Η καινούργια κινηματογραφική εβδομάδα μας υποδέχεται με πέντε νέες ταινίες να πραγματοποιούν την εμφάνιση τους στις Αίθουσες. Ξεχωρίζει το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ του Τζιανφράνκο Ρόζι, «Φωτιά στη Θάλασσα», που πραγματεύεται την προσφυγική κρίση με φόντο το νησί Λαμπεντούζα. Επίσης αξιόλογες επιλογές αποτελούν, «Η Δεύτερη Μάνα» της Άνα Μουιλαέρτ από τη Βραζιλία, καθώς και ο «Ματωμένος Γάμος» της Πάουλα Ορτίθ από την Ισπανία, που βασίζεται στο ομώνυμο διήγημα του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα.

Ads

«Η Δεύτερη Μάνα» (The Second Mother / Que Horas Ela Volta? – 2015) της Άνα Μουιλαέρτ (Βραζιλία)

image

Η Val (Ρεγκίνα Κασέ) αφήνει την κόρη της Jessica στα χέρα της γιαγιάς και πηγαίνει στο Σάο Πάολο για να εργαστεί ως οικονόμος σ’ ένα μεγαλοαστικό σπίτι και να αναλάβει τη φροντίδα του μικρού γιου της οικογένειας, Fabinho. Δεκατρία χρόνια μετά, η Val έχει μεν κάνει κομπόδεμα, αλλά αισθάνεται τύψεις για την κόρη που άφησε πίσω της. Ξαφνικά, η κόρη της Jessica ανακοινώνει ότι πρόκειται να έρθει στο Σάο Πάολο για να δώσει εισαγωγικές εξετάσεις σε κάποια σχολή. Οι εργοδότες την υποδέχονται αρχικά εγκάρδια και της προτείνουν αμέσως να μείνει μαζί τους. Εξάλλου, η Val είναι «μέλος της οικογένειας», αφού ήταν εκείνη που ουσιαστικά μεγάλωσε τον γιο τους. Όμως η συμβίωση μάνας και κόρης, μετά από 13 χρόνια απουσίας, δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Ads

Ένα λιτό και κοινωνικά συνειδητοποιημένο φιλμ, που περιγράφει με ρεαλισμό τόσο τις βραζιλιάνικες ταξικές δομές, όσο και εκείνες της παγκόσμιας κοινωνίας. Πρωταγωνιστεί η δημοφιλής στη χώρα της ηθοποιός, Ρεγκίνα Κασέ. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο περσινό Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, όπου και απέσπασε το μεγάλο βραβείο της ενότητας Panorama – Βραβείο Κοινού σε Ταινία Μυθοπλασίας.

«Φωτιά στη Θάλασσα» (Fuocoammare – 2016) του Τζιανφράνκο Ρόζι (Ιταλία, Γαλλία)

image

Το ντοκιμαντέρ «Φωτιά στη Θάλασσα» (Fuocoammare – 2016), βασίζεται στην ιστορία του 12χρονου Σαμουέλε, που ζει σ’ ένα νησί στη μέση της θάλασσας. Πηγαίνει στο σχολείο, του αρέσει να ρίχνει με τη σφεντόνα του και να κυνηγά. Προτιμά να παίζει στη γη, παρότι τα πάντα γύρω του αναφέρονται στη θάλασσα και στους άνδρες, τις γυναίκες και τα παιδιά που επιχειρούν να τη διασχίσουν, για να φτάσουν στο νησί του. Αλλά το τελευταίο δεν είναι ένα οποιοδήποτε νησί· το όνομά του είναι Λαμπεντούζα και αποτελεί ένα συμβολικό σύνορο της Ευρώπης, το οποίο διασχίζουν χιλιάδες άνθρωποι τα τελευταία είκοσι χρόνια, σε αναζήτηση ελευθερίας.

Τρία χρόνια μετά το βραβευμένο του ντοκιμαντέρ «Sacro GRA» (2013), ο Τζιανφράνκο Ρόζι επιστρέφει δριμύτερος με το νέο του συγκλονιστικό δημιούργημα: «Φωτιά στη Θάλασσα» (Fuocoammare – 2016). Ο σπουδαίος Ιταλός κινηματογραφιστής μας μεταφέρει στο νησί Λαμπεντούζα, καταγράφοντας την προσφυγική κρίση την ώρα που συμβαίνει. Ένα φιλμ επίκαιρο και παράλληλα διαχρονικό, που δεν μπορεί να αφήσει κανέναν ασυγκίνητο. Τιμήθηκε με την  Χρυσή Άρκτο της Μπερλινάλε, δια χειρός της προέδρου, Μέριλ Στριπ.

