Με αφορμή τη διεξαγωγή του 65ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου (Μπερλινάλε), το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα, έδωσε στη δημοσιότητα τις πρώτες εκτιμήσεις του φορέα για την ευρωπαϊκή συμμετοχή στο κινηματογράφο για το έτος 2014. Μέσα από το γραφήματα και τις σχετικές εικόνες που ακολουθούν, γίνεται εύκολα κατανοητό, ότι η Γαλλία παραμένει στην κορυφή της κινηματογραφικής παραγωγής, ενώ η Ισπανία – παρά την οικονομική κρίση – έχει την μεγαλύτερη αύξηση σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του 2013. Αντίθετα τα κινηματογραφικά έσοδα στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά -2.2% σε σχέση με πέρσι. Αλλά και χώρες που παραδοσιακά έχουν σημαντική κινηματογραφική συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η Γερμανία και η Μεγάλη Βρετανία, σημείωσαν αξιοσημείωτη πτώση.

Ads

Το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα (European Audiovisual Observatory) στις πρώτες του εκτιμήσεις για την ευρωπαϊκή συμμετοχή στον κινηματογράφο το 2014, εκτιμά ότι οι συνολικές εισαγωγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση αυξήθηκαν οριακά κατά 0,6% σε 911 εκατομμύρια εισιτήρια, περίπου 5,4 εκατομμύρια περισσότερα, σε σχέση με το 2013 (906 εκατομμύρια ευρώ). Η μικρή αύξηση εξασφαλίζεται κυρίως από την ισχυρή κινηματογραφική βιομηχανία της Γαλλίας και της Ισπανίας, χώρες οι οποίες διατήρησαν θετικό το συνολικό πρόσημο, μετά τη συνεχιζόμενη πτωτική τάση των τελευταίων ετών (φώτο).

image

Όπως και το 2013, τα δύο τρίτα των αγορών της Ευρωπαϊκής Ένωση παρουσίασαν πτώση στην κινηματογραφική συμμετοχή, ενώ τα επίπεδα αποδοχής αυξήθηκαν μόνο σε εννέα (9) από τις είκοσι επτά (27) περιοχές της Ε.Ε. για τις οποίες υπήρχαν διαθέσιμα προσωρινά στοιχεία. Η αύξηση από έτος σε έτος ήταν πιο έντονη στη Γαλλία (14,8 εκατομμύρια, + 7,7%) και την Ισπανία (10,5 εκατομμύρια, + 13,6%), με την κινηματογραφική συμμετοχή και στις δύο αγορές να ανακάμπτουν, μετά από τα εξαιρετικά μειωμένα αποτελέσματα του 2013. Αντίθετα στην Ελλάδα παρατηρούμε μία πτώση της τάξεως του -2.2% γεγονός που αντιστοιχεί σε απώλειες 0,2 εκατομμυρίων ευρώ, σε σχέση με το 2013.

Ads

Αξίζει να σημειώσουμε ότι η σημαντική γαλλική αύξηση των εισαγωγών στα κινηματογραφικά έσοδα ήταν κυρίως αποτέλεσμα των επιτυχημένων “εθνικών” ταινιών, η οποία έφθασε το 2014 στο ανώτατο επίπεδο παραγωγής κινηματογραφικών έργων, για τα τελευταία τριάντα (30) χρόνια! Σύμφωνα πάντα με την έκθεση του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου του Οπτικοακουστικού Τομέα, η επιτυχία αυτή της γαλλικής κινηματογραφικής βιομηχανίας, βασίζεται κυρίως στα “τοπικά” blockbusters αναφέροντας χαρακτηριστικά τις ταινίες: “Qu’est-ce qu’on a fait au Bon Dieu?” του 2014, η οποία προβλήθηκε στην Ελλάδα με τον τίτλο “Θεέ μου, τι σου Κάναμε”, “Supercondriaque” του 2014, η οποία προβλήθηκε στην Ελλάδα με τον τίτλο “Σουπερχόνδριος” και βέβαια η ταινία “Lucy” του Λικ Μπεσόν.

