H Violet Louise και η ομάδα της ανοίγουν ξανά τα πρακτικά της δίκης της Ιωάννας της Λωραίνης σε μία transmedia παράσταση που δίνει μία σύγχρονη εκδοχή της ιστορίας της. 

Ads

Τελικά ποια ήταν η Ιωάννα; Μάγισσα ή Αγία; Πλάσμα προικισμένο με ασυνήθιστες ιδιότητες ή ο αποδιοπομπαίος τράγος ενός συστήματος που την πρόδωσε όταν εξυπηρέτησε τους σκοπούς του; H Violet Louise μιλά στο tvxs.gr για την δική της Ιωάννα.  

Η Ζαν Νταρκ είναι ένα πρόσωπο που έρχεται από τα βάθη των αιώνων. Γιατί την επιλέξατε; Λόγω των όσων αντιπροσώπευσε στο παρελθόν ή επειδή είδατε κάποια σύνδεση με το παρόν και το μέλλον; 

Η Ιωάννα έχει καταγραφεί ως ένα από τα μεγαλύτερα παγκόσμια παράδοξα της ανθρώπινης ιστορίας. Σε ηλικία μόλις δεκαοκτώ χρονών και χωρίς να έχει προηγούμενη εμπειρία από πόλεμο, οδήγησε τα γαλλικά στρατεύματα εναντίον των Άγγλων, απελευθέρωσε την Ορλέανη και κέρδισε νικηφόρες νίκες ενάντια στους ξένους κατακτητές. Η προσωπικότητά της ενέπνευσε για περισσότερο από έξι αιώνες και συνεχίζει να εμπνέει τους δημιουργούς από όλα τα είδη της τέχνης. 

Ads

Η Ζαν Νταρκ μπορεί όντως να έρχεται από τα βάθη των αιώνων, αλλά οι δυνάμεις που αντιπροσωπεύει ξεπερνούν το χάσμα του χρόνου. Ως φορέας επαναστατικών ιδεών και ως μονάδα αντίστασης απέναντι στους παγιωμένους θεσμούς και το κατεστημένο, φέρει ένα στοιχείο που είναι διαχρονικό. Αν η Ιωάννα ζούσε σήμερα δε θα τασσόταν εναντίον ενός άλλου έθνους ή δυνάμεων όπως η εκκλησία και η πολιτική εξουσία. Οι σκοτεινές δυνάμεις, ενάντια στις οποίες θα πολεμούσε με πάθος, θα ήταν οι μεγάλες πολυεθνικές, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, το κεφάλαιο με τη μορφή του καπιταλισμού της Σχολής του Σικάγο. 

Βαθειά μου επιθυμία θα ήταν να τη δω να διακτινίζεται και να παίρνει τα όπλα στα χέρια της ενάντια σε όλους αυτούς. Επειδή όμως ο οικονομικός πόλεμος είναι μία δύσκολη εξίσωση, θεωρώ ότι σήμερα η Ιωάννα θα είχε λιγότερες πιθανότητες να κερδίσει τον πόλεμο.

Κερδίστε δυο διπλές προσκλήσεις για την «Ιωάννα της Λωραίνης» για την παράσταση της Παρασκευής 17 Φεβρουαρίου. Στείλτε email με θέμα «Ιωάννα της Λωραίνης» στο [email protected] μέχρι αύριο στις 10.00 το πρωί. Οι νικητές θα ειδοποιηθούν με email. 

image

Πως συνδεθήκατε με εκείνη για να την αποδώσετε πάνω στη σκηνή; Ποιο στοιχείο της ήταν το καθοριστικό; 

Το ιδεολογικό της κομμάτι. Η άρνηση της να ζήσει μία ζωή, έχοντας θυσιάσει τα ιδανικά και την πίστη της. Η πεποίθηση της για το τι σημαίνει ζωή και που σίγουρα δεν εξαντλείται από ένα βιολογικό ορισμό. Το πείσμα της, η ευαισθησία της, η αυταπάρνηση που φτάνει μέχρι τη θυσία της. Για μένα στο πρόσωπο της Ιωάννας καθρεφτίζεται η εικόνα  του ελεύθερου ανθρώπου. Ίσως αυτό είναι και το πιο καθοριστικό στοιχείο που με συνδέει μαζί της στη σκηνή.

Γιατί επιλέξατε τη δίκη της κι όχι τον αγώνα της ή αυτό που την οδήγησε σε αυτόν; 

Γιατί με ενδιέφερε το πιο ανθρώπινο στοιχείο της και όχι το πιο ηρωικό. Ένας άνθρωπος ήδη εξαντλημένος από τη συνθήκη της φυλακής που προσπαθεί να αμυνθεί ενάντια σε στρεβλές κατηγορίες. Η Ιωάννα οδηγείται μέσα από μία δίκη – παρωδία της στο δρόμο του αποδιοπομπαίου τράγου που θα σηκώσει στις πλάτες του τα δεινά και τις ενοχές όλων των άλλων. Εξάλλου μέσα από τον καταιγισμό ερωτήσεων, στις οποίες υποβάλλεται, την ακούμε να μιλά για τον αγώνα της και τα οράματα της, την ανάμνηση  όλων αυτών. Το ηρωικό της κομμάτι, σύμφωνα με τη δική μου οπτική, διαφαίνεται περισσότερο στο πως υπερασπίζεται τις αξίες της μπροστά στο φόβο της φωτιάς, παρά στο πεδίο της μάχης.

Για εσάς ήταν τελικά Αγία ή Μάγισσα; Ή μήπως δεν έχει καμία σημασία; Ποια πιστεύετε ότι θα ήταν αν ζούσε στο σήμερα; 

Πραγματικά νομίζω πως δεν έχει καμία σημασία. Αυτοί οι χαρακτηρισμοί και οι κατηγοριοποιήσεις ανάγονται στην προσπάθεια του ανθρώπου να κατανοήσει τι είναι αυτό που έχει απέναντι του, ειδικά όταν αυτό εμφανίζει χαρακτηριστικά που δε μπορούν εύκολα να κατηγοριοποιηθούν. Η Ιωάννα δεν αποτελεί μία απλή περίπτωση ανθρώπου. Μάλλον αποτελεί περίπτωση υπερανθρώπου. Μάγισσα ή αγία και στις δύο περιπτώσεις, μιλάμε για έναν άνθρωπο που είναι κοντά στο υπερβατικό και που του αποδίδουν θεϊκές δυνάμεις.

Παρακολουθώντας την παράσταση ήταν σα να βλέπω θέατρο και σινεμά (με πινελιές animation) μαζί. Η μουσική και ο ήχος έδιναν ένταση στη πρόζα. Πως καταλήξατε σε αυτή τη σύνθεση; Συνδυάσατε όλες τις μεγάλες σας αγάπες; 

Οι παραστάσεις μας όντως δανείζονται στοιχεία και από το θέατρο και από τον κινηματογράφο και τη μουσική συναυλία . Ο ήχος και η εικόνα λειτουργούν ψυχοακουστικά, σαν να έχουμε ακόμα δύο ηθοποιούς στη σκηνή. Με ρωτούν συχνά πως θα χαρακτήριζα το ύφος των δουλειών μας. Δε θα ήθελα να μπω στη διαδικασία αυτή. Είναι αυτό που προσλαμβάνει ο καθένας. Άλλος το χαρακτηρίζει performance, άλλος θέατρο, άλλος μουσική παράσταση. Ο καθένας έχει την ελευθερία να κατατάξει αυτό που βλέπει με βάση τις δικές του προσλαμβάνουσες. Για μένα που κάνω τη σύνθεση όλων αυτών των στοιχείων είναι όντως πολύ δημιουργικό και είναι μία διαδικασία που με δυσκολεύει αλλά ταυτόχρονα με ευχαριστεί πολύ.

Το σήμερα είναι δύσκολο (όπως ήταν πάντα). Τι αγαπάτε στη ζωή; Τι σας ενοχλεί; Τι θα αλλάζατε; 

Οι δυσκολίες υπήρχαν και θα υπάρχουν σε κάθε εποχή. Αγαπώ τα αυτονόητα. Και αγαπώ αυτόν τον τόπο που έχει όλα τα αυτονόητα που άλλοι άνθρωποι, σε άλλους τόπους δεν έχουν. Τον ήλιο, τη θάλασσα, τους ζεστούς ανθρώπους. Είναι σημαντικό οι άνθρωποι να μην είναι αδιάφοροι. Η αδιαφορία με ενοχλεί, όπως και η κακή πρόθεση. Θα ήθελα οι άνθρωποι να μπορούν να εμπιστεύονται ο ένας τον άλλο. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει να πάψει η τρομοκρατία των περισσότερων media, που καλλιεργούν όλο αυτό τον σκοταδισμό και το αίσθημα τρόμου. 
 

INFO
ΙΩΑΝΝΑ ΤΗΣ ΛΩΡΑΙΝΗΣ
3-26 Φεβρουαρίου 2017
Κάθε Παρασκευή, Σάββατο & Κυριακή στις 21.00 
Βlack Box, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Πειραιώς 206
Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος 12€, Μειωμένη τιμή 8€, Ειδική τιμή 5€

 
image

Ταυτότητα της παράστασης

Σκηνοθεσία  – μουσική – oπτικά- δραματουργία κειμένου: Violet Louise

Παίζουν: Violet Louise, Παναγιώτης Γαρμπής

H ομάδα: Παναγιώτης Γαρμπής, Νίκος Λεβαντής, Λίλιαν Ξυδιά, Λουίζα Κωστούλα, Βασίλης Κουντούρης, Κώστας Μπώκος, Θωμάς Οικονομάκος, Μάκης Φάρος, Μαριάννα – Τζιζλάκη Κοτσανού, Άρης Παυλίδης