Ο πανανθρώπινος θρήνος μεταμφιεσμένος σε τραγωδία . Το παλαιότερο θεατρικό κείμενο της ανθρωπότητας ανεβαίνει ως λειτουργία από τον θίασο “Δρόμος με δέντρα”.

Ads

Γραμμένοι σε μια εποχή που αποκήρυσσε την επικαιρότητα στην τραγωδία, οι Πέρσες, το ύψιστο πνευματικό κατόρθωμα του Αισχύλου, η μόνη αρχαία ελληνική τραγωδία με δράση σύγχρονη του συγγραφέα τους, ανεβαίνουν για να διδάξουν στους Αθηναίους του 5ου αιώνα πώς η τραγικότητα της ανθρώπινης μοίρας θρυμματίζει τα επίπλαστα φράγματα του χρόνου και του χώρου και ούτε γνωρίζει νικημένους και νικητές.

Η τραγωδία του Αισχύλου για έναν πόλεμο στον οποίο συμμετείχε και μάτωσε, για ένα πόλεμο στον οποίο έχασε τον αδελφό του, είναι ο θρήνος των νικητών μεταμφιεσμένος σε μοιρολόι των ηττημένων.

Θρήνος των νικητών τη στιγμή που συνειδητοποιούν πως η άλλη όψη του θριάμβου είναι η ήττα, το καθρέφτισμα του ο όλεθρος, το είδωλό του η συμφορά· τη στιγμή που αντιλαμβάνονται πως καθώς βουλιάζουν οι βεβαιότητες των Περσών στα παγωμένα νερά του Στρυμόνα μαζί τους παρασέρνουν στο βυθό και τις δικές τους βεβαιότητες και μεγαλοϊδεατισμούς.

Θρήνος των απανταχού “κερδισμένων” της ζωής τη στιγμή που βιώνουν τον τρόμο, τον οίκτο, την συμπάθεια· που νιώθουν το γέλιο τους να πνίγει στα δάκρυα ένα άλλο κομματάκι γης·

image

Ads

Θρήνος των θριαμβευτών τη στιγμή που τα πονεμένα χέρια που τραντάζουν μια μακρινή ξεκληρισμένη χώρα αντηχούν στα αυτιά τους τον καλπασμό της μοίρας που σαρώνει όποιον επαίρεται, και ανατρέπει όποιον ξεχειλίζει αλαζονεία.

Στην τραγωδία του Αισχύλου, ο θρήνος για όλα εκείνα τα έργα τέχνης που γίνονται συντρίμμια στο βωμό της μισαλλοδοξίας μετατρέπεται στο βροντερό κατηγορώ των πεθαμένων προς τους αλλόφρονες ζωντανούς· ο αιώνιος θρήνος της Γυναίκας που θυσιάζει στου πολέμου το ικρίωμα, το σύντροφο, τον γονιό, τα παιδιά της φορά το προσωπείο του θρήνου μιας αλλοδαπής βασίλισσας που ο πόλεμος σπάραξε τον πατέρα τον άνδρα και το γιο της. Κι ακόμα ο θρήνος των ζωντανών μεταμφιέζεται σε νεκρολογία που πνίγει τη γη, ανατρέπει την τάξη του κόσμου, ζωντανεύει νεκρούς.

image

Οι Πέρσες του Αισχύλου αποτελούν ένα μνημόσυνο του θεάτρου για να μην σβήσουν ανώνυμοι οι ηττημένοι, ένα μνημόσυνο το οποίο η ιστορία που γράφεται από τους νικητές δεν θα το έκανε ποτέ.

Πρόγραμμα παραστάσεων:

  • 28 Αυγούστου, Αισχύλεια Ελευσίνα (πρεμιέρα)
  • 3 Σεπτεμβρίου, Μαραθώνας
  • 17 Σεπτεμβρίου, Κορυδαλλός