Διαβάστε επίσης:
«Lucy» – Η νέα ταινία του Λικ Μπεσόν με την Σκάρλετ Γιόχανσον

Αντίστοιχα και για την Ισπανία, η φετινή αύξηση στον κινηματογραφικό προϋπολογισμό με συνολικά έσοδα 87.400.000 ευρώ, σηματοδοτεί το προσωρινό τέλος μιας μακράς καθοδικής τάσης με εισαγωγές, οι οποίες έφθασαν σε ιστορικό αρνητικό χαμηλό ρεκόρ με 77 εκατομμύρια για το 2013.

Εκτός όμως από τη Γαλλία και την Ισπανία, αύξηση στον κινηματογραφικό προυπολογισμό έχει επιτευχθεί μόνο σε έξι χώρες της Κεντρικής και της Ανατολικής Ευρώπης των κρατών μελών. Στη σχετική λίστα συναντάμε τις εξής χώρες: Πολωνία (+ 11,2%), Σλοβακία (+ 10,8%), Ρουμανία (+ 10,5%), Ουγγαρία (+ 8,4%), Τσεχική Δημοκρατία (+ 4,5%), καθώς και το Βέλγιο (+ 0,8%).

Αντίθετα, οι πιο σημαντικές πτώσεις στις εισαγωγές κινηματογραφικών εσόδων καταγράφηκαν στη Γερμανία (-8.000.000 ευρώ, -6.1%), στο Ηνωμένο Βασίλειο (-8.000.000 ευρώ, -4.9%) και στην Ιταλία (-6,5 εκατομμύρια ευρώ, -6.1%). Χώρες που παραδοσιακά έχουν σημαντική συμβολή στην παραγωγή και στη διάδοση κινηματογραφικών ταινιών, με τη Γερμανία και την Ιταλία να φιλοξενούν παράλληλα και δύο από τα σημαντικότερα κινηματογραφικά φεστιβάλ σε διεθνές επίπεδο, σε Βερολίνο και Βενετία, αντίστοιχα.

image

Εκτός όμως από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Ρωσία επιβεβαίωσε τη θέση της ως η δεύτερη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή αγορά από την άποψη των εισαγωγών με 175 εκατομμύρια εισιτήρια, παρά την μικρή μείωση κατά -1% σε σχέση με το 2013. Ενώ η ανάπτυξη του ρωσικού κινηματογράφου φαίνεται να έχει και πάλι σταθεροποιηθεί, η Τουρκία συνέχισε την εντυπωσιακή της αυξητική τάση των τελευταίων ετών με εισαγωγές που σημείωσαν το εντυπωσιακό άλμα των 61,4 εκατ. ευρώ. Αύξηση δηλαδή κατά 22% σε σχέση με το 2013, ποσοστό που αποτελεί το υψηλότερο μετρήσιμο επίπεδο των τελευταίων δεκαετιών.

Αξίζει εδώ να σημειώσουμε ότι το σινεμά της γείτονος χώρας βρίσκεται τα τελευταία χρόνια σε συνεχή άνοδο, τόσο σε οικονομικό επίπεδο όσο και σε ποιοτικό.  Πρόκειται για μία από τις πλέον εξελισσόμενες εθνικές φιλμογραφίες – η οποία φέτος συμπλήρωσε τα 100 χρόνια ζωής – διεκδικώντας επάξια τη θέση της στον διεθνή κινηματογραφικό χάρτη.

Το 2003, το Βραβείο που απέσπασε στις Κάννες – France Culture Award / Foreign Cineaste of the Year – ο Νουρί Μπιλγκέ Τζεϊλάν (Nuri Bilge Ceylan) για την ταινία του “Μακρυά / Uzak” (2002), πυροδότησε μία άνθιση του νέου τουρκικού σινεμά. Ενώ η εντυπωσιακή νέα του δημιουργία, «Χειμερία Νάρκη» – που κυκλοφόρησε και συνεχίζεται να προβάλλεται με επιτυχία στις κινηματογραφικές αίθουσες –  είναι η δεύτερη τουρκική ταινία που κερδίζει Χρυσό Φοίνικα μετά τον «Δρόμο» (Yol / The Road / The Way) του Γιλμάζ Γκιουνέι, το 1982.

image

Διαβάστε επίσης:
Ο Χρυσός Φοίνικας των Καννών αποκαλύπτεται: «Χειμερία Νάρκη»

Για περισσότερες πληροφορίες, παραθέτουμε τον επίσημο ιστότοπο του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου του Οπτικοακουστικού Τομέα – European Audiovisual Observatory.