Η καινούργια κινηματογραφική εβδομάδα μας υποδέχεται με επτά νέες ταινίες – εκ των οποίων οι τρεις είναι ντοκιμαντέρ – να πραγματοποιούν την εμφάνισή τους στις Αίθουσες. Το «Χρονικό Μιας Αθωότητας» του Μισέλ Φράγκο, με την σπουδαία ερμηνεία του Τιμ Ροθ είναι η πρόταση της εβδομάδας. Ξεχωρίζουν επίσης, ο «Άνθρωπος που Γνώριζε το Άπειρο» με τον Τζέρεμι Άιρονς, η νέα ταινία του Ατόμ Εγκογιάν «Γράμμα από το Παρελθόν», με τον σπουδαίο Κρίστοφερ Πλάμερ, αλλά και το αξιόλογο και επίκαιρο ντοκιμαντέρ του Άρη Χατζηστεφάνου, «This Is Not A Coup» (Just another day in the EU).

Ads

«Το Χρονικό Μιας Αθωότητας» (Chronic – 2015) του Μισέλ Φράγκο (Μεξικό, Γαλλία)

image

Ο Ντέιβιντ είναι νοσηλευτής που φροντίζει ασθενείς στο τελικό στάδιο της νόσου τους. Αποδοτικός και αφοσιωμένος στο επάγγελμά του, αναπτύσσει ισχυρούς δεσμούς με κάθε ασθενή που φροντίζει. Ωστόσο, εκτός του χώρου εργασίας του, ο Ντέιβιντ είναι αναποτελεσματικός, αμήχανος, εσωστρεφής. Είναι φανερό πως χρειάζεται καθέναν από τους ασθενείς του όσο τον χρειάζονται κι αυτοί. Μία από τις καλύτερες ταινίες που είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε τον Νοέμβριο του 2015, στο 56ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όπου και προβλήθηκε στο τμήμα «Ανοιχτοί Ορίζοντες».

Ads

Τρία χρόνια μετά την συγκλονιστική του ταινία «Μετά τη Λουσία» (2012), ο ταλαντούχος Μεξικανός σκηνοθέτης Μισέλ Φράγκο, επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία. Το «Χρονικό Μιας Αθωότητας», είναι μία δραματική και κάπως αργή σε εξέλιξη ταινία, αλλά που αξίζει την υπομονή και την εμπιστοσύνη του θεατή. Το φιλμ πραγματεύεται το αμφιλεγόμενο ζήτημα της ευθανασίας, με τον Βρετανό ηθοποιό Τιμ Ροθ, να μας χαρίζει απλόχερα μία σπουδαία ερμηνεία. Το «Chronic», πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του, τον Μάιο του 2015 στο 68ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών. Το φιλμ συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου (Μισέλ Φράνκο), με τον Τιμ Ροθ, να δηλώνει χαρακτηριστικά στη συνέντευξη τύπου:

«Είμαι υπέρ της νομιμοποίησης της ευθανασίας. Αλλά γνωρίζω πως είναι ένα πολύ μπερδεμένο θέμα για μερικές κυβερνήσεις. Το γεγονός πως η ευθανασία είναι ακόμη παράνομη στην Μ. Βρετανία είναι κάτι το τρελό. Όσο μεγαλύτερη έρευνα έκανα πάνω στο θέμα τόσο άρχισα να αντιλαμβάνομαι πως ο νόμος αυτός είναι άκαμπτος. Όταν αρχίζεις να ρωτάς για συγκεκριμένες περιπτώσεις, μαθαίνεις πως είναι κάτι που γίνεται συνέχεια.»

«Γράμμα από το Παρελθόν» (Remember – 2015) του Ατόμ Εγκογιάν (Καναδάς, Γερμανία)

image

Ένας ηλικιωμένος άνδρας, ο Zev  (Κρίστοφερ Πλάμερ), μετά τον θάνατο της συζύγου του, αποφασίζει να φύγει από  το γηροκομείο και να αναζητήσει τον υπεύθυνο στρατιωτικό για την εκτέλεση της οικογένειας του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Άουσβιτς,  πριν από 70 ολόκληρα χρόνια. Στόχος του είναι να τον σκοτώσει. Γνωρίζει το όνομα αυτού που αναζητά αλλά για να είναι σίγουρος  θα πρέπει  να ελέγξει από κοντά τέσσερις διαφορετικούς ανθρώπους που έχουν το ίδιο όνομα.

