Με αφορμή τα γενέθλια του Υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη, Γιώργου Λάνθιμου, επιχειρούμε ένα αναλυτικό θεματικό αφιέρωμα στο μοναδικό όσο και δισυπόστατο, κινηματογραφικό σύμπαν, του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, παρουσιάζοντας το σύνολο της ιδιαίτερης φιλμογραφίας του.

Ads

Ο Γιώργος Λάνθιμος, γεννήθηκε στις 27 Μαΐου του 1973 στην Αθήνα και σπούδασε κινηματογραφική και τηλεοπτική σκηνοθεσία στην Σχολή Σταυράκου. Από το 1995 έχει σκηνοθετήσει ταινίες, θεατρικά έργα, videodance και αρκετές τηλεοπτικές διαφημίσεις. Το 2001 σκηνοθετεί μαζί με το Λάκη Λαζόπουλο το φιλμ: «Ο Καλύτερός μου Φίλος».

image

Η ταινία διηγείται τη σχέση δυο φίλων, οι οποίοι σιγά σιγά ανακαλύπτουν ότι ο καθένας κρατούσε μυστικά από τον άλλον και έπαιζε εν αγνοία του παιχνίδια. Ο Λάκης είναι ασφαλιστής σε μια μεγάλη εταιρεία και έχει κερδίσει ένα ταξίδι στο εξωτερικό ως “bonus” για τη δουλειά του. Όμως, χάνει την πτήση του και επιστρέφοντας στο σπίτι, βρίσκει τη γυναίκα του στο κρεβάτι με τον καλύτερό του φίλο. Ακολουθώντας τη συμβολή της μάνας του – “να σκέφτεσαι πέντε λεπτά προτού ενεργήσεις” – αρχίζει μια περιπλάνηση στην Αθήνα και ταυτόχρονα σε όλες του τις σχέσεις μέσα από μια σειρά κωμικών καταστάσεων…

Ads

image

Το 2002, ο Λάνθιμος κυκλοφορεί την μικρού μήκους ταινία, «Uranisco Disco». Το φιλμ διάρκειας 14 λεπτών, υπό του ήχους της μουσικής του Coti K. παρακολουθεί τον Ντένη Τομαζάνο, έναν παραγωγό-σκηνοθέτη, που με τη βοήθεια του πιστού αλλά όχι και τόσο έξυπνου βοηθού του Χάρυ και της Μιλένα – κοπέλας του και πρωταγωνίστριας των ταινιών του, η οποία θέλει να γίνει τραγουδίστρια – κάνουν ταινίες που ανήκουν στο είδος “τσόντα-μιούζικαλ”.

Μια νύχτα, στην προσπάθειά τους να περάσουν και σε άλλο κινηματογραφικό είδος, στο cinema verite, οι τρεις ήρωες μας, αποφασίζουν να κάνουν πρωταγωνιστή της ταινίας τους – χωρίς αυτός να το ξέρει – τον Περικλή, το pizza boy της γειτονιάς. Ποιου όμως το σκηνοθετημένο και οργανωμένο σχέδιο θα ευοδωθεί στο τέλος;

Το 2004 ο Γιώργος Λάνθιμος ήταν μέλος της δημιουργικής ομάδας που σχεδίασε την τελετή έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας 2004. Την επόμενη χρονιά, κυκλοφορεί την πρώτη μεγάλη μήκους ταινία του, που φέρει τον τίτλο «Κινέττα» (Kinetta – 2005), με πρωταγωνιστές τους: Ευαγγελία Ράντου, Άρη Σερβετάλη, Κώστα Ξυκόμηνο.

image

Κινέττα. Ένα ξεψυχισμένο θέρετρο όπου τον χειμώνα ζουν μετανάστες εργάτες. Ένας μυστικός αστυνομικός παθιασμένος με τ’αυτοκίνητα, τα κασετόφωνα και τις Ρωσίδες, ερευνά μια σειρά από δολοφονίες που έγιναν πρόσφατα στην περιοχή. Επιστρατεύει τη βοήθεια ενός υπαλλήλου φωτογραφείου, ενός μοναχικού τύπου που πραγματοποιεί παράλληλα και βιντεοσκοπήσεις, ενώ μια νεαρή καθαρίστρια ξενοδοχείου, υποδύεται τα θύματα.

