Ο Φλεβάρης μας αποχαιρετά κινηματογραφικά με μία εβδομάδα, γεμάτη, αξιόλογες, όσο και ετερόκλητες δημιουργίες, όπου ξεχωρίζει η νέα ταινία του Πολ Τόμας Άντερσον, με τους Χοακίν Φίνιξ και Τζος Μπρόλιν (φώτο). Στις αίθουσες επίσης κυκλοφορούν τρία νέα φιλμ με πρωταγωνιστές αντίστοιχα: την Τζένιφερ Άνιστον, τον Τζουντ Λο και τον Κίανου Ριβς, ενώ η εβδομάδα συμπληρώνεται με δύο ντοκιμαντέρ: τις «Αρκούδες» της Disney και το «Καιρός για Ήρωες», με τον Ροβήρο Μανθούλη και τον Ηλία Δημητρακόπουλο. Παράλληλα, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζει το Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών Anime, από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου, έως και την Κυριακή 1 Μαρτίου, ενώ η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το αφιέρωμα προβολών: «Κριστόφ Κισλόφσκι: Τα μονοπάτια της εσωτερικότητας». Τέλος, με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από την Α’ προβολή του «Pulp Fiction» του Κουέντιν Ταραντίνο, θα πραγματοποιηθούν επετειακές προβολές.

Ads

«Έμφυτο Ελάττωμα» (Inherent Vice) του Πολ Τόμας Άντερσον (Η.Π.Α. – 2014)

image

Η πρώην φίλη του ιδιωτικού ντετέκτιβ Ντοκ Σπορτέλο (Χοακίν Φίνιξ) εμφανίζεται ξαφνικά από το πουθενά με μία ιστορία για τον νυν δισεκατομμυριούχο εργολάβο φίλο της – με τον οποίο είναι ερωτευμένη. Πρόκειται για τη μυστηριώδη Shasta Fay Hepworth (Κάθριν Γουότερστον), η οποία υποστηρίζει πως γνωρίζει ένα σχέδιο της συζύγου του εραστή της και του φίλου της, ώστε να απαγάγουν τον δισεκατομμυριούχο και να τον κλείσουν σε ψυχιατρική κλινική. Όμως κάτι στην ιστορία της δεν στέκει και οι εξελίξεις θα είναι αναπόφευκτες και ραγδαίες για όλους τους εμπλεκόμενους. Βρισκόμαστε στα τέλη της ψυχεδελικής δεκαετίας του ’60 στις Ηνωμένες Πολιτείες και ο ήρωας μας, ο Ντοκ γνωρίζει πολύ καλά πως η λέξη “αγάπη” είναι απλά της μόδας, όπως και τα ναρκωτικά, με τη διαφορά πως η χρήση τους δημιουργεί προβλήματα…

Ads

Δύο χρόνια μετά το φιλμ «The Master» (2012), ο Πολ Τόμας Άντερσον και ο Χοακίν Φίνιξ, συνεργάζονται και πάλι στην μεγάλη οθόνη. Ο λόγος είναι το «Έμφυτο Ελάττωμα» (Inherent Vice – 2014), που με οδηγό το μυθιστόρημα του Τόμας Πίντσον, μας μεταφέρει στη δεκαετία του ’60. Πρόκειται για ένα ψυχεδελικό, αστυνομικό, φιλμ νουάρ μ’ ένα εντυπωσιακό καστ ηθοποιών, η πλειοψηφία των οποίων δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό, με τους Χοακίν Φίνιξ και Τζος Μπρόλιν, να κερδίζουν επάξια τις εντυπώσεις. Έχοντας αποσπάσει δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ, η ταινία μέσα από το ιδιόμορφο σενάριο της και παρά τη μεγάλη χρονική της διάρκεια (148 λεπτά), ανταμείβει τον θεατή που θα αφεθεί στη μαγεία της και στο καυστικό της χιούμορ (σε διανομή της Tanweer).