«Σε ότι με αφορά και για καιρό, η Λαμπεντούζα δεν ήταν παρά ένας θόρυβος φωνών και εικόνων, παραγόμενος από τηλεοπτικά σποτ και τίτλοι που σοκάρουν σχετικά με θανάτους, καταστάσεις εκτάκτου ανάγκης, εισβολών και λαϊκιστικών εξεγέρσεων. Ωστόσο, όταν πήγα στο νησί, ανακάλυψα ότι η αλήθεια βρίσκεται αρκετά μακριά από αυτό που αναπαράγουν τα μέσα μαζικής ενημέρωσης και οι πολιτικοί και συνειδητοποίησα ότι θα ήταν αδύνατο να συμπτύξω ένα σύμπαν τόσο σύνθετο, όσο αυτό της Λαμπεντούζα, σε λίγα μόνο λεπτά. Η κατανόησή του απαιτούσε πλήρη και παρατεταμένη απορρόφηση.» – Τζιανφράνκο Ρόζι

 
«Ματωμένος Γάμος» (La Novia – 2105) της Πάουλα Ορτίθ (Ισπανία, Γερμανία)

image

Δύο άνδρες, μια γυναίκα, ένας έρωτας, ένα πάθος ισχυρότερο από την αγάπη και την άγρια ​​φύση του κόσμου γύρω τους. Ο Λεονάρντο, Η Νύφη και Ο Γαμπρός είναι αχώριστη παρέα από μικρά παιδιά, αλλά ανάμεσα στον Λεονάρντο και Τη Νύφη υπάρχει ένας αόρατος, άγριος, άρρηκτος δεσμός… Τα χρόνια περνούν, κι εκείνη, ανήσυχη και δυστυχισμένη, ετοιμάζεται για τον γάμο της με Τον Γαμπρό, στη μέση της Λευκής Ερήμου, όπου ζει με τον πατέρα της. Την ημέρα πριν την τελετή, στην πόρτα της εμφανίζεται μια γριά Ζητιάνα, που της προσφέρει ένα δώρο και μια συμβουλή: «Μην τον παντρευτείς, αν δεν τον αγαπάς», ενώ παράλληλα της δίνει δυο γυάλινα στιλέτα. Ένα ρίγος διαπερνά την ψυχή και το σώμα της Νύφης.

Ο «Ματωμένος Γάμος», κέρδισε δύο Βραβεία Γκόγια (Β’ Γυναικείου Ρόλου για την Λουίσα Γκαβάσα και Καλύτερης Φωτογραφίας), ενώ είχε συνολικά δώδεκα υποψηφιότητες, ανάμεσα στις οποίες Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Διασκευασμένου Σεναρίου, Α’ Ανδρικού και Α’ Γυναικείου Ρόλου. Βασισμένη στον «Ματωμένο Γάμο» του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα, η ταινία αφηγείται την ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου ανάμεσα σε δύο άνδρες και μια γυναίκα. Μία διαχρονική ιστορία αγάπης και παράλληλα μία από τις πιο όμορφες και δυνατές τραγωδίες της ισπανικής μυθοπλασίας, σε ελεύθερη απόδοση του ομώνυμου θεατρικού κειμένου, από την Πάουλα Ορτίθ:

«Η πάλη μεταξύ του νόμου και της επιθυμίας, του πόνου και του πάθους, της φύσης και της μνήμης , το σπάραγμα της ψυχής, είναι τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν το έργο του Φεδερίκο Γκαρθία Λόρκα. Στην εποχή μας, όπως και σε εκείνη του Λόρκα, η κοινωνία είναι διψασμένη για ιστορίες που να έχουν στο επίκεντρό τους ρήξεις, να αγγίζουν τις βαθιές μας επιθυμίες και τους φόβους μας, να δίνουν απαντήσεις για το πώς φτάσαμε ως εδώ… Στο έργο του Λόρκα υπάρχει μία κεντρική αναζήτηση: τι είμαστε και τι φαντασιωνόμαστε, τι είναι αυτό που μας κάνει να αναπνέουμε, αλλά και που μας παγιδεύει ταυτόχρονα; Με συνεπαίρνει ο τρόπος με τον οποίο συνδέονται ένα παιδικό παιχνίδι με την βαθιά άβυσσο του ανθρώπινου φόβου.»

