Ο σπουδαίος καλλιτέχνης Τόμας Βίντερμπεργκ –  It’s All About Love (2003), The Hunt (2012) – επιστρέφει με τη νέα του αξιόλογη δημιουργία: «Μακριά από το Πλήθος» (Far from the Madding Crowd – 2015). Με οδηγό ένα καλό σενάριο και δύο υπέροχες ερμηνείς από την Κάρεϊ Μάλιγκαν – An Education (2009), Drive (2011), Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ (2013) – και τον εντυπωσιακό Ματίας Σένερτς – Μοσχαροκεφαλή (2011), Rust and Bone (2012) – το φιλμ μας ταξιδεύει με λιτή σκηνοθεσία και προσεγμένη φωτογραφία, στην βικτωριανή Αγγλία.

Ads

Βασισμένο στο κλασικό μυθιστόρημα του Τόμας Χάρντι, το «Μακριά από το Πλήθος» είναι η ιστορία της Μπάθσιμπα Έβερντιν (Κάρεϊ Μάλιγκαν), μιας ανεξάρτητης και δυναμικής νεαρής γυναίκας που κληρονομεί τη φάρμα του θείου της. Οικονομικά αυτόνομη, όμορφη, αλλά και πεισματάρα, η Μπάθσιμπα προσελκύει τρεις πολύ διαφορετικούς αλλά αποφασισμένους μνηστήρες.

image

Πρόκειται για τον Γκάμπριελ Όουκ (Ματίας Σένερτς), έναν βοσκό μαγεμένο από την ισχυρογνωμοσύνη της, τον Φρανκ Τρόι (Τομ Στέριτζ), έναν όμορφο και απερίσκεπτο λοχία, και τον Ουίλιαμ Μπόλντγουντ (Μάικλ Σιν), έναν ευκατάστατο και ώριμο εργένη. Όσο όμως η Μπάθσιμπα περιτριγυρίζεται από τους τρεις άνδρες και πορεύεται ανάμεσα στα δεσμά του πάθους, της εμμονής και της προδοσίας, πρέπει παράλληλα να βρει και τον δικό της δρόμο προς την ευτυχία και όλα όσα επιθυμεί.

Ads

Η διαχρονική αυτή ιστορία των επιλογών και του πάθους της ηρωίδας μας, Μπάθσιμπα Έβερντιν, διερευνά τόσο τη φύση των σχέσεων και της αγάπης μεταξύ των χαρακτήρων του φιλμ, όσο και της ανθρώπινης ικανότητας να ξεπερνά τις δυσκολίες χάρη στην προσαρμοστικότητα και την αποφασιστικότητα.

image

Ο Τόμας Βίντερμπεργκ, που το 1998 μας χάρισε την πρώτη ταινία του κινηματογραφικού κινήματος Δόγματος ’95, την αριστουργηματική «Οικογενειακή Γιορτή» (The Celebration / Festen), επιστρέφει δυναμικά και μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη, το κλασσικό πλέον μυθιστόρημα του Τόμας Χάρντι: «Μακριά από το Αγριεμένο Πλήθος» (1874).

image

Τελευταία φορά που η ιστορία αυτή μεταφέρθηκε στο σινεμά ήταν σε σκηνοθεσία του Τζον Σλέσινγκερ το 1967, μ’ ένα συγκλονιστικό σύνολο ηθοποιών, με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Κρίστι και στο πλάι της, τους σπουδαίους ηθοποιούς: Alan Bates, Peter Finch και Terence Stamp.

image

Μία από τις πιο εμβληματικές ηρωίδες στην ιστορία της λογοτεχνίας αποτελεί η κλασσική ιστορία αγάπης του Τόμας Χάρντι, που αναβιώνει στο σινεμά υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες του Τόμας Βίντερμπεργκ και ένα υπέροχο καστ πρωταγωνιστών. Εντυπωσιακά μοντέρνα ακόμη για την εποχή της, αλλά ακόμα και για το 2015, η Μπάθσιμπα Έβερντιν ξεκινά ως μία απλή χωριατοπούλα και εξελίσσεται σε μία δυναμική, παρορμητική κληρονόμο που έρχεται αντιμέτωπη με μυριάδες επιλογές ζωής:

«Τις πρώτες εκείνες ημέρες, πάντα έτρεφε κρυφά μια περιφρόνηση για τα κορίτσια που ήταν σκλάβες του πρώτου όμορφου νεαρού που τις χαιρετούσε… ένιωθε η ίδια αυτάρκης με τον εαυτό της.» – «Μακριά από το Αγριεμένο Πλήθος» (1874).

image

Η ειδυλλιακή ομορφιά των τοπίων και το υποδόριο χιούμορ που χαρακτηρίζουν την Μπάθσιμπα, αναβιώνουν υπέροχα μέσα από τα προσεγμένα πλάνα, αισθητικής ομορφιάς του Δανού σκηνοθέτη. Ενώ ο σεναριογράφος της ταινίας Ντέιβιντ Νίκολς, αναφέρει σχετικά:

«Έχει στοιχεία τραγωδίας, αλλά έχει και μια εξαιρετική ελαφρότητα, φωτεινότητα και ρομάντζο συνυφασμένα με στιγμές έντονων συναισθημάτων και δράματος. Ο συνδυασμός τους σου δίνει μια πραγματική αίσθηση της ενέργειας της ζωής. Και τα ερωτήματα που θέτει είναι απόλυτα επίκαιρα: τι κάνει έναν καλό γάμο; Είναι το σεξ, αυτό που δηλαδή τραβάει την Μπάθσιμπα στον Τρόι; Είναι το κοινωνικό στάτους, που βλέπει στον Μπόλντγουντ; Ή είναι η αμοιβαία συντροφικότητα που βρίσκει με τον Γκάμπριελ;»

image

Ο Τόμας Βίντερμπεργκ, ένας από τους ιδρυτές του επαναστατικού αβάν-γκαρντ κινηματογραφικού κινήματος Dogme 95 – που βραβεύτηκε με το Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ των Καννών για την εκρηκτική του «Οικογενειακή Γιορτή» – ενώ το 2012 είδε την ταινία του «Το Κυνήγι» (The Hunt) να κερδίζει μία Υποψηφιότητα για Όσκαρ, δηλώνει χαρακτηριστικά:

«Μου αρέσει να περπατώ σε λεπτό πάγο στις ταινίες μου, μου αρέσει να εξερευνώ νέα εδάφη. Η ιστορία είναι γεμάτη καταπληκτικούς χαρακτήρες και διαρκείς εναλλαγές – και αυτά κάνουν μια καλή ιστορία. Υπάρχει μία ευθύτητα στον τρόπο που ο Χάρντι προσεγγίζει την μοίρα, την οποία βρήκα φοβερά ενδιαφέρουσα […] Η Μπάθσιμπα είναι ένα όμορφο, ευάλωτο πλάσμα που ερωτεύτηκα αμέσως. Την είδα σαν μια δυνατή γυναίκα μπροστά από την εποχή της, που δεν παίρνει διαταγές από κανέναν. Και όμως, την ίδια στιγμή είναι μια ευάλωτη γυναίκα που προσπαθεί να μάθει τους ρυθμούς των ανδρών και του περιβάλλοντός της. Αυτή η διττή της φύση την κάνει φοβερά πλούσιο και ελκυστικό χαρακτήρα…»

image

«Είναι δύσκολο για μία γυναίκα να καθορίσει τα συναισθήματά της σε μία γλώσσα που κατά κύριο λόγο δημιουργήθηκε από τους άνδρες, ώστε να εκφράσουν τα δικούς τους.» – Σε αυτήν ακριβώς την ατάκα που εκφέρει η Κάρεϊ Μάλιγκαν ως η Μπάθσιμπα Έβερντιν στο πρώτο μέρος της ταινίας, κρύβεται όλη η μαγεία, καθώς και η σημασία, τόσο του κλασσικού βιβλίου του Τόμας Χάρντι, όσο και του αξιόλογου φιλμ του Τόμας Βίντερμπεργκ.

