«Η Νόρα στο τρένο με τη Μήδεια» ήρθε για τέσσερις βραδιές στις 4, 5, 11, 12 Ιουλίου στην «Αποβάθρα» της Αμαξοστοιχίας – Θεάτρου «το Τρένο στο Ρουφ» σε μία συνδυαστική παράσταση θεάτρου και σύγχρονου χορού, βασισμένη στην  τραγωδία του Ευριπίδη, «Μήδεια» και στο δράμα του Χένρικ Ίψεν, «Το κουκλόσπιτο».

Ads

To έργο παρατηρεί τη γυναικεία αφοσίωση και αυταπάρνηση, ως διαχρονική φόρμα απέναντι στο αντρικό πρότυπο. Μία διαδρομή που ξεκινά από τις αρχετυπικές μορφές και φτάνει έως τις νεότερες εκφράσεις της γυναικείας θέσης στην κοινωνία.

Η Μαρία Καρβουνίδου και η Μαρία Εγγλεζάκη μιλούν στο Tvxs.gr με αφορμή την παράσταση.

Με ποιον τρόπο συνδέετε τη «Μήδεια» με το «Κουκλόσπιτο»;

Ads

Η Μήδεια αρνείται με όλη της τη δύναμη  να δει την ύπαρξη της και να δεχτεί την καινούργια της θέση και ζωή, έξω από το ασφυχτικό περίβλημα του γάμου της με τον Ιάσονα, το δικό τους «κουκλόσπιτο».  Αντιλαμβάνεται τον εαυτό της συνδεδεμένο με την ύπαρξη του άντρα στη ζωή της. Η Νόρα από την άλλη σπάει αυτά τα δεσμά και καταφέρνει να φύγει απο το “κουκλόσπιτο”. Και οι δύο γυναίκες κάνουν, η κάθε μια με τον τρόπο της, μια πολύ σκληρή πράξη. Η Μήδεια σκοτώνει τα παιδιά της, η Νόρα τα αφήνει και φεύγει για να βρει τον εαυτό της και τη θέση της στον κόσμο, στη ζωή.

Με ποιον τρόπο τo έργο παρατηρεί τη γυναικεία αφοσίωση και αυταπάρνηση, ως διαχρονική φόρμα απέναντι στο αντρικό πρότυπο;

Tόσο η Μήδεια, όσο και η Νόρα, ζούνε απόλυτα προσκολλημένες και αφοσιωμένες στο αντρικό πρότυπο και αφιερώνουν τη ζωή τους στον άντρα «προστάτη». Η Μήδεια, δολοπλοκεί, αφαιρεί ζωές, χρησιμοποιεί όλες τις μαγικές της ικανότητες για να βοηθήσει τον Ιάσονα. Μένει πιστή και προσκολλημένη σε αυτόν, μέχρι τη στιγμή που εκείνος θα θελήσει να την αντικαταστήσει με μία άλλη γυναικά. Η Νόρα, από την πλευρά της, ξεπερνά τα όρια που βάζει  η κοινωνία στην γυναίκα της εποχής της, με μόνο σκοπό να βοηθήσει τον άντρα της. Πλαστογραφεί, διαπράττει αδίκημα, ώστε να μπορέσει να δανειστεί χρήματα και να σώσει τη ζωή του. Οι δύο γυναίκες, θα εισπράξουν την αντρική αποστροφή απέναντι στις θυσίες  και την αυταπάρνηση τους και η προδοσία θα γίνει το κυρίαρχο αίσθημα. Η Μήδεια θα ζητήσει άγρια εκδίκηση, ενώ η Νόρα μια καινούργια και αληθινή ζωή, μακριά από τις κοινωνικές συμβάσεις.

Γιατί είναι επίκαιρα τα δύο αυτά κλασικά έργα;

Δε χρειάζεται παρά να δούμε τη σημερινή θέση της γυναίκας  στον κόσμο. Υπάρχουν πολλές κοινωνίες, όπου οι γυναίκες, φανερά ή ακόμη και κάτω από τον μανδύα του σύγχρονου τρόπου ζωής, δεν έχουν το δικαίωμα της αυτοδιάθεσης. Αναρίθμητα τα παραδείγματα της γυναικείας καταπίεσης. Αρκεί να σκεφτεί κανείς, πως υπάρχουν κοινωνίες, όπου οι γυναίκες δολοφονούνται, ακόμη και μετά τη γέννηση τους, γιατί έχουν γεννηθεί θηλυκά. Ενώ,  η γυναίκα που δεν βρίσκει σύντροφο «προστάτη» ή αποδιώχνεται από αυτόν, ζει στα «αζήτητα» της κοινωνίας.

Πόσο παρακολουθεί η τέχνη τα θέματα της γυναικείας χειραφέτησης;

Η τέχνη, αρκετές φορές, προσπαθεί να παρακολουθήσει τα θέματα της γυναικείας χειραφέτησης. Όσο, όμως, όλα  τα παραπάνω συνεχίζουν να υπάρχουν, η δράση της θα είναι ελλιπής και θα πρέπει να εντατικοποιείται.