Το 2015 ήταν μία καλή κινηματογραφική χρονιά με πολλές και αξιόλογες δημιουργίες. Παρά την οικονομική κρίση, οι κινηματογραφιστές κατάφεραν να δημιουργήσουν αξιόλογα φιλμ, τόσο εντός των συνόρων, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Γυρνώντας τον χρόνο πίσω, επιλέγουμε τις είκοσι (20) δημιουργίες που μας κέρδισαν και που αξίζει να θυμόμαστε από την πλούσια κινηματογραφική σοδειά του 2015 που ολοκληρώθηκε.

Ads

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, στη λίστα μας συμμετέχουν όσες ταινίες έλαβαν διανομή στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες από την Πέμπτη 2 Ιανουαρίου του 2015, έως και την Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου του 2015. Ένα αφιέρωμα, σε χαρακτηριστικά φιλμ που μας κέρδισαν και που τα βιώσαμε το κάθε ένα ξεχωριστά, έχοντας ως κοινό γνώμονα, την αγάπη για την Έβδομη Τέχνη.

Ταινίες που μονοπώλησαν το ενδιαφέρον σε εγχώρια και διεθνή φεστιβάλ, που ίσως να περπάτησαν στο κόκκινο χαλί των Όσκαρ, βραβευμένες αλλά και μη, εμπορικές επιτυχίες ή όχι, ανεξάρτητες παραγωγές κ.ά. Όλες παρελαύνουν κάθε μία αναλυτικά, από το κινηματογραφικό μας αφιέρωμα που ακολουθεί και που περιλαμβάνει τις είκοσι (20) πιο όμορφες δημιουργίες που απολαύσαμε το 2015 επί της μεγάλης οθόνης.

20. «Chevalier» (2015) της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 26 Νοεμβρίου
Διανομή: Feelgood Entertainment

Ads

image

Στο «Chevalier», μία παρέα αντρών επιστρέφει από χειμερινή εκδρομή ψαρέματος σ’ ένα γιοτ. Όταν μια μηχανική βλάβη τους εγκλωβίζει στο σκάφος, κάπου στον Σαρωνικό, θα αναλώσουν την ώρα τους μ’ ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι που ονομάζεται Chevalier.  To Chevalier είναι τόσο διασκεδαστικό, όσο και βαθιά ανταγωνιστικό. Κανείς δεν θα κατέβει από το σκάφος, αν δεν ανακηρυχτεί ο νικητής.

Στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη, μας παρουσιάζει μία από τις καλύτερες ελληνικές ταινίες της τρέχουσας κινηματογραφικής σεζόν. Η σκηνοθέτης καταφέρνει να απεικονίσει έξυπνα και με πρωτότυπο τρόπο, τον τρελό αλλά και ανταγωνιστικό κόσμο των αντρών, που αρνούνται πεισματικά να ωριμάσουν, μένοντας για πάντα παιδιά, με τις ανάλογες κάθε φορά, συνέπειες. Το «Chevalier» αργά αλλά μεθοδικά, αποκαλύπτει και αποκωδικοποιεί με χιούμορ, όσα λένε οι άντρες μεταξύ τους. Μιλώντας στο Tvxs.gr η σκηνοθέτης αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Το «Chevalier» είναι η φυσική συνέχεια του «The Capsule», η οποία ήταν μία ταινία που έκανα αποκλειστικά με γυναικείο καστ, επίσης πάνω στο θέμα της δύναμης, της υπερίσχυσης, του ελέγχου, της πειθαρχίας, της αντιζηλίας και σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον να συνεχίσω αυτό το πείραμα με αντρικό καστ. Δουλεύω αρκετά με βιολογία και όχι με ψυχολογία. Ακόμα και στον τρόπο που προετοιμάζω τους ρόλους με τους ηθοποιούς μου. Αλλά με ενδιαφέρει και αυτός ο διάλογος που αναπτύσσεται ανάμεσα στο ανθρώπινο σώμα και στην κάμερα, από τις μικρότερες χειρονομίες μέχρι το πως το ανθρώπινο σώμα διασχίζει τον χώρο.»

