Ο Οκτώβριος μας υποδέχεται με μία εντυπωσιακή κινηματογραφική εβδομάδα με έξι νέα φιλμ να κάνουν την εμφάνιση τους στις Αίθουσες. Ξεχωρίζει η ταινία επιστημονικής φαντασίας του Ρίντλεϊ Σκοτ, «Η Διάσωση» με τον Ματ Ντέιμον. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον, πρωταγωνιστεί στη νέα δημιουργία του  Άντον Κορμπίν, ενώ το εντυπωσιακό «Έβερεστ» του Μπαλτάζαρ Κορμάκουρ, περιγράφει τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν το 1996. Στις επανεκδόσεις, το «Ταξίδι στην Ιταλία» μας χαρίζει μία ακόμα σπουδαία συνεργασία του Ρομπέρτο Ροσελίνι με την Ίνγκριντ Μπέργμαν. Ενώ μέχρι και την Κυριακή 4 Οκτωβρίου διεξάγεται το 21ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας.

Ads

«Η Διάσωση» (The Martian (3D) – 2015) του Ρίντλεϊ Σκοτ

image

Κατά τη διάρκεια μιας επανδρωμένης αποστολής στον Άρη, ο αστροναύτης Μαρκ Γουάτνι (Ματ Ντέιμον) θεωρείται νεκρός μετά από μια σφοδρή καταιγίδα και εγκαταλείπεται από το υπόλοιπο πλήρωμα. Αλλά ο Γουάτνι είναι ακόμη ζωντανός και ξαφνικά βρίσκεται μόνος σ’ έναν αφιλόξενο πλανήτη. Έχοντας ελάχιστες προμήθειες, πρέπει να επιστρατεύσει την εφευρετικότητα, την ευφυΐα και το κουράγιο του, για να επιβιώσει και να βρει έναν τρόπο να ειδοποιήσει τη Γη ότι είναι ζωντανός. Εκατομμύρια χιλιόμετρα μακριά, η NASA και μία ομάδα διεθνών επιστημόνων δουλεύουν ακούραστα για να φέρουν πίσω τον «Αρειανό», ενώ ταυτόχρονα τα υπόλοιπα μέλη του πληρώματος σχεδιάζουν μία τολμηρή, αν όχι αδύνατη, επιχείρηση διάσωσης. Καθώς αυτές οι ιστορίες γενναιότητας εξελίσσονται, ο κόσμος ενώνεται για να υποστηρίξει την προσπάθεια επιστροφής του Γουάτνι.

Ads

Τα ταξίδια στο διάστημα, υπήρξαν ανέκαθεν μία σημαντική πηγή έμπνευσης για τον χώρο της έβδομης τέχνης. Τα τελευταία χρόνια είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στην μεγάλη οθόνη, μερικά εξαιρετικά δείγματα γραφής, όπως το «Gravity» (2013) του Αλφόνσο Κουαρόν, αλλά και το «Interstellar» (2014) του Κρίστοφερ Νόλαν. O Ρίντλεϊ Σκοτ – σκηνοθέτης ταινιών όπως το αγαπημεο «Blade Runner» και το «Θέλμα & Λουίζ» – αφήνει για λίγο στην άκρη τα πρότζεκτ «Alien», «Prometheus» και μειώνοντας τη δράση, αλλά κερδίζοντας στην ανάπτυξη των χαρακτήρων, μεταφέρει στον κινηματογράφο το μυθιστόρημα του Άντι Γουίαρ, ενός προγραμματιστή ηλεκτρονικών υπολογιστών που λάτρευε ανέκαθεν ό,τι είχε να κάνει με την ιστορία των διαστημικών αποστολών και αποφάσισε να χρησιμοποιήσει τις εκτεταμένες γνώσεις του σε μια δική του ιστορία.

