Με αφορμή την κυκλοφορία της ταινίας «Μαύρη Τρύπα» (High Life) που υπογράφει η Γαλλίδα σκηνοθέτρια Κλερ Ντενί και πρωταγωνιστούν, η υπέροχη συμπατριώτισσα της, Ζιλιέτ Μπινός και ο Βρετανός ηθοποιός, Ρόμπερτ Πάτινσον, παρουσιάζουμε τις δέκα καλύτερες ευρωπαϊκές ταινίες επιστημονικής φαντασίας του 21ου αιώνα.

Ads

Από τα ισπανικά «Εγκλήματα Στο Χρόνο», μέχρι το βρετανικό «Κάτω από το Δέρμα» του Τζόναθαν Γκλέιζερ, με την εντυπωσιακή Σκάρλετ Γιόχανσον και το εξαιρετικό «Moon» του Ντάνκαν Τζόουνς.

Το 2001 κυκλοφορει το σπάνιο «Avalon» του σπουδαίου Mamoru Oshii – ο οποίος το 1995 με το ομώνυμο animation του, έδωσε ζωή στο κορυφαίο manga τους είδους, υπογεγραμμένο από τον Masamune Shirow, το ιδιαίτερα αγαπημένο: «Ghost in the Shell», η κινηματογραφική μεταφορά του οποίου παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2017 στους Κινηματογράφους, με πρωταγωνίστρια την Σκάρλετ Γιόχανσον. Το «Avalon» είναι μία συμπαραγωγή Ιαπωνίας και Πολωνίας, με την πλειοψηφία των ηθοποιών να κατάγονται από την ευρωπαϊκή χώρα.

Το 2006 προβάλλονται στις Αίθουσες δύο σπουδαίες ευρωπαϊκές ταινίες επιστημονικής φαντασίας. Πρόκειται για την συμπαραγωγή από το Ηνωμένο Βασίλειο και τις Η.Π.Α., τα «Παιδιά των Ανθρώπων» (Children of Men – 2006) του βραβευμένου με Όσκαρ, Μεξικανού σκηνοθέτη, Αλφόνσο Κουαρόν.

Βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Βρετανίδας συγγραφέως Φ. Ντ Τζέιμς, που κυκλοφόρησε το 1992 και η υπόθεση τοποθετείται στο 2027 ενώ η γονιμότητα των ανθρώπων έχει σταματήσει εδώ και δύο δεκαετίες. Πρωταγωνιστούν οι ηθοποιοί: Κλάιβ Όουεν, Τζούλιαν Μουρ, Μάικλ Κέιν, Τσιγουέιτελ Ιτζαϊόφορ. Η ταινία τιμήθηκε με το Βραβείο φωτογραφίας στο 63ο Φεστιβάλ Βενετίας, καθώς και με το Βραβείο BAFTA 2007 στην κατηγορία καλύτερης φωτογραφίας. Είναι επίσης μία από τις ελάχιστες ταινίες του είδους που συγκαταλέγεται στη λίστα του BBC Culture, με τις 100 σημαντικότερες ταινίες του 21ου αιώνα

Ads

Επίσης το 2006 παρουσιάζεται και το animation «Renaissance», μία συμπαραγωγή Γαλλίας, Λουξεμβούργου και Ηνωμένου Βασιλείου. Πρόκειται για ένα υπέροχο ασπρόμαυρο φιλμ, με στοιχεία νουάρ, που διαδραματίζεται το 2054 στο Παρίσι συνδυάζοντας το θρυλικό «Alphaville», με το αγαπημένο «Blade Runner». Ανάμεσα στους ηθοποιούς που δανείζουν τις φωνές του, συναντάμε τους Βρετανούς: Ντάνιελ Κρεγκ, Ίαν Χολμ και Τζόναθαν Πράις.

