Με επτά νέα φιλμ και μία επανέκδοση μας υποδέχεται η νέα κινηματογραφική εβδομάδα. Ταινία της εβδομάδας είναι το συγκινητικό «Pride» (2014) του Μάθιου Γουόρκους, βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, ενώ από την απέναντι πλεύρα του Ατλαντικού μας έρχεται «O Aριστερόχειρας» με πρωταγωνιστή τον Τζέικ Τζίλενχαλ. Στο ερωτικό φιλμ «Θα Μείνει Μεταξύ μας», συναντιόνται επί της μεγάλης οθόνης, δύο από τους σπουδαιότερους Γάλλους ηθοποιούς, ο Βενσάν Κασέλ και ο Φρανσουά Κλουζέ. Στις επανεκδόσεις, σας προτείνουμε μία από τις κορυφαίες δημιουργίες του Αλέν Ρενέ, το θρυλικό «Χιροσίμα Αγάπη Μου» του 1959, με την Εμανουέλ Ριβά και τον Έιτζι Οκαντά.

Ads

«Pride» (2014) του Μάθιου Γουόρκους (Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία)

image

Ένα πραγματικό γεγονός που έλαβε χώρα πριν από τριάντα χρόνια, μας θυμίζει η βρετανική ταινία «Pride». Το 1984 ξέσπασε στη Νότια Ουαλία, η απεργία των ανθρακωρύχων ενάντια στα σκληρά μέτρα που είχε λάβει εναντίον τους η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ. Μια ομάδα Λονδρέζων ακτιβιστών που απαρτίζεται από ομοφυλόφιλους άντρες και γυναίκες προσπάθησε τότε να συγκεντρώσει χρήματα για να υποστηρίξει τους ανθρακωρύχους και τις οικογένειές τους.

Ads

Η κινηματογραφική πρόταση της εβδομάδας, μας έρχεται από την Γηραιά Αλβιώνα. Μία έντονα πολιτικοποιημένη ταινία, στα ίχνη των ταινιών του Κεν Λόουτς, όπου παρουσιάζει των αγώνα των ανθρακωρύχων για τις συνθήκες εργασίας τους, αλλά και το δικαιώμα στην επιλογή μέσα από τη συμπαράσταση της κοινότητας των ομοφυλοφίλων. Ένα έργο, γοητευτικό και εμπνευσμένο, που κερδίζει ενώ παράλληλα συγκινεί τον θεατή.

Η ταινία έκανε πρεμιέρα στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών πέρσι τον Μάιο στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών και κέρδισε τον Φοίνικα στην κατηγορία Queer Palm. Απέσπασε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας της χρονιάς στα British Independent Film Awards 2014, καθώς και τα Βραβεία Καλύτερου Β’ Γυναικείου Ρόλου, για την υπέροχη Ιμέλντα Στάντον και Β’ Ανδρικού Ρόλου για τον ανερχόμενο Άντριου Σκοτ. Κέρδισε BAFTA στην κατηγορία Outstanding Debut by a British Writer, Director or Produce, ενώ ήταν και Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα, στην Κατηγορία, Καλύτερη Ταινία – Κωμδία ή Μιούζικαλ.

«O Aριστερόχειρας» (Southpaw – 2015) του Αντουάν Φουκουά (Η.Π.Α)