Ο Σκοτ – έχοντας την τεχνολογία του 3D ως βασικό εργαλείο του και διαθέτοντας ένα εξαιρετικό καστ ηθοποιών, όπου ξεχωρίζει ο πρωταγωνιστής Ματ Ντέιμον, αλλά και η πάντα υπέροχη Τζέσικα Τσαστέιν – καταφέρνει να παρουσιάσει μία ενδιαφέρουσα ταινία επιστημονικής φαντασίας ή οποία παραδόξως είναι και επίκαιρη μετά την επίσημη ανακοίνωση της NASA σχετικά με την εποχική ροή υγρού νερού στον Άρη. Στην ταινία πρωταγωνιστούν επίσης οι ηθοποιοί: Κρίστεν Ουίγκ, Κέιτ Μάρα, Μάικλ Πένια, Τζεφ Ντάνιελς, Τσιουέτελ Ετζίοφορ, Ντόναλντ Γκλόβερ, Σον Μπιν, Σεμπάστιαν Σταν, Άλεξ Χένι, Μακένζι Ντέιβις. Το βιβλίο «Άνθρωπος στον Άρη», πάνω στο οποίο είναι βασισμένη η ταινία «Η Διάσωση», κυκλοφορεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Παπαδόπουλος.

«Το Αρνάκι» (Kuzu / The Lamb – 2014) του Κουτλούγ Αταμάν (Τουρκία, Γερμανία)

image

Σύμφωνα με την παράδοση στα χωριά της Ανατολικής Ανατολίας, η 27χρονη Μεντινέ πρέπει να σερβίρει αρνάκι στο φούρνο στην τελετή περιτομής του πεντάχρονου γιου της, Μερτ. Φτωχή αλλά αποφασισμένη, η Μεντινέ βάζει την οικογένειά της να κόβει κλαδιά, προκειμένου να βγάλουν τα χρήματα για να αγοράσουν το αρνί, ενώ ο Ισμαήλ, ο μάλλον αχαΐρευτος σύζυγός της, μοιάζει να ανησυχεί για τη δυναμική συμπεριφορά της γυναίκας του. Στο μεταξύ, ζηλεύοντας την προσοχή που απολαμβάνει ο Μερτ, η δαιμόνια αδελφή του, Βιζντάν, τον πείθει πως αν δεν βρεθεί αρνί, τότε το έδεσμα για το εορταστικό τραπέζι θα είναι… ο ίδιος. Ο αρχηγός του χωριού βρίσκει στον Ισμαήλ δουλειά στα σφαγεία, όμως οι φίλοι του θα τον σπρώξουν στα δίχτυα μιας πληθωρικής πόρνης, κάτι που θα κάνει ακόμη πιο δύσκολη την αγορά του πολυπόθητου αμνού. Η Μεντινέ επιμένει. Ο Μερτ έχει τους δικούς του λόγους να θέλει να βρεθεί ένα ζώο, και η αποφασιστικότητά του συναγωνίζεται αυτήν της μητέρας του. Κι ενώ η περηφάνια της την κάνει να αρνηθεί ακόμα και την υποστήριξη της μητέρας της, η Μεντινέ θα δεχτεί βοήθεια από ένα απρόσμενο πρόσωπο.

Ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους Τούρκους σκηνοθέτες, αλλά και διακεκριμένος εικαστικός καλλιτέχνης, ο Κουτλούγ Αταμάν («The Serpent’s Tale», «Lola + Bilidikid», «2 Girls») επιστρέφει με μια νέα, ακαταμάχητη κινηματογραφική δημιουργία. Πρόκειται για ένα τρυφερό όσο και ρεαλιστικό σύγχρονο παραμύθι, το οποίο τιμήθηκε στο περσινό Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Βερολίνου, με το Βραβείο C.I.C.A.E. στο Πανόραμα της Μπερλινάλε.

«Το Τελευταίο Χτύπημα» (Le Dernier Coup de Marteau / The Last Hammer Blow – 2014) της Αλίξ Ντελαπόρτε