Για τη συνέχεια ταξιδεύουμε στην Ισπανία, όπου το 2007 κυκλοφορεί το θρίλερ επιστημονικής φαντασίας «Εγκλήματα Στο Χρόνο» (Timecrimes) του Νάτσο Βιγκαλόντο. Ο Έκτορ ζει σ ένα αγρόκτημα της βόρειας Ισπανίας με τη φίλη του. Μια μέρα, από την πολυθρόνα του στον κήπο, χαζεύει με τα κιάλια το δάσος απέναντι, όταν βλέπει μια κοπέλα να γδύνεται. Ο Έκτορ αποφασίζει να πάει να δει από κοντά, όταν όμως πλησιάζει διαπιστώνει ότι η κοπέλα, εκτός από γυμνή είναι και αναίσθητη. Καθώς στέκεται από πάνω της, δέχεται επίθεση στο μπράτσο με μαχαίρι από έναν άντρα με μακρύ πανωφόρι και μπανταρισμένο πρόσωπο. Η συνάντησή του με τον εαυτό του θα είναι μόνο η αρχή από μια σειρά καταστροφικών κι απρόσμενων συνεπειών.

Το 2009 είναι η πλούσια χρόνια για τον χώρο της επιστημονικής φαντασίας. Κυκλοφορούν τα φιλμ: «Ο Κανένας» (Mr. Nobody – μία συμπαραγωγή των χωρών: Βέλγιο, Γερμανία, Καναδάς, Γαλλία, Η.Π.Α. και Ηνωμένο Βασίλειο), του Jaco Van Dormael, με τον Τζάρεντ Λέτο και την Νταϊάν Κρούγκερ, το ελβετικό «Cargo» που μας ταξιδεύει στο 2270 και το βρετανικό «Moon» του Ντάνκαν Τζόουνς. Ειδικά στο τελευταίο αξίζει να σταθούμε λίγο περισσότερο.

Βρισκόμαστε στο εγγύς μέλλον. Ο αστροναύτης Σαμ Μπελ (Σαμ Ρόκγουελ) κατοικεί στη σκοτεινή πλευρά της Σελήνης και το τριετές συμβόλαιο του με την εταιρεία Lunar Α.Ε. φτάνει στο τέλος του. Αποστολή του είναι να εξορύξει Ήλιο-3, το στοιχείο που αποτελεί πλέον τη βασική πηγή ενέργειας της Γης. Είναι μια μοναχική δουλειά, που γίνεται ακόμα δυσκολότερη λόγω ενός ελαττωματικού δορυφόρου που δεν του επιτρέπει την επικοινωνία με την πατρίδα, παρά μόνο με μαγνητοσκοπημένα μηνύματα.

image

Ευτυχώς γι’ αυτόν, ο χρόνος του στο φεγγάρι τελειώνει και ο Σαμ είναι έτοιμος επιστρέψει σε τρεις μόλις εβδομάδες στη γυναίκα του, Τες (Dominique McElligott), και την τρίχρονη κόρη τους, Ιβ (Kaya Scodelario). Επιτέλους ο Σαμ θα εγκαταλείψει την απομόνωση του «Σάρανγκ», της διαστημικής βάσης που ήταν το σπίτι του για τόσο καιρό, και θα μπορέσει να μιλήσει με κάποιον άλλον εκτός από το «Γκέρτι» (Κέβιν Σπέισι), το καλοκάγαθο αλλά απλοϊκό κομπιούτερ της βάσης…

Μ’ έναν μόνο ηθοποιό επί της οθόνης – τον Σαμ Ρόκγουελ σ’ ένα πραγματικό ρεσιτάλ υποκριτικής – και αξιοποιώντας στο έπακρο τη ψυχρή όσο και εκφραστική φωνή του Κέβιν Σπέισι – που δανείζει τη φωνή του στον μοναδικό «φίλο» του πρωταγωνιστή, το κομπιούτερ Γκέρτι – ο Ντάνκαν Τζόουνς πραγματοποιεί το σκηνοθετικό του ντεμπούτο, προσφέροντας μας, μία από τις καλύτερες ταινίες επιστημονικής φαντασίας του 21ου αιώνα.