image

Αν και αριστερόχειρας, ο Μπίλι «The Great» Χόουπ (Τζέικ Τζίλενχαλ) έχει κατακτήσει την κορυφή της κατηγορίας ελαφριών βαρέων βαρών στο αμερικανικό πρωτάθλημα πυγμαχίας, χάρη κυρίως στην χαρακτηριστική επιθετική κίνηση “southpaw” και μοιάζει να έχει όλα όσα επιθυμούσε: μία εντυπωσιακή καριέρα, μια υπέροχη σύζηγο (Ρέιτσελ Μακάνταμς) και οικογένεια, κι έναν υπερπολυτελή τρόπο διαβίωσης. Η ιδανική ζωή του όμως, καταρρέει ξαφνικά όταν ένα τραγικό συμβάν τον βυθίσει στον εθισμό του στο αλκοόλ και του στοιχίσει την καριέρα του, αλλά και την κηδεμονία της κόρης του (Oona Laurence). Εκεί που όλα μοιάζουν χαμένα, ένας πρώην μποξέρ (Φόρεστ Γουίτακερ), ιδιοκτήτης πλέον ενός φτωχικού συνοικιακού γυμναστηρίου, τον παίρνει υπό την προστασία του και τον βοηθά να βρει πάλι τον δρόμο του προς την κορυφή. Αντιμέτωπος με την δυσκολότερη μάχη της ζωής του και αντιμέτωπος με τους παλιούς του συνεργάτες (Κέρτις «50 Cent» Τζάκσον), ο Μπίλι θα πρέπει να κυριεύσει τους δαίμονές του και να μάθει ότι μερικές φορές ο μεγαλύτερος αντίπαλός σου είναι ο ίδιος σου ο εαυτός…

Μία ακόμη ταινία για το μποξ, από αυτές που αρέσκονται να μας προσφέρουν συχνά πυκνά τα κινηματογραφικά στούντιο, από την απέναντι πλευρά του Ατλαντικού. Ο «Aριστερόχειρας» όμως έχει την τύχη – παρά το προβλέψιμο σενάριο και τα κλισέ του είδους – να επιβιώνει χάρης κυρίως στο αξιόλογο κάστ των ηθοποιών που συμμετέχουν. Και μπορεί δυστυχώς η ανανεομένη Ρέιτσελ Μακάνταμς (True Detective) να εμφανίζετε μόνο στην πρώτη μισή ώρα, όμως ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός, Φόρεστ Γουίτακερ (The Last King of Scotland – 2006), θυμίζει μετά από καιρό τον καλό του εαυτό, έστω κι αν η ταινία ανήκει ερμηνευτικά στον Υποψήφιο για Όσκαρ Τζέικ Τζίλενχαλ («Brokeback Mountain», «Nightcrawler»). Έναν ηθοποιό ο οποίος αρέσκεται συχνά πυκνά, να μεταμορφώνεται για τις ανάγκες των ρόλων του, τόσο εσωτερικά, όσο και εξωτερικά. Για ακόμη μία φορά αγνώριστος ο Τζίλενχαλ, πρωταγωνιστεί σε μια δυνατή ιστορία απώλειας
αλλά και ενός θριαμβευτικού ταξιδιού προς την διεκδίκηση και την εξιλέωση.

«Θα Μείνει Μεταξύ Μας» (One Wild Moment / Un moment d’égarement – 2015) του Ζαν-Φρανσουά Ρισέ (Γαλλία)

image

Ο Αντουάν (Φρανσουά Κλιζέ) και ο Λοράν (Βενσάν Κασέλ), είναι φίλοι για χρόνια και αποφασίζουν να περάσουν τις διακοπές τους στην Κορσική, μαζί με τις κόρες τους, Λούνα (Λόλα Λε Λάν) και Μαίρη (Αλίς Ισαάζ), αντίστοιχα. Όμως ένα βράδυ στην παραλία η Λούνα θ’ αποπλανήσει τον Λοράν. Μια στιγμή αδυναμίας για εκείνον κι ένας σφοδρός έρωτας για τη 17χρονη Λούνα. Ο Αντουάν καταλαβαίνει ότι κάτι συμβαίνει στην μονάκριβη κόρη του κι επιδιώκει με κάθε τρόπο να μάθει ποιος την πλήγωσε. Οι ισορροπίες πλέον έχουν διαταραχθεί και για πόσο καιρό μπορεί πλέον να μείνει μυστικό η κατάσταση αυτή;