Το «Γράμμα από το Παρελθόν» αποτελεί τη νέα δημιουργία του δύο φορές υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη, Ατόμ Εγκογιάν (The Sweet Hereafter – 1997). O Κρίστοφερ Πλάμερ στέκεται αξιοπρεπώς σε ένα φιλμ που προσπαθεί να επιβιώσει μέσα από ένα σενάριο με ανατροπές, αλλά που σκηνοθετικά παραμένει ανεκμετάλλευτο από τον Εγκογιάν, ο οποίος βασίζεται περισσότερο από ότι πρέπει, στους σπουδαίους βετεράνους ηθοποιούς του. Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, πέρσι τον Σεπτέμβριο στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του 72ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου και απέσπασε το Βραβείο, Vittorio Veneto Film Festival Award. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Κρίστοφερ Πλάμερ, Ντιν Νόρις, Μάρτιν Λαντάου, Πίτερ ΝταΚούνια, Μπρούνο Γκάνζ.

«Ο Άνθρωπος που Γνώριζε το Άπειρο» (The Man Who Knew Infinity – 2015) του Ματ Μπράουν (Ηνωμένο Βασίλειο)

image

Το 1913 στην Ινδία, ένας 25χρονος ιδιωτικός υπάλληλος με τρομακτική ευφυΐα, που όμως απέτυχε να ολοκληρώσει τις σπουδές του εξαιτίας της σχεδόν εμμονικής, μοναχικής μελέτης του πάνω στην επιστήμη των Μαθηματικών, αποφασίζει να εμπιστευτεί το πάθος του και να στείλει ένα γράμμα στον Τζι Έιτς Χάρντι, έναν επιφανή καθηγητή μαθηματικών του Trinity College του πανεπιστημίου Κέιμπριτζ. Το όνομά του ήταν Σρινιβάσα Ραμανουτζάν και έμελλε να γίνει ο αυτοδίδακτος «πρίγκιπας της μαθηματικής διαίσθησης». Ο άνθρωπος που θα αναστάτωνε την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα με τον πιο ρομαντικό τρόπο.

Εξαιρετικός ο Τζέρεμι Άιρονς, καταφέρνει ακόμα και να δώσει νόημα σε μία ταινία με προβλέψιμο σενάριο, καθώς βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και που θα γοητεύσει ιδιαίτερα όσους αγαπούν τη γλώσσα των μαθηματικών. Η ταινία «Ο Άνθρωπος που Γνώριζε το Άπειρο» καταγράφει την επαναστατική επιρροή μιας ακατέργαστης ιδιοφυΐας που έφερε την επανάσταση στο πεδίο των μαθηματικών, ξεπερνώντας τις αγκυλώσεις της άκαμπτης ακαδημαϊκής κοινότητας και αφήνοντας πίσω μια μυθική κληρονομιά, τα μυστικά της οποίας οι επιστήμονες πάσχιζαν να αποκρυπτογραφήσουν για τον επόμενο αιώνα… Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Τζέρεμι Άιρονς, Ντεβ Πάτελ, Τόμπι Τζόουνς, Στίβεν Φράι.

«This Is Not A Coup» (Just another day in the EU – 2016) του Άρη Χατζηστεφάνου (Ελλάδα)

image

Δύο χρόνια μετά το αξιόλογο και πάντα επίκαιρο ντοκιμαντέρ «Φασισμός Α.Ε.», ο Άρης Χατζηστεφάνου επιστρέφει δυναμικά με τη νέα του δημιουργία «This is Not a Coup» και επιχειρεί να δώσει απαντήσεις σε μία σειρά δύσκολων ερωτημάτων: Ποιες τράπεζες επέβαλαν τη δημιουργία του ευρώ; Ποιος διέταξε την ανατροπή εκλεγμένων πρωθυπουργών και πώς οδηγηθήκαμε στο κλείσιμο των τραπεζών; Μπορεί να μεταρρυθμιστεί ένα σύστημα που δημιουργήθηκε για να εξυπηρετεί τις ισχυρότερες οικονομίες της Ευρώπης;

Οι δημιουργοί των ντοκιμαντέρ «Debtocracy», «Catastroika» και «Fascism Inc», παρακολουθούν τις «πραξικοπηματικές» παρεμβάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) σε χώρες, όπως η Ιταλία, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Κύπρος και η Ελλάδα και συνομιλούν με πρώην αρχηγούς κρατών και πολιτικούς που καθόρισαν τις εξελίξεις μπροστά, αλλά και πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας.

Το «This is Not a Coup» αποτελεί ένα σύγχρονο ντοκουμέντο. Μία προσεγμένη παραγωγή σε κάθε της λεπτομέρεια, που μας ταξιδεύει στην Ευρώπη αναζητώντας απαντήσεις σε δύσκολα ερωτήματα. Το ντοκιμαντέρ δεν χαρίζει εύκολες λύσεις, αλλά προσφέρει πληροφορίες και θέτει προβληματισμούς προς σκέψη και συζήτηση από και προς τους πολίτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.). Πόσο ανεξάρτητη είναι τελικά η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ); Ποιος την ελέγχει και ποιον εξυπηρετεί; Πως ο ELA (Emergency Liquidity Assistance), από μηχανισμός στήριξης και βοήθειας εξελίχθηκε σε όπλο εκβιασμού δημοκρατικά εκλεγμένων κυβερνήσεων; Καθώς η ιστορία επαναλαμβάνεται, το «This is Not a Coup» θέτει τις βάσεις ενός γόνιμου διαλόγου.