Το παράξενο αυτό τρίο, αναπαριστά τον ένα φόνο μετά τον άλλο, κάτω από τη σχολαστική – αν και αμφιβόλου επιστημονικής σκοπιμότητας – σκηνοθεσία του αστυνομικού. Ο υπάλληλος του φωτογραφείου ερωτεύεται την καμαριέρα, ενώ ο αστυνομικός είναι τρελός για το νέο μοντέλο της BMW. Εν τω μεταξύ, η καθαρίστρια δίνεται ολοκληρωτικά στον ρόλο της, προσπαθώντας να γίνει το τέλειο θύμα. Δεν ξέρουμε τίποτ’ άλλο γι’ αυτούς τους ανθρώπους. Ούτε τα ονόματά τους. Θα εξαφανιστούν με το πρώτο κύμα των παραθεριστών…

image

Η «Κινέττα», πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Σεπτέμβριο του 2005, στο Φεστιβάλ του Τορόντο, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρόνιας, προβλήθηκε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης και τον Φεβρουάριο του 2006 παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ του Βερολίνου.

Τέσσερα χρόνια μετά, ο Γιώργος Λάνθιμος θα επιστρέψει με την ταινία που θα τον καθιερώσει τόσο στο ελληνικό, όσο και στο διεθνές κινηματογραφικό στερέωμα: «Κυνόδοντας» (Dogtooth – 2009). Πρωταγωνιστούν οι: Χρήστος Στέργιογλου, Μισέλ Βάλεϊ, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Μαίρη Τσώνη, Άννα Καλαϊτζίδου.

image

Ο πατέρας, η μητέρα και τα τρία τους παιδιά ζουν σε μια μονοκατοικία έξω από την πόλη. Γύρω από το σπίτι υπάρχει ένας ψηλός φράχτης. Τα παιδιά δεν έχουν φύγει ποτέ από το σπίτι. Διαπαιδαγωγούνται, ψυχαγωγούνται, βαριούνται και αθλούνται έτσι όπως οι γονείς τους πιστεύουν ότι θα έπρεπε, χωρίς κανένα εξωτερικό ερέθισμα. Τα παιδιά επίσης πιστεύουν ότι τα αεροπλάνα που πετάνε πάνω από το σπίτι είναι παιχνίδια και ότι τα ζόμπι είναι μικρά κίτρινα λουλούδια.

Ο μόνος άνθρωπος που μπαίνει μέσα στο σπίτι είναι η Χριστίνα, η οποία δουλεύει σαν φρουρός security στο εργοστάσιο του πατέρα. Ο πατέρας κανονίζει τις επισκέψεις της στο σπίτι με σκοπό να κατευνάζει τις σεξουαλικές ορμές του γιου. Όλη η οικογένεια, και ιδιαίτερα η μεγάλη κόρη, λατρεύει την Χριστίνα. Μια μέρα η Χριστίνα κάνει δώρο στην μεγάλη κόρη μια στέκα για τα μαλλιά ζητώντας της όμως κάτι άλλο σε αντάλλαγμα.

image

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών τον Μάιο του 2009, κερδίζοντας το Βραβείο του τμήματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα», καθώς και Βραβείο Νεότητας. Παραλαμβάνοντας το βραβείο από τον Πρόεδρο της Κριτικής Επιτροπής, τον Ιταλό σκηνοθέτη Πάολο Σορεντίνο, ο Γιώργος Λάνθιμος και ο παραγωγός του Γιώργος Τσούργιαννης, δήλωναν μετά την απονομή:

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι και συγκινημένοι. Η πορεία της ταινίας ξεκίνησε αθόρυβα και κορυφώθηκε το βράδυ του Σαββάτου με το βραβείο. Ήταν ανέλπιστο για εμάς, παρ’ όλο που μετά την προβολή της ταινίας η αποδοχή και οι κριτικές υπήρξαν ιδιαίτερα ενθαρρυντικές.»

Τον Σεπτέμβριο του 2009, η ταινία πραγματοποίησε την ελληνική της πρεμιέρα στο πλαίσιο του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας, ενώ τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς κυκλοφόρησε και επίσημα στις κινηματογραφικές αίθουσες της χώρας.

