Στη μνήμη του Δημήτρη Μαρωνίτη που έφυγε χθες, 12 Ιουλίου, από τη ζωή. Μια συνομιλία του με τον Κάρολο Κουν.

«Το αρχαίο δράμα κι ένας σύγχρονος δάσκαλος» είχε προβληθεί στις 30 Ιουλίου του 1986 από την ΕΡΤ 2.

Ο Δημήτρης Μαρωνίτης συζητά με τον Κάρολο Κουν για το αρχαίο δράμα φωτίζοντας πλευρές της προσωπικής εμπειρίας του μεγάλου δασκάλου πάνω στα αρχαία κείμενα και της συμβολής του Θεάτρου Τέχνης στη διδασκαλία της αρχαίας τραγωδίας και κωμωδίας.

Με βάση στοχευμένα ερωτήματα που θέτει ο Δ.Μαρωνίτης ο Κάρολος Κουν επικεντρώνεται, αρχικά, στη σχέση του με την κωμωδία. Συνδέει την επαφή του με τον Αριστοφάνη με τα παιδικά του βιώματα και εξηγεί τον τρόπο που προσεγγίζει τα κείμενα και τη διδασκαλία των αριστοφανικών κειμένων. Δεν παραλείπεται η αναφορά στο πώς εισπράττει το κοινό τον απελευθερωμένο αισθησιασμό και την αθυροστομία.

Στη συνέχεια, ο Κ.Κουν εξηγεί την προτίμησή του για τον Αισχύλο και τους λόγους που τον εμπνέει και η συζήτηση εστιάζει στην προσφορά του μεγάλου τραγικού και τη σχέση του με τη σκηνοθετική ιδιότητα: στα βασικά νοήματα που υπηρετεί “αφανίζοντας τις μικρολεπτομέρειες” όπως χαρακτηριστικα λέει ο Κουν και στον “συνδυασμό κινήσεων και ακινήσεων που ευνοούν την τελετουργική παράσταση  ενός δράματος και τη σκηνική γεωμετρία”, όπως συνοψίζει ο Δ.Μαρωνίτης.

Ο Κουν απαντά επίσης, σχετικά με τα ερεθίσματά του στην προσέγγιση του αρχαίου δράματος αλλά και το μεγάλο ζήτημα της ελληνικότητας ή όχι, για τη σχέση δύσης –ανατολής και τις ξενόφερτες περί αρχαίου δράματος αντιλήψεις.

Η συνομιλία τους περιστρέφεται ακόμη, γύρω από τα νοήματα του αρχαίου δράματος και το παράδειγμα που δίνουν σε σχέση με τον αγώνα του ανθρώπου να κατακτήσει τη γνώση. Θέτουν φιλοσοφικά ερωτήματα πάνω στους νόμους που το περιβάλλουν όπως η ύβρις, το δίκαιο και το άδικο.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η κουβέντα για τη φωνητική αξία του αρχαίου λόγου και το ρόλο της φωνής και της μουσικής κατά τη θεατρική πράξη, για το πρωτότυπο κείμενο και τη μετάφραση στη διδασκαλία του αρχαίου δράματος. Τέλος, ο Κ.Κουν μέσα από τη μαθητεία του στο αρχαίο δράμα αποκαλύπτει και προσωπικά θέματα που φωτίζουν ακόμα και την ιδιωτική του ζωή.