Έχοντας κερδίσει το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ του Λονδίνου και με την ελληνική του πρεμιέρα να πραγματοποιείτε στο 56ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, το «Chevalier» της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη, κατέχει επάξια μία θέση στις είκοσι καλύτερης ταινίες του 2015. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι το ενημερωμένο Indiewire, την κατατάσσει ανάμεσα στις δέκα (10) καλύτερες ταινίες, οι οποίες ακόμα δεν έχουν λάβει διανομή στην απέναντι πλευρά του Ατλαντικού – λίγες ημέρες πριν τη δημοσίευση του κειμένου, ανακοινώθηκε και επίσημα ότι η εταιρεία Strand Releasing θα διανείμει την ταινία στις Η.Π.Α.

Διαβάστε επίσης:
Η Αθηνά Ραχήλ Τσαγγάρη στο Tvxs αποκωδικοποιεί το «Chevalier»

19. «Ο Νόμος της Αγοράς» (La Loi du Marche – 2015) του Στεφάν Μπριζέ
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 15 Οκτωβρίου
Διανομή: ΑΜΑ Films

image

Ο Τιερί (Βενσάν Λεντόν), είναι ένας απολυμένος εργάτης, ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει στην σκληρή εργατική τάξη της Γαλλίας έχοντας παράλληλα να συντηρήσει και την οικογένειά του. Όμως αυτό που συναντά σε όλα τα σεμινάρια στα οποία συμμετάσχει αλλά και στις προσπάθειές του να ξεκινήσει δουλειές από το μηδέν, είναι η εκμηδένισή του ως ανθρώπινου όντος από το ίδιο το σύστημα.

Η ταινία «Ο Νόμος της Αγοράς» (La Loi du Marché – 2015) του Στέφαν Μπριζέ, είναι μία συγκλονιστική ακτινογραφία μιας κοινωνίας παραδομένης σε γραφειοκρατικούς, απάνθρωπους θεσμούς και ρυθμούς. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο συναντάμε τον σπουδαίο Βενσάν Λιντόν, ο οποίος μας χαρίζει μία από τις καλύτερες αντρικές ερμηνείες της τρέχουσας κινηματογραφικής σεζόν. Εντυπωσιακό είναι και το γεγονός ότι πέρα από τον Λιντόν, οι περισσότεροι συμμετέχοντες στην ταινία, είναι ερασιτέχνες ηθοποιοί.

Διαβάστε επίσης:
Η ανεργία, το δικαίωμα στην εργασία και «Ο Νόμος της Αγοράς»

18. «Ατίθασες» (Mustang – 2015) της Ντενίζ Γιαμζέ Εργουβέν (Γαλλία, Τουρκία)
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου
Διανομή: Strada Films

image

Βρισκόμαστε στις αρχές του καλοκαιριού. Η Λαλ και οι τέσσερις αδελφές της επιστρέφουν από το σχολείο και μπλέκουν σ’ ένα σκάνδαλο με απρόσμενες συνέπειες. Σύντομα το σπίτι τους θα μετατραπεί σε φυλακή για τα πέντε κορίτσια, καθώς θα τους απαγορευτεί η έξοδος και θα ξεκινήσουν τα κατ’ οίκον μαθήματα. Τα κορίτσια θα προσπαθήσουν να σπάσουν τους περιορισμούς που τους έχουν τεθεί και να αναζητήσουν την ελευθερία. Η δράση εκτυλίσσεται σ’ ένα απομονωμένο τουρκικό χωριό, όπου παρακολουθούμε τη γέννηση της σεξουαλικότητας πέντε ορφανών αδελφών, καθώς και την οργισμένη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας και των συγγενών τους. Υπέροχα πρόσωπα, φρέσκια σκηνοθετική ματιά σε μια ταινία που μοιάζει άλλοτε με χάδι, κι άλλοτε με γροθιά στο στομάχι.

Στην συντηρητική Τουρκία, πέντε ανήλικα κορίτσια, τολμούν να ορθώσουν το ανάστημα τους και να διεκδικήσουν την ελευθερία τους. Το συγκινητικό φιλμ «Ατίθασες» (Mustang) της Ντενίζ Γιαμζέ Εργουβέν είναι ο φετινός νικητής του Βραβείο LUX που έχει θεσπίσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Ντενίζ Γιαμζέ Εργουβέν, βραβευμένο τον Μάιο στο Φεστιβάλ των Καννών, προβλήθηκε τον Νοέμβριο στο τμήμα «Ματιές στα Βαλκάνια» του 56ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Η ταινία αποτελεί παράλληλα και την επίσημη υποβολή της Γαλλίας για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας στα 88α Βραβεία της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

