Ο Αργύρης Ξάφης επιστρέφει στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου για να ερμηνεύσει τον Αγαμέμνονα στην «Ορέστεια» του Αισχύλου, τη μοναδική σωζόμενη τριλογία του αρχαίου δράματος, που παρουσιάζουν (στις 28 και 29 Ιουνίου) σε μία ενιαία παράσταση για λογαριασμό του Εθνικού Θεάτρου, τρεις ταλαντούχες σκηνοθέτιδες (Ιώ Βουλγαράκη, Λίλλυ Μελεμέ και Γεωργία Μαυραγάνη), οι οποίες δοκιμάζονται για πρώτη φορά στο αργολικό θέατρο.

Ads

Ο Αργύρης Ξάφης μίλησε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο και στη Νάντια Μπακοπούλου για το τολμηρό εγχείρημα του Εθνικού Θεάτρου στο οποίο συμμετέχουν 41 ηθοποιοί, για τη σχέση του με το αρχαίο δράμα, τη σημασία των συνεργειών και για το μέλλον του ελληνικού θεάτρου.

Έχουν περάσει έξι χρόνια από τις «Τραχίνιες», την τελευταία σας εμφάνιση στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Πως είναι να επιστρέφετε πάλι εκεί;

Έχω μια θεωρία στο κεφάλι μου και θεωρώ ότι μια παράσταση στην Επίδαυρο απαιτεί Ολυμπιακών Αγώνων αντοχές, προετοιμασία, συγκέντρωση και στόχευση και είναι κάτι το οποίο αποφεύγω να το κάνω κάθε χρόνο, γιατί πιστεύω ότι δεν μπορείς να έχεις καινούρια πρόταση και υλικό προχωρήματος γι’ αυτό το είδος συνεχώς. Έτσι κάθε φορά προσπαθώ να κατεβαίνω στην Επίδαυρο με δουλειές που πραγματικά πιστεύω ότι κάτι έχουν να πουν, που είναι σημαντικές και κρίσιμες για μένα. Η μεγαλύτερη αγωνία έγκειται στο να καταφέρουμε να μεταδώσουμε στο κοινό αυτό που ανακαλύψαμε. Αυτό είναι το πιο δύσκολο στοίχημα αλλά και το πιο χρήσιμο και το πιο ενδιαφέρον κομμάτι στη δουλειά μας. Το αρχαίο δράμα είναι ένα υλικό ατελείωτο, και έστω και λίγο κάθε φορά κάτι να ανακαλύπτεις είναι πολύ σημαντικό.

Ads

Συνεργάζεστε πολλά χρόνια με την ομάδα «Πυρ», η οποία τώρα μπαίνει στους κόλπους μιας πολύ μεγαλύτερης ομάδας, χάρη στην καινοτόμα πρόταση του Εθνικού Θεάτρου. Πώς είναι για εσάς αυτή η εμπειρία;

Με την Ιώ Βουλγαράκη και την Δέσποινα Κούρτη που είμαστε μαζί στην ομάδα «Πυρ» συζητάμε καθημερινά για το τι συμβαίνει και πως προχωράμε. Υπάρχει μια μόνιμη γραμμή επικοινωνίας μεταξύ των τριών σκηνοθετών, ξέρουν όλες το μέγεθος του διακυβεύματος και στηρίζουν πάρα πολύ η μία την άλλη. Έχουμε έναν κοινό τόπο, ένα κοινό σκηνικό στο οποίο παίζονται και οι τρεις τραγωδίες («Αγαμέμνων», «Χοηφόροι» και «Ευμενίδες»), το οποίο δεν αλλάζει, απλά εξελίσσεται. Η αφήγηση της κάθε μιας παίρνει τη σκυτάλη απ’ την προηγούμενη, δεν ακυρώνει δηλαδή όσα έχουν προηγηθεί. Η μία πατάει πάνω στην αντίληψη της άλλης για να προχωρήσει, το οποίο το θεωρώ πολύ σημαντικό γι’ αυτόν που θα έρθει τελικά να δει την παράσταση. Νομίζω ότι έτσι κάπως πρέπει να λειτουργούν οι ομάδες, πρέπει να «μιλούν» μια κοινή γλώσσα, ώστε να μπορούν να προχωρήσουν πιο γρήγορα βαθύτερα.

