Το Tvxs.gr και η εταιρεία διανομής Weird Wave, σας προσκαλούν στην προβολή της τελευταίας ταινίας του Αντρέι Βάιντα: «Afterimage». Ο σπουδαίος Πολωνός σκηνοθέτης, που έφυγε από τη ζωή στις 9 Οκτωβρίου του 2016, αποδεικνύει για ακόμα μία φορά το σπάνιο ταλέντο του και την οξύτητα του να παρατηρεί και να καταγράφει τις ιστορικό-κοινωνικές αλλαγές και τους μηχανισμούς τους, φέρνοντας στο φως, τη ζωή και το έργο του αντισυμβατικού καλλιτέχνη, Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι. Διεκδικήστε μία από τις δεκαπέντε (15) διπλές προσκλήσεις και απολαύστε το κύκνειο άσμα του Βάιντα, την Πέμπτη 20 Απριλίου στις 20:00, στον Κινηματογράφο Άστορ.

Ads

«Ο Θεός έδωσε δύο μάτια στον σκηνοθέτη. Ένα για να κοιτάζει μέσα από την κάμερα κι ένα για να κοιτάζει τον κόσμο γύρω του.» – Αντρέι Βάιντα (6 Μαρτίου του 1926 – 9 Οκτωβρίου του 2016)

Στην μεταπολεμική Πολωνία, ο πρωτοποριακός ζωγράφος Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι δουλεύει ως καθηγητής στην Εθνική Σχολή Καλών Τεχνών. Ένας μεγάλος καλλιτέχνης και συν-δημιουργός της θεωρίας του Unism, ο Στρεμίνσκι έγινε διάσημος πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

image

Ads

Οι μαθητές του ακόμα τον αντιμετωπίζουν σαν τον «Μεσσία της μοντέρνας ζωγραφικής», αλλά οι αρχές του Πανεπιστημίου και το Υπουργείο Πολιτισμού έχουν διαφορετική άποψη. Ο Στρεμίνσκι δεν διαπραγματεύεται τη τέχνη του και αρνείται να συμμορφωθεί στους κανονισμούς του κόμματος. Σταδιακά αποβάλλεται από το πανεπιστήμιο και την ένωση των καλλιτεχνών. Αλλά οι μαθητές του εξακολουθούν να τον στηρίζουν και να τον επισκέπτονται για ιδιωτικά μαθήματα.

image

Το Tvxs.gr έχει εξασφαλίσει για την προβολή της ταινίας του Αντρέι Βάιντα, δεκαπέντε (15) διπλές προσκλήσεις για τους αναγνώστες του. Για να διεκδικήσετε μία διπλή πρόσκληση, στείλτε μας e-mail στο [email protected] με το ονοματεπώνυμό σας, σημειώνοντας ως θέμα τον τίτλο της ταινίας: «Afterimage». Ο διαγωνισμός ολοκληρώνεται το βράδυ της Τρίτης 18 Απριλίου και οι νικητές θα ενημερωθούν άμεσα με σχετικό e-mail. Η προβολή της ταινίας, θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 20 Απριλίου στις 20:00, στον Κινηματογράφο Άστορ (Σταδίου 28, είσοδος από στοά Κοραή – Μετρό Πανεπιστήμιο).

image

«Ήθελα να σκηνοθετήσω την ιστορία ενός καλλιτέχνη, ενός ζωγράφου εδώ και πολύ καιρό. Αποφάσισα να φέρω στην οθόνη τον Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι γιατί υπήρξε ένας από τους πιο πετυχημένους Πολωνούς καλλιτέχνες. Ταυτόχρονα, ήθελα να δείξω τη σύγκρουση του με το κομμουνιστικό κράτος. Ο Στρεμίνσκι κατανόησε τον δρόμο της μοντέρνας τέχνης. Τον εξήγησε στο βιβλίο του Theory of Vision. Η πεποίθηση πως δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος εκτός της αφηρημένης τέχνης, αφού η θεματική ζωγραφική και ο μέτα-ιμπρεσιονισμός τα έχουν ήδη πει όλα, του έδωσαν τη δύναμη να αντιταχθεί στις κομμουνιστικές αρχές. Το Afterimage είναι το πορτρέτο ενός αδιάσπαστου ανθρώπου – ενός ανθρώπου βέβαιου για τις αποφάσεις που έχει πάρει. Ενός ανθρώπου αφιερωμένου σε μια τέχνη που δεν διακρίνεται εύκολα. Ήταν ένας εξαιρετικός δάσκαλος, αλλά και ο ιδρυτής του δεύτερου στον κόσμο Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Łódź το 1934. Η ταινία αποτυπώνει τέσσερις σημαντικές χρονιές 1949 – 1952, όταν η σοβιετοποίηση της Πολωνίας πήρε την πιο αντιδραστική μορφή, και ο σοσιαλιστικός ρεαλισμός έγινε η υποχρεωτική μορφή καλλιτεχνικής έκφρασης.» – Αντρέι Βάιντα

