Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση μεταμορφώνεται σε κοινοβούλιο, από τις 4 έως τις 8 Οκτωβρίου μέσα από την πολυσυζητημένη και πολυβραβευμένη παράσταση του Ζοέλ Πομμερά «Όλα θα πάνε καλά(1) Το τέλος του Λουδοβίκου» («Ca ira (1) Fin de Louis») η οποία έχει εισπράξει διθυραμβικές κριτικές, όπου κι αν παίζεται, από το Βέλγιο μέχρι τον Καναδά και από τη Γαλλία μέχρι τη Βραζιλία.

Ads

«Δεν πρόκειται για μια πολιτική παράσταση, αλλά για μια παράσταση με αντικείμενο την πολιτική» αναφέρει ο Ζοέλ Πομμερά ο οποίος επιστρέφει στη Στέγη -απ’ όπου συστήθηκε στο ελληνικό κοινό το 2013- με ένα νέο επικό πρότζεκτ για τη δημοκρατία, αποτέλεσμα διετούς έρευνας, στο οποίο συνέπραξαν ιστορικοί, συγγραφείς αλλά και οι ηθοποιοί της ομάδας.

Στην παράσταση του Πομμερά, δεκατέσσερις ηθοποιοί και ένα πλήθος κομπάρσων ερμηνεύουν, κινούμενοι απ’ άκρη σ’ άκρη της Κεντρικής Σκηνής της Στέγης, δεκάδες πρόσωπα: βασιλείς, προέδρους, βουλευτές, καρδιναλίους, θερμόαιμους επαναστάτες και αγανακτισμένους πολίτες. Πρωτίστως, όμως, ενσαρκώνουν τις ιδέες τους. Ο ιστορικός διάλογος που «γέννησε» την ευρωπαϊκή δημοκρατία αναβιώνει και αφορά το «εδώ και τώρα», ο Λουδοβίκος ΙΣΤ’ συναντιέται με τις selfies και η Μασσαλιώτιδα με την επιτυχία των ’80s, «The Final Countdown».

image

Ads

Είκοσι τέσσερις σκηνές, εμπνευσμένες από την περίοδο 1789-90, αλλά σε άμεση συνάφεια με τα σημερινά υπαρξιακά, κοινωνικά και πολιτικά αδιέξοδα, ανοίγουν ένα θεμελιώδη διάλογο για τη δημοκρατία, γεμάτο επαναστατικά οράματα και δίκαιες διεκδικήσεις, αλλά και αδιανόητες προσβολές ή ακόμη και συμπλοκές.

Ο Ζοέλ Πομμερά (γενν. 1963), όπως ο ίδιος έχει παραδεχτεί, ήταν ένα προβληματικός και αδιάφορος μαθητής, ο οποίος βρήκε το νόημα της ζωής του στο θέατρο, σε ηλικία 12 ετών, όταν επισκέφθηκε, παρέα με τους γονείς του, το Φεστιβάλ της Αβινιόν.