Δύο σπουδαίοι Γάλλοι ηθοποιοί, ο Φρανσουά Κλιζέ (The Intouchables – 2011) και ο Βενσάν Κασέλ (La Haine – 1995), συναντιώνται για πρώτη φορά στην μεγάλη οθόνη, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Ζαν-Φρανσουά Ρισέ (Mesrine: Public Enemy – 2008). Πρόκειται για ριμέικ της κλασικής ταινίας του Κλοντ Μπερί “Un moment d’égarement” του 1977, με  πρωταγωνιστές τον Ζαν-Πιέρ Μαρέιλ και τον Βικτόρ Λανού. Μία δραματική κωμωδία καταστάσεων – όπως αναφέρει χαρακτηριστικά και ο σκηνοθέτης – η οποία θίγει αξίες όπως η φιλία, η αγάπη και η σεξουαλικότητα, αλλά χωρίς να πέφτει στην εύκολη παγίδα των ηθικών διδαγμάτων. Στην επιμέλεια του κειμένου, συναντάμε την δραστήρια, ηθοποιό, σκηνοθέτη και σεναριογράφο, Λίζα Αζουέλος, ενώ η Λόλα Λε Λαν εμφανίζεται για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη. Μία διασκεδαστική ταινία, ιδανική για θέαση σε θερινό σινεμά, με φόντο τις υπέροχες παραλίες της Κορσικής.

Κυκλοφορούν επίσης:
«Κατακούτελα» (Trainwreck – 2015) του Τζαντ Άπατοου (Η.Π.Α.)

image

Η γνωστή για το καυστικό της χιούμορ, κωμικός Έιμι Σούμερ, υποδύεται μια δημοσιογράφο, που πίστεψε από μικρό παιδί την φιλοσοφία του διαζευγμένου πατέρα της για τη μονογαμία και συγκεκριμένα ότι δεν υφίσταται κάτι τέτοιο, ώστε να μην το επιδιώκει. Έτσι ζει τη ζωή της χωρίς δεσμεύσεις, πηγαίνοντας από τη μία περιστασιακή σχέση στην άλλη. Όμως μετά από μια συνέντευξη μ’ έναν επιτυχημένο, γοητευτικό αθλίατρο (Μπιλ Χέιντερ) – ενώ παράλληλα και η επαγγελματική της καριέρα είναι σε πτώση – η ζωή της αλλάζει εντελώς, καθώς βρίσκεται μπλεγμένη σε ευάνταστες καταστάσεις και περιπέτειες. Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν σε μια απέλπιδα προσπάθεια να αποφύγει η ηρωίδα μας το προφανές: την ενηλικίωση και τη συναισθηματική δέσμευση.

Συμπαθητική κωμωδία με πρωταγωνιστρία την stand up comedian Έιμι Σούμερ, η οποία υπογράφει και το σενάριο. Στην καρέκλα του σκηνοθέτη συναντάμε τον βραβευμένο με BAFTA (Girls – 2012) και υποψήφιο για Χρυσή Σφαίρα (Walk Hard: The Dewey Cox Story – 2007), Τζαντ Άπατοου, γνωστό για τη φιλμογραφία του με ανάλογες ταινίες: The 40-Year-Old Virgin (2005), Knocked Up (2007), This Is 40 (2012). Παρά το χιούμορ, τις λίγες έξυπνες ατάκες και τις ενδιαφέρουσες αναφορές σε πρόσωπα, καταστάσεις, αλλά και σε χαρακτηριστικές ταινίες, το φιλμ αρκείται στο να εξελίσσεται μέσα από ανιαρές και συχνά πυκνά, προβλέψιμες καταστάσεις.

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε το εντυπωσιακό και ιδιαίτερο καστ, καθώς σε μικρούς αλλά χαρακτηριστικούς ρόλους, συναντάμε από τους αστέρες του NBA, ΛεΜπρόν Τζέιμς και Αμάρε Στουνταμάιρ, μέχρι τους δημοφιλείς ηθοποιούς Έζρα Μίλερ, Μαρίζα Τόμεϊ, Μάθιου Μπρόντερικ, αλλά και την πάντα εντυπωσιακή, όσο και αγνώριστη, Τίλντα Σουίντον.

