Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ανανεώνεται και δηλώνει παρών με Διεθνές Διαγωνιστικό για πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες, νέα τμήματα, αφιερώματα και ντοκιμαντέρ που θα συζητηθούν. Ιδού μια μικρή γεύση από όσα μας φέρνει ο Μάρτης, μέσα από επιλεγμένα και αξιόλογα ντοκιμαντέρ, τα οποία έχουν ήδη ανακοινωθεί στο «Πρώτο Πλάνο» – το επίσημο περιοδικό του Φεστιβάλ – και τα παρουσιάζουμε αναλυτικά, στην Κινηματογραφική Στήλη του Tvxs.gr μαζί με τα αντίστοιχα trailers τους.

Ads

Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα που θα πραγματοποιηθεί από τις 3 έως τις 12 Μαρτίου, φιλοδοξεί να ενημερώσει, να ευαισθητοποιήσει και να κινητοποιήσει το κοινό, γύρω από κρίσιμες θεματικές που απαιτούν την κριτική στάση και την ενεργή συμμετοχή του.

Το «Πρώτο Πλάνο», το περιοδικό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, μας επιφύλαξε μία πολύ όμορφη έκπληξη στις γιορτές που πέρασαν, καθώς κυκλοφόρησε εκτάκτως και ζήτησε από δέκα σκηνοθέτες ντοκιμαντέρ να μοιραστούν από μια εμπειρία, μια αληθινή ιστορία που έζησαν στα γυρίσματα των ταινιών τους.

Από εδώ έως το Εκουαδόρ και από την πιο αισιόδοξη πλευρά της ζωής έως την πιο σκοτεινή, οι αφηγήσεις τους είναι γεμάτες από το υλικό της ζωής. Το Tvxs.gr παρουσίασε αναλυτικά και τις δέκα (10) αυτές αληθινές ιστορίες, από την Απολογία στο Εκουαδόρ του Στέλιου Κούλογλου, μέχρι τη Φωνή από το Υπερπέραν της Μαριάννας Οικονόμου.

Ads

Όμως στο ίδιο τεύχος του περιοδικού, αποκαλύφθηκαν και κάποια από τα ιδιαίτερα, αξιόλογα και άκρως επίκαιρα ντοκιμαντέρ, τα οποία θα έχουμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από κοντά τον Μάρτιο, όταν και θα λάβει χώρα η 19η διοργάνωση. Ας τα δούμε πιο αναλυτικά, μαζί με τα αντίστοιχα trailer τους:

Death by a Thousand Cuts (2016)
Σκηνοθεσία: Τζέικ Κιλ / Jake Kheel και Χουάν Μεχία Μποτέρο / Juan Mejia Botero

image

Η βάναυση δολοφονία ενός δασοφύλακα σε πάρκο της Δομινικανής Δημοκρατίας, γίνεται η αιτία για την αυξανόμενη ένταση μεταξύ της Αϊτής και της Δομινικανής Δημοκρατίας κατά της παράνομης εκμετάλλευσης κάρβουνου και της μαζικής αποψίλωσης των δασών.

Austerlitz (2016)
Σκηνοθεσία: Σεργκέι Λοζνίτσα / Sergey Loznitsa

image

Η νέα δημιουργία του καταξιωμένου Ουκρανού ντοκιμαντερίστα Σεργκέι Λοζνίτσα (The Event – 2015, Maidan – 2014), αποτελεί ένα σκληρό αλλά συμβολικό και σύνθετο πορτρέτο των τουριστών που επισκέπτονται τα πρώην ναζιστικά στρατόπεδα εξόντωσης. Το ντοκιμαντέρ παρουσιάζει τη σχέση αλλά και τη σύγκρουση, μεταξύ του σύγχρονου πολιτισμού και την ιερότητα του χώρου.

Ο τίτλος της ταινίας αναφέρεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα που γράφτηκε από τον W.G. Sebald, αφιερωμένο στη μνήμη του Ολοκαυτώματος. Το ντοκιμαντέρ του Σεργκέι Λοζνίτσα, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του πέρσι τον Σεπτέμβριο στο πλαίσιο του 73ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ενώ τον Νοέμβριο προβλήθηκε και στο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ του Άμστερνταμ (IDFA).

Tower (2016)
Σκηνοθεσία: Κιθ Μέιτλαντ / Keith Maitland

image

1η Αυγούστου του 1966, στο Πανεπιστήμιο του Ώστιν στο Τέξας. Επί 90 λεπτά ένας ελεύθερος σκοπευτής, ο οποίος έχει βρει καταφύγιο στο παρατηρητήριο του εμβληματικού Πανεπιστημιακού Πύργου («Tower»), πυροβολεί ό,τι κινείται.

Το University of Texas Μassacre, το οποίο κατέληξε με 14 νεκρούς και 32 τραυματίες, προτού η αστυνομία σκοτώσει εν τέλει τον 25χρονο πεζοναύτη Τσαρλς Γουίτμαν, ήταν ένα από τα πρώτα περιστατικά mass shootings που συγκλόνισε την αμερικανική κοινή γνώμη.

Επίκαιρο όσο ποτέ το ντοκιμαντέρ του Κιθ Μέιτλαντ, συνδυάζει ιδανικά αρχειακό υλικό με rotoscopic animation, προσπαθώντας να ξεκινήσει και πάλι τον διάλογο για την Οπλοκατοχή (Gun Control) στις Ηνωμένες Πολιτείες.

The Seasons in Quincy: Four Portraits of John Berger (2016)
Σκηνοθεσία: Τίλντα Σουίντον, Κρίστοφερ Ροθ, Κόλιν ΜακΚέιμπ, Bartek Dziadosz

image

Μυθιστοριογράφος, συντάκτης, κινηματογραφιστής, δοκιμιογράφος και κριτικός τέχνης, ο Τζον Μπέρτζερ υπήρξε ένας από τους σημαντικούς Ευρωπαίους διανοούμενους της εποχής μας, αλλάζοντας ανεπιστρεπτί τον τρόπο με τον οποίο ο κόσμος αντιμετώπιζε την τέχνη σε σχέση με τη ζωή. Ο Τζον Μπέρτζερ, γεννημένος στις 5 Νοεμβρίου του 1926 στο Λονδίνο, έφυγε το απόγευμα της Δευτέρας 2 Ιανουαρίου του 2017, σε ηλικία 90 ετών στο Παρίσι και το ντοκιμαντέρ αυτό, είναι αν μη τι άλλο ο καλύτερος τρόπος για να τιμήσουμε τη μνήμη του.

Στη διάρκεια τεσσάρων εποχών, παρακολουθούμε τέσσερα χαρακτηριστικά «κεφάλαια» από τη ζωή του πολυπράγμονα πολιτικού στοχαστή Τζον Μπέρτζερ, στη φάρμα του, στο χωριό Quincy των Άλπεων. Εκεί τον επισκέπτονται εκλεκτοί φίλοι του, μεταξύ των οποίων και η Τίλντα Σουίντον, η οποία εκτός από την αρχική ιδέα, συνυπογράφει το σενάριο και την εκτέλεση παραγωγής, ενώ επίσης σκηνοθετεί τον επίλογο αυτής της τετραλογίας.

Whose Country? (2016)
Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Σιάμ / Mohamed Siam

image

Ένας νεαρός Αιγύπτιος σκηνοθέτης, αφηγείται την αλληλεπίδραση του με μια ομάδα αστυνομικών με πολιτικά, καθώς παλεύει με τα θέματα της ενοχής και της ηθικής. Με φόντο την Αραβική Άνοιξη το ντοκιμαντέρ δείχνει τη διαφθορά στους κόλπους της αστυνομίας. Μετά την πτώση του Μουμπάρακ και την εκλογή των Μουσουλμάνων Αδελφών, τίποτα δεν μοιάζει να έχει αλλάξει…

The War Show (2016)
Σκηνοθεσία: Ομπαντάια Ζιτούν / Obaidah Zytoon και Andreas Dalsgaard

image

Μία ραδιοφωνική παραγωγός στη Συρία, μοιράζεται μαζί μας τις εμπειρίες της στον απόηχο της Αραβικής Άνοιξης του 2011. Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε τόσο το Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Βενετίας, όπου και απέσπασε το Βραβείο Fedeora Award, όσο και στο Φεστιβάλ του Λονδίνου όπου ήταν υποψήφιο για το Βραβείο Grierson Award.

Η Περιπέτεια του Φαγητού

Η περιπέτεια των γεύσεων, οι ιστορίες των ανθρώπων που παράγουν πολιτισμό μέσα σε μια κουζίνα, η πολιτική διάσταση της
οινοποιίας, αλλά και ο νέος ιμπεριαλισμός της διατροφικής αλυσίδας, πρόκειται να αποτελέσουν τα θέματα ενός νέου τμήματος του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του οποίου θα προβληθούν κάποια χαρακτηριστικά ντοκιμαντέρ, όπως:

  • In Defense of Food (2015)
  • Jiro Dreams of Sushi (2011)
  • GMO OMG (2013)

«Την τελευταία δεκαετία, οι πολύπλοκες αυτές εκφάνσεις της γαστρονομίας αποτυπώνονται σε ένα νέο «υπο-είδος» του ντοκιμαντέρ. Το culinary cinema υπάρχει πια ως ξεχωριστό τμήμα σε μεγάλα φεστιβάλ όπως η Μπερλινάλε και το Σαν Σεμπαστιάν. Ένα τέτοιο τμήμα θα υπάρχει, από τον ερχόμενο Μάρτιο, και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα συνδέει τις κινούμενες εικόνες με τις τοπικές κουζίνες της πόλης και ολόκληρης της περιοχής.» – Ορέστης Ανδρεαδάκης (διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης)