Το μιούζικαλ είναι ένα ιδιαίτερα απαιτητικό θεατρικό είδος, καθώς προϋποθέτει ένα καστ ηθοποιών με ειδικές ικανότητες στο τραγούδι και την κίνηση. Η δυσκολία αυξάνει όταν το μιούζικαλ έχει ήδη από το 1964 μια κινηματογραφική εκδοχή τόσο δημοφιλή, όπως το Ωραία μου Κυρία του Τζόρτζ Κιούκορ, με την Ώντρεϊ Χέμπορν και τον Τζώρτζ Χάρισον στους πρωταγωνιστικούς ρόλους και με 8 Όσκαρ στο ενεργητικό της. 

Ads

Η υπόθεση του θεατρικού έργου του Μπέρναρ Σω, βασισμένη στον ελληνικό μύθο του Πυγμαλίωνα, είναι γνωστή: Ένα απόγευμα έξω στο Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου μια φτωχή και αμόρφωτη λουλουδού, η Ελίζα Ντούλιτλ, συναντά έναν καθηγητή φωνητικής, τον  Χένρι Χίγκινς και το φίλο του συνταγματάρχη Πίκερινγκ. Οι δύο άντρες στοιχηματίζουν για το εάν η Ελίζα μπορεί να μεταμορφωθεί σε κυρία της υψηλής κοινωνίας, μαθαίνοντας τα σωστά αγγλικά. 

Το πείραμα μπαίνει σε εφαρμογή, στο τέλος είναι επιτυχές, οι δύο πρωταγωνιστές ερωτεύονται και η φτωχή Ελίζα γλιτώνει από την κακή της μοίρα και βρίσκει την ευτυχία κοντά στον καθηγητή Χίγκινς.

Ο Σω, με αφορμή αυτό το στόρυ, κάνει έξοχα διεισδυτικές παρατηρήσεις για τις κοινωνικές διαφορές, για τις νοοτροπίες και τις συμπεριφορές των αρχών του 20ου αιώνα, διανθισμένες με το καυστικό βρετανικό χιούμορ. Η παράσταση που σκηνοθέτησε ο Αλέξανδρος Ρήγας κατάφερε να λύσει τους περισσότερους από τους γρίφους της ελληνικής απόδοσης του έργου, κυρίως διότι ευτύχησε στη διανομή. 

Ads

Η Δήμητρα Ματσούκα ως Ελίζα ήταν απόλυτα ισορροπημένη ανάμεσα στον κωμικό και δραματικό της εαυτό. Η ηθοποιός φαίνεται πως έχει πλέον πλήρη έλεγχο των εκφραστικών της μέσων και είναι έτοιμη για σημαντικές θεατρικές ερμηνείες. Πέραν τούτου όμως, πέραν δηλαδή της υποκριτικής της, η Δήμητρα Ματσούκα είναι σταρ, έχει τη λεγόμενη star quality. Καιρό είχαμε να δούμε σταρ στο ελληνικό θέατρο- τηρουμένων των αναλογιών, από την εποχή της Βουγιουκλάκη, της Μερκούρη και της Καρέζη. 

Ειδικά για το μιούζικαλ η παρουσία μιας σταρ στο κεντρικό ρόλο καλύπτει πολλές από τις αναπόφευκτες ατέλειες της μεταφοράς, καθώς τα βλέμματα και η προσοχή όλων συγκεντρώνονται στην πρωταγωνίστρια από την πρώτη κιόλας σκηνή. Ο Κώστας Κόκλας ήταν ένας στιβαρός Χίγκινς, αν και ίσως ο ρόλος αυτός απαιτεί μια πιο σοφιστικέ ερμηνεία. Ο Παύλος Χαϊκάλης απολαυστικός συνταγματάρχης Πίκερινγκ, απέδωσε με ακρίβεια το λεπτό βρετανικό χιούμορ.

