«Walk on the Wild Side», «Careless Whisper», «Like A Rolling Stone», «Shine On You Crazy Diamond». Πρόκειται για πασίγνωστα μουσικά κομμάτια. Έχουν όμως ακόμη ένα κοινό. Μουσικοί, άγνωστοι στο ευρύ κοινό, ευθύνονται για το εύρος της επιτυχίας τους αλλά και για το γεγονός ότι έμειναν στο Πάνθεον της σύγχρονης μουσικής. Πρόκειται για τους μουσικούς που επένδυσαν με τα υπέροχα σόλο τους τα ιστορικά αυτά μουσικά κομμάτια. Ο Dave Simpson σταχυολογεί μερικές χαρακτηριστικές περιπτώσεις για τον Guardian. 

Ads

Herbie Flowers και Ronnie Ross

Το μπάσο και το σαξόφωνο που σολάρουν στο Walk on the Wild Side
 
Η μεγάλη επιτυχία του Λου Ριντ το 1972 έχει όχι ένα αλλά δυο διάσημα μουσικά instrumental (οργανικά) διαλείμματα. Παρά το γεγονός ότι οι στίχοι του Ριντ είναι δικαίως φημισμένοι το τραγούδι χρωστά μεταξύ άλλων την επιτυχία του στο μπάσο του Herbie Flowers. «Κάνεις τη δουλειά και μετά την ‘κάνεις’. Παίρνεις 12 λίρες αμοιβή» είπε κάποτε ταπεινά ο ίδιος για την καθοριστική του συμβολή σε ένα από το πιο γνωστά ροκ τραγούδια. Στην πραγματικότητα ο Flowers έλαβε το ποσό των 17 λιρών για το πλέον θρυλικό έργο του.
 
Έκπληξη αποτέλεσε κατά τη διάρκεια ηχογράφησης του δίσκου ότι ο παραγωγός David Bowie πρόσθεσε άλλο ένα μουσικό σόλο στο κομμάτι. Αυτό του καθηγητή του στο σαξόφωνο Ronnie Ross. Μάλιστα για χρόνια μαινόταν η συζήτηση γιατί το τραγούδι σβήνει ενώ το σόλο του σαξοφώνου βρίσκεται στο αποκορύφωμά του. Θεωρείται πάντως ότι μια εκτέλεση μεγαλύτερης διάρκειας θα κόστιζε παραπάνω.
 

Ray Jackson

Το μαντολίνο που σολάρει στο Maggie May
 
Σύμφωνα με το BBC, το σόλο του μαντολίνο «σε έναν από τους πιο αγαπημένους δίσκους όλων των εποχών είναι άμεσα αναγνωρίσιμο, ακόμη κι αν ο άνθρωπος που το έπαιξε δεν είναι». Αυτό είναι ίσως λίγο σκληρό για τον Ray Jackson που απολαμβάνει τη δική του καριέρα με τη ροκ – φολκ μπάντα Lindisfarne. Ωστόσο το σόλο του στο Maggie May του Rod Stewart αναμφίβολα έκανε γνωστή τη μουσική του δεινότητα σε ανθρώπους που δεν είχαν ακούσει ποτέ γι’ αυτόν. Το πιο πιασάρικο κομμάτι του τραγουδιού είναι κατά κοινή ομολογία το σόλο του Jackson.
 
Εκείνος δυστυχώς αμείφθηκε με μόλις 15 λίρες για το κομμάτι που έπαιξε και δεν πήρε επίσης και τη θέση που του άρμοζε στους συντελεστές με τον Rod να αναφέρει απλώς το «μουσικό που παίζει μαντολίνο στους Lindisfarne, το όνομά του μου διαφεύγει…». Το αποκορύφωμα είναι ότι ο Rod εκτέλεσε το κομμάτι στο Top of the Pops με το φίλο του John Peel να μιμείται το μουσικό μέρος του μαντολίνο, πράγμα που σημαίνει ότι μια γενιά μεγάλωσε έχοντας τη λάθος εντύπωση για τον μουσικό που έπαιξε το κομμάτι. 


