Ο σημαντικός ηθοποιός και σκηνοθέτης, Ακύλλας Καραζήσης μας μιλάει για του «Βρικόλακες» του Ίψεν, που ανεβαίνουν στις 22 Φεβρουαρίου στο Θέατρο Τέχνης της Φρυνίχου. Για τον ήρωα που υποδύεται, ένα πάστορα με αδιάλλακτες και τιμωρητικές θεωρίες, αυτός ένας δηλωμένος άθεος. Για τις επόμενες δουλείες του σε θέατρο και κινηματογράφο. Για τον Μάρξ και τον Φρόιντ και πώς τον επηρέασαν. Για την αριστερά, την άγνοια και για ένα ηφαίστειο.

Ads

Φοβάστε τους βρικόλακες;

Καθόλου σαν όρο. Τους βρικόλακες του έργου ναι. Το απαρχαιωμένο που είναι πολύ παρόν στη ζωή μας, όπως και μεγάλα κομμάτια βρικολακιασμένων σχέσεων είναι κάτι που το φοβάμαι, εν πάση περιπτώσει δε μου είναι καθόλου ευχάριστο

Βρικόλακες, στο έργο του Ίψεν, είναι οι νεκρές κουβέντες που επιστρέφουν μετά θάνατο εμποδίζοντας τον άνθρωπο να ζήσει τη ζωή του με τον τρόπο που ο ίδιος επιθυμεί.

Ads

Σε μια άλλη αλληγορική ερμηνεία βρικόλακας είναι αυτός που εκμεταλλεύεται τους άλλους, που τους πίνει το αίμα..
Αυτός είναι ο Δράκουλας. Και η λέξη βρυκόλακας και η λέξη δράκουλας έχουν το στοιχείο της καρικατούρας. Ο άνθρωπος που επιβάλλεται σε άλλους ανθρώπους και τους εκμεταλλεύεται δεν είναι απαραίτητα Δράκουλας. Συμβαίνει παντού. Σε όλες τις σχέσεις.
Το έργο του Ίψεν βρίσκω ότι είναι πολύ πιο ενδιαφέρον απο τον τίτλο του.
Το καλτ του βρικόλακα δε μου λέει τίποτα..

Ποιο ήταν το πιο δύσκολο σημείο για να πλησιάσετε τον ήρωα σας;

Παίζω ένα πάστορα. Εγω είμαι παιδί της γενιάς της αμφισβήτησης, δηλωμένος άθεος Δε δέχομαι οτι επειδή είμαι ηθοποιός πρέπει να κάνω κάποια πράγματα. Οι ρόλοι, οι περισσότεροι,είναι φτωχότεροι απο τους ηθοποιούς. Δε μιλάω για αρχετυπικούς ρόλους, όπως ο Οιδίποδας.

Λένε πως αν δεν δικαιολογείς ένα ήρωα δε μπορείς να τον κατανοήσεις, άρα να τον αποδώσεις. Συμφωνείτε;

Όλους τους ανθρώπους μπορείς να τους κατανοήσεις. Το δύσκολο είναι να δεχθείς σαν ηθοποιός να πεις τα λόγια ενός ρόλου. Δε μπορώ να πω ότι τα κατανοώ πάντα 100%

Για ένα σκηνοθέτη πως είναι να σκηνοθετείται απο άλλον;

Όταν δουλεύω σαν ηθοποιός είναι σαφές ότι δουλεύω μόνο σαν ηθοποιός. Δουλεύω μόνο με ανθρώπους που έχω εμπιστοσύνη και αφήνομαι σε αυτούς.
Ένας ηθοποιός κατά ένα μέρος αυτοσκηνοθετείται. Φυσικά δεν είσαι ρομπότ, κάνεις και αυτοβούλως κάποια πράγματα.

Τα νορβηγικά έργα είναι πιο σκοτεινά;

Όχι, δεν είναι καθόλου σκοτεινά. Θεωρώ οτι έχουν επάνω τους τη σκόνη του χρόνου. Ο Ίψεν είναι ένας πρόδρομος ενός είδους χειραφέτησης.
Ο Κνάουσγκαρντ δεν έχει τίποτα σκοτεινό. Ούτε ο Φόσε. Οι Σκανδιναβοί σε σχέση με τους υπόλοιπους Ευρωπαίους μιλάνε υπερβολικά λιγότερο.

Κατά τον Ίψεν «η μειοψηφία μπορεί να έχει και δίκιο, η πλειοψηφία έχει πάντα άδικο». Εν μέσω προεκλογική περιόδου σας καλύπτει η άποψη αυτή;

Όχι δεν με καλύπτει. Δεν συμφωνώ οτι η πλειοψηφία έχει πάντα δίκιο αλλά ούτε πως έχει πάντα άδικο. Κάποιες φορές μπορεί να έχει και η μειοψηφία άδικο. Είναι μεγάλη συζήτηση τι είναι δίκαιο και τι άδικο.

Δε μπορεί να κάνει κανείς δημοψήφισμα για κάτι που δεν έχει γνώση, όπως το μακεδονικό. Εμπιστεύομαι περισσότερο αυτούς που ξέρουν. Μ αυτή την έννοια δεν είναι δημοκρατικό να αποφασίζουν οι άσχετοι, είναι δημαγωγικό και λαικίστικο. Δε γίνεται να έχει γνώμη- μπορεί να έχει στο καφενείο- αλλά όχι να αποφασίζει για τη μοίρα μας ο ανίδεος και ο τεμπέλης να μάθει. Το θέμα είναι η άγνοια και η γνώση.