Ο Αντώνης Καφετζόπουλος ως πατέρας της Ελίζας, ενσάρκωσε όλες τις κοινωνικές αναφορές του Σω με το ιδιαίτερο πνεύμα ενός σημερινού διανοουμένου, ξεπεσμένου, κυνικού και τραγικού μαζί. Ο Καφετζόπουλος θυμίζει έντονα, όλο και περισσότερο, τον τρόπο του Ντίνου Ηλιόπουλου. Η Μπέτυ Λιβανού στο ρόλο της κας Χίγκινς μας έκανε να ξανασκεφτούμε τη χρυσή εποχή του νεοελληνικού θεάτρου. Ο Ορέστης Τζιόβας, διστακτικά ερωτευμένος και ανίσχυρος, κατάφερε να αποτινάξει τον σημερινό κυνισμό και να ενσαρκώσει τον φευγαλέο ερωτισμό του 19ου αιώνα. 
Τέλος, η Χριστίνα Θεοδωροπούλου, ο Περικλής Αλμπάνης, ο Θωμάς Παλιούρας και ο Ιάσων Παπαματθαίου, έδωσαν μερικές από τις πιο αστείες ατάκες του έργου. 

Από τους υπόλοιπους ρόλους ξεχώρισε ιδιαίτερα η νεαρή ηθοποιός Έλενα Μετζέλου. Λαμπερή, εντυπωσιακή, με μια βαθιά, εκφραστική εκφορά του λόγου, σίγουρα θα έχει ανοδική πορεία και θα πρωταγωνιστήσει.

Ο Αλέξανδρος Ρήγας έκανε άθλο ουσιαστικά και έφερε σε πέρας ένα δύσκολο έργο. Ωστόσο, δεν ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένοι οι γλωσσοδέτες του, που ενώ στα αγγλικά προκαλούν ευφορία, στα ελληνικά ήταν πραγματικοί γλωσσοδέτες, δυσνόητοι για τον θεατή. Το σημαντικότερο όμως πρόβλημα ήταν το γεγονός ότι ο θίασος δεν τραγουδούσε και το βάρος μεταφέρθηκε στον επαρκή μεν Ησαϊα Ματιάμπα, πλην όμως απαραίτητη προϋπόθεση ενός μιούζικαλ είναι οι ηθοποιοί να τραγουδούν. 

Παρότι τα τραγούδια του κινηματογραφικού μιούζικαλ έπρεπε να ακουστούν, η παράσταση, παρόλα αυτά, μετέφερε επιτυχημένα τον ρομαντικό αέρα αυτού του διάσημου έργου και μας αποκάλυψε ξανά το λεπτό πνεύμα του Μπέρναρ Σω, με μια ομάδα ηθοποιών, που με επικεφαλής την απαστράπτουσα Δήμητρα Ματσούκα και με αποκαλυπτικές νέες παρουσίες όπως της Έλενας Μετζέλου, ευχαρίστησε το κοινό του αχανούς  χώρου του θεάτρου Πάνθεον.

INFO
«Πυγμαλίων. Ωραία μου κυρία»
Θέατρο ΠΑΝΘΕΟΝ, Πειραιώς 166 

Ημέρες και Ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Πέμπτη στις 8:00μ.μ. – Παρασκευή, Σάββατο στις 9:00μ.μ. – Κυριακή στις 7:00μ.μ

Συντελεστές 

Διασκευή – Σκηνοθεσία: Αλέξανδρος Ρήγας

Παίζουν: Δήμητρα Ματσούκα, Κώστας Κόκλας, Παύλος Χαϊκάλης, Αντώνης Καφετζόπουλος, Μπέτυ Λιβανού, Χριστίνα Θεοδωροπούλου, Περικλής Αλμπάνης, Ορέστης Τζιόβας, Θωμάς Παλιούρας, Ιάσων Παπαματθαίου

Τραγούδι: Ησαϊας Ματιάμπα
Σκηνικά: Μ. Παντελιδάκης
Κοστούμια: Απ. Παπαθεοχάρης 
Φωτισμοί: Αλ. Αναστασίου