«Το Βαποράκι» (Τhe Mule – 2014) των Άνγκους Σάμψον, Τόνι Μαχόνι (Αυστραλία)

image

Βρισκόμαστε στο 1983. O Ray Jenkins, το Βαποράκι, είναι ένας αφελής άντρας, που δέχεται να διακινήσει μια θανατηφόρα ποσότητα συσκευασμένων ναρκωτικών, κρυμμένα στο στομάχι του. Όταν ο Ray συλλαμβάνεται και κρατείται από την Ομοσπονδιακή Αστυνομία της Αυστραλίας, μόνος και φοβισμένος, κάνει μια απελπισμένη επιλογή: αψηφώντας τις σωματικές λειτουργίες του, αποφασίζει να… κατακρατήσει τα αποδεικτικά στοιχεία. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται μια «ανθρώπινη ωρολογιακή βόμβα» παρασύροντας αστυνομικούς, εγκληματίες και ανήσυχους συγγενείς, σε μία ιδιαίτερη απόδραση.

Εμπνευσμένη από αληθινά γεγονότα, η ταινία αποτελεί το σκηνοθετικό ντεπούτο των Άνγκους Σάμψον και Τόνι Μαχόνι. Πρόκειται για μία μέτρια περιπέτεια, με δραματικά στοιχεία, αλλά και μαύρο χιούμορ. Στο καστ συναντάμε μερικούς από τους πιο ταλαντούζους ηθοποιούς της Αυστραλίας. Πρωταγωνιστούν οι: Χιούγκο Γουίβινγκ, Άνγκους Σάμψον, Λι Γουάνελ, Γιούεν Λέσλι, Τζεφ Μορέλ, Τζορτζίνα Χέιγκ, Νόνι Χάζελχαρστ, Τζον Νομπλ.

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της πέρσι τον Μάρτιο στο Φεστιβάλ South by Southwest Film Festival (SXSW) του Austin (Texas). Στη συνέχεια ταξίδεψε στο Market του Φεστιβάλ των Καννών, ενώ η ελληνική της πρεμιέρα πραγματοποιήθηκε πέρσι τον Σεπτέμβριο στο 20ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

«Το Βασίλειο Των Μαϊμούδων» (Monkey Kingdom – 2015) των Άλιστερ Φόδεργκιλ, Μαρκ Λίνφιλντ (Η.Π.Α.)

image

Ένα νεογέννητο μαϊμουδάκι και η μητέρα του προσπαθούν να επιβιώσουν σε μια ανταγωνιστική κοινωνική ιεραρχία από μαϊμούδες που ζουν στα ερείπια ενός αρχαίου πολιτισμού στα βάθη της ζούγκλας στην Νότια Ασία. Η Disney παρουσιάζει ένα φυσιολατρικό ντοκιμαντέρ με φόντο την εξωτική Σρι Λάνκα και πρωταγωνίστρια μια κοινότητα μαϊμούδων. Η ταινία γυρίστηκε με κάμερες υψηλής ευκρίνειας προκειμένου να αποδοθούν στο πανί οι πανέμορφες εικόνες. Τα γυρίσματα διήρκησαν τρία χρόνια στη Σρι Λάνκα, σε μία περιοχή παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO. Σε ρόλο αφηγητή συνταντάμε την χαρισματική Αμερικανίδα ηθοποιό, κωμικό, σεναριογράφο και παραγωγό, Τίνα Φέι.

