Η καινούργια κινηματογραφική εβδομάδα μας υποδέχεται με δέκα νέες ταινίες να πραγματοποιούν την εμφάνιση τους στις Αίθουσες. Ξεχωρίζει το φιλμ «Ορκισμένη Παρθένα» της Λάουρα Μπισμπούρι, με την υπέροχη ερμηνεία της Άλμπα Ρορβάκερ. Επίσης αξιόλογες επιλογές αποτελούν, το «Δώρο των Θεών» του Όλιβερ Χάφνερ με τον Αδάμ Μπουσδούκο, το «Αλίας Μαρία» του Χοσέ Λουίς Ρουγέλες, το «Ηφαίστειο» του Χάιρο Μπουσταμάντε, καθώς και το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Λεωνίδα Βαρδαρού, «Ludlow, οι Έλληνες στους πολέμους του Άνθρακα». Ενώ σε επανέκδοση κυκλοφορεί η επίκαιρη ταινία, «Μέρα Νύχτα Μέρα Νύχτα» της Τζούλια Λόκτεβ.

Ads

«Ορκισμένη Παρθένα» (Vergine Giurata / Sworn Virgin – 2015) της Λάουρα Μπισμπούρι (Ιταλία, Ελβετία, Γερμανία, Αλβανία, Κόσοβο, Γαλλία)

image

Η Χάνα Ντόντα, κορίτσι ακόμα, ξεφεύγει από το πεπρωμένο της να γίνει σύζυγος και υπηρέτρια – ένα μέλλον που επιβάλλεται σε όλες τις γυναίκες στα απομακρυσμένα χωριά της Αλβανίας. Με τη βοήθεια και την καθοδήγηση του θείου της, η Χάνα επικαλείται τον παλιό εθιμικό νόμο Κανούν και δίνει όρκο αιώνιας παρθενίας για να μπορέσει να κρατήσει όπλο και να ζήσει ελεύθερα όπως οι άνδρες. Για τους χωρικούς, η Χάνα γίνεται «ορκισμένη παρθένα» και παίρνει το όνομα Μαρκ. Ωστόσο, μια ανησυχία υπάρχει πάντα κάτω από την ανδρική της περιβολή. Χρόνια αργότερα, τα δυσθεώρητα αλβανικά βουνά και η επιλογή της μοιάζουν πλέον με φυλακή. Ο Μαρκ αποφασίζει να ξεκινήσει για ένα ταξίδι που ανέβαλλε εδώ και χρόνια. Ταξιδεύει στην Ιταλία, διασχίζοντας τα σύνορα πολλών διαφορετικών κόσμων: αυτά που χωρίζουν την Αλβανία από την Ιταλία, το παρελθόν από το παρόν, το αρσενικό από το θηλυκό. Ο Μαρκ θα ξεκινήσει σταδιακά να νιώθει τον ίλιγγο τού να ανακαλύπτεις το σώμα σου, του να αγγίζεις άλλα σώματα. Βρίσκει στοργικούς, τρυφερούς ανθρώπους που η ζωή τής είχε στερήσει, και αφήνεται στην απρόσμενη προοπτική ενός έρωτα που το Κανούν της είχε αρνηθεί.

Ads

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Λάουρα Μπισμπούρι, «Ορκισμένη Παρθένα», είναι μία προσεγμένη και αξιόλογη δημιουργία, η οποία διακατέχεται από την σπουδαία ερμηνεία της βραβευμένης Ιταλίδας ηθοποιού, Άλμπα Ρορβάκερ (Είμαι ο Έρωτας – 2009, Η Ωραία Κοιμωμένη – 2012). Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα στο περσινό διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Βερολίνου, ενώ τον Νοέμβριο είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε και στο 56ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