Το φιλμ κέρδισε επίσης πέντε βραβεία στην απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου το 2010 και συγκεκριμένα στις κατηγορίες: Καλύτερη Ταινία, Βραβείο Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Β’ Ανδρικού Ρόλου (Χρήστος Πασσαλής), Μοντάζ, ενώ αποτέλεσε και την ελληνική πρόταση για τα επερχόμενα Όσκαρ.

Η επιλογή της ταινίας για τα βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου ήρθε ως επιστέγασμα μιας σειράς βραβεύσεων που ξεκίνησε από το Φεστιβάλ Καννών 2009 (στο τμήμα Un Certain Regard), την επίσημη συμμετοχή της ταινίας σε σειρά καταξιωμένων φεστιβάλ κινηματογράφου σε Ευρώπη και Αμερική, αλλά και τη διανομή της σε αγορές του εξωτερικού, σημειώνοντας συνεχόμενες εβδομάδες προβολής σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Μεγάλη Βρετανία και η Ρωσία.

image

Εν τέλει ο «Κυνόδοντας» κέρδισε όντως μία Υποψηφιότητα για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας του 2011, έχοντας απέναντι του, τις ταινίες: “Biutiful” (Ισπανία) του Alejandro González Iñárritu, “Μέσα από τις Φλόγες” (Καναδάς) του Denis Villeneuve, “Πέρα από τον Νόμο” (Αλγερία) του Rachid Bouchareb και βέβαια τον μεγάλο νικητή εκείνης της χρονιάς στην σχετική κατηγορία: “In a Better World” (Δανία) της Susanne Bier.

Ο «Κυνόδοντας», είναι ουσιαστικά η ταινία που άλλαξε την νεότερη ιστορία του εγχώριου κινηματογράφου, επηρεάζοντας καθοριστικά τόσο τους Έλληνες  δημιουργούς, όσο και τους κινηματογραφιστές διεθνώς. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι πολλά έγκυρα κινηματογραφικά σάιτ, τοποθετούν την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου, στις 100 καλύτερες δημιουργίες του 21ου αιώνα. Το φιλμ είναι ένα ανατριχιαστικό σχόλιο πάνω στη δυναμική της οικογένειας, την παράξενη δύναμη της εφηβικής σεξουαλικής περιέργειας, αλλά και τον φασισμό που ελοχεύει.

image

Τον Νοέμβριο του 2014, είχαμε την ευκαιρία να ξαναδούμε στην μεγάλη οθόνη τον «Κυνόδοντα» (Dogtooth – 2009) του Γιώργου Λάνθιμου, καθώς προβλήθηκε στο πλαίσιο του 55ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης, όντας μία από τις είκοσι (20) ταινίες που προβλήθηκαν στο τμήμα “Ελληνικές Ταινίες” με αφορμή τον εορτασμό των 100 Χρόνων του Ελληνικού Κινηματογράφου.

Δύο χρόνια μετά την προβολή του «Κυνόδοντα», ο Έλληνας σκηνοθέτης επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Άλπεις» (Αlps / Alpis – 2011). Αυτή τη φορά η ταινία του θα επιλεγεί από το Φεστιβάλ της Βενετίας. Στο φιλμ πρωταγωνιστούν οι: Αριάν Λαμπέντ, Αγγελική Παπούλια, Άρης Σερβετάλης.

image

Μια νοσοκόμα, ένας τραυματιοφορέας, μια αθλήτρια ρυθμικής γυμναστικής και ο προπονητής της έχουν δημιουργήσει μια ομάδα. Αντικαθιστούν νεκρούς ανθρώπους. Προσλαμβάνονται από τους φίλους και τους συγγενείς των νεκρών. Η ομάδα ονομάζεται Άλπεις και ο αρχηγός της, ο τραυματιοφορέας, ονομάζεται Mont Blanc. Τα μέλη της ομάδας είναι υποχρεωμένα να λειτουργούν σύμφωνα με κάποιους κανόνες που έχει ορίσει ο αρχηγός. Η νοσοκόμα όμως δεν υπακούει αυτούς τους κανόνες και μοιραία θα πρέπει να υποστεί τις συνέπειες…

image

Οι δεκαπέντε κανόνες των Άλπεων τους οποίους υπογράφει ο Mont Blanc (Αρχηγός της Ομάδας των Άλπεων, Ιανουάριος 2008), είναι οι εξής:

  1. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να δηλώσουν προκαταβολικά τι δεν προτίθενται να κάνουν συμπληρώνοντας τη Φόρμα 1 (π.χ. να φιλήσουν, να σηκώσουν βάρη, να ταξιδέψουν κ.λπ.).
  2. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να δηλώσουν προκαταβολικά τυχόν ιδιαίτερες ικανότητες συμπληρώνοντας τη Φόρμα 2 (π.χ. να χορεύουν, να κάνουν θαλάσσιο σκι, να συζητάνε κ.λπ.).
  3. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να έχουν κάποιες βασικές γνώσεις ψυχολογίας αλλά και κοινωνιολογίας.
  4. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να προφυλάσσουν, υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, το συμφέρον της ομάδας.
  5. Θα πρέπει να υπάρχει αλληλοσεβασμός ανάμεσα στα μέλη της ομάδας των Άλπεων.
  6. Τα μέλη των Άλπεων έχουν το δικαίωμα να αλλάξουν το ψευδώνυμό τους έως δύο (2) φορές. Δεν πρέπει επ’ ουδενί να επιλέξουν για οποιονδήποτε λόγο ψευδώνυμο το οποίο ήδη χρησιμοποιείται από κάποιο άλλο μέλος. Το ψευδώνυμο αυτό θα πρέπει να είναι το όνομα κάποιου βουνού των Άλπεων και όχι κάποιο άλλο γενικό ή άσχετο όνομα (π.χ. Ξανθός, Δράκος, Κυρίαρχος κ.λπ.).
  7. Τα μέλη των Άλπεων δεν επιτρέπεται να συζητούν για θέματα της ομάδας με μέλη που δεν ανήκουν στην ομάδα των Άλπεων.
  8. Τα μέλη των Άλπεων είναι υποχρεωμένα να περάσουν το Τεστ της Κορίνας Ρυθμικής Γυμναστικής, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.
  9. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να είναι άνω των δεκατεσσάρων (14) ετών.
  10. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να είναι πάντοτε καθαρά, συνεπή και να έχουν πλήρη αυτοέλεγχο.
  11. Τα μέλη των Άλπεων δεν πρέπει να εμπλέκονται συναισθηματικά με τους πελάτες της ομάδας ή να αναπτύσσουν ερωτικές σχέσεις μαζί τους.
  12. Τα μέλη των Άλπεων δεν έχουν το δικαίωμα να αλλάξουν την εξωτερική τους εμφάνιση χωρίς την έγκριση του αρχηγού της ομάδας (π.χ. να βάφουν τα μαλλιά τους, να αυξομειώνουν το βάρος τους, να φορούν έγχρωμους φακούς επαφής κ.λπ.)
  13. Τα μέλη των Άλπεων πρέπει να μπορούν να επιτύχουν πειστικές εκφράσεις προσώπου (π.χ. λύπη, ευτυχία, απόγνωση κ.λπ.).
  14. Τα μέλη των Άλπεων θα πρέπει να τιμούν τον τίτλο τους και να είναι έτοιμοι να σκοτώσουν ή να πεθάνουν για αυτόν.
  15.  Τα μέλη των Άλπεων δεν πρέπει ποτέ να επιτίθενται το ένα στο άλλο και θα πρέπει να πιστεύουν στην ομαδικότητα.

