Η καμπάνια είχε νεότερη εξέλιξη;
 
Σε πρακτικό επίπεδο,όχι. Ακόμη, όμως, έρχονται μηνύματα με ερωτήσεις προς τις εταιρίες.
 
Υπήρξε αντίδραση από τη Χρυσή Αυγή;
 
Αν εξαιρέσω κάτι υβριστικά σχόλια στο blog μου, άλλη επαφή δεν έγινε από τη Χρυσή Αυγή.
 
Υπήρξε άλλη απάντηση από εταιρίες ή κάποια άλλη αντίδραση;
 
Απαντήσεις από εταιρίες έρχονται ακόμη αλλά είναι ίδιες με εκείνες των πρώτων ημερών. Ίσως κάπου να καθυστέρησαν να αποσταλούν.
 
Κατά τ’ άλλα η μόνη αντίδραση ήταν τα σχόλια Τράγκα στην ραδιοφωνική εκπομπή του, που είπε πως το έκανε για τα νούμερα.
 
Και οι εταιρίες είπαν ότι αγοράζουν τηλεοπτικό χρόνο και δεν χορηγούν συγκεκριμένη εκπομπή…
 
Βεβαίως. Αλλά αυτό είναι η μία πλευρά μόνο. Ο προγραμματισμός κάποιων εταιριών είναι όντως αυτός ακριβώς. Από την άλλη πλευρά, εγώ ξέρω ότι οι εταιρίες κλείνουν μια και δυο εβδομάδες πριν τα προγράμματα στα οποία θα παίξουν στα διαφημιστικά διαλείμματα. Έχοντας εικόνα από την αγορά, δεν υπάρχει γενική συμπεριφορά στην διαφήμιση. Άλλους τους νοιάζει και άλλους όχι.
 
Εσύ είσαι ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα;
 
Σαφώς γιατί συμμετείχαν πολύ χρήστες επιβεβαιώνοντας έτσι την δυναμική του μέσου. Επίσης, πολλές εταιρίες έδειξαν απαντώντας, μάλιστα, ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο γίνεται, αν ασκηθεί η σωστή πίεση, να κοινωνικοποιηθούν περισσότερο από ότι με τα στημένα πι-αρ-ίστικα προγράμματα κοινωνικής ευθύνης.
 
Προκάλεσε έκπληξη, πάντως ότι οι εταιρίες ανταποκρίθηκαν.
 
Έτσι μου έλεγαν όλοι. Εγώ πίστεψα ότι ειδικά οι μεγάλοι διαφημιζόμενοι έχουν ανθρώπους από πίσω που είτε σαν οντότητες είτε σαν επαγγελματίες παρακολουθούν τα κοινωνικά δίκτυα αναφορικά με την μάρκα τους. Πίστευα λοιπόν ότι θα ενοχληθούν και θα αντιδράσουν έστω και στα πλαίσια ενός τυπικού crisis managment.
 
Γενικά, τι δυναμική έχει το twitter σε τέτοιες καμπάνιες;
 
Πάρα πολύ μεγάλη. Σε αντίθεση με το Facebook που δείχνει να είναι πιο μεγάλο, και είναι αν δει κανείς τα νούμερα: η αναλογία χρηστών του twitter και του Facebook είναι 1 προς 2.
 
Η δυναμική τέτοιων μέσων είναι μεγάλη για διάφορους λόγους. Στο twitter που έχει περιορισμούς στην γραφή, για παράδειγμα, φαίνεται οι χρήστες να έχουν ένα υψηλό μορφωτικό επίπεδο και να είναι απομακρυσμένοι από την pop κουλτούρα που επικρατεί. Αυτό βοηθά, γιατί δημιουργεί αυτόματα έναν πόλο επιρροής, ο οποίος γίνεται αξιόπιστος όταν βγάζει νέα. Εφόσον, λοιπόν, υπάρχει αυτός ο πόλος επιρροής και είναι αξιόπιστος ό,τι μεταδίδει διοχετεύεται πολύ γρήγορα στα social media, ακόμη και στα παραδοσιακά μέσα. Έτσι μια διαμαρτυρία, μια κίνηση, αμέσως εξαπλώνεται. Εξίσου σημαντικό, όμως, είναι και ότι με την ίδια ευκολία χάνεται η πληροφορία μέσα στον γενικότερο ορυμαγδό ειδήσεων όταν φτάσει στο αποκορύφωμά της και αρχίσει να εξασθενεί.
 