«Δώρο των Θεών» (Ein Geschenk der Götter / A Gift from the Gods – 2014) του Όλιβερ Χάφνερ (Γερμανία)
*Από το Σάββατο 9 Απριλίου

image

Η 36χρονη Άννα (Katharina Marie Schubert) δεν μπορεί να καταλάβει πως το θέατρο όπου έπαιζε χρόνια ολόκληρα την πέταξε στον δρόμο. Κι ενώ στεκόταν ακόμα στο σανίδι που ήταν για κείνη ο κόσμος όλος, προσγειώνεται στο τοπικό κέντρο εύρεσης εργασίας. Εκεί και εντελώς αναπάντεχα βρίσκει γρήγορα μια νέα απασχόληση. Η παθιασμένη με το θέατρο διευθύντρια του εν λόγω κέντρου της αναθέτει να διευθύνει ένα τμήμα υποκριτικής με οκτώ μακροχρόνιους άνεργους. Μεταξύ αυτών και ο Έλληνας Δημήτρης (Αδάμ Μπουσδούκος), ένας ιδεαλιστής, άνθρωπος της δράσης, αλλά και “μάγκας”. Όταν η Άννα αποφασίζει να σκηνοθετήσει μαζί τους την αρχαία τραγωδία «Αντιγόνη» του Σοφοκλή, ο Δημήτρης είναι ο μόνος που φαίνεται να του αρέσει αυτό το «εκπαιδευτικό πρόγραμμα» – στο κάτω κάτω είναι αυτός που πρόκειται να παίξει τον ρόλο του βασιλιά Κρέοντα: «Μέσα από μένα μιλάει η ιστορία της χώρας μου!»

Το «Δώρο των Θεών» τιμήθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μονάχου το 2014 με το Βραβείο Κοινού, αλλά και με το Βραβείο της Καλύτερης Παραγωγής. Γυρισμένη εν μέρει και στην Ελλάδα, με τους Katharina Marie Schubert – ήταν υποψήφια για το Γερμανικό Βραβείο Καλύτερης Ερμηνείας Α’ Γυναικείου Ρόλου 2015 – και τον Αδάμ Μπουσδούκο – το υποκριτικό alter ego και προσωπικός φίλος, του σκηνοθέτη Φατίχ Ακίν – στους πρωταγωνιστικούς ρόλους. Το «Δώρο των Θεών» θα προβάλλεται στον Κινηματογράφο Δαναός: Σάββατο και Κυριακή στις 15:00. Στα Γερμανικά με ελληνικούς υπότιτλους. Εισιτήριο: 6 ευρώ.

Διαβάστε επίσης:
Πρεμιέρα για το «Δώρο των Θεών» του Όλιβερ Χάφνερ

«Αλίας Μαρία» (Alias María – 2015) του Χοσέ Λουίς Ρουγέλες (Κολομβία, Αργεντινή, Γαλλία)

image

Μέσα από τα μάτια της Μαρία, βιώνουμε τα ολέθρια αποτελέσματα των ένοπλων συγκρούσεων στην Κολομβία. Ολόκληρες πόλεις ερημώνονται, χωρικοί παγιδεύονται στη γραμμή του πυρός, ενώ γονείς χάνουν τα παιδιά τους, καθώς τα παιδιά προσπαθούν να μεγαλώσουν φυσιολογικά και να επιβιώσουν μέσα στο χάος. Χάρη σ’ ένα νέο ένστικτο που γεννιέται μέσα της, η Μαρία θα βρει τη δύναμη να αναζητήσει μια καινούργια ζωή. Στη δεύτερη μόλις μεγάλου μήκους ταινία του, ο Κολομβιανός Χοσέ Λουίς Ρουγέλες σκιαγραφεί με σπάνια ωμή δύναμη το σκληρό, ρεαλιστικό πορτρέτο μιας νεαρής γυναίκας και μιας ολόκληρης χώρας που πασχίζει να βρει την ανθρωπιά της και να ξεφύγει από τον κύκλο της βίας και του μίσους. Η ταινία είχε επίσημη συμμετοχή στο τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών, που διεξήχθη πέρσι τον Μάιο του 2015.

Γυρισμένο με μια νεορεαλιστική ματιά και με ερασιτέχνες ηθοποιούς, οι περισσότεροι από τους οποίους έχουν βιώσει αντίστοιχες καταστάσεις, το «Alias María» είναι μια αγωνιώδης και ατμοσφαιρική εμπειρία που αξιοποιεί με δεξιοτεχνικό τρόπο το αφιλόξενο περιβάλλον της τροπικής ζούγκλας, βυθίζοντας το κοινό στην άγρια πραγματικότητα των χαρακτήρων του. Αντλώντας την έμπνευσή του από τις μαρτυρίες εκατοντάδων γυναικών και παιδιών που συμμετείχαν σε ένοπλες δυνάμεις της Κολομβίας, ο Χοσέ Λουίς Ρουχέλες παραδίδει ένα συγκλονιστικό, ειλικρινές πορτρέτο αφιερωμένο σε όλες τις ανώνυμες γυναίκες που αποφασίζουν να αντισταθούν και να αγωνιστούν, προσφέροντας μια αχτίδα ελπίδας και αισιοδοξίας για το μέλλον.