image

Όταν μπαίνει για πρώτη φορά στην Όπερα του Μονπελιέ, ο δεκατριάχρονος Βικτόρ (Ρομέν Πολ) δεν ξέρει τίποτα για μουσική. Επίσης, δεν γνωρίζει τον πατέρα του, Σαμουέλ Ροβινσκί (Γκρεγκορί Γκαντεμπουά), ο οποίος βρίσκεται εκεί για να διευθύνει την 6η Συμφωνία του Μάλερ. Ο Βικτόρ ξεκινά να τον παρακολουθεί από απόσταση και ανακαλύπτει έναν καινούριο κόσμο… εκείνον της πρόβας. Όταν η Νάντια (Κλοτίλντ Εσμέ), η μητέρα του, τον ενημερώνει ότι θα πρέπει να αφήσουν το σπίτι τους στην παραλία, ο Βικτόρ αρχίζει να ανησυχεί, τόσο για την ίδια, καθώς θεωρεί ότι κάτι του κρύβει, όσο και για τη Λούνα (Mireia Vilapuig), την Ισπανίδα γειτόνισσά του, την οποία έχει ερωτευτεί. Στην προσπάθεια του να πάρει την κατάσταση στα χέρια του, ο Βικτόρ αποφασίζει να αποκαλυφθεί στον πατέρα του για πρώτη φορά…

Μετά το «Angel & Tony» του 2010, η Γαλλίδα σεναριογράφος Αλίξ Ντελαπόρτε, επιστρέφει με τη δεύτερη μεγάλου ταινίας, για να μας διηγηθεί μια ιστορία ενηλικίωσης, με ψυχραιμία και ρεαλισμό. Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στο φινάλε της 6ης Συμφωνίας του Μάλερ, γνωστής και ως “Τραγικής”. Ο ήρωας του έργου δέχεται τρία χτυπήματα τις μοίρας, τα οποία συμβολίζονται μουσικά από τρία χτυπήματα των κρουστών της ορχήστρας. Ο συνθέτης αναθεωρώντας την 6η Συμφωνία του, έθεσε στη διακριτική ευχέρεια του διευθυντή της εκάστοτε ορχήστρας το αν θα παίξει ή όχι το τρίτο και τραγικό χτύπημα, εκείνο της “συντριβής”.

Το «Τελευταίο Χτύπημα» χτύπημα είχαμε την ευκαιρία να το παρακολουθήσουμε και τον Μάρτιο στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του 16ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου. Η παγκόσμια πρεμιέρα της ταινίας πραγματοποιήθηκε πέρσι τον Σεπτέμβριο, στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο Μαρτσέλο Μαστρογιάννι για τον πρωτοεμφανιζόμενο ηθοποιό, Ρομέν Πολ.

«Life» (2015) του Άντον Κορμπίν (Ηνωμένο Βασίλειο, Καναδάς)

image

Ο νεαρός φωτογράφος Ντένις Στοκ (Ρόμπερτ Πάτινσον), ακολουθεί τον ανερχόμενο ηθοποιό Τζέιμς Ντιν (Ντέιν Ντε Χάαν), στην προσπάθεια του να δώσει φρέσκο υλικό στο περιοδικό LIFE. Ο Τζέιμς είναι χαοτικός, παρασύρεται εύκολα, αλλά ο Ντένις βάζει σκοπό του να τον κάνει να συγκεντρωθεί ή έστω να εμφανιστεί στις συναντήσεις τους. Οι δυο τους θα βρεθούν από την ξέφρενη Νέα Υόρκη στην ενδοχώρα και στο πατρικό του Τζέιμς Ντιν στην Ιντιάνα. Ο Ντένις πιστεύει ότι φωτογραφίζει έναν αστέρα που σύντομα θα γίνει παγκόσμιο φαινόμενο, αλλά στην πραγματικότητα, αυτό που δεν γνωρίζει είναι ότι συλλαμβάνει με τον φωτογραφικό του φακό τις τελευταίες στιγμής απλότητας και οικειότητας που θα έχει ποτέ ο Τζέιμς Ντιν.

Έχοντας πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Φεβρουάριο, στο 65ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, η ταινία «Life» παρουσιάστηκε στο 21ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας. Η νέα δημιουργία του Άντον Κορμπίν – «Ο Νο1 Καταζητούμενος» (A Most Wanted Man) – είναι βασισμένη στην αληθινή ιστορία της φιλίας του φωτογράφου Ντένις Στοκ και του Τζέιμς Ντιν.

