To Τvxs προτείνει: Οι τέσσερις καλύτερες ταινίες της εβδομάδας

Ads

Η νέα κινηματογραφική εβδομάδα μας υποδέχεται με επτά νέες ταινίες να πραγματοποιούν την εμφάνισή τους στις Αίθουσες. Ξεχωρίζει το φιλμ «Πάση Θυσία» του Ντέιβιντ Μακένζι και το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Λέιλα Μπουζίντ, «Με τα Μάτια Ανοιχτά». Στην πλούσια σινεφίλ σοδειά της εβδομάδας, αξιόλογες προτάσεις αποτελούν επίσης η «Καλή Σύζυγος» της Μιργιάνα Καράνοβιτς, αλλά και το «Έτερος Εγώ» του Σωτήρη Τσαφούλια, με τον καταξιωμένο Γάλλο ηθοποιό, Φρανσουά Κλουζώ. Τέλος την προσοχή μας αξίζουν δύο ταινίες με κοινή θεματική. Η «Υπόθεση Φριτς Μπάουερ: Μυστική Ατζέντα» και η «Άρνηση» με την εξαιρετική Ρέιτσελ Βάις, αποτελούν τις ιδανικές προτάσεις για να τιμήσουμε την Ημέρα Μνήμης των Θυμάτων του Ολοκαυτώματος.

«Πάση Θυσία» (Hell or High Water – 2016) του Ντέιβιντ Μακένζι (Η.Π.Α.)

image

Ads

Σε μια ιστορία για τη σύγκρουση της Παλαιάς με τη Νέα Δύση, δυο αδέλφια, ο Τόμπι (Κρις Πάιν), ένας συνηθισμένος, διαζευγμένος πατέρας που προσπαθεί να φτιάξει μια καλύτερη ζωή για το γιο του και ο Τάνερ (Μπεν Φόστερ), ένας ευέξαπτος, πρώην κατάδικος θα συνεργαστούν, για να ληστέψουν τα υποκαταστήματα της τράπεζας που έχει κάνει κατάσχεση στην οικογενειακή τους περιουσία. Οι ένοπλες ληστείες είναι η τελευταία τους ελπίδα, ώστε να πάρουν πίσω το μέλλον των παιδιών τους. Η εκδίκηση φαίνεται δική τους μέχρι τη στιγμή που θα βρεθούν στο στόχαστρο ενός αμείλικτου, αθυρόστομου Τεξανού Ranger (Τζεφ Μπρίτζες) που ψάχνει για έναν τελευταίο θρίαμβο, την παραμονή της συνταξιοδότησης του. Καθώς τα δυο αδέλφια σχεδιάζουν μια τελευταία ληστεία που θα ολοκληρώσει το σχέδιο τους, τα πάντα θα κορυφωθούν σε μια τελική αναμέτρηση, ανάμεσα στον τελευταίο έντιμο άνθρωπο του νόμου και τα δυο αδέρφια, που δεν έχουν τίποτα να χάσουν, πλην της οικογένειας τους.

Η ταινία «Hell Or High Water» είναι μια σύγχρονη, δραματική περιπέτεια, με χώρο δράσης το Δυτικό Τέξας, όπου οι διαφορές μεταξύ εντίμων και παρανόμων έχουν θολώσει πέρα από κάθε δυνατότητα αναγνώρισης. Στην ταινία πρωταγωνιστούν ο βραβευμένος με Όσκαρ, Τζέφ Μπρίτζες («Crazy Heart», «True Grit»), ο Κρις Πάιν («Star Trek», «Into The Woods»), ο Μπεν Φόστερ («3:10 To Yuma», «The Messenger») και ο Γκιλ Μπίρμιγχαμ («The Lone Ranger», «Twilight»). Η σκηνοθεσία είναι του Ντέιβιντ Μακένζι («Hallam Foe», «Young Adam», «Starred Up»), σε σενάριο του Τέιλορ Σέρινταν («Sicario»). Επίσημη Συμμετοχή στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα», στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Καννών 2016, ενώ απέσπασε και τρεις υποψηφιότητες στις Χρυσές Σφαίρες, στις Κατηγορίες: Καλύτερης Ταινίας – Δράμα, Καλύτερου Σεναρίου, Καλύτερου Β’ Ανδρικού Ρόλου (Τζέφ Μπρίτζες).