Τι αισθάνεστε ότι συμβολίζει ο Αγαμέμνονας;

Έχουμε να κάνουμε με έναν ήρωα, με έναν άνθρωπο ο οποίος οδήγησε την Ελλάδα σε έναν πόλεμο στον οποίο τελικά νίκησε. Στη δική μας παράσταση, εστιάζουμε στο κόστος της νίκης και στο κόστος του να είσαι ήρωας. Στην περίπτωσή μας, το σημαντικότερο κόστος είναι η θυσία της Ιφιγένειας, της κόρης του Αγαμέμνονα, όπου για εμάς αυτό είναι το αρχικό και σχεδόν το κεντρικό συμβάν της ιστορίας μας. Αυτή η τραγική στιγμή, διατηρείται όλα αυτά τα χρόνια από την μητέρα της Ιφιγένειας. Η Κλυταιμνήστρα έχει μείνει σ’ αυτό το γεγονός, σ’ αυτή τη θυσία, που ζήτησαν από τον Αγαμέμνονα οι θεοί. Αυτή είναι η ζωοδόχος πηγή της, γι’ αυτό και περιμένει να επιστρέψει ο Αγαμέμνονας για να κλείσει ένα κεφάλαιο, το οποίο δεν μπορεί να κλείσει με κανέναν άλλο τρόπο.

Εσείς πως δικαιολογείτε τον ήρωά σας προκειμένου να τον υπερασπιστείτε σκηνικά;

Δεν ξέρω αν στην πραγματικότητα υπήρχε άλλη επιλογή. Αυτό βέβαια καθόλου δεν αλαφρώνει την ψυχή του ήρωα, γιατί το να μην έχεις άλλη επιλογή στην πραγματικότητα είναι και αυτό μια κατασκευή του μυαλού. Μπορούμε να φανταστούμε μια συνθήκη, όπου οι θεοί από την μία απαιτούν αυτή τη θυσία και από την άλλη μεριά η σχέση σου με το πλάσμα απαιτεί να μην το κάνεις. Πρέπει να μπούμε σε αυτήν την κατάσταση και να καταλάβουμε τι μπορεί να σημαίνει αυτό για έναν ήρωα. Και αυτή είναι και η δουλειά του θεάτρου, να μας κάνει να φανταστούμε την ακρότητα μιας κατάστασης, έτσι ώστε o θεατής να πάρει το μάθημα αυτής της εμπειρίας χωρίς να χρειαστεί να υποστεί τις συνέπειες. Ο Αγαμέμνονας είναι μια τραγική περίπτωση, ενός ηττημένου νικητή. Επιστρέφει πίσω φέρνοντας δώρα από τη λεηλασία της Τροίας που ακόμα μυρίζουν αίμα παιδιών, γυναικών και της θυσίας του παιδιού του η οποία σηματοδοτεί και την αρχή όλων των εξελίξεων.

Πού θεωρείτε ότι η «Ορέστεια» αγγίζει τη σημερινή εποχή;

Βρισκόμαστε σε μια στιγμή συνολικά που μας είναι σχεδόν αδύνατο να φανταστούμε ένα δίκαιο κόσμο. Θεωρώ ότι το έργο αγγίζει ακριβώς αυτό το θέμα σε σχέση με την ευθύνη που έχουμε απέναντι σε αυτό που θέλουμε να είναι και να συμβεί ως δίκαιο. Οι ήρωες και οι πράξεις τους είναι παραβολές, είναι τα παραμύθια που μας διδάσκουν, αλλά αυτό που συνολικά φέρνει το έργο, έχει να κάνει με την ευθύνη που έχουμε απέναντι στο δίκαιο που ζητάμε. Αν θεωρούμε δηλαδή ότι υπάρχει μια μόνιμη αδικία, δεν πρέπει να πιστεύουμε ότι η διόρθωσή της αφορά μόνο κάποιους άλλους, κάποιους τρίτους που πρέπει να το αναλάβουν και να το φέρουν εις πέρας. Έχουμε μια δημοκρατία- και γελάω με όποιους λένε ότι είναι ψευδής και με όσους ζητάνε κάτι άλλο, παρόλο που είναι επικίνδυνοι- την οποία πρέπει να την εκμεταλλευτούμε για να φέρουμε το δίκαιο και την αίσθηση της δικαιοσύνης που θέλουμε.