Μετά την ολοκλήρωση της κινηματογραφικής ανασκόπησης, με τις αγαπημένες ταινίες του 2013, γυρνάμε και πάλι τον χρόνο πίσω, αυτή τη φορά για να ταξιδέψουμε στις δημιουργίες των Ελλήνων σκηνοθετών που με το έργο τους σημάδεψαν την κινηματογραφική χρονιά που ολοκληρώθηκε. Του Γιώργου Ρούσσου.
 
 
Ταινίες που είχαν ως σημείο αναφοράς την παθογένεια της ελληνικής οικογένειας και κατά συνέπεια και της κοινωνίας μας, ταινίες που ασχολήθηκαν με την δύσκολη κατάσταση που βιώνουμε, ευφάνταστα και πρωτότυπα σενάρια, ακόμη και υπέροχες ταινίες εποχής, είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε στην σκοτεινή αίθουσα το 2013. Παράλληλα κυκλοφορήσαν και υπέροχα ντοκιμαντέρ, που συγκίνησαν αλλά και προβλημάτισαν τους θεατές τους.

image
 
Κοινή συνισταμένη όλων αυτών των δημιουργιών, θα λέγαμε ότι είναι οι δύσκολες οικονομικές συνθήκες υπό τις οποίες παρήχθησαν αυτές οι ταινίες και τα ντοκιμαντέρ. Παρόλα αυτά είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι το 2013 είχαμε την ευκαιρία να δούμε μερικές υπέροχες δημιουργίες, που παράλληλα σημείωσαν αξιοσημείωτη πορεία τόσο σε εμπορικό όσο και σε καλλιτεχνικό επίπεδο και που πολλές φορές ταξίδεψαν με επιτυχία και στα Κινηματογραφικά Φεστιβάλ του εξωτερικού.
 
«Μικρά Αγγλία» του Παντελή Βούλγαρη

image
 
Κάθε ταινία του Παντελή Βούλγαρη αποτελεί από μόνη της σημαντικό κινηματογραφικό γεγονός και η «Μικρά Αγγλία» δε θα μπορούσε φυσικά να αποτελέσει εξαίρεση. Ο εκ των κορυφαίων Ελλήνων δημιουργών επέστρεψε στην ενεργό δράση μετά από τέσσερα χρόνια και το “Ψυχή Βαθιά” του 2009.
 
Η νέα ταινία του Παντελή Βούλγαρη “Μικρά Αγγλία”, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Ιωάννας Καρυστιάνη, διαδραματίζεται στην Άνδρο την εποχή του Μεσοπολέμου. Πέρα από μία υπέροχη ταινία εποχής, γινόμαστε κοινωνοί μίας διαχρονικής όσο και τραγικής ιστορίας αγάπης.
 
Διαβάστε επίσης:


 
«Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά

image
 
Έχοντας αποσπάσει τέσσερις διακρίσεις στο πρόσφατο και επετειακό 70ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, μεταξύ των οποίων, τον Αργυρό Λέοντα καλύτερης Σκηνοθεσίας, αλλά και το Κύπελλο Βόλπι καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας για τον Θέμη Πάνου, η ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά, αποτελεί αναμφισβήτητα κορυφαία στιγμή της εγχώριας κινηματογραφικής παραγωγής που ταξίδεψε με απόλυτη επιτυχία και στο εξωτερικό.
 
Βίαιο, σκληρό αλλά και έξυπνα συμβολικό, το βραβευμένο «Miss Violence» του Αλέξανδρου Αβρανά, είναι σίγουρα μία ταινία που θα θυμόμαστε για καιρό μετά την πρώτη θέαση της… Η ελληνική πρεμιέρα της ταινίας πραγματοποιήθηκε στο 54ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, παρουσία του δημιουργού. Το Tvxs.gr που κάλυψε και φέτος αναλυτικά το κορυφαίο ελληνικός φεστιβάλ βρέθηκε και στη συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο σκηνοθέτης.
 