«Ήθελα να ανακαλύψω πώς είναι να είσαι κορίτσι, γυναίκα στη σημερινή Τουρκία. Είναι ένα δύσκολο, αμφιλεγόμενο θέμα στην τουρκική κοινωνία σήμερα, καθώς ο λόγος των γυναικών και των κοριτσιών ακούγεται ελάχιστα.» – Ντενίζ Γιαμζέ Εργουβέν

Διαβάστε επίσης:
Οι «Ατίθασες» της Ντενίζ Γιαμζέ Εργουβέν
Στις «Ατίθασες» το Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου

17. «Τα Κορίτσια» (Bande de Filles / Girlhood – 2014) της Σελίν Σιαμά
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 16 Απριλίου
Διανομή: Weird Wave

image

Καταπιεσμένη από το οικογενειακό της περιβάλλον, τις αδιέξοδες προοπτικές του σχολείου και τον «νόμο» που έχουν επιβάλει τα αγόρια στη γειτονιά, η Μαριέμ (Καριτζά Τουρέ – Karidja Touré) ξεκινά μια νέα ζωή μετά τη συνάντηση της με μια ομάδα από τρία κορίτσια με ελεύθερο πνεύμα. Αλλάζει το όνομά της, κώδικα ντυσίματος και παρατάει το σχολείο για να γίνει αποδεκτή στη συμμορία. Ελπίζει ότι με τον τρόπο αυτό θα τον δρόμο για την ελευθερία της. Ένας δρόμος όμως, που θα την οδηγήσει έξω από το γκέτο και σε επικίνδυνα μονοπάτια…

Η Σελίν Σιαμά, τρία χρόνια μετά το υπέροχο φιλμ «Αγοροκόριτσο» (Tomboy – 2011) επιστρέφει με τη νέα της δημιουργία: «Τα Κορίτσια» (Bande de Filles / Girlhood – 2014). Αυτή τη φορά, η Γαλλίδα σκηνοθέτης ασχολείται με τη συγκρότηση της γυναικείας ταυτότητας μέσα σ’ ένα ασφυκτικό πλαίσιο κοινωνικής πίεσης, περιορισμών και ταμπού. Κοινωνικός αποκλεισμός, ρατσισμός και bullying, είναι μερικά μόνο από τα ενδιαφέροντα και επίκαιρα θέματα, τα οποία πραγματεύεται με ευαισθησία και ρεαλισμό η καλλιτέχνης, βασιζόμενη σ’ ένα υπέροχο καστ που απαρτίζεται από ερασιτέχνες ηθοποιούς.

Διαβάστε επίσης:
Θαρραλέα «Κορίτσια» αντιμέτωπα με ρατσισμό και bullying

16. «Mad Max: Ο Δρόμος της Οργής» (Mad Max: Fury Road – 2015) του Τζορτζ Μίλερ
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 14 Μαΐου
Διανομή: Tanweer

image

Στοιχειωμένος από το ταραχώδες παρελθόν του, ο Mad Max (Τομ Χάρντι) πιστεύει πως ο καλύτερος τρόπος για να καταφέρεις να επιβιώσεις, είναι να περιπλανιέσαι μόνος σου. Παρόλα αυτά, θα ακολουθήσει μια ομάδα που προσπαθεί να δραπετεύσει στην Άγονη Γη, σ’ ένα Πολεμικό Καραβάνι και την οποία καθοδηγεί η αρχηγός τους, Furiosa (Σαρλίζ Θερόν). Δραπετεύουν από ένα Οχυρό που το διοικεί ο τύραννος Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne), από τον οποίο και έκλεψαν κάτι αναντικατάστατο. Εξοργισμένος, o πολέμαρχος θα συγκεντρώσει όλη τη συμμορία του και θα κυνηγήσει τους αντάρτες στον Πόλεμο του Δρόμου που θα ακολουθήσει…

To blockbuster της χρονιάς, με εντυπωσιακά οπτικά εφέ, που σε εισάγουν ιδανικά στον κόσμο του Πολεμιστή του Δρόμου, Μαξ Ροκατάνσκι. Τριάντα χρόνια μετά, ο σκηνοθέτης Τζορτζ Μίλερ, δημιουργός του μετά-αποκαλυπτικού genre και ιθύνων νους του θρυλικού franchise «Mad Max», επιστρέφει. Στον ομώνυμο ρόλο του Mad Max θα δούμε αυτή τη φορά τον Τομ Χάρντι («The Dark Knight Rises»), με την βραβευμένη με Όσκαρ Σαρλίζ Θέρον («Monster», «Prometheus») να πρωταγωνιστεί ως η Furiosa. Στην ταινία συμμετέχουν επίσης, ο Νίκολας Χουλτ («X-Men: Days of Future Past») ως ο Νυξ, ο Χιου Κέις-Μπερν («Mad Max», «Sleeping Beauty») ως ο Immortan Joe και ο Νέιθαν Τζόουνς ως ο Ρίκτους Ερέκτους.