Έχετε πει στο παρελθόν για την αριστερά ότι οφείλει να ξαναδεί το κομμάτι της ουτοπίας που έμεινε στα αζήτητα, να φτιάξει ένα αντίπαλο δέος απέναντι στον καπιταλισμό του χρήματος..

Θα το έλεγα και σήμερα. Χωρίς να απαξιώνω το ρεαλισμό της αριστεράς. Δε νομίζω οτι η αριστερά πρέπει να εξακολουθεί τις κουβέντες περι νεοφιλελευθερισμού.

Η αριστερά μετά το ’89 έχει μεγάλη ευθύνη.

Το θέατρο είναι πολιτική πράξη;

Μόνο πολιτική πράξη είναι το θέατρο. Είτε το παίξιμο είτε η δραματουργία.

Εκτός απο την αθεία -όπως έχετε δηλώσει- τι άλλο οφείλετε στον μαρξισμό;

Την κατανόηση των κοινωνικών σχέσεων άρα και των ανθρώπινων σχέσεων.
Δεν είναι μόνο ο μαρξισμός, αλλά ένα κομμάτι του, σου δίνει κάποια εργαλεία για να μπορέσεις να εξηγήσεις καλύτερα αυτό που γίνεται γύρω σου και μέσα σου. Εκεί έχει συμβάλλει πολύ και ο Φρόιντ. Στο Μαρξ και το Φρόιντ χρωστάω την απελευθερωτική μου ταυτότητα, τις σχέσεις μου με τα παιδιά μου, τις συντρόφους μου.

Οι ήρωες στους Βρικόλακες – και σε όλα τα έργα- ξεφεύγουν, τελικά, απο τη μοίρα;

Ο ίδιος ο Ίψεν δεν ξέρω να μπορεί να ξεφύγει απο τη νομοτέλεια της εποχής του. Τους ήρωες του αν τους αφήσεις ελεύθερους μπορούν να ξεφύγουν.

Μετά τους Βρικόλακες τι προγραμματίζετε;

Σκηνοθετώ για την πειραματική σκηνή του Εθνικού μια σύνθεση κειμένων των Βασίλη Βασιλικού, Γιώργου Ιωάννου και Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη.
Πρόκειται για την παράσταση «Selfie, στο βάθος πίσω η πόλη» που ανεβαίνει στο Θέατρο Rex-Σκηνή Κατίνα Παξινού στις 29/3 μέχρι τις 19/5.

Να κλείσουμε με το Ηφαίστειο ή Sumendia, όπως είναι ο ξένος τίτλος της ταινίας.. Μια διεθνής συμπαραγωγή  με ήρωες μια γυναίκα απο το Μπιλμπάο -την υποδύεται η Έμα Σουάρες, η Τζουλιέτα του Πέδρο Αλμοδοβάρ- και ένα άντρα απο τη Νίσυρο. Ο Μιγκέλ Ανχελ Χιμένες στη σκηνοθεσία εμπνεύστηκε την ιστορία απο αληθινά γεγονότα και τα γυρίσματα έγιναν και θα ολοκληρωθούν στο Μπιλμπάο, τη Νίσυρο, την Κω και την Αθήνα. Μια απο τις καλύτερες κινηματογραφικές εμπειρίες του τη χαρακτηρίζει ο Ακύλλας Καραζήσης.

Τι ενώνει το Μπιλμπάο με τη Νίσυρο;

Μια γυναίκα.

Πληροφορίες

Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν
Χένρικ Ίψεν
Οι Βρυκόλακες
Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς
Φρυνίχου 14 | Τηλ. 2103222464

Μια συμπαραγωγή του Θεάτρου Τέχνης με το Θέατρο του Νέου Κόσμου

Σε μια κοινωνία υποταγμένη σε απαρχαιωμένες ιδέες και ηθικές, η Έλεν Άλβινγκ προσπαθεί να ορθώσει το ανάστημά της και να απαλλαγεί από οτιδήποτε στοιχειώνει τη ζωή της, προτείνοντας έναν εντελώς ριζοσπαστικό τρόπο ζωής απαλλαγμένο από ιδιότητες. Σ’ αυτή της την απόπειρα θα έρθει σε σύγκρουση με τις αδιάλλακτες και τιμωρητικές θεωρίες του Πάστορα Μάντερς και με την ίδια της τη ζωή και τις ενοχές της μέσα από την αντιμετώπιση της ασθένειας του γιου της Όσβαλντ. Οι «βρικόλακες» του παρελθόντος και του παρόντος κατά την εξέλιξη του έργου κατακλύζουν το σπίτι και οδηγούν στην αναπόφευκτη καταστροφή των πάντων.
Παίζουν: Ρένη Πιττακή, Ακύλλας Καραζήσης, Μιχάλης Σαράντης, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Κώστας Μπερικόπουλος

Διάρκεια Παραστάσεων: Από 22/02/2019 έως και 21/04/2019
Παραστάσεις:Κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή στις 21.15

Τιμές Εισιτηρίων
Τετάρτη & Παρασκευή: 15€ γενική, 10€ μειωμένο και 8€ ανεργίας
Πέμπτη: 10€ γενική είσοδος
Σάββατο: 18€ γενική και 12€ μειωμένο και ανεργίας
Κυριακή: 16€ γενική και 12€ μειωμένο και ανεργίας