«Χάρτινες Πόλεις» (Paper Towns – 2015) του Τζέικ Σράιερ (Η.Π.Α.)

image

Ο 17χρονος Κουέντιν Τζέικομπσον (Νατ Γουλφ) είναι έξυπνος, αφοσιωμένος φίλος και ρομαντική ψυχή. Πιστεύει ότι σε όλους αντιστοιχεί ένα θαύμα – το δικό του ήρθε πριν οκτώ χρόνια, με τη μορφή της γειτόνισσάς του Μάργκο Ροθ Σπίγκελμαν (Κάρα Ντελεβίν). Η Μάργκο ήταν πάντα περιπετειώδης τύπος και καθώς έγινε σιγά-σιγά ένα από τα πιο δημοφιλή παιδιά του σχολείου, εκείνη και ο Κουέντιν απομακρύνθηκαν. Ένα βράδυ, όμως, λίγες εβδομάδες πριν την αποφοίτησή τους, η Μάργκο εμφανίζεται στο παράθυρο του Κουέντιν για να τον οδηγήσει σε μια ολονύχτια μυστική αποστολή που ο Κουέντιν ερμηνεύει ως την αρχή μιας νέας φιλίας – ή μήπως κάτι παραπάνω; Το επόμενο πρωί, η Μάργκο εξαφανίζεται, χωρίς να πει λέξη σε κανέναν…

Η Επανέκδοση της Εβδομάδας:
«Χιροσίμα Αγάπη Μου» (Hiroshima Mon Amour – 1959) του Αλέν Ρενέ (Γαλλία, Ιαπωνία)

image

Μια Γαλλίδα ηθοποιός φτάνει στη Χιροσίμα για τα γυρίσματα ενός ντοκιμαντέρ με θέμα την ειρήνη. Περνά τη νύχτα της με έναν Γιαπωνέζο αρχιτέκτονα και περιστασιακό εραστή. Οι μνήμες του πυρηνικού ολέθρου που έπληξε την πόλη, συναντούν τις προσωπικές της αναμνήσεις από τον δικό της γενέθλιο τόπο, το Νεβέρ, κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής και του εφηβικού της έρωτα μ’ έναν Γερμανό στρατιώτη που δολοφονήθηκε μπροστά στα μάτια της. Παρόν και παρελθόν εναλλάσσονται συνεχώς μέσα από την (αν)έφικτη ερωτική επαφή και τη δύσκολη επικοινωνία (δεν μιλούν ο ένας την γλώσσα του άλλου), καθώς και τις περιπλανήσεις τους σε διάφορες τοποθεσίες της Χιροσίμα. Όλα συμβαίνουν στη διάρκεια ενός εικοσιτετραώρου, γιατί η γυναίκα – που δεν μαθαίνουμε ποτέ το όνομά της, όπως ούτε και του Ιάπωνα εραστή της – θα πρέπει να επιστρέψει στη Γαλλία. Θα γυρίσει όμως;

To 1959, με το φιλμ «Χιροσίμα Αγάπη Μου» (Hiroshima Mon Amour – 1959), σε σενάριο της Μαργκερίτ Ντυράς – Υποψήφιο για Όσκαρ – πραγματοποιείται το πέρασμα του Αλέν Ρενέ από το ντοκιμαντέρ στη μυθοπλασία. Η ταινία βασίζεται εξ ολοκλήρου πάνω στην ανάκληση της μνήμης, ακολουθώντας τα δαιδαλώδη μονοπάτια της και σε αυτό ακριβώς οφείλεται η μορφική της ανακολουθία και οι αφηγηματικές της παρεκκλίσεις.

Η ρευστότητα του χρόνου και η υποκειμενικότητα της μνήμης, αποτελούν τον δραματικό άξονα αυτής της αριστουργηματικής ταινίας, καθιστώντας τη θέασή της, μία ανεπανάληπτη κινηματογραφική εμπειρία, μαγνητίζοντας τον θεατή όσες φορές κι αν την παρακολουθήσει. Για την ιστορία να αναφέρουμε ότι το φιλμ κέρδισε το Βραβείο Fipresci στο Φεστιβάλ των Καννών το 1959.