«Υπόθεση Φριτς Μπάουερ: Μυστική Ατζέντα» (The People vs. Fritz Bauer / Der Staat gegen Fritz Bauer – 2015) του Λαρς Κράουμε (Γερμανία)

image

Tο κυνήγι του ναζί εγκληματία πολέμου, Άντολφ Άιχμαν. Η απαγωγή του από την Αργεντινή, από τη Μοσάντ το 1960, η δίκη του στο Ισραήλ και ο απαγχονισμός του. Ο υπεύθυνος του Ολοκαυτώματος και της τελικής λύσης, ταυτοποιήθηκε και συνελήφθη, χάρις στην επιμονή ενός Γερμανού γενικού εισαγγελέα.

Η γερμανική ταινία «Υπόθεση Φριτς Μπάουερ: Μυστική Ατζέντα», παρουσιάζει αυτή την περίοδο της ιστορίας. Πώς μπορούσαν οι Εβραίοι να ζουν στην Γερμανία, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν ο διοικητικός μηχανισμός ήταν ακόμη γεμάτος από άτομα του παλιού καθεστώτος ναζιστικής ιδεολογίας; Το φιλμ του Λαρς Κράουμε θέτει αυτό το ερώτημα. Η προσωπικότητα και το έργο του Φριτς Μπάουερ δίνει την απάντηση. Ο Μπούργκχαρτ Κλάουσνερ ερμηνεύει εξαιρετικά τον εισαγγελέα που δεν διστάζει μπροστά σε τίποτε και σε κανένα, ιδίως στα προσκόμματα που θέτει η ίδια η δικαστική εξουσία.

«Με τα Μάτια Ανοιχτά» (As I Open My Eyes – A Peine J’ Ouvre les Yeux – 2015) της Λέιλα Μπουζίντ (Τυνησία, Γαλλία, Βέλγιο, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα)

image

Βρισκόμαστε στην Τυνησία το 2010, λίγους μήνες πριν την «Επανάσταση των Γιασεμιών»  η οποία πυροδότησε στην ουσία αυτό που ονομάστηκε «Αραβική Άνοιξη». Η Φάρα, δεκαοκτώ χρονών, μόλις τέλειωσε το σχολείο και η οικογένεια της ήδη την φαντάζεται να σπουδάζει ιατρική. Εκείνη όμως έχει άλλα όνειρα. Τραγουδάει σ’ ένα συγκρότημα με πολιτικό στίχο που μόλις ξεκινά να δίνει συναυλίες. Είναι παθιασμένη με τη ζωή, πίνει αλκοόλ, ανακαλύπτει τον έρωτα και την πόλη της τη νύχτα, αντίθετα με τις επιθυμίες της πιο συντηρητικής μητέρας της Χαγιέτ, που γνωρίζει πολύ καλά την σκοτεινή πλευρά της πατρίδας της και τα όρια της συντηρητικής κοινωνίας της.

Η βοηθός του σπουδαίου Αμπντελατίφ Κεσίς, Λέιλα Μπουζίντ, παρουσιάζει στο σκηνοθετικό της ντεμπούτο την πατρίδα της και το χάσμα γενεών, σκιαγραφώντας μια γεμάτη ένταση σχέση μάνας – κόρης αλλά και την έλλειψη ελευθερίας των νέων, ειδικά των γυναικών, ένα θέμα διαχρονικό στις κοινωνίες της περιοχής και όχι μόνο. Η Μπουζίντ τοποθετώντας την ιστορία της στο ξέσπασμα της Αραβικής Άνοιξης καταφέρνει με την πρώτη κιόλας ταινία της, να μας δώσει ένα αλησμόνητο συνταρακτικό πορτρέτο γυναικείας χειραφέτησης μέσα σ’ ένα χαοτικό πολιτικό σκηνικό. Η πρωταγωνίστρια της, η επίσης πρωτοεμφανιζόμενη Μπάγια Μεντχαφέρ, είναι εξαιρετική, γεμάτη ορμή και πάθος. Η Μεντχαφέρ ερμηνεύει η ίδια τα τραγούδια που ακούγονται σε μουσική του σπουδαίου Ιρακινού συνθέτη Κιγιάμ Αλαμί (Khyam Allami) σ’ ένα όμορφο έθνικ μουσικό σκορ.

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ Βενετίας στο τμήμα Giornate degli Autori, όπου και απέσπασε το Βραβείο Κοινού. Ενώ στην Ελλάδα είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε στο 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όντας μία από τις τρεις ταινίες – φιναλίστ για το Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

«Καλή Σύζυγος» (A Good Wife / Dobra Zena – 2016) της Μιργιάνα Καράνοβιτς (Σερβία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Κροατία)

image

Η Μιλένα είναι μια μέσης ηλικίας μητέρα και νοικοκυρά, που ζει μια τακτοποιημένη ζωή στα προάστια του Βελιγραδίου. Όταν δεν έχει πρόβα στην τοπική χορωδία, περιποιείται τον εαυτό της, ετοιμάζει το φαγητό για όλους, κάνει έρωτα με τον σύζυγό της και δεξιώνεται τους φίλους της οικογένειας. Όμως μια ξεχασμένη βιντεοκασέτα θα ανατρέψει όλες τις βεβαιότητές της και η Μιλένα θα αναγκαστεί να πάρει αποφάσεις που θα συνταράξουν την ζωή όλων.

«Η ιδέα για την ταινία προέρχεται από την πραγματική υπόθεση «Σκορπιός». Το 1995 αποκαλύφθηκε ότι αυτή η ειδική ομάδα της Σέρβικης αστυνομίας συνέλαβε και εκτέλεσε έξι Βόσνιους, εκ των οποίων οι τρεις ήταν ανήλικοι. Η υπόθεση βγήκε στο φως από μια βιντεοκασέτα VHS στην οποία είχαν καταγραφεί τα πάντα και ήρθε στην δημοσιότητα πολλά χρόνια μετά το γεγονός. Στην πορεία αποδείχθηκε ότι όλοι οι εγκληματίες ήταν από το ίδιο χωριό και γνωρίζονταν από τα παιδικά τους χρόνια […] Η «Καλή Σύζυγος» δεν είναι μια ταινία για τον πόλεμο και τα εγκλήματα κατά πολιτών. Παρατηρεί τις δυσλειτουργικές οικογένειες εκείνων που διέπραξαν αυτά τα εγκλήματα. Η ταινία αφηγείται την «αφύπνιση» της Μιλένας και την έξοδό της από τον «παράδεισο» των προαστίων, στον οποίο έχει βολευτεί.» – Μιργιάνα Καράνοβιτς

Η Μιργιάνα Καράνοβιτς είναι Σέρβα ηθοποιός με πολλές σημαντικές ερμηνείες στο ενεργητικό της. Έγινε ευρύτερα γνωστή με την ερμηνεία της στην ταινία του Εμίρ Κουστουρίτσα, «Όταν ο πατέρας λείπει για δουλειές». Ενώ ένας από τους πιο αξιομνημόνευτους ρόλους της ήταν η Έσμα στην ταινία «Σεράγεβο σ’ αγαπώ» (Χρυσή Άρκτος, Φεστιβάλ Βερολίνου 2006). Η «Καλή Σύζυγος» σηματοδοτεί το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, που έχει συγγράψει και σκηνοθετήσει μαζί με τον Στέφαν Φιλίποβιτς. Έκανε την πρεμιέρα της στο Φεστιβάλ του Sundance, ενώ προβλήθηκε και στο 57ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

«Άρνηση» (Denial – 2016) του Μικ Τζάκσον (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.)

image

Βασισμένη στο βιβλίο «History on Trial: My Day in Court with a Holocaust Denier», η ταινία αφηγείται την αληθινή ιστορία της δικαστικής μάχης που έδωσε η Ντέμπορα Ι. Λίπσταντ (Ρέιτσελ Βάις) προς τιμήν της αλήθειας ενάντια στον Ντέβιντ Έρβινγκ (Τίμοθι Σπολ), ο οποίος την μήνυσε για συκοφαντική δυσφήμιση όταν εκείνη τον κατηγόρησε για άρνηση του Ολοκαυτώματος. Βάσει του αγγλικού νομικού συστήματος, στις περιπτώσεις αυτές, η ευθύνη της εύρεσης αποδείξεων βαραίνει τον κατηγορούμενο, άρα η Λίπσταντ και η νομική της ομάδα έπρεπε να αποδείξουν ότι το Ολοκαύτωμα συνέβη όντως. Η Ρέιτσελ Βάις πρωταγωνιστεί σ’ ένα συγκλονιστικό δικαστικό δράμα, μαζί με τους Τίμοθι Σπολ και Τομ Ουίλκινσον.

«Είναι ένας πολύ ουσιώδης και ενδιαφέρον ρόλος. Η Ντέμπορα είναι ένας υπέροχος χαρακτήρας. Περάσαμε πολύ χρόνο μαζί στη Νέα Υόρκη πριν αρχίσουνε τα γυρίσματα της ταινίας. Τα βιβλία της είναι μεν γεμάτα πληροφόρηση, αλλά ήταν πολύ σημαντικό να τη γνωρίσω και από κοντά και να καταλάβω ποια είναι αληθινά. Είναι ένας χαρακτήρας πολύχρωμος. Τη βρίσκω πολύ ειλικρινή και ισχυρογνώμων, ενώ συγχρόνως έχει και μια αστεία πλευρά.» – Ρέιτσελ Βάις

«Έτερος Εγώ» (2016) του Σωτήρη Τσαφούλια (Ελλάδα)

image

Αθήνα 2015. Πέντε δολοφονίες. Κοινό χαρακτηριστικό, αρχαία ρητά του Πυθαγόρα στους τόπους των εγκλημάτων.  Ο Δημήτρης Λαΐνης (Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης), καθηγητής εγκληματολογίας, αναλαμβάνει να λύσει το μυστήριο που κρύβεται πίσω από τους πέντε φόνους, οι οποίοι συνδέονται μεταξύ τους. Αναπάντεχοι σύμμαχοι του Λαΐνη στο να ξεμπλέξει το πολύπλοκο και επικίνδυνο αυτό κουβάρι, οι φίλιοι αριθμοί του Πυθαγόρα, κι ένας καθηγητής μαθηματικών (Φρανσουά Κλουζώ). Θα καταφέρει να λύσει το μυστήριο και να αποκαλύψει την αλήθεια; 

Ένα αστυνομικό θρίλερ, με μυστήριο, αινιγματική ατμόσφαιρα, γρίφους, μαθηματικές αναφορές και πολλές ανατροπές είναι η δεύτερη ταινία του Σωτήρη Τσαφούλια, στην οποία υπογράφει και το σενάριο. Toν ρόλο του κεντρικού εξιχνιαστή μιας σειράς αλληλένδετων δολοφονιών αναλαμβάνει ένας εκκεντρικός εγκληματολόγος, τον οποίο ενσαρκώνει ο Πυγμαλίωνας Δαδακαρίδης, έχοντας στο πλευρό του ως μέντορα και αμέριστο υποστηρικτή, τον Δημήτρη Καταλειφό. Σε ρόλο-κλειδί για την επίλυση του μυστηρίου συναντάμε τον σπουδαίο Γάλλο ηθοποιό των «Άθικτων», Φρανσουά Κλουζώ, στην μοναδική μέχρι σήμερα εμφάνισή του σε ταινία ελληνικής παραγωγής. Το πολύ ιδιαίτερο καστ συμπληρώνουν, ο Μάνος Βακούσης και η ανερχόμενη Ιωάννα Κολλιοπούλου. Η ταινία έκανε την πρεμιέρα της στο 57ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης αποσπώντας το Βραβείο Κοινού Καλύτερης Ελληνικής Ταινίας Μιχάλης Κακογιάννης και το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας της Επιτροπής Νεότητας.

«Το «Έτερος Εγώ» είναι μια ταινία που φωτίζει την τρομερή αταξία που κρύβουμε μέσα μας. Καταπιάνεται με θεμελιώδη θέματα ανθρωπιστικής και όχι μόνο αξίας, όπως είναι η φιλία, η αγάπη και η πίστη. Η πίστη στον άνθρωπο και στις αξίες που φέρει μέσα του. Το Έτερος Εγώ όλα αυτά τα μεταδίδει μέσα από μια Αθήνα διαφορετική. Μια Αθήνα που υπάρχει και που δεν χαρακτηρίζεται μόνο από θλιβερά τοπία και μίζερα χρώματα. Το Έτερος Εγώ μιλάει κατευθείαν όχι μόνο στο μυαλό και στην ψυχή του θεατή, αλλά και στην ηθική του συνείδηση.» – Σωτήρης Τσαφούλιας

Κυκλοφορούν επίσης:
«xXx: Επανεκκίνηση» (xXx: The Return of Xander Cage – (2017) του Ντ. Τζ. Καρούζο (Η.Π.Α.)

image

Ο Ζάντερ Κέιτζ (Βιν Ντίζελ) θεωρείται νεκρός μετά από ένα ατύχημα, αλλά επιστρέφει κρυφά στη δράση για μια νέα, δύσκολη αποστολή με τον χειριστή του  Ογκάστους Γκίμπονς (Σάμιουελ Λ. Τζάκσον). Πρωταγωνιστούν: Βιν Ντίζελ, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Ρούμπι Ρόουζ, Νίνα Ντόμπρεφ, Νεϊμάρ Τζούνιορ, Ρόρι Μακάν, Τόνι Κολέτ, Ντόνι Γιεν, Ντιπίκα Παντουκόν, Ντάνι Γου, Τόνι Τζα.