Διαβάστε επίσης:


 
«Ο Εχθρός Μου» του Γιώργου Τσεμπερόπουλου 

image
 
Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος, μετά την «Πίσω Πόρτα» του 2000 και τη μακρόχρονη απουσία που ακολούθησε, επέστρεψε στη μεγάλη οθόνη με τη νέα, πολυαναμενόμενη δημιουργία του. Μία ταινία που δε διστάζει να φέρει τόσο τους ήρωες της όσο και το κοινό, αντιμέτωπο με τις ευθύνες του, σκεπτόμενοι τι θα γινόταν αν κι εμείς βρισκόμασταν σε μία αντίστοιχη δύσκολη κατάσταση.
 
Με φόντο μία Αθήνα εγκλωβισμένη στην καθημερινότητά της και μια κοινωνία απρόσωπη και σε παρακμή, η νέα δημιουργία του Γιώργου Τσεμπερόπουλου «Ο Εχθρός Μου», είναι επιτέλους μία εγχώρια ταινία που ασχολείται με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα.
 
Διαβάστε επίσης:


 
«Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά» της Ελίνας Ψύκου

image
 
Μία από τις πιο ταξιδεμένες διεθνώς ταινίες της χρονιάς, είναι “Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά” της Ελίνας Ψύκου. Αφού ξεκίνησε τη διαδρομή της από το 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, προβλήθηκε στο 38ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Τορόντο και επέστρεψε από το 57ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ του Λονδίνου, η ταινία της Ελίνας Ψύκου, πραγματοποίησε την ελληνική της πρεμιέρα στο 54ο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.
 
Εκεί είχαμε την ευκαιρία να την απολαύσουμε όντας μία από τις μόλις οκτώ ελληνικές δημιουργίες που προβλήθηκαν φέτος στο κορυφαίο ελληνικό φεστιβάλ. “Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά”, διατυπώνει ένα επίκαιρο κοινωνικό σχόλιο, με επίκεντρο την υπαρξιακή κρίση ενός τηλεοπτικού αστέρα.
 
Καλή και πρωτότυπη η αρχική ιδέα του φιλμ που συνοδεύεται με ένα από τα πιο έξυπνα promotion που έχουμε δει σε ελληνική ταινία τα τελευταία χρόνια. Το μεγάλο ατού της ταινίας είναι η ερμηνεία του Χρήστου Στέργιογλου, σε μία από τις καλύτερες ανδρικές ερμηνείες του 2013


 
Ήδη το διαδίκτυο έχει κατακλυσθεί από βιντεάκια που μας μας θυμίζουν το παρελθόν του Αντώνη Παρασκευά, αλλά παράλληλα αγωνιούν για το μέλλον του. Από τους Felizl & The Boy, μέχρι το Χριστόφορο Παπακαλιάτη και από τον Γιάννη Δραγασάκη μέχρι των Γιώργο Βέλτσο, όλοι μιλούν για την εξαφάνιση του Αντώνη Παρασκευά». Η ταινία κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 23 Ιανουαρίου, σε διανομή της Feelgood Entertainment, οπότε και θα επανέλθουμε με νεότερες εξελίξεις σχετικά με την μυστηριώδη εξαφάνιση του Παρασκευά… 


 
«Wild Duck» του Γιάννη Σακαρίδη

image
 
Μία από τις λίγες ελληνικές ταινίες που ασχολούνται πραγματικά με την οικονομική κρίση στη χώρα μας και τις συνέπειες της, είναι το «Wild Duck» του Γιάννη Σακαρίδη. Έχοντας πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο φεστιβάλ του Τορόντο, αλλά και με παρουσία στο Raindance Film Festival, ένα από τα κορυφαία Φεστιβάλ Ανεξάρτητου Κινηματογράφου στον κόσμο, το φιλμ του Γιάννη Σακαρίδη, ακολουθεί την ιστορία του Δημήτρη. Ενός μηχανικού τηλεπικοινωνιών, ο οποίος στριμωγμένος από τα χρέη σε έναν τοκογλύφο, αναγκάζεται να κλείσει την επιχείρησή του.
 
Στην ταινία “Wild Duck”, ο Γιάννης Σακαρίδης μιλά για την ηθική κρίση της ελληνικής κοινωνίας, με άξονα έναν ήρωα που καλείται να επιλύσει ένα αδυσώπητο δίλημμα. Στους κεντρικούς ρόλους ξεχωρίζουν οι: Αλέξανδρος Λογοθέτης, Θέμις Μπαζάκα, Γιώργος Πυρπασόπουλος και Ηλίας Λογοθέτης.
 
Παρά το γεγονός ότι η ταινία προβλήθηκε τόσο στο 54ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης (όπου και είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε) όσο και στο 26ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, ωστόσο το φιλμ του Γιάννη Σακαρίδη, δεν έχει προβληθεί ακόμη στις Κινηματογραφικές Αίθουσες…


 
«September» της Πέννυ Παναγιωτοπούλου

image
 
«Οι άνθρωποι συχνά διηγούμενοι τις ιστορίες τους, λένε ταυτόχρονα και μιαν άλλη ιστορία, την οποία δεν γνωρίζουν ότι την λένε, και συχνά αυτή είναι η σημαντικότερη. Αυτό προσπάθησα να κάνω στην ταινία, να βρω τις ρωγμές που μπαίνει αυτό το φως, που φωτίζει αυτό που δεν λέγεται. Όταν παραδεχτείς πως υπάρχει, μπορείς και να το αποτυπώσεις» Πέννυ Παναγιωτοπούλου.
 
Η Πέννυ Παναγιωτοπούλου επανέρχεται, δέκα χρόνια μετά το βραβευμένο στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο «Δύσκολοι Αποχαιρετισμοί: Ο Μπαμπάς Μου», με μία εξίσου αξιόλογη δημιουργία. Καθηλωτική η ερμηνεία της Κόρα Καρβούνη, στον πρωταγωνιστικό ρόλο ως Άννα και άξια συμπαραστάτρια της η συμπρωταγωνίστρια της, Μαρία Σκουλά ως Σοφία, η μητέρα της απέναντι οικογένειας.
 
Διαβάστε επίσης:


 
«Luton» του Μιχάλη Κωνσταντάτου

image
 
Οι ήρωες της ταινίας μας είναι ο Τζίμης, ένας ευκατάστατος μαθητής λυκείου γύρω στα 17, η Μαίρη, μία ασκούμενη δικηγόρος γύρω στα 30 και ο Μάκης, ένας 50άρης οικογενειάρχης, ιδιοκτήτης ενός ψιλικατζίδικου.
 
Το “Luton” του Μιχάλη Κωνσταντάτου (ο τίτλος αναφέρεται σε αεροδρόμιο της Μ. Βρετανίας), είναι ουσιαστικά η ιστορία τριών ανθρώπων, οι οποίοι δεν αντέχουν πια τη συμβατική τους καθημερινότητα που τους καταπιέζει και βρίσκουν έτσι έναν δικό τους ιδιαίτερο όσο και βίαιο τρόπο διαφυγής, σε μία προσπάθεια εκτόνωσης τους.
 
Διαβάστε επίσης:


 
«10η Ημέρα» του Βασίλη Μαζωμένου

image
 
Μία εξαιρετικά επίκαιρη ταινία που βασίζεται σε πραγματική ιστορία και αναδεικνύει το κρίσιμο θέμα των μεταναστών στην Ελλάδα, από τη ματιά αυτή τη φορά ενός Αφγανού.
 
Η ταινία «10η Ημέρα», έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Μόντρεαλ, το 2012. Κέρδισε το Ειδικό βραβείο επιτροπής στο 25ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου την ίδια χρονιά, όπου και είχαμε την ευκαιρία να την παρακολουθήσουμε για πρώτη φορά, ενώ απέσπασε και τρεις υποψηφιότητες στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.
 
Διαβάστε επίσης:


 
Εκτός όμως από τις πολύ καλές ταινίες που μας παρουσίασαν οι Έλληνες κινηματογραφιστές το 2013, κυκλοφορήσαν και ιδιαίτερα αξιόλογα ντοκιμαντέρ. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε:
 
«Ερείπια: Οροθετικές Γυναίκες. Το Χρονικό Μιας Διαπόμπευσης» της Zωής Μαυρουδή

image
 
Το συγκλονιστικό ντοκιμαντέρ της Zωής Μαυρουδή, σχετικά με την υπόθεση ποινικοποίησης του HIV στην Ελλάδα με την εξιστόρηση της δίωξης των οροθετικών γυναικών, τη διαπόμπευση τους και δημοσιοποίηση των φωτογραφιών τους στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης.
 
Οι ταινία αφού παρουσιάστηκε με απόλυτη επιτυχία σε ειδικές προβολές τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, “ανέβηκε” από τους δημιουργούς της ολόκληρη και on-line. Μπορείτε επίσης να παρακολουθήσετε αυτό το πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ και από το Web Tv του Tvxs.grΕρείπια: Το χρονικό μιας διαπόμπευσης.


 
«The Cleaners» (Οι Καθαριστές) του Κωνσταντίνου Γεωργούση

image
 
Στην Ελλάδα της οικονομικής και πολιτισμικής κατάρρευσης, η Χρυσή Αυγή προσπαθεί να κεφαλαιοποιήσει ένα κομμάτι της αγανάκτησης. Η ταινία, χωρίς προφορική αφήγηση, παρακολουθεί μέλη και υποστηρικτές της Χρυσής Αυγής κατά τη διάρκεια της προεκλογικής της καμπάνιας τον Μάιο του 2012.
 
Έχοντας ήδη κερδίσει το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σεράγεβο, είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε το ντοκιμαντέρ, παρουσία του δημιουργού του, στην ελληνική του πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ CineDoc. Ευτυχώς το ντοκιμαντέρ κατάφερε εν τέλει να βρει διανομή στη χώρα μας και να κυκλοφορήσει στις Κινηματογραφικές Αίθουσες.
 
Διαβάστε επίσης:
 
«OST: Original Soundtrack» των Φάνη Λογοθέτη και Σπύρου Ανδρεάδη

image
 
Το «OST: Original Soundtrack» των Φάνη Λογοθέτη και Σπύρου Ανδρεάδη, μας ξεναγεί στον μοναδικό κόσμο της 7ης Τέχνης με οδηγό τη Μουσική. Ένα αγαπημένο ντοκιμαντέρ που είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τον Μάρτιο στο 15ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και που κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο στις Κινηματογραφικές Αίθουσες.
 
Διαβάστε επίσης:


 
Προς αποφυγή παρεξηγήσεων, οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι η συγκεκριμένη Κινηματογραφική Ανασκόπηση στις ταινίες και τα ντοκιμαντέρ που ξεχώρισαν το 2013, αναφέρετε στη νέα κινηματογραφική σεζόν, δηλαδή από τον Αύγουστο και μέχρι τον Δεκέμβριο του 2013.
 
Για την υπόλοιπη ελληνική φιλομογραφία της χρονιάς που συμπεριλαμβάνει επίσης αξιόλογες δημιουργίες όπως οι ταινίες “Το Αγόρι Τρώει το Φαγητό του Πουλιού” του Έκτορα Λυγίζου, το “J.A.C.E.” του Μενέλαου Καραμαγγιώλη, αλλά και επίκαιρα ντοκιμαντέρ, όπως το “Ένα Βήμα Μπροστά” του Δημήτρη Αθυρίδη και το “Νεοναζί: Το Ολοκαύτωμα της Μνήμης” του Στέλιου Κούλογλου, σας παραπέμπουμε στα εξής άρθρα:
 
The End…