Διαβάστε επίσης:

«Κάτω από το Δέρμα» (Under the Skin – 2013) του Τζόναθαν Γκλέιζερ (Μ. Βρετανία)

Η Σκάρλετ Γιόχανσον, μελαχρινή αυτή τη φορά, υποδύεται ένα εξωγήινο πλάσμα, το οποίο κατεβαίνει στη Γη με τη μορφή μιας γοητευτικής και αισθησιακής γυναίκας. Με φόντο τους απομονωμένους αυτοκινητόδρομους της Σκωτίας, μοναδικός της στόχος είναι να “ψαρεύει” ανυποψίαστους άνδρες που κάνουν auto-stop και να τους μεταφέρει στον πλανήτη της, όπου το ανθρώπινο κρέας θεωρείται αναλώσιμο… Σύντομα όμως, αρχίζει να δένεται συναισθηματικά με τους γήινους, κάτι το οποίο θα τη φέρει σε σύγκρουση με το είδος της.

image

Ο Βρετανός σκηνοθέτης, που μας συστήθηκε το 2000 με το καλτ διαμαντάκι «Sexy Beast» (με τους Ray Winstone, Ben Kingsley, Ian McShane) και το 2004 παρουσίασε την ταινία μυστηρίου «Birth» (με τους Nicole Kidman, Cameron Bright, Lauren Bacall), επιστρέφει με την τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του. Το φιλμ «Κάτω από το Δέρμα» (Under the Skin) του Τζόναθαν Γκλέιζερ, έχει στοιχεία από ταινίες road movie, όσο και από αντίστοιχες δημιουργίες επιστημονικής φαντασίας καθώς πρόκειται για μία δημιουργία που μας παρουσιάζει πως θα βλέπαμε τον κόσμο μας, μέσα από τα μάτια ενός εξωγήινου. Στον πυρήνα όμως του έργου, αυτό που υποβόσκει είναι η ανθρώπινη μοναξιά. Ο άνθρωπος έχει ανάγκη να αγαπήσει και να αγαπηθεί.

Διαβάστε επίσης:

«Από Μηχανής» (Ex Machina – 2014) του Άλεξ Γκάρλαντ (Μ. Βρετανία)

Ένας δισεκατομμυριούχος προγραμματιστής (Όσκαρ Άιζακ) θα φέρει έναν από τους υπαλλήλους του (Ντόμναλ Γκλίσον) στην πολυτελή κατοικία του, για να συμμετάσχει σ’ ένα πείραμα που θα αφορά στην τελευταία του εφεύρεση. Πρόκειται ουσιαστικά για ένα εξαιρετικά προηγμένο θηλυκό ρομπότ (Αλίσια Βικάντερ), το οποίο πρέπει να εξεταστεί για το εάν και κατά πόσο, διαθέτει τεχνητή νοημοσύνη.

image

Ο επιτυχημένος Βρετανός σεναριογράφος Άλεξ Γκάρλαντ – που στο παρελθόν μας έχει δώσει υπέροχα δείγματα γραφής του ταλέντου σε ταινίες όπως το «The Beach» του 2000 και το «28 Days Later…» του 2002 – περνάει για πρώτη φορά πίσω από την κάμερα και μας παρουσιάζει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο: «Από Μηχανής» (Ex Machina). Πρόκειται για μία αξιόλογη ταινία επιστημονικής φαντασίας, με στοιχεία θρίλερ, το οποίο μέσα από ένα πολύ ιδιαίτερο ερωτικό τρίγωνο, το φιλμ πραγματεύεται το θέμα της τεχνητής νοημοσύνης. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, συναντάμε τους δημοφιλούς ηθοποιούς: Ντόμναλ Γκλίσον, Όσκαρ Άιζακ, Αλίσια Βικάντερ.

«Η ταινία αφορά σε τρεις ανθρώπους που «χτυπιούνται» μεταξύ τους. Έχει να κάνει με τον τρόπο που ο ένας δοκιμάζει τον άλλον, το πώς νικά ο ένας τον άλλον σε διανοητικό επίπεδο και το πώς διαμορφώνονται συμμαχίες. Οι άνθρωποι κάνουν σαν τρελοί για την Τεχνητή Νοημοσύνη και γενικά τρέμουν τις δυνατότητες των υπολογιστών. Εγώ το προσεγγίζω από την πλευρά του ρομπότ περισσότερο. Έχει περισσότερες και καλύτερες πιθανότητες για το μέλλον απ’ ό,τι εμείς, οι άνθρωποι.» – Άλεξ Γκάρλαντ

Διαβάστε επίσης:

«Μαύρη Τρύπα» (High Life – 2018) της Κλερ Ντενί (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Πολωνία, Η.Π.Α.)

Βρισκόμαστε στο εσωτερικό ενός διαστημοπλοίου, με μοναδικό πλήρωμα του οποίου φαίνεται να είναι ένας άντρας με το όνομα Μόντι και η νεογέννητη κόρη του. Επιζήσαντες μιας αινιγματικής αποστολής για την οποία θα μάθουμε σταδιακά, οι μοναχικοί επιβάτες περιτριγυρίζονται από νεκρά σώματα και από την υποψία ότι κάτι αποτρόπαιο εκτυλίχθηκε στους αχανείς διαδρόμους αυτού του κλειστοφοβικού και γεμάτου τρομερά μυστικά σκάφους. Τι συνέβη στα μέλη του υπόλοιπου πληρώματος; Ποιος ακριβώς είναι ο ρόλος του Μόντι σε αυτό το μάλλον αυτοκτονικό ταξίδι προς την άκρη του γαλαξία;

image

Το «High Life» είναι ένας διαγαλαξιακός ψυχολογικός εφιάλτης στον οποίο η επιστημονική φαντασία συναντά την ανθρώπινη σεξουαλικότητα, τη μελλοντολογική δυστοπία, την υπαρξιακή αγωνία και τον σωματικό τρόμο. Και όλα ντυμένα με τη μελαγχολική μουσική των Tindersticks. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον και η Ζιλιέτ Μπινός βρίσκονται παγιδευμένοι στο διάστημα, στη νέα ταινία της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας, Κλερ Ντενί, η οποία έναν χρόνο μετά το φιλμ «Η Λιακάδα Μέσα μου», επιστρέφει εντυπωσιακά με μία δυστοπική ταινία επιστημονικής φαντασίας, έχοντας ως πρωταγωνίστρια της και πάλι την υπέροχη συμπατριώτισσα της, Ζιλιέτ Μπινός και τον Βρετανό ηθοποιό, Ρόμπερτ Πάτινσον. Μαζί τους εμφανίζονται και οι ηθοποιοί, Αντρέ Μπέντζαμιν και Μία Γκοθ.

«Το Σινεμά για μένα δεν βρίσκεται στις εξηγήσεις. Βρίσκεται στην εξερεύνηση ενός συναισθήματος, μιας αντίληψης για το πώς θα έπρεπε να μοιάζει μια ιστορία. Είναι μια διαδικασία προσωπική, εσωτερική και όχι εύκολο να περιγραφεί. Περισσότερο τη νιώθεις μέσα σου. Κι αυτό προσπαθώ να μεταδώσω κι εγώ μέσα από το φιλμ. Θέλω να ξεφορτωθώ την τυραννία του να πρέπει να εξηγείς τα πάντα. Γιατί μόνο τότε μπορείς να εμπιστευτείς το δικό σου κριτήριο, τα αισθητήρια όργανά σου και να φτάσεις σε συμπεράσματα που δεν φανταζόσουν ότι υπήρχα.» – Κλερ Ντενί