«Cake» του Ντάνιελ Μπαρνζ (Η.Π.Α. – 2014)

image

Η Κλερ Σίμονς (Τζένιφερ Άνιστον) υποφέρει καθημερινά, καθώς ο χρόνιος σωματικός της πόνος είναι προφανής από τις ουλές της αλλά και τον τρόπο που κινείται – κάθε βήμα της προκαλεί μορφασμούς πόνου. Ο ψυχολογικός της πόνος όμως, είναι ακόμη μεγαλύτερος. Η οργή και η απελπισία της προκαλούν ξεσπάσματα θυμού και αφιλτράριστης ειλικρίνειας που έχουν μοιραία απομακρύνει από κοντά της όλα τα αγαπημένα της πρόσωπα, τα οποία δεν αντέχουν να την βλέπουν να βυθίζεται στον εθισμό της σε διάφορες ουσίες για να αντέξει.

Η αυτοκτονία μιας νεαρής γυναίκας από την ομάδα ψυχολογικής υποστήριξης στην οποία συμμετέχει (Άνα Κέντρικ), θα δώσει στην Κλερ έναν νέο στόχο ζωής. Θα προσπαθήσει να μάθει περισσότερα για αυτήν την γυναίκα που ελάχιστα γνώριζε, εισβάλλοντας στη ζωή του χήρου πλέον άντρα της (Σαμ Γουόρθινγκτον) και του μικρού παιδιού της και να εξερευνήσει τα όρια μεταξύ ζωής και θανάτου, κινδύνου και λύτρωσης. Στο τέλος του κωμικοτραγικού ταξιδιού της, όταν πλέον ισορροπεί ανάμεσα στη συγκλονιστική πραγματικότητα και το ελπιδοφόρο μέλλον, ίσως βρει τον τρόπο να συμφιλιωθεί με το τραυματικό παρελθόν της και την φευγαλέα ιδέα της συγχώρεσης.

Η Τζένιφερ Άνιστον μας προσφέρει την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της. Απλή και ειλικρινής, η Άνιστον καταφέρνει να αφήσει πίσω τους αμφιλεγόμενους ρόλους του παρελθόντος. Χωρίς να διστάζει να τσαλακώσει την εικόνα της, η ηθοποιός  μεταφέρει στον θεατή τον πόνο που βιώνει καθημερινά, χωρίς όμως να ζητά τον οίκτο κανενός. Μία μεστή ερμηνεία που κερδίζει τις εντυπώσεις και που χάρισε στην Άνιστον και μία υποψηφιότητα για Χρυσή Σφαίρα Α’ Γυναικείου Ρόλου σε Δραματική Ταινία (σε διανομή από την Odeon).

«Επιχείρηση Μαύρη Θάλασσα» (Black Sea) του Κέβιν Μακντόναλντ (Ηνωμένο Βασίλειο – 2014)

image

Θέλοντας να αποκαταστήσει τη σχέση του με τους πρώην εργοδότες του, ένας καπετάνιος υποβρυχίου αναλαμβάνει μία σκοτεινή επιχείρηση, να ερευνήσει ένα υποβρύχιο, στον βυθό της Μαύρης Θάλασσας, το οποίο φημολογείται πως είναι γεμάτο με χρυσό. Τα πράγματα όμως δεν εξελίσσονται σύμφωνα με το πρόγραμμα. Μεταξύ των ανδρών δημιουργούνται εντάσεις γύρω από το πώς θα μοιραστούν τον θησαυρό που αναζητούν (σε διανομή από την Odeon).

Πρόκειται για μία δραματική περιπέτεια που ως επί το πλείστον εξελίσσεται μέσα στον κλειστό χώρο ενός υποβρυχίου, δανειζόμενο στοιχεία τόσο από ταινίες δράσης όσο και από θρίλερ. Πρωταγωνιστεί ο υποψήφιος δύο φορές για Όσκαρ – The Talented Mr. Ripley (1999), Cold Mountain (2003) – Βρετανός ηθοποιός Τζουντ Λο. Στη σκηνοθεσία συναντάμε τον Κέβιν Μακντόναλντ, βραβευμένο με Όσκαρ δημιουργό για το “One Day in September” του 1999, αλλά και γνωστός για την ταινία του «Ο Τελευταίος Βασιλιάς της Σκοτίας», ο οποίος αναφέρει σχετικά:

«Έχω δει πολλές ταινίες με υποβρύχιες λήψεις και συνειδητοποίησα πως ένας από τους κανόνες που δεν ήθελα να παραβώ ήταν να μην βγει η κάμερα ούτε μία στιγμή από το υποβρύχιο. Όλη η αίσθηση της κλειστοφοβίας, αν η κάμερα βρίσκεται πάνω σε γερανό απ’ έξω ή επιπλέει γύρω γύρω και ξέρεις πως δεν είναι μέσα, χάνεται»

«John Wick» των Ντέιβιντ Λιτς, Τσαντ Σταχέλσκι (Η.Π.Α. – 2014)

image

Μετά τον αιφνίδιο θάνατο της αγαπημένης του συζύγου, ο Τζον Γουίκ (Κίανου Ριβς) λαμβάνει ένα τελευταίο δώρο από εκείνη: ένα κουτάβι με το όνομα Νταίζυ κι ένα σημείωμα που τον προτρέπει να μην ξεχάσει ν’ αγαπά. Ο θρήνος του διακόπτεται απότομα, όταν ο αδίστακτος Ιόσεφ (Άλφι Άλεν) και η συμμορία του εισβάλλουν στο σπίτι του Τζον, αφήνοντας τον ίδιο αναίσθητο και τη Νταίζυ νεκρή, ενώ του κλέβουν και το αυτοκίνητο. Δίχως να το γνωρίζουν όμως, μόλις “ξύπνησαν” έναν από τους πιο επικίνδυνους δολοφόνους του υποκόσμου. Η αναζήτηση του Τζον για τη συμμορία, τον οδηγεί σε μια μυστική κοινότητα της Νέας Υόρκης, όπου κάποτε ο ίδιος ήταν περιζήτητος. Όταν μαθαίνει ότι ο Ιόσεφ είναι ο μοναχογιός ενός παλιού του συνεργάτη, θα αναζητήσει την εκδίκηση. Ο πατέρας του Ιόσεφ (Μάικλ Νίκβιστ), εξαπολύει ανθρωποκυνηγητό για τον Τζον Γουίκ, προκειμένου να προστατεύσει αρχικά τον γιο του και στη συνέχεια τον ίδιο. Μ’ έναν ολόκληρο στρατό στο κατόπι του, ο Τζον μετατρέπεται ξανά στην φονική μηχανή που ήταν, κηρύσσοντας έναν πόλεμο, που θέτει κάθε στιγμή σε θανάσιμο κίνδυνο τη ζωή του.

Ο Κίανου Ριβς, πρωταγωνιστεί σε μία καθαρόαιμη περιπέτεια δράσης, με εντυπωσιακές σκηνές και αρκετές δόσεις μαύρου χιούμορ. Μία ταινία διασκέδασης, που δεν προσπαθεί να αποδείξει ότι είναι κάτι περισσότερο, διαθέτοντας κατά διαστήματα ευχάριστες παρουσίες σε δεύτερους ρόλους, με τους: Τζον Λεγκουιζιάμο, Ίαν Μακ Σέιν, Αντριάν Παλίκι και κυρίως τον Γουίλεμ Νταφόε. Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι το φιλμ αποτελεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο των Ντέιβιντ Λιτς και Τσαντ Σταχέλσκι, που στο παρελθόν έχουν υπάρξει επιτυχημένοι κασκαντέρ, ενώ έχει ήδη ανακοινωθεί ότι ετοιμάζουν και τη σχετική συνέχεια της ταινίας με το «John Wick 2» (σε διανομή από τη Seven και τη Spentzos Film).