«Δεν θέλαμε να γυρίσουμε μια ταινία δράσης ή μια πολεμική ταινία. Δεν θέλαμε να δείξουμε τη βία, αλλά αυτά που αφήνει πίσω της, από τη θηλυκή πλευρά της ματιάς ενός κοριτσιού, μιας μητέρας που παλεύει για το μέλλον της.» – Χοσέ Λουίς Ρουχέλες

«Ludlow, οι Έλληνες στους πολέμους του Άνθρακα» (2016) του Λεωνίδα Βαρδαρού (Ελλάδα)

image

Οι Έλληνες ανθρακωρύχοι, ξεριζωμένοι από τον τόπο τους από την σκληρή πραγματικότητα μιας χρεωκοπημένης Ελλάδας και με τις ψεύτικες υποσχέσεις των δουλεμπόρων της εποχής, είχαν καταλήξει στο μακρινό Κολοράντο να δουλεύουν κάτω από απάνθρωπες συνθήκες στα ορυχεία του Ροκφέλερ και του συναφιού του. Οι εταιρείες είχαν στη δούλεψή τους ιδιωτικούς στρατούς από εγκληματικά στοιχεία και τον πολιτειακό στρατό (εθνοφρουρά ή πολιτοφυλακή) που είχε σαν μοναδικό καθήκον την καταστολή απεργιών. Η Ένωση Ανθρακωρύχων είχε μόνο τους απεργούς. Η βία που από την αρχή χαρακτήρισε αυτή την ταξική αναμέτρηση, κορυφώθηκε με τη Σφαγή του Λάντλοου στις 20 Απριλίου του 14 – τη δολοφονία 20 γυναικόπαιδων και την εν ψυχρώ εκτέλεση από την εθνοφρουρά τριών συνδικαλιστών μεταξύ των οποίων και ο Κρητικός Λούης Τίκας, ηγέτης των Ελλήνων απεργών.

Το αξιόλογο ντοκιμαντέρ του Λεωνίδα Βαρδαρού αφηγείται την ιστορία της σύγκρουσης του 1913-14 μεταξύ της Ένωσης Ανθρακωρύχων Αμερικής (United Mine Workers of America) και των εταιρειών άνθρακα κάτω από την ηγεσία του Ροκφέλερ. Μια ιστορία ξεχασμένη, φυλαγμένη ωστόσο στη μνήμη των παιδιών και των εγγονών τους που μας την μεταφέρουν με συγκίνηση, γεμάτοι υπερηφάνεια για τους δικούς τους και θυμό για τις αδικίες που αντιμετώπισαν. Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε και στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου και τιμήθηκε με το Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες».

Διαβάστε επίσης:
Τα Βραβεία του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Παλικάρι: Ο Λούης Τίκας και η Σφαγή του Λάντλοου

«Το Ηφαίστειο» (Ixcanul – 2015) του Χάιρο Μπουσταμάντε (Γουατεμάλα, Γαλλία)

image

H 17χρονη Μαρία ζει στους πρόποδες ενός ενεργού ηφαιστείου στη Γουατεμάλα. Ο γάμος της είναι προκαθορισμένος. Η Μαρία πάντα ονειρευόταν να δει την πόλη, αλλά η ιθαγένεια της δε της το επιτρέπει. Αποπλανεί έναν άντρα που θέλει να αποδράσει στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όταν ο άντρας αυτός την αφήνει πίσω, θα ανακαλύψει τον μαγικό αυτό τόπο από την αρχή.

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο διαγωνιστικό τμήμα του 65ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Βερολίνου, όπου και απέσπασε το Βραβείο Alfred Bauer. Τον Νοέμβριο είχαμε τη δυνατότητα να την παρακολουθήσουμε και στο 56ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Η ταινία αποτέλεσε την επίσημη Υποψηφιότητα της Γουατεμάλα για τα Βραβεία Όσκαρ.