Διαβάστε επίσης:
Το νέο ντοκιμαντέρ του Άρη Χατζηστεφάνου: «This is Not a Coup»
Προσκλήσεις για το «This is Not a Coup» του Άρη Χατζηστεφάνου

Κυκλοφορούν επίσης:
«Angry Birds: Η Ταινία» (The Angry Birds Movie – 2016) των Κλέι Κέιτις και Φέργκαλ Ράιλι (Η.Π.Α.)

image

Η ταινία μας πηγαίνει σ’ ένα νησί που κατοικείται από χαρούμενα, μα ανίκανα να πετάξουν, πουλιά. Σε αυτό τον επίγειο παράδεισο, ο Ρεντ (Τζέισον Σουντέκις), ένα πουλί με προβλήματα διαχείρισης θυμού, ο γρήγορος Τσακ (Τζος Γκαντ) και ο ζωηρός Μπομπ (Danny McBride) υπήρξαν για μια ζωή επαναστάτες, μα αόρατοι. Όταν όμως το νησί γεμίζει από μυστηριώδη πράσινα γουρούνια, έρχεται η ώρα για τους τρεις ήρωες να αποδείξουν για τι είναι ικανοί. Στην 3D κωμωδία κινουμένων σχεδίων, ανακαλύπτουμε επιτέλους τον λόγο που τα πουλιά είναι τόσο θυμωμένα… Το σενάριο υπογράφει ο Jon Vitti, από μια ιστορία βασισμένη σε ιδέα των Mikael Hed, Mikko Pöllä και John Cohen. Στις ελληνικές φωνές των Angry Birds ακούγονται οι: Γιώργος Πυρπασόπουλος – Ρεντ (Red), Γιάννης Ζουγανέλης – Σούπερ Αετός (Mighty Eagle), Μαίρη Συνατσάκη – Στέλλα (Stella), Γιώργος Μαργαρίτης – Μπαμπλς (Bubbles). Κυκλοφορεί: μεταγλωττισμένο, με υπότιτλους και σε 3D.

«Free to Run» (2016) του Πιέρ Μόρα (Βέλγιο, Γαλλία, Ελβετία)

image

Το ντοκιμαντέρ «Free to Run», αφηγείται την άγνωστη ιστορία του κινήματος του τρεξίματος, κατά τη διάρκεια των τελευταίων πέντε δεκαετιών. Εξετάζει τις ιδεαλιστικές απαρχές του τζόκινγκ στις αρχές της δεκαετίας του ’60, τον αγώνα για το δικαίωμα στο να τρέχουν οι άνθρωποι – ειδικά οι γυναίκες – ενάντια στον συντηρητισμό των επίσημων αθλητικών σωματείων, και την έκρηξη της επιθυμίας των ανθρώπων να συμμετάσχουν σε αγώνες δρόμου και μαραθώνιους. Από τους δρόμους της Νέας Υόρκης μέχρι τα μονοπάτια ανάμεσα στα δέντρα των Ελβετικών Άλπεων, άνδρες και γυναίκες, πρωταθλητές ή άνθρωποι της διπλανής πόρτας, γίνονται πρωταγωνιστές της ανείπωτης, μέχρι σήμερα, ιστορίας του τρεξίματος. Είναι το μανιφέστο για το δικαίωμα του καθένα μας να τρέχει ελεύθερος…

«Το Μέσα Φως» (2015) του Σταύρου Ψυλλάκη (Ελλάδα)

image

Στο ντοκιμαντέρ «Το Μέσα Φως», ο Γιώργης Μαρκάκης, 86 χρονών, οφθαλμίατρος και ιδρυτής του Μουσείου Παραδοσιακής Ζωής Κρήτης (Λυχνοστάτης), μας ξεναγεί στην κιβωτό των αναμνήσεών του, σε όσα «τρύγησε με τα μάτια του και τα ΄χει κλείσει εντός του». Θυμάται, τον παππού Μηλιωτογιάννη, «τον πρώτο και μεγαλύτερο ίσως δάσκαλο της ζωής του», την αυλή του πατρικού στη Σητεία, εκεί όπου γνώρισε «τη στενή σχέση ζωής και θανάτου, του θρήνου και του πανηγυριού» και πολλά άλλα για να καταλήξει, πως «το κάθε πράγμα στον κόσμο ετούτο αξίζει τόσο, όσο το αγάπησες». Το ντοκιμαντέρ πραγματοποίησε την πρεμιέρα του, τον Μάρτιο, στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.