«Αρκούδες» (Bears) των Άλιστερ Φόδεργκιλ, Κιθ Σόλεϊ (Η.Π.Α. – 2014)

Ένα πρωτότυπο και αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ σε παραγωγή της Disney, κυκλοφορεί αυτή την εβδομάδα στις κινηματογραφικές αίθουσες. Ο λόγος για το φιλμ «Αρκούδες» (Bears), που έχει ως επίκεντρο μια οικογένεια καφέ αρκούδων από την Αλάσκα. Ο θεατής παρακολουθεί μέσα από συναρπαστικά πλάνα, πώς τα μικρά αρκουδάκια παίρνουν τα σημαντικά μαθήματα επιβίωσης που θα τους χρησιμεύσουν στο υπόλοιπο της ζωής τους. Το ταξίδι τους ξεκινάει με το τέλος του χειμώνα, όταν οι αρκούδες ξυπνάνε από τη χειμερία νάρκη στην οποία βρίσκονταν. Ο κόσμος έξω είναι τόσο ελκυστικός, αλλά και τόσο επικίνδυνος (σε διανομή από την Feelgood Entertainment).

Οι σκηνοθέτες Άλιστερ Φόδεργκιλ (The Blue Planet, Earth, The African Cats) και Κιθ Σόλεϊ (The African Cats, Big Cat Diary), γνωστοί για τα θαυμάσια ντοκιμαντέρ τους με θέμα τη φύση και τα άγρια ζώα, μας ξεναγούν αυτή τη φορά σ´ έναν υπέροχο κόσμο, με πρωταγωνιστές τις «Αρκούδες». Το ντοκιμαντέρ αποτυπώνει τους ρυθμούς ζωής και εξέλιξης της καφέ αρκούδας στην Αλάσκα, ένα μέρος του πλανήτη που χαρακτηρίζεται από σπάνια και άγρια φυσική ομορφιά. Οι δημιουργοί, αναφέρουν χαρακτηριστικά:

«Οι αρκούδες είναι ένα σύμβολο για τη Βόρειο Αμερική. Επιθυμία μας ήταν να μεταφέρουμε το κοινό σ’ ένα από τα πιο όμορφα μέρη του κόσμου, το οποίο πολλοί άνθρωποι θα ήθελαν να επισκεφθούν, αλλά λίγοι το έχουν καταφέρει. Τώρα έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν την Αλάσκα μέσα από τα μάτια μιας αρκούδας και των μικρών της. Πολλοί μας θεωρούν τρελούς που κινηματογραφούμε τις αρκούδες σε τόσο απομακρυσμένες περιοχές. Αυτά τα ζώα όμως, δεν έχουν σκοπό να πειράξουν τους ανθρώπους, όπως κάποιοι νομίζουν. Πρόκειται για μεγάλα και πολύ δυνατά ζώα με ευγενική φύση. Σε καμία περίπτωση δεν νιώσαμε ότι κινδυνεύουμε.»

«Καιρός για Ήρωες» – Άγγελος Κοβότσος και Καλλιόπη Λεγάκη

Ο σκηνοθέτης Ροβήρος Μανθούλης – που έζησε εξόριστος στο Παρίσι κατά την διάρκεια της Δικτατορίας – συναντά έναν άνθρωπο που ακόμα και σήμερα στα 85 του χρόνια, αγωνίζεται για δικαιοσύνη και ελευθερία. Ο λόγος για τον δημοσιογράφο Ηλία Δημητρακόπουλο, που ζει μόνιμα στην Ουάσιγκτον. Ο Δημητρακόπουλος αφιέρωσε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στον αγώνα εναντίον της Δικτατορίας των Συνταγματαρχών, μέσα από την αποκάλυψη της ελληνικής πτυχής του σκανδάλου Watergate.

Είναι ο μόνος που τόλμησε να τα βάλει με τη CIA, υποβάλλοντας μέχρι και μήνυση εναντίον της, ενώ όπως χαρακτηριστικά αναφέρει, συνεχίζει να συλλέγει στοιχεία για την προσαγωγή του Χένρυ Κίσσινγκερ στο Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης για να εκδικαστεί ως εγκληματίας πολέμου. Μέσα από το ντοκιμαντέρ, αναδεικνύεται ένας άνθρωπος που αντιστέκεται και αγωνίζεται, μέσα από τη συνεχή δράση του (από 26 Φεβρουαρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος).

Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών Anime

Τα anime (κινούμενα σχέδια) αποτελούν ένα από τα πιο αντιπροσωπευτικά είδη της ιαπωνικής pop κουλτούρας, ενώ  συγχρόνως, σηματοδοτούν και μία τέχνη που ξεπερνά τα σύνορα της χώρας μαζί με τα manga, την μόδα του cosplay (μεταμφίεση με κοστούμια από χαρακτήρες Manga, ιαπωνικών καρτούν) κ.α. Δεν είναι εύκολο να περιγράψει κανείς με μία λέξη το φαινόμενο των anime, καθώς η ιστορία τους είναι μεγάλη και το περιεχόμενό τους καλύπτει ένα τεράστιο εύρος θεμάτων.

Η Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Ελλάδα, σε συνεργασία με το Japan Foundation και την Ταινιοθήκη της Ελλάδος, παρουσιάζουν το Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών Anime, το οποίο θα διεξαχθεί από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου, έως και την Κυριακή 1 Μαρτίου. Στο πλούσιο πρόγραμμα του αφιερώματος περιλαμβάνονται έξι διακεκριμένες ταινίες που παρουσιάζονται σε πρώτη προβολή στην Ελλάδα για τους φίλους του animation, στα ιαπωνικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους.

Διαβάστε επίσης:
Φεστιβάλ Ιαπωνικών Ταινιών Anime στην Ταινιοθήκη

20 χρόνια Pulp Fiction

image

Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε ότι με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από την Α’ προβολή του «Pulp Fiction», ο κινηματογράφος Αλκυονίς new star art cinema θα προβάλλει καθημερινά στις 21:30 από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου έως και την Τετάρτη 4 Μαρτίου και για επτά μόνο προβολές, το κλασικό πλέον φιλμ του Κουέντιν Ταραντίνο με πρωταγωνιστές τους: Τζον Τραβόλτα, Μπρους Γουίλις, Ούμα Θέρμαν, Τιμ Ροθ κ.α.

Πρόκειται για τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Ταραντίνο, που κυκλοφόρησε το 1994 (στην Ελλάδα προβλήθηκε τον Μάρτιο του 1995) – δύο μόλις χρόνια μετά το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με το «Reservoir Dogs» (1992). Ένα αριστουργηματικό και καλτ φιλμ, το οποίο απέσπασε πλήθος βραβείων, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει ο Χρυσός Φοίνικας του Φεστιβάλ των Καννών, ενώ το ιδιοφυές του σενάριο, βραβεύτηκε με Bafta, Χρυσή Σφαίρα και Όσκαρ…

Κριστόφ Κισλόφσκι: Τα μονοπάτια της εσωτερικότητας

image

Μετρώντας πλέον αντίστροφα για το 17ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που σηκώνει αυλαία την Παρασκευή 13 Μαρτίου, η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης παρουσιάζει το αφιέρωμα προβολών: «Κριστόφ Κισλόφσκι: Τα μονοπάτια της εσωτερικότητας». Από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου έως και την Τετάρτη 4 Μαρτίου, θα προβληθούν στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, τα φιλμ: “Ο Ερασιτέχνης Κινηματογραφιστής (1979), “Η Διπλή Ζωή της Βερόνικα” (1991) και “Ο Δεκάλογος” (1989).

Ο Κριστόφ Κισλόφσκι (Krzysztof Kieslowski), υπήρξε μία από τις κυρίαρχες κινηματογραφικές μορφές του Ευρωπαϊκού αλλά και του Παγκόσμιου Κινηματογράφου. Γεννημένος στις 27 Ιουνίου του 1941 στη Βαρσοβία, υπήρξε ένας σπουδαίος καλλιτέχνης και μαέστρος της έβδομης τέχνης την οποία και υπηρέτησε με δημιουργική συνέπεια. Μέσα από τις ταινίες του, ο Κισλόφσκι κατάφερε αφενός να στηρίξει τον δισυπόστατο χαρακτήρα της ανθρώπινης ψυχής και αφετέρου, να σχολιάσει μοναδικά τις άπειρες δυνατότητες της ανθρώπινης ύπαρξης.

Διαβάστε επίσης:
Αφιέρωμα προβολών: «Κριστόφ Κισλόφσκι: Τα μονοπάτια της εσωτερικότητας»
Κριστόφ Κισλόφσκι, ένας αυθεντικός κινηματογραφιστής