Ο πρωτοεμφανιζόμενος σκηνοθέτης Χάιρο Μπουσταμάντε μεγάλωσε στη Γουατεμάλα και επέστρεψε εκεί για την δημιουργία της ταινίας. Ζητώντας από τους αυτόχθονες να καταθέσουν τις προσωπικές τους ιστορίες κατάφερε να εξετάσει από πολύ κοντά τις τρέχουσες συνθήκες διαβίωσης των Μάγια. Με τον τρόπο αυτό έμαθε για τον ιδιαίτερο δεσμό των γυναικών με τις τελετουργίες των μητέρων και των γιαγιάδων. Η πλοκή ξεδιπλώνεται από τον ρυθμό μιας ζωής καθορισμένης από προγονικές πεποιθήσεις και παραδόσεις. Μια ασυνήθιστη καθημερινότητα περιμένει το κοινό, μακριά από τον κόσμο της παγκοσμιοποίησης. Το «Ηφαίστειο» (Ixcanul) δεν είναι μια ταινία για τον αυτόχθονα πολιτισμό, αλλά για αυτόν που αναπτύχθηκε μέσα από αυτόν.

«Μέρα Νύχτα Μέρα Νύχτα» (Day Night Day Night – 2006) της Τζούλια Λόκτεβ (Γερμανία, Γαλλία, Η.Π.Α.)

image

Δεν γνωρίζουμε ποιον αντιπροσωπεύει ή σε τι πιστεύει, αλλά ξέρουμε σίγουρα ότι το πιστεύει βαθιά. Η ταινία εστιάζει σε μικροσκοπικές κινήσεις, τις μικρότερες χειρονομίες, διαχειριζόμενη με αριστοτεχνικό τρόπο τις πιο κοινότυπες λεπτομέρειες. Η ταινία είναι χωρισμένη σε δύο οπτικά και ακουστικά τμήματα. Της Προετοιμασίας και της Δράσης. Ακολουθούμε το κορίτσι βήμα βήμα μέσα από τη μέρα και τη νύχτα πριν τη σχεδιασμένη πράξη. Την βλέπουμε να πλένει τις κάλτσες της, να ντύνεται, να βάζει την τσάντα της, να περιμένει. Τώρα ξεκινάει η δράση, τώρα βρίσκεται μόνη της, στην Times Square, για πρώτη φορά, μόνη. Τώρα το έργο μεταμορφώνεται σε μια σειρά από δοκιμασίες, πισωπατήματα και αναποδιές.

«Η ιστορία θα μπορούσε να εκτυλίσσεται σε οποιαδήποτε πόλη σήμερα. Επέλεξα τη Νέα Υόρκη γιατί είναι η πόλη στην οποία ζω και γνωρίζω και αγαπώ περισσότερο από κάθε άλλη πόλη στον κόσμο. Η Times Square δεν ανήκει στην Αμερική: ανήκει σ’ όλον τον κόσμο. Για την ηχητική επένδυση ήθελα να συλλέξω τον παλμό από τις γλώσσες που μπορείς ν’ ακούσεις εκεί. Δεν χρειάστηκα παρά δύο μέρες για να συγκεντρώσω πάνω από 30 διαφορετικές γλώσσες…» – Τζούλια Λόκτεβ

Η ιστορία θα μπορούσε να εκτυλίσσεται σε οποιαδήποτε πόλη σήμερα. Το πλαίσιο και οι ψυχολογικές προεκτάσεις της ταινίας, βασίζονται σ’ ένα ισχυρό πορτραίτο μιας νεαρής εκπαιδευόμενης καμικάζι που ετοιμάζεται να ανατινάξει τον εαυτό της στην καρδιά της Νέας Υόρκης, στην πλατεία Times Square. Η ταινία προβλήθηκε και βραβεύτηκε το 2006 στο Φεστιβάλ Καννών. Στην Ελλάδα παρουσιάστηκε το 2006 στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 47ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και στις Κινηματογραφικές Αίθουσες κυκλοφόρησε τον Μάιο του 2008. Επίκαιρο όσο ποτέ, το φιλμ «Μέρα Νύχτα Μέρα Νύχτα» (Day Night Day Night) της Τζούλια Λόκτεβ, παρουσιάζεται σε επανέκδοση από την Πέμπτη 7 Απριλίου, στον Κινηματογράφο Τριανόν.

