Σε ασπρόμαυρο φόντο, με την υπέροχη φωτογραφία του Γιώργου Πανουσόπουλου και μία συγκλονιστική ερμηνεία από την Βέρα Τσέχοβα, η «Ευρυδίκη Β.Α. 2037» αποτελεί την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Νίκου Νικολαΐδης. Ενός διαχρονικού καλλιτέχνη και πάντα επίκαιρου, που έμελλε δικαίως να αγαπηθεί όσο λίγοι, από κοινό και κριτικούς. Το φιλμ προβάλλεται στο πλαίσιο του αφιερώματος «Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά», την Παρασκευή 12 Μαΐου, στον Κινηματογράφο Άστορ.

Ads

«Για το απόγευμα δεν ξέρω ακόμα… βλέπεις είναι πέντε μέρες που όλο λένε ότι θα περάσουνε να με πάρουνε μα μέχρι τώρα δεν φάνηκε κανένας. Ποιός ξέρει μπορεί και νά ‘χω φύγει…» – Ευρυδίκη Β.Α. 2037

Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά

image

Ads

Με τον ευφάνταστο τίτλο «Η Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού Σινεμά», η Ένωση Σκηνοθετών – Παραγωγών Ελληνικού Κινηματογράφου (ΕΣΠΕΚ), παρουσιάζει τριάντα πέντε (35) σπάνιες ελληνικές ταινίες, των δεκαετιών 1960 – 1990. Η αρχή έγινε τη Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου του 2016 και έκτοτε, για έξι μήνες, μια ιδιότυπη κινηματογραφική λέσχη ζωντανεύει με έδρα τον κινηματογράφο Άστορ στο κέντρο της Αθήνας. Εκεί θα προβάλλονται «παράξενα, παραγνωρισμένα, παραμελημένα, παραπονεμένα» – όπως σημειώνουν οι διοργανωτές του αφιερώματος – ελληνικά φιλμ, μία Δευτέρα και μία Παρασκευή κάθε μήνα, σε κόπιες των 35mm.

Διαβάστε επίσης:
Επιστρέφουν στην μεγάλη οθόνη 35 σπάνιες ελληνικές ταινίες

Ευρυδίκη Β.Α. 2037 / Euridice B.A. 2037
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Νίκος Νικολαϊδης
Πρωταγωνιστούν: Βέρα Τσέχοβα, Νίκη Τριανταφυλλίδη, Τζον Μουρ
Φωτογραφία: Γιώργος Πανουσόπουλος
Μοντάζ: Γιώργος Τριανταφύλλου
Χώρα Παραγωγής: Ελλάδα
Έτος Παραγωγής: 1975
Διάρκεια: 100 λεπτά
Παρασκευή 12 Μαΐου στις 00:15, στον Κινηματογράφο Άστορ
Την ταινία παρουσιάζει ο Χρήστος Χουλιάρας

image

«Δεν είναι δικός μου ο φάκελος και μπορώ να το αποδείξω. Έπρεπε εδώ και πέντε μέρες να ‘χω φύγει απ’ αυτό το σπίτι. Το γράμμα λοιπόν ανήκει σ’ όποιον έρθει εδώ μετά από μένα.» – Ευρυδίκη Β.Α. 2037

Η Ευρυδίκη (Βέρα Τσέχοβα / Vera Tschechowa) περιμένει να την μεταφέρουν «κάπου αλλού» γιατί η φυλάκισή της σ’ αυτό τον χώρο τελείωσε. Ζει σε μία χώρα με δικτατορικό καθεστώς. Ο κρατικός εγκέφαλος όμως που προγραμματίζει τις μετακινήσεις, την κοροϊδεύει επί μέρες τώρα ή και χρόνια.

image

Ο χαμένος από χρόνια, Ορφέας, επικοινωνεί μαζί της και ζητά να την ξαναδεί. Η Ευρυδίκη τον δέχεται με την ελπίδα πως κάτι θ’ αλλάξει, αλλά και με φόβο για οτιδήποτε καινούργιο θα φανεί. Εκείνος έρχεται, σαν ένας νέος θάνατος όμως, κι όχι σαν ελευθερωτής. Θα τον σκοτώσει και θα μείνει για πάντα στην κόλασή της…

«Οι κοινωνίες και οι θεσμοί βρίσκονται υπό συνεχή κρίση και ανεξέλεγκτη εξέλιξη. Οι διανοούμενοι (ποιοί και πόσοι τάχα;) βρίσκονται σε συνεχή νάρκη… Οκτώ χρόνια πριν το τέλος του 20ου αιώνα, δεν θα ήθελα να επιβαρύνω την ήδη υπάρχουσα σύγχυση με την προσωπική μου θολή μαρτυρία. Επισημαίνω όμως τον απόλυτο θρίαμβο του κρατικού φασισμού, την οριστική εγκατάσταση του “στερεότυπου” και των μεταλλαγμένων και, τέλος, την επιτυχή μεταμόσχευση του τηλεοπτικού κοντρόλ-σύστεμ στον κοινωνικό κορμό… Στην περίοδο που ζούμε ο καθένας πρέπει να εντάξει τον προσωπικό του εφιάλτη σ’ έναν συλλογικό εφιάλτη και ν’ αρχίσει να επεξεργάζεται μόνο αυτόν… Φριχτά δικαιωμένος που ο εφιάλτης προχωράει κατά κει που υπολόγιζα, δεν έχω να πω τίποτα άλλο» – Νίκος Νικολαΐδης

image

Ο Νίκος Νικολαΐδης γεννήθηκε στην Αθήνα στις 25 Οκτωβρίου του 1939. Σπούδασε σκηνοθεσία στη σχολή Σταυράκου και σκηνογραφία στη σχολή Βακαλό (1962). Από το 1960 υπήρξε βοηθός του Βασίλη Γεωργιάδη και στη σκηνοθεσία πρωτοεμφανίζεται το 1962 με τη μικρού μήκους ταινία «Lacrimae Rerum».

Η πρώτη του μεγάλου μήκους δημιουργία είναι η ασπρόμαυρη «Ευρυδίκη Β.Α. 2037», που προβλήθηκε στις Κινηματογραφικές Αίθουσες το 1975. Το φιλμ προβλήθηκε στο 16ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, αποσπώντας μεταξύ άλλων και το Βραβείο Σκηνοθεσίας.

image

Ο σπουδαίος δημιουργός, έφυγε από τη ζωή στις 5 Σεπτεμβρίου του 2007, όντας ο μόνος Έλληνας σκηνοθέτης που βραβεύτηκε πέντε φορές με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.

«Δεν θυμάσαι, ένα σπίτι γεμάτο δέντρα; Πεύκα ήτανε η κάτι τέτοιο… Βγαίνανε μέσα απ’ το πάτωμα… Υπάρχει και μια φωτογραφία σου εκεί μέσα.» – Ευρυδίκη Β.Α. 2037

Διαβάστε επίσης:
Ο Νίκος Νικολαΐδης και η «Γλυκιά Συμμορία» του

*Οι φωτογραφίες της ταινίας «Ευρυδίκη Β.Α. 2037» είναι από την επίσημη ιστοσελίδα: Νίκος Νικολαΐδης

Πληροφορίες:
Κινηματογράφος Άστορ (Σταδίου 28, είσοδος εντός στοάς Κοραή / Μετρό Πανεπιστήμιο)
Τιμές εισιτηρίων: 5 ευρώ ανά προβολή | 7 ευρώ ημερήσιο εισιτήριο
Με την υποστήριξη του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Ταινιοθήκης της Ελλάδος