Ο Ρόμπερτ Πάτινσον είναι καλός στον ρόλο του φωτογράφου και ουσιαστικά είναι αυτός όπως κινεί τα νήματα και την εξέλιξη της ιστορίας. Ο Ντέιν Ντε Χάαν αναλαμβάνει τον δύσκολο ρόλο να ερμηνεύσει τον θρυλικό Τζέιμς Ντιν και παρά την υπερβολή στο παίξιμο του, καταφέρνει εν τέλει να σταθεί αξιοπρεπώς. Τέλος αξίζει να σημειώσουμε ότι σε μικρότερο ρόλο ο σπουδαίος Μπεν Κίνγκσλεϊ, υποδύεται τον Jack Warner, ιδιόκτητη του ομώνυμου στούντιο, παρουσιάζοντας τον ουσιαστικά ως τον άνθρωπο που “δημιουργούσε” τα κινηματογραφικά πρότυπα και τους αστέρες της εποχής εκείνης.

Διαβάστε επίσης:
Φωτογραφίζοντας τον Τζέιμς Ντιν για το περιοδικό «Life»

«Έβερεστ» (Everest – 2015) του Μπαλτάζαρ Κορμάκουρ (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Το φιλμ περιγράφει τα πραγματικά γεγονότα που συνέβησαν στο Όρος του Έβερεστ το 1996. Το σενάριο είναι βασισμένο σε βιβλία και άρθρα που περιγράφουν τα δραματικά και αληθινά περιστατικά που εξελίχθησαν, καθώς και τον τραγικό απολογισμό της καταστροφικής αποστολής με οκτώ μέλη της ομάδας να βρίσκονται νεκρά. Στο ομολογουμένως εντυπωσιακό καστ, συναντάμε τους ηθοποιούς: Κίρα Νάιτλι, Τζέικ Γκίλενχαλ, Ρόμπιν Ράιτ, Τζος Μπρόλιν, Σαμ Γουόρθινγκτον, Έμιλι Γουάτσον, Τζον Χοκς, αλλά και τον ελληνικής και νορβηγικής καταγωγής, ηθοποιό του Βασιλικού Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, Δημήτρη Γκορίτσα.

Ο Ισλανδός σκηνοθέτης που στο παρελθόν μας έχει παρουσιάσει ταινίες όπως: «101 Reykjavik», «Τhe Deep», «Contraband» και «2 Guns», μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη μία εντυπωσιακή ιστορία. Η εξόρμηση στην φύση μετατρέπεται σε τραγωδία και οι ήρωες μας αγωνίζονται με κάθε τρόπο για την επιβίωση τους. Το φιλμ αποτέλεσε την επίσημη ταινία έναρξης του 72ου Φεστιβάλ της Βενετίας. Από το εντυπωσιακό καστ, ξεχωρίζει η ερμηνεία του Τζέισον Κλαρκ και του Τζος Μπρόλιν – που μετά από το «Sicario: Ο Εκτελεστής» του Ντενίς Βιλνέβ, τον συναντάμε και στη νέα κινηματογραφική εβδομάδα. Δυστυχώς η ταινία δεν αφήνει τον χώρο σε όλους τους χαρακτήρες να αναπτυχθούν σωστά, δίνοντας περισσότερη βαρύτητα στις εντυπώσεις παρά στην ουσία. Αυτό ωστόσο που ξεχωρίζει είναι τα αληθινά γεγονότα, ενώ εν τέλει ο πραγματικός πρωταγωνιστής που δεν είναι άλλος από το ίδιο το Έβερεστ, που στέκεται εμπόδιο στην προσπάθεια των ορειβατών να δαμάσουν τη φύση υπό αντίξοες συνθήκες και εν τέλει με τραγικά αποτελέσματα…

Διαβάστε επίσης:
Με το «Έβερεστ» σηκώνει αυλαία το 72ο Φεστιβάλ Βενετίας
Τι θα δούμε το Φθινόπωρο στις Κινηματογραφικές Αίθουσες;