Με οδηγό το έξυπνο σενάριο του Ευθύμη Φιλίππου και του Γιώργου Λάνθιμου, ο σκηνοθέτης παίρνει την σκυτάλη από τον «Κυνόδοντα», για να μας παρουσιάσει μία ελληνική κοινωνία, η οποία έχει χάσει προ πολλού τον συναισθηματικό της προσανατολισμό. Μία καυστική ματιά στις ανθρώπινες σχέσεις μέσα από το πρίσμα ενός ιδιαίτερου και ανήσυχου καλλιτέχνη.

image

Το φιλμ «Άλπεις» (Αlps / Alpis – 2011), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του, στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του 68ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου και απέσπασε το Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου (Golden Osella). Αξίζει να σημειώσουμε ότι πρόεδρος της Κριτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ ήταν ο σκηνοθέτης Ντάρεν Αρονόφσκι (Μαύρος Κύκνος), ενώ ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ευθύμης Φιλίππου, δήλωσαν σχετικά:

«Είμαστε πολύ χαρούμενοι και κάπως σαστισμένοι. Μάλλον το πιο σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι να ευχαριστήσουμε όλους μας τους συνεργάτες, χωρίς τους οποίους η ταινία δεν θα μπορούσε να έχει γίνει λόγω των δύσκολων συνθηκών που επικρατούν.»

Η ταινία συνέχισε με επιτυχία την Φεστιβαλική της πορεία ταξιδεύοντας σε σπουδαίες διοργανώσεις, όπως αυτές του Τορόντο, του Σάο Πάολο και του Κάρλοβι Βάρι, ενώ στην Ελλάδα η ταινία κυκλοφόρησε στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, τον Οκτώβριο του 2011.

Μετά τον «Κυνόδοντα» (Βραβείο Ένα Κάποιο Βλέμμα, Φεστιβάλ Καννών / Υποψηφιότητα Ξενόγλωσσου Όσκαρ) και τις «Άλπεις», ο Γιώργος Λάνθιμος επέστρεψε με μία αλληγορική, ρομαντική ιστορία που κέρδισε το Ειδικό Βραβείο Επιτροπής στο 68ο Φεστιβάλ Καννών.

image

Ο «Αστακός» σηματοδοτεί το αγγλόφωνο ντεμπούτο του σκηνοθέτη, ενώ το σενάριο συνυπογράφει ο σταθερός συνεργάτης του, Ευθύμης Φιλίππου.  Η ταινία συγκεντρώνει ένα διεθνές καστ, όπου πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Κόλιν Φέρελ, Ρέιτσελ Βάις, Ολίβια Κόλμαν, Άσλεϊ Γιένσεν, Αριάν Λαμπέντ, Τζον Σ. Ράιλι, Λέα Σεντού, Aγγελική Παπούλια, Μάικλ Σμάιλι, Μπεν Γουίσοου.

image

Μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης, τοποθετημένη σ’ ένα δυστοπικό, κοντινό μέλλον, όπου όλοι οι μόνοι άνθρωποι, σύμφωνα με τους κανόνες της Πόλης, συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί είναι υποχρεωμένοι να βρουν έναν ταιριαστό σύντροφο μέσα σε σαράντα πέντε (45) ημέρες. Αν αποτύχουν, μεταμορφώνονται σ’ ένα ζώο της επιλογής τους και κατόπιν απελευθερώνονται στο Δάσος. Ένας απελπισμένος άντρας (Κόλιν Φέρελ) δραπετεύει από το ξενοδοχείο και καταφεύγει στο δάσος, όπου ζουν οι Μοναχικοί. Εκεί ερωτεύεται μία γυναίκα (Ρέιτσελ Βάις), ακόμη κι αν αυτό είναι ενάντια στους κανόνες.

 

image

 

Με αφετηρία ένα υπέροχο και πρωτότυπο σενάριο, η ταινία ξεκινάει ιδανικά με τα γεγονότα που διαδραματίζονται στο Ξενοδοχείο να εξελίσσονται τραγελαφικά, με χιούμορ, αλλά και με παράλληλες αναγνώσεις. Τα όποια προβλήματα στην εξέλιξη αρχίζουν να εμφανίζονται στο δεύτερο μισό του φιλμ, όταν η δράση μεταφέρεται αντίστοιχα, στο Δάσος και στην Πόλη. Ωστόσο το διφορούμενο τέλος και το γεγονός ότι ο δημιουργός αφήνει στον θεατή την ελευθερία της επιλογής και της ερμηνείας της ιστορίας, είναι λυτρωτικό και για το ίδιο το φιλμ.