Διαβάστε επίσης:
Mad Max: Η επιστροφή μιας Cult ταινίας

15. «Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα» (A Girl Walks Home Alone at Night – 2014) της Άνα Λίλι Αμιρπούρ
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 05 Φεβρουαρίου
Διανομή: Odeon

image

Μία πρωτότυπη σύνθεση, αλλά κι ένας αρμονικός συνδυασμός διαφορετικών κινηματογραφικών ειδών – από το γουέστερν, μέχρι τις ταινίες τρόμου – ο οποίος αποδίδεται ιδανικά σε ασπρόμαυρο φόντο, υπό τους ήχους ενός προσεγμένου μουσικού σκορ. Η Άνα Λίλι Αμιρπούρ (Ana Lily Amirpour) πραγματοποιεί το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στην μεγάλη οθόνη με την ταινία «Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα». Ένα φιλμ, που παράλληλα θεωρείται κι ως το πρώτο ιρανικό γουέστερν με βρυκόλακες. Το πρωτότυπο σενάριο της ασπρόμαυρης ταινίας, βασίζεται σ’ ένα κόμικ που έχει γράψει η σκηνοθέτης.

Το φιλμ «Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα» αποτελεί το πρώτο ιρανικό γουέστερν με βρυκόλακες, και ουσιαστικά είναι μια ιστορία αγάπης για δύο βασανισμένες ψυχές σε μια απομονωμένη ιρανική πόλη – φάντασμα που ονομάζεται “Bad City”, όπου ένα μοναχικό βαμπίρ καταδιώκει τους πιο διεφθαρμένους κατοίκους της. Γεμάτο πολλαπλές αναφορές και συστατικά που κλείνουν το μάτι σε διάφορα ετερόκλητα κινηματογραφικά είδη, το εντυπωσιακό αυτό κινηματογραφικό «Κορίτσι» παντρεύει το γουέστερν, με τον τρόμο και το Ιρανικό Νέο Κύμα. Παράλληλα όμως δεν σταματάει λεπτό να ντύνει τη φαντασία με ασπρόμαυρες εικόνες και να χορεύει ξέφρενα σε ρυθμούς ροκ και τέκνο,  σε μια φιλμική αποκάλυψη που πίνει αίμα, οδηγεί πατίνι και προσφέρει μία γνήσια κινηματογραφική ψυχαγωγία…

Διαβάστε επίσης:
«Ένα Κορίτσι Γυρίζει Σπίτι Μόνο του τη Νύχτα»
Δώδεκα ασπρόμαυρα κινηματογραφικά αριστουργήματα του 21ου αιώνα

14. «Ο Αστακός» (The Lobster – 2015) του Γιώργου Λάνθιμου
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 22 Οκτωβρίου
Διανομή: Feelgood Entertainment

image

Μια αντισυμβατική ιστορία αγάπης, τοποθετημένη σ’ ένα δυστοπικό, κοντινό μέλλον, όπου όλοι οι μόνοι άνθρωποι, σύμφωνα με τους κανόνες της Πόλης, συλλαμβάνονται και μεταφέρονται στο Ξενοδοχείο. Εκεί είναι υποχρεωμένοι να βρουν έναν ταιριαστό σύντροφο μέσα σε σαράντα πέντε (45) ημέρες. Αν αποτύχουν, μεταμορφώνονται σ’ ένα ζώο της επιλογής τους και κατόπιν απελευθερώνονται στο Δάσος. Ένας απελπισμένος άντρας (Κόλιν Φέρελ) δραπετεύει από το ξενοδοχείο και καταφεύγει στο δάσος, όπου ζουν οι Μοναχικοί. Εκεί ερωτεύεται μία γυναίκα (Ρέιτσελ Βάις), ακόμη κι αν αυτό είναι ενάντια στους κανόνες.