Κυκλοφορούν επίσης:
«Μήπως είσαι ο τύπος μου; και άλλες αναζητήσεις περί έρωτος» (Pas Son Genre / Not My Type – 2014) του Λούκας Μπελβό (Γαλλία)

image

Ο Κλεμέν (Λόις Κορμπερί), είναι ένας νέος Παριζιάνος καθηγητής φιλοσοφίας, ο οποίος μετατίθεται για έναν χρόνο, στην επαρχιακή πόλη Αράς. Μακριά από το Παρίσι και την νυχτερινή του ζωή, ο Κλεμέν δεν ξέρει πώς θα καταφέρει να περάσει αυτόν τον χρόνο, παρά την βοήθεια του Καντ και του Προυστ. Η Τζένιφερ (Εμίλ Ντεκινί), είναι μία όμορφη κομμώτρια από το Αράς, που πιστεύει ότι ένα καλό κούρεμα μπορεί να αλλάξει την ζωή των ανθρώπων και διαθέτει τον χρόνο της διαβάζοντας κουτσομπολίστικα περιοδικά και τραγουδώντας καραόκε. Όταν οι δυο τους συναντηθούν, ο έρωτάς τους θα είναι δυνατός και θα τους συναρπάσει. Είναι όμως αυτός ο έρωτας αρκετός για να γεφυρώσει τους δύο διαφορετικούς κόσμους τους;

Ο Βέλγος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης, Λούκας Μπελβό, που το 2012 μας είχε παρουσιάσει το εξαιρετικό φιλμ «38 Μάρτυρες», επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία και μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα του Φιλίπ Βιλέν (Philippe Vilain), «Δεν είσαι ο τύπος μου!».

«Ο κάθε χαρακτήρας αντιπροσωπεύει μόνο τον εαυτό του, όχι ένα ευρύτερο περιβάλλον. Δεν πιστεύω ότι η κουλτούρα σώζει ή προστατεύει τους ανθρώπους. Ως άνθρωποι οδηγούμαστε κυρίως από τις ασυνείδητες εκλάμψεις και ούτε η κουλτούρα μας ούτε η εξυπνάδα μας μπορούν να μας γλυτώσουν από κάποιες συμπεριφορές. Η δύναμη του ανθρώπου και η ομορφιά του είναι πέραν αυτών των ποιοτήτων. Είναι θέμα γενναιοδωρίας, ενδιαφέροντος, ελεύθερης σκέψης και της δυνατότητας που έχεις να δώσεις και να πάρεις.» – Λούκας Μπελβό

Σε επανέκδοση:
«Ταξίδι στην Ιταλία» (Viaggio in Italia / Journey to Italy – 1950) του  Ρομπέρτο Ροσελίνι (Ιταλία)

image

H υπόθεση της ταινίας «Ταξίδι στην Ιταλία» διαδραματίζεται στη Νάπολη. Εκεί ο πλούσιος Βρετανός δικηγόρος Αλεξάντερ (Τζορτζ Σάντερς) και η σύζυγός του Κάθριν (Ίνγκριντ Μπέργκμαν) προσπαθούν να διευθετήσουν τα παρελκόμενα της περιουσίας ενός θείου που απεβίωσε. Όμως παράλληλα το ταξίδι αυτό θα είναι και η τελευταία ελπίδα αναβίωσης του γάμου τους, που αντιμετωπίζει πλήθος προβλημάτων.

Ο Ρομπέρτο Ροσελίνι, υπήρξε ένας από τους μεγαλύτερους σκηνοθέτες στην ιστορία του ιταλικού, αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου. Επηρέασε καθοριστικά την εξέλιξη της Έβδομης Τέχνης, ενώ παράλληλα διέδωσε με τον καλύτερο τρόπο το Ιταλικό Σινεμά σε όλο τον κόσμο, μέσα από τα μοναδικά του έργα. Η Μπέργκμαν και ο Ροσελίνι μετρούν ήδη τέσσερα χρόνια κοινού βίου – η πρώτη τους συνεργασία ήταν το 1950 στο φιλμ, «Στρόμπολι Γη του Θεού» (Stromboli) – και σύμφωνα με μέλη του συνεργείου που συμμετέχει στα γυρίσματα, υπάρχουν ήδη σημάδια έντασης στη μεταξύ τους σχέση. Θα μείνουν βέβαια μαζί ως το 1957, αλλά είναι πιθανόν η ταινία αυτή να περιέχει και στοιχεία «αυτοβιογραφικά». Η Μπέργκμαν θα κερδίσει με αυτή την ερμηνεία της το Διεθνές Βραβείο Καλύτερης Ηθοποιού (1954- Βραβεία Bambi).