 

Steve Gregory

Τα «διαλείμματα» σαξοφώνου στο Careless Whisper
 
Λίγα wine bar στη δεκαετία του 1980 δούλευαν χωρίς να ακούγεται στο βάθος το Careless Whisper του George Michael. Ζωτικής σημασίας για το κομμάτι ήταν οι υποβλητικοί ήχοι του σαξοφώνου δοσμένοι από τον μουσικό Steve Gregory. Καθόλου τυχαίος ο Gregory είχε παίξει με όλους, από τους Rolling Stones έως τους Fleetwood Mac. Το σόλο του παραμένει ένα από τα πιο χαρακτηριστικά σε ποπ κομμάτια. Πλέον παίζει στους Pastiche Band, «μια μπάντα που μπορείτε να νοικιάσετε για το γάμο σας, το πάρτι, μια jazz βραδιά, ένα χορό ή μια εταιρική εκδήλωση».

Al Kooper

Το όργανο στο Like A Rolling Stone του Bob Dylan
 
Ο ρόλος που έπαιξε ο Al Kooper στο τραγούδι ήταν μάλλον ένα εμπνευσμένο «ατύχημα». Ένας φίλος του ο παραγωγός Tom Wilson ηχογραφούσε το Highway 61 Revisited και φώναξε το νεαρό κιθαρίστα Al Kooper να παρακολουθήσει τη διαδικασία. Ο Kooper παρατηρώντας τον Dylan και τη μπάντα του να αγωνίζονται για να βγάλουν το τραγούδι σε ¾, πρότεινε να δοκιμάσει ο ίδιος να παίξει όργανο. Ο Wilson του αντέτεινε ότι είναι κιθαρίστας και όχι οργανίστας, όπως θυμάται ο ίδιος. «Στη συνέχεια πήγε να κάνει ένα τηλεφώνημα κι εγώ σκέφτηκα: «λοιπόν, δεν είπε όχι». Κάθισε στο όργανο και με τον παραγωγό να λείπει εξαπέλυσε τον αρχέγονο βρυχηθμό που μετατράπηκε σε αναπόσπαστο μέρος του θρυλικού ροκ κομματιού.

Billy Preston

Το σόλο πιάνο στο Get Back
 
Ο Billy Preston είναι ο μόνος μουσικός εκτός από τους ίδιους τους Beatles που το όνομά του μπήκε δίπλα στο δικό τους. Το Get Back κυκλοφόρησε το 1969 με τη λεζάντα «Οι Beatles με τον Billy Preston». Η άφιξη του Preston ως «πέμπτου Beatle» έρχεται την περίοδο που Ringo Starr και George Harrison έχουν αποχωρήσει από την ηχογράφηση η οποία γίνεται υπό απίστευτη ένταση. Ο Harrison συμφώνησε να επιστρέψει μόνο αν του επιτρεπόταν «να φέρει έναν φίλο». Όλοι είχαν γνωρίσει τον Preston όταν ήταν ένας νεαρός μουσικός στο Αμβούργο το 1962. Η παρουσία του έφερε αναμφίβολα μια ηρεμία κατά την ηχογράφηση του δίσκου και το πιάνο του έδωσε ένα από τα πιο διάσημα σόλο. Ο κόσμος το άκουσε για πρώτη φορά να εκτελείται από την οροφή του κτιρίου της Apple όπου ο Preston συνόδευσε τους Beatles την τελευταία φορά που έπαιξαν ζωντανά. 

David Mason

Η τρομπέτα του Penny Lane
 
Αξιοσημείωτη είναι και η guest εμφάνιση του David Mason στο Penny Lane με την τρομπέτα του. Ο παραγωγός των Beatles Sir George Martin έχει περιγράψει το σόλο του ως «μοναδικό, κάτι που δεν είχε επιχειρηθεί ποτέ πριν στην pop μουσική».

Hilda Woodward

Το πιάνο στο Mouldy Old Dough
 
Η μαμά του Rob Woodward, Hilda, κάνει την εμφάνιση της στην μπάντα του γιου της, γνωστή ως Lieutenant Pigeon και παίζει πιάνο στο τραγούδι «Μoudly Old Dough». Το τραγούδι ηχογραφήθηκε στο σπίτι τους και έμεινε στην 1η θέση για τέσσερις εβδομάδες τον Οκτώβριο του 1972. Το «Μoudly Old Dough» παραμένει το μοναδικό Νο1 τραγούδι στη Βρετανία στο οποίο μητέρα και γιος κάνουν ντουέτο.

Wesley Magoogan

Το σαξόφωνο στο Will You
 
Στο τραγούδι «Will You» του συγκροτήματος Mega Hype, τα μαγικά χέρια του Wasley Magoogan δημιούργησαν ένα υπέροχο σόλο. Ήταν πιθανόν ο λόγος για τον οποίο το τραγούδι έκανε τόσο μεγάλη επιτυχία. 

Tomas Mac Eoin

Η αφήγηση στο «The stolen kid»
 
Το συγκρότημα Waterboys στο τραγούδι τους «Fisherman’s Blues» είχε την ιδέα να χρησιμοποιήσει την τέχνη της αφήγησης. Ωστόσο ο ιθύνων νους Mike Scott δεν ήταν ευχαριστημένος μόνο με τη δική του φωνή. Ευτυχώς θυμήθηκε μια φωνή που μπορεί κανείς να συναντήσει στις παλιές κασέτες που πουλούσαν ακόμη και τα παντοπωλεία. Μια χαρακτηριστική φωνή για τη Βρετανία, αυτή του Ιρλανδού τραγουδιστή Tomas Mac Ecoin. «Ήταν το είδος του χαρακτήρα του πλούσιου παλιού κόσμου που ξεθώριασε στη Βρετανία αλλά παρέμενε στην Ιρλανδία» έχει πει ο Scott και πρόσθεσε: «είχε αυτό τον υπέροχο τρόπο: ‘Ω, μη μου δίνετε σημασία, είμαι απλά ένας ηλικιωμένος’».

Clare Torry

Τα φωνητικά στο The Great Gig in the Sky
 
Τα εύσημα για τα υπέροχα φωνητικά της στο δίσκο των Pink Floyd «Dark side of the moon», είχε πάρει η – τότε – 25χρόνη Clare Torry.

Dick Parry

Το σαξόφωνο στο Shine on you crazy diamond
 
Ο σαξοφωνίστας Dick Parry στο τραγούδι των Pink Floyd, «Shine on you crazy diamond» έδωσε τον καλύτερο του εαυτό. Ακριβώς, στα 11 λεπτά και 10 δευτερόλεπτα η αλλαγή στο τέμπο του σαξοφώνου θεωρείται το «έπος» του Dick Parry.

23 Skidoo 

Το μπάσο στο Νο1 τραγούδι των Chemical Brothers
 
Η πανκ – φανκ μπάντα 23 Skidoo μέλος της δισκογραφικής Fetish, ήταν γνωστή στις αρχές της δεκαετίας του ’80 και είχε κάποιους φανατικούς ακροατές. Μεταξύ αυτών, κατά πάσα πιθανότητα, ήταν οι Chemical Brothers, οι οποίοι χρησιμοποίησαν κομμάτι από την χαρακτηριστική μελωδία του μπάσου στο κομμάτι «12’’ Coup for Block Rockin’ Beats». Έτσι οι 23 Skidoo που είχαν ήδη αποσυρθεί από τη μουσικό δράση άκουσαν τη μελωδία τους να φιγουράρει στο Νο1 τραγούδι στη λίστα του Ηνωμένου Βασιλείου.