Η νέα ταινία του Γιώργου Λάνθιμου «Αστακός» (The Lobster – 2015) – βραβευμένη στο 68ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών με το Βραβείο Κριτικής Επιτροπής – πραγματεύεται μία αλληγορική ιστορία αγάπης, σ’ ένα φιλμ που επιτρέπει στον θεατή πολλαπλά επίπεδα ανάγνωσης. Με τον Κόλιν Φέρελ να μας χαρίζει μία σπουδαία ερμηνεία και την υπέροχη Ρέιτσελ Βάις στο πλευρό του, ο «Αστακός» αποτελεί μία από πιο αξιόλογες δημιουργίες της κινηματογραφικής σεζόν.

«Ελπίζω ότι κάνουμε τις ταινίες μ’ έναν τόσο ανοιχτό τρόπο που χωράνε τις απόψεις όλων. Έχουμε πάρει κάποιες αποφάσεις. Είναι μια πολύ συγκεκριμένη ταινία, που ελπίζω να έχει τη δική της φωνή και να εγείρει κάποια ερωτήματα. Αλλά πέρα από αυτό, καθένας που θα τη δει ελπίζω να συνδεθεί και να αρχίσει να σκέφτεται διάφορα θέματα με τους δικούς του όρους. Έτσι εύχομαι να λειτουργήσει αυτή η ταινία.» – Γιώργος Λάνθιμος

Διαβάστε επίσης:
Ο «Αστακός» του Γιώργου Λάνθιμου: Μία αντισυμβατική ιστορία αγάπης
Αφιέρωμα: Ταξιδεύοντας στο κινηματογραφικό σύμπαν του Γιώργου Λάνθιμου

13. «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα» (Adieu au langage / Goodbye to Language – 2014) του Ζαν-Λυκ Γκοντάρ
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 28 Μαίου
Διανομή: Weird Wave

image

Μια παντρεμένη γυναίκα κι ένας ανύπαντρος άντρας συναντιούνται. Αγαπιούνται, τσακώνονται, διαφωνούν έντονα. Ένας αδέσποτος σκύλος κάνει βόλτα και περιπλανιέται ανάμεσα στην πόλη και στην εξοχή. Οι εποχές περνούν. Ο άντρας κι η γυναίκα συναντιούνται ξανά. Ο σκύλος βρίσκεται ακόμα ανάμεσά τους. Ο άλλος είναι μέσα στον έναν, ο ένας μέσα στον άλλον κι είναι τρεις.

Τέσσερα χρόνια μετά το «Film socialisme» (2010), ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης Ζαν-Λυκ Γκοντάρ, επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία: «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα» (Adieu au langage / Goodbye to Language – 2014), το οποίο προβάλλεται τόσο σε 2D όσο και σε 3D φορμάτ. Ο εμβληματικός καλλιτέχνης μας συστήνει το νέο του έργο, που αποτελεί κατά βάση ένα ιδιόμορφο πείραμα στον χώρο της Έβδομης Τέχνης. Ένα φιλμικό μυστήριο, το οποίο αποδομεί τους κανόνες και επανεξετάσει τους κώδικες της κινηματογραφικής γλώσσας, όπως μόνο ο πατέρας της Νουβέλ Βαγκ, γνωρίζει τόσο καλά να διαμορφώνει.

Διαβάστε επίσης:
Νουβέλ Βαγκ: Όταν η 7η Τέχνη γύρισε σελίδα
Ζαν-Λυκ Γκοντάρ: Στο μυαλό μιας κινηματογραφικής ιδιοφυΐας
Ο Γκοντάρ επαναπροσδιορίζει το σινεμά: «Αποχαιρετισμός στη Γλώσσα»

12. «Ο Χορός της Πραγματικότητας» (The Dance of Reality / La danza de la realidad – 2013) του Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 23 Απριλίου
Διανομή: Weird Wave

image

Ένα αγόρι γεννιέται το 1929 στην Τοπκαπίλα, μια μικρή παραλιακή πόλη στην άκρη της Χιλιανής ερήμου. Μεγαλώνοντας μέσα σε μια ξεριζωμένη οικογένεια, το αγόρι θα γνωρίσει από νωρίς τη γοητευτική γραμμή ανάμεσα στη φαντασία και την πραγματικότητα και θα επιλέξει να ζήσει ακριβώς εκεί. Το αγόρι το λένε Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι και μεγαλώνοντας θα γίνει ένας σπουδαίος σκηνοθέτης.

