Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τιμά τη μνήμη του Θόδωρου Αγγελόπουλου προβάλλοντας την ταινία του «Το Βλέμμα του Οδυσσέα», σήμερα Τρίτη 28 Ιανουαρίου, στις 17:30 στον Κινηματογράφο Ολύμπιον. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Η ιστορία του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και των ανθρώπων του, συνδέθηκε στενά με τον άνθρωπο και δημιουργό Θόδωρο Αγγελόπουλο. Φέτος κλείνουν δυο χρόνια από την αναπάντεχη απώλεια του σπουδαίου κινηματογραφιστή και το Φεστιβάλ τιμά τη μνήμη του προβάλλοντας την ταινία του «Το Βλέμμα του Οδυσσέα».

image
 
«Ο Αγγελόπουλος ήταν σαν τον Όμηρο. Το ταλέντο του ήταν τεράστιο. Και τόσο έντονο, τόσο βαθύ, τόσο ουσιαστικό»
Χάρβεϊ Καϊτέλ 

image
 
Το Βλέμμα του Οδυσσέα (1995)
Σκηνοθεσία: Θόδωρος Αγγελόπουλος


 
Σενάριο: Θόδωρος Αγγελόπουλος, Tonino Guerra, Πέτρος Μάρκαρης
Παραγωγή: Ελλάδα / Έτος: 1995 / Διάρκεια: 179 λεπτά /  Έγχρωμη
Φωτογραφία: Γιώργος Αρβανίτης, Ανδρέας Σινάνος | Μοντάζ: Γιάννης Τσιτσόπουλος | Μουσική: Ελένη Καραΐνδρου  Ηθοποιοί: Harvey Keitel, Maia Morgenstern, Erland Josephson, Θανάσης Βέγγος, Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Διακρίσεις: Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής (Grand Prix du Jury) στο Φεστιβάλ Καννών. Βραβείο της Διεθνούς Κριτικής στο Φεστιβάλ Καννών. Βραβείο των Κριτικών στα Ευρωπαϊκά Βραβεία Felix.

image
 
Το έργο «Το Βλέμμα του Οδυσσέα», αποτελεί ένα ταξίδι του βλέμματος στην ταραγμένη Βαλκανική Χερσόνησο του 20ού αιώνα. Ενός αιώνα που ξεκίνησε με όνειρα για την ιστορική «έφοδο στον ουρανό» και κατέληξε σε ερείπια, στο βίαιο ρήμαγμα ανθρώπινων ζωών και στον θάνατο ενός κόσμου.
 
Ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης Α. (Χάρβεϊ Καϊτέλ), επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια στην πατρίδα του, για να παραστεί στην προβολή της τελευταίας του ταινίας που προκάλεσε τη βίαιη αντίδραση φανατικών θρησκευόμενων. Ο πραγματικός όμως λόγος της επιστροφής του είναι η αναζήτηση τριών κουτιών ανεμφάνιστου φιλμ των αδελφών Μανάκι, πιονέρων του κινηματογράφου στα Βαλκάνια.

image
 
Η απεγνωσμένη αναζήτηση του πρώτου κινηματογραφικού βλέμματος στα Βαλκάνια εκπληρώνει και την ανάγκη του σκηνοθέτη να βρει έναν καινούριο τρόπο για να ξαναδεί τον κόσμο. Η Οδύσσεια του Α. δεν είναι μια ομηρική Οδύσσεια. Όλα τα ομηρικά αντίστοιχα αποτελούν απλώς σχήματα και οχήματα για να ξεδιπλωθεί με νέους τρόπους «η ανθρώπινη περιπέτεια, η περιπέτεια που ποτέ δεν τελειώνει»…

image
 
Η ταινία βρίθει συμβολισμών, ενώ διαθέτει παράλληλα έντονες αυτοαναφορικές καταστάσεις. Κι αυτό διότι μεταφερόμαστε στη Φλώρινα, σε ένα βραδινό και βροχερό τοπίο, εκεί όπου μερικοί ντόπιοι υποδέχονται τον σκηνοθέτη Θόδωρο Αγγελόπουλο.
 
Τότε, η απόπειρα προβολής της τελευταίας του ταινίας απέτυχε, γιατί η μισή πόλη έχει εξεγερθεί εναντίον του, με λαμπάδες και θρησκευτικούς ύμνους, για να ξορκίσει τον «αμαρτωλό» και άθεο δημιουργό. Στη σκηνή αυτή είναι εγγεγραμμένη η περιπέτεια του Αγγελόπουλου, όταν γύριζε το “Μετέωρο Βήμα του Πελαργού“. Είναι γνωστό ότι ο τοπικός μητροπολίτης Αυγουστίνος Καντιώτης, θεώρησε αντεθνικό το σενάριο και επιστράτευσε το ποίμνιό του προκειμένου να παρεμποδίσει τον σκηνοθέτη να γυρίσει την ταινία του…

image
 
Τέλος, ιδιαίτερη μνεία οφείλουμε να κάνουμε και στη σκηνή του κομματιασμένου, αλλά θεόρατου αγάλματος του Λένιν, που συνοδεύεται μοναδικά από την υπέροχη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου.

image
 
Με την ευκαιρία της προβολής της ταινίας «Το Βλέμμα του Οδυσσέα», σήμερα Τρίτη 28 Ιανουαρίου, στις 17:30 στον Κινηματογράφο Ολύμπιον, οι σινεφίλ θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν τις εκδόσεις για το έργο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, σε ειδική τιμή στο βιβλιοπωλείο του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.