Κυκλοφορούν επίσης:
«Criminal» (2016) του Άριελ Βρόμεν (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Ο πράκτορας της CIA, Μπιλ Πόουπ σκοτώνεται κατά τη διάρκεια μιας πολύ σημαντικής, άκρως μυστικής αποστολής, προσπαθώντας να ξεσκεπάσει τα ίχνη του περίφημου «Ολλανδού» (Μάικλ Πιτ) – του εγκεφάλου που κατάφερε να αποκτήσει πρόσβαση στο σύνολο του οπλισμού των Η.Π.Α. μέσω του περίφημου Σκοτεινού Διαδικτύου (Dark Web). Με τον θάνατο του Πόουπ, κάθε πληροφορία γύρω από τη δράση του «Ολλανδού» εξαφανίζεται. Ο αμείλικτος επικεφαλής της CIA στο Λονδίνο, Κουόκερ Ουέλς (Γκάρι Όλντμαν) επιστρατεύει τον εκκεντρικό νευροχειρουργό Δόκτορα Φρανκς και μαζί επιχειρούν μια ανατρεπτική ιατρική επέμβαση. Εμφυτεύουν το DNA του Πόουπ στις εγκεφαλικές συνάψεις του Τζέρικο Στιούαρτ (Κέβιν Κόστνερ), ενός παντελώς απρόβλεπτου και επικίνδυνου κακοποιού με βαρύ ποινικό μητρώο, ο οποίος ωστόσο φαντάζει ως μοναδική περίπτωση συμβατότητας για μια πρακτικά αδύνατη επέμβαση. Φαινομενικά απαλλαγμένος από ενσυναίσθηση και με μηδενική κοινωνική νοημοσύνη, ο Τζέρικο παρέχει στους επιστήμονες το σώμα του ως έναν καθρέφτη πάνω στον οποίο ίσως καταφέρουν να αντικρύσουν την αντανάκλαση των συναισθημάτων του άτυχου Πόουπ, προκειμένου να ξετυλίξουν τον μυστηριώδη μίτο της ανεξέλεγκτης ζωή και της άνομης δράσης του «Ολλανδού». Όμως ο Τζέρικο έχει τα δικά του σχέδια…

Ο σκηνοθέτης Άριελ Βρόμεν (γνωστός από το «The Iceman»), είδε στην γεμάτη δράση και αγωνία ιστορία του «Criminal» μια ευκαιρία να δημιουργήσει ένα υβρίδιο, να αναμίξει δηλαδή στοιχεία δράματος, επιστημονικής φαντασίας και κλασικής αστυνομικής ιστορίας. Παρόλο που η απώλεια μνήμης είναι συνηθισμένη μέθοδος δημιουργίας σασπένς στη μυθοπλασία, το «Criminal» πηγαίνει αντίστροφα και δημιουργεί την ιστορία του γύρω από έναν χαρακτήρα που προσλαμβάνει τις αναμνήσεις, συναισθήματα και εμπειρίες ενός άνδρα. Μέσα από αυτά, πρέπει να αντιμετωπίσει τα σχέδια ενός τρομοκράτη, βιώνοντας ταυτόχρονα τεράστιες αλλαγές στο δικό του υποσυνείδητο, οι οποίες θα τον κάνουν να αμφισβητήσει αυτό που νομίζει ότι είναι. Υποτυπώδες σενάριο, σε μία μέτρια επιπέδου περιπέτεια, όπου ο βασικός λόγος θέασης αποτελεί το αναμφισβήτητα εντυπωσιακό καστ που διαθέτει. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Ράιαν Ρέινολντς, Κέβιν Κόστνερ, Γκάρι Όλντμαν, Άλις Ιβ, Γκαλ Γκαντότ, Σκοτ Άντκινς, Τομι Λι Τζόουνς, Μάικλ Πιτ

«Άτακτος Παππούς» (Dirty Grandpa – 2016) του Νταν Μέιζερ (Η.Π.Α.)

image

Στις παραμονές του γάμου του με την κόρη του αφεντικού του, που θα του επικυρώσει και το πολυπόθητο εισιτήριο για μια θέση συνεταίρου στη δικηγορική εταιρεία που εργάζεται, ο μετρημένος Jason Kelly (Ζακ Έφρον) δέχεται να κάνει ένα οδοιπορικό ταξίδι με τον παππού του Dick (Ρόμπερτ Ντε Νίρο), έναν ακόλαστο πρώην αξιωματικό του στρατού με κρυφούς σκοπούς. Προορισμός τους η Florida. Για την κατάληξη, κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος.

Ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο υποδύεται έναν παππού πιο αντισυμβατικό, ανατρεπτικό και ορεξάτο από τον ίδιο του τον εγγονό, τον οποίο ενσαρκώνει ο Ζακ Έφρον (Neighbors, The Lucky One). Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο παραγωγός και σεναριογράφος του Borat, Νταν Μέιζερ, με σκοπό να στήσει μια πιπεράτη κωμωδία κι ένα οδοιπορικό με απρόβλεπτες συνέπειες και τραγελαφικές καταστάσεις.