Άρα μπορεί να αξιοποιηθεί αυτός ο τρόπος διαμαρτυρίας ξανά;
 
Βέβαια. Και να πω και κάτι ακόμη, γιατί βγήκαν και είπαν «ο συριζαίος, ο πράκτορας, ο έτσι, ο γιουβέτσι, η οργανωμένη πλεκτάνη»… Εγώ πάνω από όλα είμαι ανένταχτος και προσπαθώ να είμαι ενεργός σε κάποια εγχειρήματα. Είμαι κόντρα σε κάποιους χώρους αλλά είμαι ανένταχτος. Σκέψου τώρα όλη αυτή την δυναμική να ωθεί τον ΣΥΡΙΖΑ ο οποίος τώρα εμφανίζεται ως αξιωματική αντιπολίτευση και επόμενη πολιτική δύναμη που θα διαχειριστεί όλο αυτό το χάλι, να πάρει σαφή θέση σε κάποια καίρια ζητήματα. Είναι σαν ένα μεγάλο debate το οποίο ξεπερνά το τηλεοπτικό debate και πηγαίνει στην ουσία των πραγμάτων. Εγώ πιστεύω ότι αυτό το μέσο θα πρέπει στο μέλλον να είναι σημαντικό εργαλείο στην φαρέτρα μας για την προσπάθεια να βελτιωθούν τα πράγματα.
 
Εν κατακλείδι αυτό που με ενδιαφέρει σαν συμπέρασμα είναι ότι οι χρήστες καταλαβαίνουν όλο και περισσότερο το μέσο και κάθε μέρα το πηγαίνουν ένα βήμα παραπέρα. Το μέσο είναι δυναμικό και ευελπιστώ να το χρησιμοποιούμε περισσότερο στο μέλλον.
 
Οπότε θα το ξανακάνεις;
 
Εννοείται! Και με περισσότερη δυναμικότητα! Να μαζευτεί περισσότερος κόσμος ώστε να υπάρχει καλύτερη οργάνωση και στρατηγικός σχεδιασμός.
 
Χθες ο Γιώργος Μουρούτης αποκάλυψε το όνομα του Πιτσιρίκου. Δεν φοβάσαι ότι θα γίνει κάτι τέτοιο και με εσένα;
 
Όχι, δεν έχω να φοβηθώ κάτι. Έχω το δικαίωμα της ανωνυμίας. Έχω το δικαίωμα να υπερασπίζομαι τα δικαιώματά μου σαν καταναλωτής οποιαδήποτε στιγμή. Επίσης, να μην ξεχνάμε ότι είμαι ένας ελεύθερος πολίτης. Το αν βρισκόμαστε σε διαφορετική διάσταση απόψεων είναι άλλο θέμα και θα φανεί στην πορεία.
 
Το #ban_gmourout (σ.σ.: αποκλείστε τον gmourout) που δημιουργήθηκε αμέσως μετά την δημοσίευση των στοιχείων του Πιτσιρίκου, εσύ το έφτιαξες; Είχε στόχο;
 
Νομίζω, ότι εγώ το χρησιμοποίησα πρώτος. Ήταν μια ένδειξη διαμαρτυρίας για το φαινόμενο ότι οι θεσμοί που καλούνται να μας προστατεύσουν από κάποια πράγματα στην ουσία τα αναπαράγουν.
 
Ο εκπρόσωπος του Γραφείου Τύπου του Πρωθυπουργού είναι ένας θεσμικός ρόλος που πληρώνεται από τους πολίτες. Ένας τρόπος λοιπόν να καταλάβει ότι δεν μπορεί να ρουφιανεύει χρήστες είναι μέσα από το ίδιο το μέσο που εκείνος χρησιμοποιεί περισσότερο, το ίντερνετ. Το twitter εν προκειμένω.
 
Έτσι βρίσκεται ο οποιοσδήποτε υπό έναν άτυπο έλεγχο της κοινωνίας. Θα δείξει όμως εάν αυτό προχωρήσει και αρχίσει να χρησιμοποιεί την πρακτική περισσότερος κόσμος.
 
Κάτι τελευταίο. Θα «ξυριστείς» ποτέ;
 
Δεν μπορώ να αποκλείσω τίποτα. Τα κοινωνικά δίκτυα είναι όπως και η πραγματική ζωή. Η ψηφιακή πραγματικότητα είναι συνδεδεμένη με την φυσική. Εάν ένας χρήστης είναι έντιμος, τότε η ψηφιακή προσωπικότητά του θα είναι επέκταση της πραγματικής προσωπικότητάς του. Εμένα η δική μου ψηφιακή προσωπικότητα είναι ακριβώς αυτό το πράγμα. Επέκταση της προσωπικότητας με την οποία συγχρωτίζομαι φυσικά. Εάν αύριο αλλάξει όνομα η ψηφιακή προσωπικότητά μου δεν έχει μεγάλη σημασία. Αυτό, όμως, που έχει είναι να μην αλλάξει η ψηφιακή προσωπικότητά μου σε σχέση με την φυσική. Εάν μείνεις πιστός σε αυτό που είσαι, η ονοματοδοσία έχει μικρή σημασία.