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Αντρέι Βάιντα: Οι ταινίες του, κομμάτια της ζωής του
Συνέντευξη – Αντρέι Βάιντα: Η Ελλάδα είναι η μητέρα μας
Ο αντισυμβατικός καλλιτέχνης Βλάντισλαβ Στρεμίνσκι στο «Afterimage» του Αντρέι Βάιντ

Afterimage / Powidoki
Σκηνοθεσία: Αντρέι Βάιντα / Andrzej Wajda

Σενάριο: Αντρέι Μούλαρτσικ, Αντρέι Βάιντα
Πρωταγωνιστούν: Μπόγκουσλαβ Λίντα, Αλεξάντρα Τζούστα, Μπρονισλάβα Ζαμακόβσκα
Χώρα: Πολωνία
Έτος: 2016
Διάρκεια: 98 λεπτά

Παράλληλα και με αφορμή την κυκλοφορία του «Afterimage», η εταιρεία διανομής Weird Wave σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος και την Πρεσβεία της Πολωνικής Δημοκρατίας στην Αθήνα, διοργανώνουν ένα αφιέρωμα στο έργο του Αντρέι Βάιντα, προβάλλοντας μερικές από τις ταινίες – ορόσημα στην 60χρονη πορεία του στον κινηματογράφο.

Από το «Κανάλ» (1957), ένα εξαιρετικό δείγμα της πολωνικής σχολής και η πρώτη ταινία στην οποία – σύμφωνα με τον Βάιντα – εφάρμοσε εξ’ ολοκλήρου το δικό του στυλ, το «Χωρίς Αναισθητικό» (1978) μία από τις ταινίες που καταγράφει με τον καλύτερο τρόπο τη μεταπολεμική κατάσταση της Πολωνίας και τον «Μαέστρο» (1980), τη δεύτερη πιο αγαπημένη ταινία του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, μέχρι τα πρόσφατα έργα του, το υποψήφιο για Όσκαρ «Κατίν» (2007), μια βαθιά πολιτική ταινία δοσμένη μέσα από τις προσωπικές μνήμες του σκηνοθέτη, τη «Γλυκιά Έξαψη» (2009), μία ελεγεία για τον έρωτα που έρχεται αργά και το θάνατο που έρχεται πολύ νωρίς και το τελευταίο του αριστούργημα για τον σπουδαίο Πολωνό καλλιτέχνη, Βλαντίσλαβ Στρεμίνσκι, «Afterimage».

image

Το αφιέρωμα έχει ως στόχο να παρουσιάσει στο κοινό χαρακτηριστικά δείγματα της δουλειάς ενός από τους σημαντικότερους σκηνοθέτες παγκοσμίως. Γιατί, όπως έχει πει και ο ίδιος ο Βάιντα: «Το πιο σημαντικό είναι να καταφέρεις να κάνεις τον κόσμο να σκεφτεί». Το αφιέρωμα ολοκληρώνεται με την έκθεση σπάνιων φωτογραφιών από τις σημαντικότερες ταινίες του σκηνοθέτη και μία συλλογή αφισών των ταινιών του, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Παράλληλα, στον Κινηματογράφο Άστορ, θα παρουσιαστούν δύο αυτοπροσωπογραφίες του ίδιου του Βάιντα και μία προσωπογραφία του από την πρώτη γυναίκα του, τη ζωγράφο Γκαμπριέλα Ομπρέμπα.

Η ταινία «Afterimage» (Powidoki – 2016) του Αντρέι Βάιντα (Πολωνία), κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες της χώρας, από την Πέμπτη 20 Απριλίου, σε διανομή της εταιρείας Weird Wave.