Ο Υποψήφιος για Όσκαρ σεναριογράφος Χοσεΐν Αμινί (The Wings of the Dove – 1997), περνά για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα και μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ. Ο Βίγκο Μόρτενσεν, η Κίρστεν Ντανστ και ο Όσκαρ Άιζακ, αποτελούν ένα ερωτικό τρίγωνο με φόντο το καλοκαίρι στην Ελλάδα, από την Ακρόπολη και το Μοναστηράκι, μέχρι την Κρήτη.

Ads

Το φιλμ «Τα Δύο Πρόσωπα Του Ιανουαρίου», μας μεταφέρει στο 1962, όπου ο χαρισματικός Τσέστερ (Βίγκο Μόρτενσεν) και η σύζυγος του Κολέτ (Κίρστεν Ντανστ), φτάνουν στην Αθήνα. Κατά την επίσκεψη τους στην Ακρόπολη, γνωρίζουν τον Ράινταλ (Όσκαρ Άιζακ), έναν νεαρό Αμερικάνο, που εργάζεται εκεί ως ξεναγός, ενώ ταυτόχρονα επιβιώνει εξαπατώντας τους τουρίστες, ως μεσάζοντας στις συναλλαγές τους.

Μαγεμένος από την ομορφιά της Κολέτ και τη φινέτσα του Τσέστερ, ο Ράινταλ δέχεται την πρόσκληση τους για δείπνο. Δεν είναι όλα όμως όπως φαίνονται, καθώς το ζευγάρι κρύβει σκοτεινά μυστικά. Όταν στην εξέλιξη της βραδιάς τους επισκέπτεται ένας άγνωστος στο ξενοδοχείο που διαμένουν, ο Τσέστερ ζητά από τον Ράινταλ, να τον βοηθήσει να μεταφέρει έναν φαινομενικά αναίσθητο άντρα, που ισχυρίζεται ότι μόλις του επιτέθηκε.

image

Ads

Αν και διστακτικά στην αρχή, ο Ράινταλ συμφωνεί να βοηθήσει το ζευγάρι, αλλά καθώς τα γεγονότα εναλλάσσονται και οι αρνητικές εξελίξεις τους προλαβαίνουν, ο ήρωας μας θέτει τον εαυτό του σε κίνδυνο, όντας πλέον ανίκανος να αντιδράσει και να ξεφύγει των καταστάσεων. Δέσμεος πλέον των δικών του αποφάσεων, που κάτω υπό ιδιαίτερες συνθήκες αναγκάστηκε να υιοθετήσει, ο Ράινταλ καλείται τώρα να βρει έναν τρόπο ώστε να λύσει το μυστήριο και να επιβιώσει.

image

Θυμίζοντας κάτι από το θρυλικό «Τοπκαπί» (Topkapi, 1964) του Ζυλ Ντασέν, η ταινία «Τα Δύο Πρόσωπα Του Ιανουαρίου» (Two Faces of January – 2014) του Χοσεΐν Αμινί, είναι μία καλοδουλεμένη αστυνομική περιπέτεια μυστηρίου. Παρά το μέτριο και σε σημείο προβλέψιμο σενάριο του, το φιλμ κερδίζει τον θεατή, τόσο με τις ερμηνείες των τριών βασικών πρωταγωνιστών του – Βίγκο Μόρτενσεν, Κίρστεν Ντανστ, Όσκαρ Άιζακ – όσο κυρίως με την υπέροχη φωτογραφία του.

image

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ και μας ταξιδεύει από την Αθήνα, στην Κρήτη και από εκεί στην Κωνσταντινούπολη, όπου θα επέλθει μοιραία η κορύφωση του δράματος των ηρώων μας. Αυτό είναι το σκηνοθετικό ντεμπούτο του σεναριογράφου της πετυχημένης ταινίας «Drive» του 2011 (υποψήφιο για Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ των Καννών, αλλά και για BAFTA Καλύτερης Ταινίας), του Ιρανού Χοσεΐν Αμινί. Το έργο είναι γυρισμένο κυρίως σε Αθήνα και Κρήτη, φέρνοντας σε πρώτο πλάνο τον Παρθενώνα και τα στενά της Πλάκας, καθώς επίσης και τον αρχαιολογικό χώρο της Κνωσού, αλλά και την Κωνσταντινούπολη.

image

«Διάβασα το μυθιστόρημα της Πατρίσια Χάισμιθ, «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου», περίπου 20 χρόνια πριν. Ήταν συχνά παράλογο κι ασυνεπές, ωστόσο η ιστορία και οι ελαττωματικοί χαρακτήρες του, με επηρέασαν βαθιά κι έμειναν μαζί μου έκτοτε. Είναι το μόνο βιβλίο που ένοιωσα την υποχρέωση να σκηνοθετήσω, κυρίως επειδή αναγνώρισα πολλά από τα συναισθήματα και τις αδυναμίες των χαρακτήρων στον εαυτό μου. Η Χάισμιθ έχει ένα ταλέντο να φωτίζει τις πτυχές του χαρακτήρα μας που θα θέλαμε να μείνουν κρυφές. Οι χαρακτήρες της είναι ψεύτες, απατεώνες, μέθυσοι, συχνά ζηλιάρηδες, παρανοϊκοί και συχνά ανόητοι», λέει χαρακτηριστικά ο Ιρανός σκηνοθέτης Χοσεΐν Αμινί και συνεχίζει:

image

«Η σκοτεινή ανθρώπινη πλευρά είναι συχνά αντικείμενο εξερεύνησης στις ταινίες, αλλά η αδύναμη όχι. Αυτό ήταν που με τράβηξε περισσότερο στο βιβλίο. Υπάρχει μια φράση που λέει ο Ράινταλ στην αρχή ότι «οι Θεοί παίζουν σκληρά παιχνίδια στους ανθρώπους». Οι τρεις κύριοι χαρακτήρες βρίσκονται στο έλεος των Θεών, αλλά είναι ταυτόχρονα πολύ αποφασιστικοί στη μάχη για τη μοίρα τους. Ως σκηνοθέτης, είχα το ίδιο πάθος και για τους τρεις. Δεν ήθελα να τους μελετήσω με το μικροσκόπιο, αλλά να γίνω συνένοχος στα λάθη τους, να μοιραστώ τα ηθικά και συναισθηματικά τους διλήμματα, να μοιραστώ τους φόβους και τις πληγωμένες καρδιές τους. Δεν ήθελα να απεικονίσω μια Ελλάδα ή Τουρκία σαν καρτ-ποστάλ του 1960, αλλά να δείξω έναν κόσμο που θα αντικατόπτριζε την ψυχολογική τους κατάσταση. Παρά τα ελαττώματα τους, αυτοί οι χαρακτήρες είναι ηρωικοί κατά κάποιο. Η ζωή συνωμοτεί για να τους νικήσει, αλλά ανυπάκουοι παλεύουν ενάντια στα θεία».

image

Μαζί με τους πρωταγωνιστές της ταινίας – Κίρστεν Ντανστ, Βίγκο Μόρτενσεν και Όσκαρ Άιζακ – συμμετέχουν και μία σειρά γνωστών Ελλήνων ηθοποιών, όπως ο Όμηρος Πουλάκης, ο Προμηθέας Αλειφερόπουλος, η Ευγενία Δημητροπούλου, ο Νίκος Μαυράκης και ο Σωκράτης Αλαφούζος.

H ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της, στο πλαίσιο του 64ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ του Βερολίνου, ενώ στην Ελλάδα, αποτέλεσε την ταινία έναρξης του 4ου Athens Open Air Film Festival – Φεστιβάλ Θερινού Κινηματογράφου της Αθήνας, πριν την επίσημη κυκλοφορία της, στις εγχώριες Κινηματογραφικές Αίθουσες.

image

Η ταινία «Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου», ξεκίνησε τα γυρίσματά της τον Οκτώβριο του 2010 στην Κρήτη. Όμως λόγω της οικονομικής κρίσης και των διαδηλώσεων στην Ελλάδα τη δεδομένη περίοδο, η παραγωγή αρχικά ήθελε να κάνει τα γυρίσματα στην Κωνσταντινούπολη και στα στούντιο Ealing του Λονδίνου. Τελικά, τα γυρίσματα έγιναν τρεις εβδομάδες στην Κρήτη, τέσσερις ημέρες στην Αθήνα και τέσσερις εβδομάδες στην Κωνσταντινούπολη, με το post production να ολοκληρώνεται στο Λονδίνο.

Η ταινία ανοίγει στην Ακρόπολη, εκεί για πρώτη φορά ο Τσέστερ και η Κολέτ συναντούν τον Ράινταλ. Η παραγωγή κατάφερε να πάρει την άδεια να γυρίσει μέσα στον Παρθενώνα, όπου οι επισκέπτες απαγορεύεται να εισέλθουν. Για να καταφέρει ο σχεδιαστής παραγωγής Μάικλ Κάρλιν να φιλμογραφήσει έναν από τους πιο πολυσύχναστους τουριστικούς προορισμούς της Αθήνας, αναγκάστηκε να καλύψει τον φωτισμό και τη σήμανση της Ακρόπολης με υλικό από πολυστυρένιο. Ο Αμίνι χρειάστηκε επίσης να αποφύγει δεξιοτεχνικά τους γερανούς που βρισκόντουσαν στον χώρο, τραβώντας από ανάλογες γωνίες, κι αφαιρώντας ό,τι έμεινε στο post-production.

Η κορύφωση της ταινίας λαμβάνει χώρα στο Καπαλί Τσαρσί (Μεγάλο Παζάρι) της Κωνσταντινούπολης, ενώ σύμφωνα με τον δημιουργό, τα πιο εύκολα γυρίσματα ήταν αυτά που έγιναν στην Κρήτη, με βάση τα Χανιά. Ο Όσκαρ Άιζακ αναφέρει σχετικά: «Αγάπησα πραγματικά τα Χανιά. Δεν έχω πάει σε κανένα μέρος τόσο μαγικό όσο αυτό ξανά. Με επισκέφτηκε και η μητέρα μου όσο βρισκόμουν εκεί και λάτρεψα τα πάντα σε αυτό τον τόπο. Είναι υπέροχα!»

Στο στούντιο κατασκευάστηκαν το εσωτερικό του ξενοδοχείου στην Αθήνα, το εσωτερικό του ξενώνα στα Χανιά, και τα υπόγεια τμήματα της Κνωσού. «Έπρεπε να θυμόμαστε πόσο ζέστη έκανε στην Αθήνα και τη Κωνσταντινούπολη, όσο γυρίζαμε στο Λονδίνο», αναφέρει αστειευόμενη η Κίρστεν Ντανστ.

image

Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου / The Two faces of January
Σκηνοθεσία: Χοσέιν Αμινί
Σενάριο: Χοσέιν Αμινί
Πρωταγωνιστούν: Βίγκο Μόρτενσεν, Κίρστεν Ντανστ, Οσκαρ Αιζακ
Φωτογραφία: Μαρσέλ Ζισκίντ
Μοντάζ: Νίκολας Σοντέρτζ
Μουσική: Αλμπέρτο Ιγκλέσιας
Έτος Παραγωγής: 2014
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο, Γαλλία
Διάρκεια: 96 λεπτά