Η τηλε-συμβουλευτική ιατρική ήδη εφαρμόζεται και είναι κατοχυρωμένη νομικά σε πολλές χώρες. Από το 2010 εκατομμύρια Γάλλοι συμβουλεύονται διάφορες ιστοσελίδες είτε μέσω τηλεφώνου είτε web κάμερας, για θέματα υγείας που τους απασχολούν έναντι περίπου 6,50 ευρώ για την κάθε  ερώτηση.  Ο Δρ Ζακ Lucas, αντιπρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου του Ιατρικού Συλλόγου της Γαλλίας, δηλώνει σε συνέντευξή του στη Figaro ότι οι περισσότερες ιστοσελίδες δεν πληρούν τις προϋποθέσεις του νόμου που ψηφίστηκε  το 2010. 

Ads

Ποια είναι η διαφορά μεταξύ τηλε-συμβουλευτικής και τηλέ-επίσκεψης;

Έχουμε συχνά την τάση να συγχέουμε αυτές  τις δύο έννοιες, αλλά είναι γεγονός ότι υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ των τηλε- συμβουλευτική (e-consultancy ) και τηλε -επίσκεψη. Η πρώτη πρακτική χρησιμοποιείται για γενικές ιατρικές πληροφορίες και η δεύτερη επιτρέπει ο ασθενής να συμβουλεύεται τον γιατρό του εξ αποστάσεως μέσω τηλεφώνου ή κάμερας, υπό τους όρους που προβλέπονται από το νόμο. Εν ολίγοις, τηλε- επίσκεψη ισχύει σε δύο περιπτώσεις: όταν ο ασθενής καλεί το ασθενοφόρο και ο γιατρός συμβουλεύει για τις πρώτες βοήθειες, και όταν ο ιατρός  γνωρίζει τους ασθενείς και το ιστορικό τους  καιμπορεί να συνταγογραφήσει μέσω τηλεφώνου ή κάμερας.

Τηλεπίσκεψη ή  Τηλε-συμβουλευτική κάνουν λοιπόν αυτές οι ιστοσελίδες που προσφέρουν online ιατρικές συμβουλές;

Ads

Είναι μεταξύ των δύο, ακριβώς. Αν και αυτό δεν είχε σκοπό να αντικαταστήσει τη φυσική επίσκεψη σε γιατρό, δημιουργούν κάποια ασάφεια δηλώνοντας ότι κάνουν “εξατομικευμένη ηλεκτρονική συμβουλευτική» ώστε να παρακάμψουν το νόμο. Οι ασθενείς μέσω αυτών των σελίδων μπορούν να καλέσουν τους γιατρούς σε απευθείας σύνδεση και να τους κάνουν ερωτήσεις. Αυτή είναι η τηλε -επίσκεψη. Η εξατομικευμένη τηλε-συμβουλευτική όμως δεν υπάρχει, δεν αναγνωρίζεται από το νόμο.
 
Αυτές οι ιστοσελίδες  σέβονται το νόμο;

Υπάρχει ένα νομικό κενό οργάνωσης της τηλε- επίσκεψης. Ρυθμίζεται και πρέπει να υπόκεινται σε άδεια, που πλαισιώνεται απόένα διάταγμα του Υπουργείου Υγείας ή βάσει σύμβασης με περιφερειακό οργανισμό υγείας. Αλλά αυτό δεν αφορά την περίπτωση των εμπορικών ιστοσελίδων.
 
Ορισμένες ιστοσελίδες προσφέρουν την επικοινωνία με  γιατρό έως 2,50 ευρώ ανά λεπτό…

Είναι πολύ ακριβή. Υπολογίστε,  ότι αν έχουν περάσει δέκα λεπτά κοστίζει 25 ευρώ αντί για 23 ευρώ που κοστίζει μια επίσκεψη. Επιπλέον,ο Κώδικας Ιατρικής Δεοντολογίας δεν επιτρέπει την αποζημίωση για την τηλεφωνική παροχή συμβουλών. Πρόκειται για μια παράδοξη κατάσταση όπου η μία πλευρά των online γιατρών πληρώνονται για παροχή συμβουλών και από την άλλη η αναγνώρισης μια δραστηριότητα που ασκείται από όλους τους γιατρούς στα γραφεία τους, στο νοσοκομείο, δημόσια ή ιδιωτικά.
 
Αυτό το κενό νόμου μπορεί να οδηγήσει σε καταχρήσεις αναφορικά με τα προσωπικά δεδομένα;

Στην πραγματικότητα, με εγγύηση να έχει μια πραγματική γιατρό στο τηλέφωνο επαφίεται στην καλή πίστη αυτών τωνεμπορικών ιστότοπων. Όσον αφορά την εμπιστευτικότητα στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που συνήθως προστατεύονται από το νόμο.

Σύμφωνα με μια έρευνα το 2010, το 80% των Γάλλων δεν είναι διατεθειμένοι να συμβουλευτούν το γιατρό τους  από το διαδίκτυο  Διαδίκτυο. Είναι ένα εμπόδιο στην ανάπτυξη της τηλε – συμβουλευτικής;

Οι περισσότεροι άνθρωποι δεν ξέρουν τι τηλε- επίσκεψη. Οι ασθενείς πιστεύουν ότι είναι απαραίτητη η σωματική επαφή, αλλάόλοι οι γιατροί δεν είναι υποχρεωμένοι να ψηλαφίσουν  τον ασθενή για τη διάγνωση. Για παράδειγμα, ένας ψυχίατρος ή ακόμα καιένας δερματολόγος μπορεί να κάνουν διάγνωση εξ αποστάσεως μέσω τηλεφώνου ή κάμερας.  Η τηλε- επίσκεψη είναι χρήσιμη,επειδή ανταποκρίνεται στις ανάγκες των πληθυσμών των απομακρυσμένων περιοχών και επίσης  μπορεί να αποφευχθεί η άσκοπη μετακίνηση των ηλικιωμένων για να επισκεφτούν τους γιατρούς. Είναι ανάγκη να αναπτύξουμε κυρίως και την τηλε – φαρμακευτική.

Επιμέλεια: Κωνσταντίνα Κότσαρη
Πηγή: Le Figaro