To “Phone Home” είναι μια πρόκληση κυρίως για τη γενιά του internet αλλά ίσως να είναι και μια πρόβα τζενεράλε για τα θεατρικά project του μέλλοντος. Ο Γιάννης Καλαβριανός βέβαια ισχυρίζεται πως ο πυρήνας του θεάτρου δεν μπορεί να αλλάξει αλλά “…ποτέ δεν ξέρεις” συμπληρώνει ακολουθώντας μια δεύτερη σκέψη του.

Ads

Η διαδικασία ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2014 από τον ίδιο  και την Εταιρεία Θεάτρου Sforaris στην Αθήνα, τον Γερμανό σκηνοθέτη και δραματουργό Michael Sommer και τον θίασο Pathos München στο Μόναχο, ενώ στην πορεία προστέθηκε στη δημιουργική ομάδα ο Άγγλος σκηνοθέτης Tom Mansfield και το Upstart Theatre στο Λονδίνο.

Πως θα παρακολουθήσουμε την τριεθνή συμπαραγωγή από τις 19 έως τις 30 Οκτωβρίου όμως ;

Θα καθίσουμε αναπαυτικά στις θέσεις μας στο θέατρο Σφενδόνη. Τα φώτα θα σβήσουν και η παράσταση θα αρχίσει. Με τη μόνη διαφορά πως δεν θα είμαστε οι μόνοι θεατές σε αυτή την παράσταση ούτε θα βλέπουμε στη σκηνή το σύνολο των ηθοποιών που συμμετέχουν. Την ίδια στιγμή το τρίτο καμπανάκι θα ηχήσει σε άλλες δύο πόλεις Μόναχο και Λονδίνο.

Ads

Τρία θέατρα σε τρεις ευρωπαϊκές πόλεις (Αθήνα, Λονδίνο και Μόναχο) δημιουργούν μια κοινή σπονδυλωτή παράσταση, η οποία παίζεται την ίδια στιγμή στις τρεις πόλεις, με τους θεατές κάθε θεάτρου να βλέπουν ένα μέρος της κάθε ιστορίας. Οι ιστορίες ολοκληρώνονται με τις σκηνές να συνδέονται ζωντανά και τους ηθοποιούς να επικοινωνούν μέσω διαδικτύου. Οι τρεις παραστάσεις μεταδίδονται παράλληλα στο διαδίκτυο, δίνοντας την ευκαιρία στους θεατές σε ολόκληρο τον κόσμο να επιλέξουν την πόλη και την εξέλιξη της ιστορίας που θα παρακολουθήσουν. Οι ηθοποιοί θα σερφάρουν στο ίντερνετ, θα επικοινωνούν μέσω Skype  και facebook, προσπαθώντας να αποδώσουν τις νέες εκδοχές πάνω στην έννοια της εστίας.

“Πρόκειται για ιστορίες ανθρώπων που άφησαν το σπίτι τους για να δημιουργήσουν κάτι καινούριο κι επικοινωνούν με αυτούς που άφησαν πίσω κι αυτούς που ψάχνουν να βρουν μπροστά” εξηγεί στο tvxs.gr ο σκηνοθέτης Γιάννης Καλαβριανός.

“Όλα ξεκίνησαν το 2014. Η ιδέα της παράστασης πέρασε από πολλά στάδια μέχρι να ολοκληρωθεί. Όλα έγιναν με φόντο την προσφυγική κρίση γι’αυτό εντάξαμε ιστορίες προσφύγων και μεταναστών. Κάναμε εργαστήρια, πηγαίναμε σε οργανώσεις και φορείς εμείς στην Αθήνα οι άλλοι στις χώρες τους Σε αυτά τα εργαστήρια και μέσα από αυτοσχεδιασμούς και παιχνίδια προέκυψαν κάποιες ιστορίες. Κάποιες από αυτές τις ιστορίες χρησιμοποιήθηκαν στην παράσταση”.

Ο σκηνοθέτης περιγράφει την περιπέτεια του πρότζεκτ και με ποιον τρόπο άλλαζαν κατεύθυνση οι ομάδες που δραστηριοποιήθηκαν πάνω στην ιδέα, ακολουθώντας την καταιγιστική ροή των γεγονότων.

“Ξεκινήσαμε έχοντας σαν οδηγό το Μόναχο και την Αθήνα δηλαδή μια πόλη – προορισμό και μία πύλη εισόδου. Ψάχναμε τον θίασο μιας πόλης που να λειτουργεί ως σημείο έναρξης ταξιδιού. Αναζητήσαμε  θιάσους από  την Αίγυπτο, την  Παλαιστίνη, τη Συρία. Η περίοδος της έρευνας και της προεργασίας του Phone Home συνέπεσε με τη μεγαλύτερη μετακίνηση πληθυσμών στη σύγχρονη ιστορία, ως επακόλουθο του πολέμου στη Συρία, οπότε και αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθούν και ιστορίες προσφύγων και μεταναστών.

Με τον καιρό και με αφορμή τα γεγονότα οι ομάδες που είχαμε εντοπίσει από Παλαιστίνη  και Αίγυπτο χάθηκαν και προσπαθήσαμε να εντάξουμε μια πόλη η οποία να έχει αυτή την εμπειρία της ενσωμάτωσης. Έτσι προσανατολιστήκαμε στο Λονδίνο.”

Τι φέρνει στο φως η έρευνα των ομάδων σε σχέση με την έννοια της εστίας σήμερα;

“Το πρώτο πράγμα που συνειδητοποιήσαμε είναι πόσο πολύ έχει αλλάξει αυτό που εννοούμε όταν λέμε σπίτι” λέει ο Γ. Καλαβριανός. “Παλιότερα το σκεφτόμουν να μετακομίσω σε μια άλλη πόλη, σήμερα οι μετακινήσεις είναι πιο εύκολες καθώς η εποχή είναι πιο ρευστή, αλλάζουν τα πάντα γύρω μας από τη μια στιγμή στην άλλη. Συχνά για καλό βέβαια. “

Στην ερώτησή μας αν πρόκειται για ένα ακριβό project ο Γιάννης Καλαβριανός απαντάει θετικά. “Αρκεί να σκεφτείτε πως μεταφέρθηκαν οι θίασοι μια φορά στο Λονδίνο μία στο Μόναχο και μια στην Αθήνα. Ευτυχώς καταφέραμε να χρηματοδοτηθεί μέρος της παραγωγής  από ένα ευρωπαϊκό πρόγραμμα.”

Το Phone Home αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου project και υποστηρίζεται από το πρόγραμμα Creative Europe – Δημιουργική Ευρώπη: Διακρατικά Σχέδια Συνεργασίας, υπό την αιγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Το project συγκέντρωσε μια από τις υψηλότερες βαθμολογίες κατά την κρίση της σχετικής επιτροπής, καθώς η ανάπτυξή του καλύπτει τους κύριους στόχους ενίσχυσης της ευρωπαϊκής δημιουργικότητας που έχουν τεθεί από το Creative Europe και αφορούν στην καλλιτεχνική συνεργασία μεταξύ συντελεστών από διαφορετικές χώρες, τη χρήση νέων τεχνολογιών για την επίτευξη της μέγιστης δυνατής διαδραστικότητας συντελεστών και θεατών και την προσέγγιση μιας σύγχρονης θεματικής και ενός πολυσυλλεκτικού σε ηλικία και καταβολές κοινού

Πολύτιμες πληροφορίες για την παράσταση:

  • Τα αγγλόφωνα κομμάτια της παράστασης θα παιχτούν με ελληνικούς υπέρτιτλους.
  • Η ώρα έναρξης της παράστασης θα τηρηθεί αυστηρά λόγω των συγχρονισμένων συνδέσεων με το Λονδίνο και το Μόναχο.
  • Κατά τη διάρκεια των παραστάσεων θα προγραμματιστούν συζητήσεις μεταξύ θεατών και συντελεστών, μέσω ζωντανής τηλεδιάσκεψης που θα μεταδίδεται και στις τρεις πόλεις και διεθνώς μέσω streaming.