Κυκλοφορούν επίσης:
«Hardcore Henry» (2015) του Ίλια Ναϊσούλερ (Ρωσία, Η.Π.Α.)

image

Μία ταινία γυρισμένη σε προοπτική πρώτο προσώπου. Δεν θυμάσαι τίποτα. Η γυναίκα σου (Χέιλι Μπένετ) σε έσωσε τελευταία στιγμή από τον θάνατο, ενώ πρακτικά ήσουν ήδη νεκρός. Σου είπε ότι το όνομά σου είναι Χένρι και μόλις πέντε λεπτά αργότερα σε πυροβόλησαν και την απήγαγαν, οπότε εσύ τώρα θα πρέπει να τη βρεις και να την πάρεις πίσω. Ποιος την απήγαγε; Το όνομά του είναι Ακάν. Είναι ένας πανίσχυρος πολέμαρχος με μεγάλο στρατό μισθοφόρων και βλέψεις για παγκόσμια κυριαρχία. Επίσης, βρίσκεσαι σε μια περιοχή της Μόσχας, όπου όλοι θέλουν να σε σκοτώσουν. Όλοι, εκτός από έναν περίεργο Βρετανό ονόματι Τζίμι (Σάρλτο Κόπλι), ο οποίος μπορεί να είναι και με το μέρος σου, αλλά δυστυχώς δε μπορείς να είσαι σίγουρος. Αν καταφέρεις να επιβιώσεις και να λύσεις το μυστήριο, τότε ίσως καταφέρεις να αποκαλύψεις και την αλήθεια που κρύβεται πίσω από την άγνωστη ταυτότητά σου.

«Χάιντι» (Heidi – 2015) του Αλέν Γκσπόνερ (Γερμανία, Ελβετία)

image

Η ζωή μέσα από τις πιο ενδιαφέρουσες περιπέτειες μιας ασυνήθιστης ηρωίδας. Βασισμένη στη διάσημη ιστορία του Johanna Spyri. Σκηνοθεσία: Άλεν Γκσπόνερ. Ηθοποιοί: Ανούκ Στέφεν, Μπρούνο Γκανζ, Καταρίνα Σίτλερ, Πίτερ Λομάγιερ.

«Γάμος αλά Ελληνικά 2» (My Big Fat Greek Wedding 2 – 2016) του Κερκ Τζόουνς (Η.Π.Α.)

image

Αφού μεγάλωσαν με χίλια δυο βάσανα την ατίθαση έφηβη κόρη τους, η Τούλα (Νία Βαρντάλος) και ο Ίαν (Τζον Κόρμπετ) τώρα, αντιμετωπίζουν προβλήματα στον γάμο τους, ενώ έχουν επίσης να τα βγάλουν πέρα μ’ έναν ακόμη Ελληνικό γάμο… Συνέχεια της ταινίας του 2002 που ήταν υποψήφια για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου

«Somnia» (Before I Wake – 2016) του Μάικ Φλάναγκαν (Η.Π.Α.)

image

Η Τζέσι (Κέιτ Μπόσγουορθ) και ο Μαρκ (ΤόμαςΤζέιν) αποφασίζουν να υιοθετήσουν ένα 8χρονο παιδί, τον Κόντι (Τζέικομπ Τρέμπλεϊ«Το Δωμάτιο» – 2015). Χωρίς να το γνωρίζουν, ο Κόντι φοβάται να πέσει για ύπνο. Στην αρχή υποθέτουν πως ο φόβος του είναι ψυχολογικός και προέρχεται από το ασταθές περιβάλλον των προηγούμενων οικογενειών με τις οποίες διέμενε. Σύντομα όμως θα ανακαλύψουν την πραγματική αιτία: τα όνειρα του Κόντι γίνονται πραγματικότητα, ενόσω ο ίδιος κοιμάται. Τη μια στιγμή βλέπουν την εντυπωσιακή φαντασία των ονείρων του να γίνεται πράξη και την επόμενη την τρομακτική φύση των εφιαλτών του. Για να σώσει τη νέα του οικογένεια, το ζευγάρι θα ξεκινήσει έρευνα προκειμένου να ανακαλύψει την αλήθεια πίσω από τους εφιάλτες του Κόντι. Το θρίλερ «Somnia» ο Μάικ Φλάναγκαν, σκηνοθέτης των ταινιών «Ocullus» and «Absentia».