Ύστερα από είκοσι τρία (23) χρόνια απουσίας από την ενεργό δράση (The Rainbow Thief – 1990), ο 86χρονος πλέον Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι, επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία. O σκηνοθέτης των cult αριστουργημάτων, όπως το «Santa Sangre» και το «El Topo», καταφέρνει για μία ακόμη φορά να μας μεταφέρει στο μοναδικό κινηματογραφικό του σύμπαν. Ένα ταξίδι στον σουρρεαλιστικό κόσμο, ενός κορυφαίου καλλιτέχνη με οδηγό τον γιο του Μπρόντις Γιοντορόφσκι και με τη συνοδεία ενός υπέροχου μουσικού σκορ. Ένα φιλμ, το οποίο ο ίδιος ο δημιουργός έχει βαφτίσει ως αυτοβιογραφικό, αν και ακροβατεί παροξυσμικά ανάμεσα στην αχαλίνωτη φαντασία και την πεζή πραγματικότητα.

Διαβάστε επίσης:
Ο σουρεαλιστικός «Χορός της Πραγματικότητας» του Γιοντορόφσκι
Αλεχάντρο Γιοντορόφσκι: Η επιστροφή ενός σπουδαίου σκηνοθέτη

11. «Dheepan. Ο Άνθρωπος Χωρίς Πατρίδα» (Dheepan – 2015) του Ζακ Οντιάρ
Ημερομηνία Κυκλοφορίας: Πέμπτη 19 Νοεμβρίου
Διανομή: Seven Films και Spentzos Film

image

Ο Ντιπάν (Γιεσουθασάν Αντονιθασάν), πρώην αντικαθεστωτικός στη Σρι Λάνκα, συμφωνεί με μια γυναίκα κι ένα ανήλικο κορίτσι να παραστήσουν την οικογένεια και να περάσουν στην Ευρώπη με πλαστά διαβατήρια. Καταφέρνουν να φτάσουν στη Γαλλία, ενώ βρίσκουν κατάλυμα και δουλειά σε προάστιο του Παρισιού. Αλλά καθώς ο Ντιπάν αρχίζει να ελπίζει σ’ ένα νέο ξεκίνημα, έρχεται αντιμέτωπος με τη βία των τοπικών συμμοριών και των εμπόρων ναρκωτικών.

Το φιλμ «Dheepan», προβλήθηκε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του 68ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, όπου και τιμήθηκε με τον Χρυσό Φοίνικα, ενώ παράλληλα αποτέλεσε και την Ταινία Λήξης του 21ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας. Ο Γάλλος σκηνοθέτης Ζακ Οντιάρ, που στο παρελθόν μας έχει χαρίσει ταινίες όπως το “A Prophet” του 2009 (Βραβείο Καλύτερου Σεναρίου και Μεγάλο Βραβείο της Κριτικής Επιτροπή του Φεστιβάλ Καννών) και το “Rust and Bone”  του 2012, επιστρέφει με την έβδομη μεγάλου μήκους δημιουργία του. Πρόκειται για ένα τραγικά επίκαιρο φιλμ με πολιτικοκοινωνικές προεκτάσεις.

«Αυτή η ταινία ήταν ένα μεγάλο ρίσκο για εμένα. Τολμώ να πω πως ήταν ένα επικίνδυνο ταξίδι. Όμως αφέθηκα στην ιστορία. Πραγματικά μου έκανε μεγάλη εντύπωση η υποδοχή του φιλμ. Πολύ χάρηκα που άρεσε σε όσους την παρακολούθησαν. Είμαι έκπληκτος, είναι συγκινητικό, όταν συνειδητοποιείς πως σε τιμούν οι αδερφοί Κοέν. Ανεβαίνεις στη σκηνή και βρίσκεσαι δίπλα σε ανθρώπους που θαυμάζεις και εκτιμάς. Αυτό θέλω, να κάνω ταινίες.» – Ζακ Οντιάρ

Διαβάστε επίσης:
Με τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών ολοκληρώνονται οι Νύχτες Πρεμιέρας

Στο δεύτερο μέρος του Αφιερώματος – Οι καλύτερες κινηματογραφικές δημιουργίες του 2015 – θα δούμε αναλυτικά τις δέκα πρώτες ταινίες που ξεχωρίσαμε κατά την τρέχουσα κινηματογραφική σεζόν.

image