image

Σπουδαία η ερμηνεία του Κόλιν Φέρελ – που τα τελευταία χρόνια μας εκπλήσσει ευχάριστα με τη συμμετοχή του σε αξιόλογα project, από ταινίες όπως το «Δεσποινίς Τζούλια» της Λιβ Ούλμαν, μέχρι τηλεοπτικές σειρές, όπως το δημοφιλές «True Detective» – που σε μεγάλο βαθμό καταφέρνει να συμπαρασύρει μαζί του και το υπόλοιπο αξιόλογο καστ και κυρίως την χαρισματική Ρέιτσελ Βάις. Αναμφισβήτητα πρόκειται για μία από τις καλύτερες ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής σεζόν.

image
 

Διαβάστε επίσης:

Ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου υποψήφιος για Όσκαρ Καλύτερου Σεναρίου!

Ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου: Μία αντισυμβατική ιστορία αγάπης

«Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» (The Killing of a Sacred Deer – 2017) του Γιώργου Λάνθιμου

image
 

Ο Steven (Κόλιν Φάρελ) είναι ένας διαπρεπής καρδιοχειρουργός, παντρεμένος με την Anna (Νικόλ Κίντμαν), μία καταξιωμένη οφθαλμίατρο. Είναι ευκατάστατοι και ζουν ευτυχισμένοι με τα δύο τους παιδιά, την έφηβη Kim (Ράφι Κάσιντι) και τον δωδεκάχρονο Bob (Σάνι Σούλιτς). O Steven έχει αναπτύξει φιλική σχέση με τον Martin (Μπάρι Κέογκαν), ένα δεκαεξάχρονο αγόρι, ορφανό από πατέρα, το οποίο έχει υπό την προστασία του. Τα πράγματα παίρνουν ολέθρια τροπή όταν ο Steven συστήνει τον Martin στην οικογένεια του. Το νεαρό αγόρι αναστατώνει τον κόσμο τους και υποχρεώνει τον Steven να επιλέξει ανάμεσα σε μια ακραία θυσία ή τον κίνδυνο να χάσει τα πάντα.

 

Δύο χρόνια μετά τον «Αστακό», ο Γιώργος Λάνθιμος συνεργάζεται και πάλι στο σενάριο με τον Ευθύμη Φιλίππου, σκηνοθετώντας τον «Θάνατο του Ιερού Ελαφιού» με πρωταγωνιστές τους Νικόλ Κίντμαν, Κόλιν Φάρελ, Αλίσια Σίλβερστοουν, Μπάρι Κέογκαν, Ράφι Κάσιντι, Μπιλ Καμπ, Σάνι Σούλιτς. Πρόκειται για ένα ιδιόμορφο ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο τιμήθηκε με το Βραβείο Σεναρίου (εξ ημισείας με το «You Were Never Really Here» της Lynne Ramsay), στους Γιώργο Λάνθιμο και  Ευθύμη Φιλίππου στο 70ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, τον Μάιο του 2017. 

 

Το φιλμ «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» περιγράφει ένα κλειστοφοβικό οικογενειακό περιβάλλον και επικαλείται ήδη από τον τίτλο μια σχέση με τον αρχαίο μύθο της Ιφιγένειας και τον χειροπιαστό τρόμο που κλιμακώνεται σε θυσία. Οι διάλογοι είναι απολαυστικοί, συνεπείς στο – δυσανάλογα των τραγικών περιστάσεων ανέκφραστο – ύφος της σεναριακής ομάδας. Ο σκηνοθέτης ενορχηστρώνει με στυλιζαρισμένες λήψεις και οι αξιόλογοι ηθοποιοί συμμορφώνονται απόλυτα στο αλλόκοτο, παγερό και βασανιστικό κλίμα της ταινίας. Ο «Θάνατος του Ιερού Ελαφιού» προσφέρει μία μοναδική κινηματογραφική εμπειρία, με σκηνές που απασχολούν τον θεατή και μετά την προβολή της ταινίας.

 

Διαβάστε επίσης:

Ο Γιώργος Λάνθιμος χαρτογραφεί τα ανθρώπινα πάθη: «Ο Θάνατος του Ιερού Ελαφιού»

Νικόλ Κίντμαν: Από τον Στάνλει Κιούμπρικ μέχρι τον Γιώργο Λάνθιμο