Πιστό στο ραντεβού του με το κοινό, το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 11 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 20 Μαρτίου. Το Tvxs.gr για μία ακόμη χρονιά θα δώσει το παρών σ’ ένα από τα κορυφαία Φεστιβάλ, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς στο είδος του και συνεχίζουμε την αναλυτική μας παρουσίαση στα επιμέρους τμήματα της διοργάνωσης.

Ads

Η αντίστροφη μέτρηση έχει αρχίσει για το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, που φέτος “ενηλικιώνεται”. Σπουδαίοι δημιουργοί, αποκαλυπτικά θέματα και συγκλονιστικές εικόνες, υπόσχονται δυνατές συγκινήσεις στους θεατές που και φέτος θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν στην μεγάλη οθόνη, αξιόλογα ντοκιμαντέρ.

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Μία πρώτη ματιά στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης
Τα 72 ελληνικά ντοκιμαντέρ που θα προβληθούν στη Θεσσαλονίκη
Διεθνής Αμνηστία και Ανθρώπινα Δικαιώματα στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης

Τα Αφιερώματα του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αναδεικνύουν σημαντικούς δημιουργούς που επαναπροσδιορίζουν με την τέχνη τους το είδος του ντοκιμαντέρ, καθώς και κρίσιμα θέματα που πρωταγωνιστούν στη σύγχρονη επικαιρότητα. Φέτος, το Φεστιβάλ εστιάζει στο προσφυγικό ζήτημα μέσα από το αποκαλυπτικό Αφιέρωμα: «Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία;».

Ads

Η λέξη «πρόσφυγας», γονιδιακά χαραγμένη στην παγκόσμια ιστορία, παίρνει σήμερα νέες διαστάσεις. Μετά το ξέσπασμα του πολέμου στη Συρία, η Ευρώπη δέχεται το μεγαλύτερο προσφυγικό κύμα από την εποχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και καλείται να αντιμετωπίσει μια πρωτοφανή ανθρωπιστική κρίση.

Στο πλαίσιο του αφιερώματος θα προβληθούν ταινίες που συνθέτουν ένα πολύπλευρο μωσαϊκό ευαίσθητων ιστοριών με εικόνες προσφύγων από τη Μέση Ανατολή, την Αφρική, αλλά και την Ευρώπη, ενώ  θα πραγματοποιηθεί και συζήτηση με θέμα «Καταγράφοντας την προσφυγική κρίση: Μέθοδοι, στόχοι, προκλήσεις και δεοντολογία».

Οι σκηνοθέτες των ντοκιμαντέρ του αφιερώματος συμμετέχουν ενεργά στον παγκόσμιο διάλογο για τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και για την ατομική, κοινωνική και πολιτική ευθύνη.

image

Μέσα απ’ την αθωότητα των παιδιών ο Μανί Γ. Μπενσελά στο «This Is Exile: Diaries of Child Refugees» (φωτογραφία & φωτογραφία άρθρου – Λίβανος, Ελβετία), παρουσιάζει την φρίκη του πολέμου, εστιάζοντας το βλέμμα σε ανήλικους πρόσφυγες απ΄ τη Συρία που έχουν διαφύγει στον γειτονικό Λίβανο. Οι μαρτυρίες τους αποκαλύπτουν όλο το εύρος της απώλειας (ανθρώπων και πατρίδας), του θυμού και της βίαιης ενηλικίωσης που στιγμάτισαν για πάντα αυτά τα παιδιά.

Στο ντοκιμαντέρ «Dreaming of Denmark» του Μίκαελ Γκράβερσεν (φωτογραφία – Δανία) ξεδιπλώνεται η ιστορία του νεαρού Βάσι.

image

Πρόσφυγα απ’ το Αφγανιστάν ο οποίος προσπαθεί να βρει άσυλο στην Ευρώπη. Και μέσα απ’ τον Βάσι, ο Γκράβερσεν αφηγείται την ιστορία εκατοντάδων παιδιών που βρίσκονται ασυνόδευτα σε ξένο τόπο και παλεύουν καθημερινά για την επιβίωσή τους.

Ο Αντρέας Κοφόντ, στο – επίσης δανέζικο – ντοκιμαντέρ του «At Home in the World» (φωτογραφία), προσπάθησε να αποφύγει την μονόπλευρη εικόνα του θύματος για τους ήρωές του.

image

Ακολουθεί για έναν χρόνο πέντε παιδιά πρόσφυγες σ’ ένα σχολείο του Ερυθρού Σταυρού στη Δανία και καταγράφει τι σημαίνει να χτίζεις μια νέα ζωή, διατηρώντας έντονα στη μνήμη τα τραύματα του πρόσφατου παρελθόντος.

Συμπαραγωγή Δανίας-Σερβίας, το «Flotel Europa» (φωτογραφία) του Βλάντιμιρ Τόμιτς είναι μια συγκλονιστική αυτοβιογραφία που αντηχεί εικόνες και συναισθήματα που διαμόρφωσαν τον δημιουργό.

image

Το 1992, ο Σέρβος κινηματογραφιστής βρέθηκε στο κύμα προσφύγων που γλίτωσαν από τον πόλεμο στην Γιουγκοσλαβία, διέφυγε με την οικογένειά του στη Δανία όπου έζησε για δυο χρόνια μέσα σ’ ένα πλοίο αραγμένο στο λιμάνι της Κοπεγχάγης. Το όνομα του πλοίου: Flotel Europa.

Το ιταλικό νησί Λαμπεντούζα, απ’ τις βασικές πύλες εισόδου μεταναστών από την Αφρική στην Ευρώπη, έχουν ως φόντο δύο ντοκιμαντέρ του Αφιερώματος: «Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία;».

Το «No Man Is an Island» του Tιμ Ντε Κέερσμεκτερ (Βέλγιο) γεννά ερωτήματα για την υποδοχή των μεταναστών μέσα από δυο ιστορίες υιοθεσίας.

Ενώ το «Lampedusa in Winter» του Γιάκομπ Μπρόσμαν (Αυστρία, Ιταλία, Ελβετία) σκιαγραφεί τη ζωή στο νησί στη διάρκεια ενός χειμώνα.

Η οδύσσεια του νεαρού πρόσφυγα από τη Σομαλία Αχμέντ, ήρωα του ντοκιμαντέρ« I Am Dublin» (φωτογραφία – Σουηδία) των Νταβίντ Αρόνοβιτς, Άνα Πέρσον, Σαρμάρκ Μπινιουσούφ και Αχμέντ Αμπντουλαχί, ξεκίνησε επίσης από την Λαμπεντούζα.

image

Σύμφωνα με τη Συνθήκη του Δουβλίνου ΙΙ, η Ιταλία ανέλαβε το αίτημά του για άσυλο, όμως η ζωή στη χώρα αποδείχθηκε σκληρή για τον Αχμέντ ο οποίος έφυγε για τη Σουηδία κι έζησε κρυμμένος επί τρία χρόνια.

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα – Ο αγώνας των προσφύγων όπως αποτυπώθηκε στην μεγάλη οθόνη

Ειδικά φέτος όλες οι ταινίες του Αφιερώματος στο Προσφυγικό θα είναι επίσης υποψήφιες για το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας που δίνεται παραδοσιακά στο τμήμα Ανθρώπινα Δικαιώματα.

Το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης – Εικόνες του 21ου Αιώνα, θα διεξαχθεί από την Παρασκευή 11 Μαρτίου, μέχρι και την Κυριακή 20 Μαρτίου. Το Tvxs.gr θα δώσει και φέτος το παρών και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για ένα από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ στο είδος του.