image

Η Μπάθσιμπα είναι ένας εμβληματικός αλλά και απαιτητικός γυναικείος χαρακτήρας, με τις ιδιοτροπίες της, τις εγωιστικές της τάσεις, την ματαιοδοξία της, αλλά και την εντυπωσιακή της δύναμη. Η υποψήφια για Όσκαρ Κάρεϊ Μάλιγκαν («Μία Κάποια Εκπαίδευση», «Shame», «Ο Υπέροχος Γκάτσμπι», «Drive», «Inside Llewyn Davis»), καταφέρνει με δεξιοτεχνία και πειστικότητα να φέρει εις πέρας τον πρωταγωνιστικό ρόλο, με ιδιαίτερα αξιοπρόσεκτο τρόπο, αποτελώντας παράλληλα και τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στους τρεις άνδρες που την διεκδικούν…

image

«Υπήρχε κάτι [ενδιαφέρον] στην προοπτική τού να κάνει την ταινία αυτή ο Τόμας, ήμουν περίεργη τι θα έκανε με αυτή. Και φυσικά ήταν και η ίδια η Μπάθσιμπα, κάποια που έχει μία ριζοσπαστική προοπτική απ’ ό, τι οι περισσότερες γυναίκες της εποχής εκείνης και έχει αντικρουόμενες απόψεις για το αν είναι απαραίτητο να συμβιβαστεί. Σίγουρα κάνει σοβαρά λάθη αλλά δεν είναι διπρόσωπη. Ζει σύμφωνα το ένστικτό της και με ενδιέφεραν πολύ τα ψεγάδια της και η ευθύτητά της.» – Κάρεϊ Μάλιγκαν

image

Από τους ανδρικούς ρόλους, ξεχωρίζει η ερμηνεία του Βέλγου ηθοποιού Ματίας Σένερτς, ο οποίος έχει τον αέρα ενός παλαιομοδίτικου τύπου άνδρα που έχει σχέση με τη γη αλλά ταυτόχρονα ένα δυνατό, περήφανο και τρυφερό μυαλό για να σταθεί επάξια απέναντι στην Μπάθσιμπα της Κάρεϊ Μάλιγκαν. Ο Σένερτς – τον οποίο έχουμε θαυμάσει στο παρελθόν στις ταινίες: «Bullhead», «Σώμα με Σώμα», «Η Συγκάλυψη» – αναφέρει σχετικά:

«Ήθελα να μάθω πώς θα έκανε την ιστορία αυτή ο Τόμας, και κυρίως γιατί. Το πάθος του ακτινοβολούσε σε ό,τι έλεγε. Επίσης, ο χαρακτήρας έχει τόση ομορφιά: ο Γκάμπριελ είναι απλός, ταπεινός, ευθύς και έντιμος, ένας από τους αφοσιωμένους ανθρώπους που θα μπορούσε να έχει κανείς στη ζωή του.»

image

Αξίζει τέλος να σημειώσουμε ότι οι συντελεστές του φιλμ αποφάσισαν να τοποθετήσουν τα γυρίσματα στο πανέμορφο Ντόρσετ, που ήταν η πατρίδα του Χάρντι και η επιτομή των χαρακτηριστικών τοπίων της βρετανικής επαρχίας. Εξίσου σημαντική ήταν η απόφαση του Βίντερμπεργκ να γυρίσει την ταινία σε φιλμ. Κάτι που προσδίδει στις εικόνες της ταινία μία νοσταλγική υφή και μια επική χροιά, με ελαφρώς τονισμένα χρώματα που θυμίζουν αμυδρά την πλούσια παλέτα του Technicolor.

image

Η ταινία «Μακριά από το Πλήθος» (Far from the Madding Crowd – 2015) του Τόμας Βίντερμπεργκ (Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α.), πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της φέτος τον Απρίλιο στο Διεθνές Φεστιβάλ της Κοπεγχάγης στη Δανία, το γνωστό CPH PIX, που αποτελεί μία συγχώνευση των Φεστιβάλ:  Copenhagen International Film Festival και NatFilm Festival. Στην Ελλάδα το φιλμ κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, σε διανομή της Odeon.

Έτος: 2015 | Xώρα: Ηνωμένο Βασίλειο, Η.Π.Α. | Διάρκεια: 119 λεπτά | Σκηνοθεσία: Thomas Vinterberg | Σενάριο: Thomas Hardy (novel), David Nicholls (screenplay) | Παίζουν: Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen.