Τι θα συνέβαινε αν σε ένα κοντινό μέλλον, οι άνθρωποι, είχαν τη δυνατότητα να συρρικνώνουν τον εαυτό τους, ώστε να δημιουργούν λιγότερα σκουπίδια και να προσφέρουν στη βιωσιμότητα του πλανήτη; Τέσσερα χρόνια μετά το ασπρόμαυρο αριστούργημά του «Νεμπράσκα», ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν, επιστρέφει με μία κοινωνική σάτιρα επιστημονικής φαντασίας και με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντέιμον.

Ads

«Γράψαμε από κοινού το σενάριο με τον Τζιμ Τέιλορ, ξεκινήσαμε το 2006, η ιδέα όμως ήταν μεγαλεπήβολη. Πήρε καιρό η συγγραφή και χρειάστηκε επίσης πολύς χρόνος για να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση. Αρκετές φορές άκουσα ως προς αυτό ότι το σενάριο ήταν πολύ έξυπνο σε σχέση με τον προϋπολογισμό του φιλμ.» – Αλεξάντερ Πέιν

Μικρόκοσμος / Downsizing
Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν, Alexander Payne
Σενάριο: Αλεξάντερ Πέιν, Τζιμ Τέιλορ
Διεύθυνση φωτογραφίας: Φαίδων Παπαμιχαήλ
Μοντάζ: Kevin Tent
Ήχος: Greg Chapman
Πρωταγωνιστούν: Ματ Ντέιμον, Κρίστοφ Γουόλτζ, Χονγκ Τσάου, Τζέισον Σουντέικις, Κρίστεν Γουίγκ, Ρολφ Λάρσον
Καλλιτεχνική διεύθυνση: Stefania Cella
Κοστούμια: Wendy Chuck
Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α.
Έτος Παραγωγής: 2017
Διάρκεια: 135 λεπτά

image

Ads

Μία ευχάριστη ταινία, η οποία προτείνει ένα απίθανο σενάριο ως αντίδοτο στην πληθυσμιακή έκρηξη του πλανήτη. Τι θα συνέβαινε αν κάποιοι Νορβηγοί επιστήμονες έβρισκαν πράγματι τον τρόπο να συρρικνώσουν τις διαστάσεις ενός μέσου ανθρώπου;

Οι άνθρωποι δεν άργησαν να ανακαλύψουν το πόση ευμάρεια θα μπορούσε να προσφέρει αυτός ο κόσμος-μινιατούρα και με την υπόσχεση μιας καλύτερης ζωής, ο καθημερινός άνθρωπος Paul Safranek (Ματ Ντέιμον) και η σύζυγός του Audrey (Κρίστεν Γουίγκ), αποφασίζουν να εγκαταλείψουν την αγχωμένη ζωή τους στην Όμαχα για να μικρύνουν και να ζήσουν στη μικροσκοπική κοινότητα – μια επιλογή ζωής που οδηγεί σε πολλές απρόσμενες περιπέτειες.

image

Για τη συνεργασία του με τον Αμερικανό ηθοποιό Ματ Ντέιμον, πρωταγωνιστή της ταινίας του «Μικρόκοσμος», ο Πέιν είχε μόνο καλά λόγια να πει: «Ήταν μια πολύ θετική εμπειρία. Ο Ματ Ντέιμον συνεργάζεται με περισσότερους σταρ από ό,τι εγώ. Είναι απολύτως επαγγελματίας, αφοσιωμένος, ξέρει τις ατάκες του. Με βοήθησε πολύ και δεν ζήτησε εξωφρενικά ποσά. Πραγματικά ξέρει από κινηματογράφο, βρίσκεται δίπλα στις κάμερες, ρωτάει, του αρέσει η διαδικασία. Είναι εξαιρετική εμπειρία να συνεργάζεσαι μαζί του. Από τους καλύτερους ανθρώπους που έχω συνεργαστεί. Ο Στίβεν Σόντερμπεργκ μου είπε ότι είναι ο καλύτερος κι ότι αν του πεις θα το κάνει».

image

Θετικές εντυπώσεις αποκόμισε ο Πέιν και από τη συνεργασία του με τον Σουηδό ηθοποιό Ρολφ Λάρσον. «Είναι εξαιρετικός ηθοποιός. Το σενάριο του φιλμ εκτυλίσσεται κατά ένα μέρος στη Νορβηγία, δεν βρήκα όμως όσους Νορβηγούς ηθοποιούς ήθελα και αναζήτησα Σουηδούς. Για τον Λάρσον ήταν η πρώτη του αγγλόφωνη ταινία κι ήταν μεγάλη τιμή για μένα που δέχτηκε», υπογράμμισε ο σκηνοθέτης. Όσον αφορά στη Νορβηγία, τη χώρα που διάλεξε για να κάνει μέρος των γυρισμάτων, ο ίδιος απάντησε: «Ο Τζιμ Τέιλορ σκέφτηκε ότι μία τέτοια τρελή ιδέα δεν μπορούσε παρά να προέρχεται από μία σκανδιναβική χώρα. Στη Νορβηγία υπάρχουν άνθρωποι που είναι αρκετά γεροί στα μυαλά τους και αρκετά τρελοί».

image

Ο μάστορας των «μικρών» αφηγήσεων Αλεξάντερ Πέιν, επιστρέφει με το νέο του φιλμ «Μικρόκοσμος» (Downsizing – 2017) και εστιάζει στην ιστορία ενός ζευγαριού που θέλει να ενταχτεί σε μια κοινότητα μικροσκοπικών ανθρώπων.

Σκοπός του ήρωα μας (Ματ Ντέιμον), είναι να αλλάξει το βιοτικό του επίπεδο, διατυπώνοντας παράλληλα κι ένα καυστικό σχόλιο για τις ουτοπίες που ονειρεύονται οι άνθρωποι καθημερινά.

image

Η ταινία «Μικρόκοσμος» είναι μία κοινωνική σάτιρα επιστημονικής φαντασίας με πολλά ειδικά εφέ, είδος με το οποίο ασχολήθηκε για πρώτη φορά ο γνωστός σκηνοθέτης. Για το θέμα αυτό, ο ίδιος εξήγησε: «Ήταν η πρώτη εμπειρία μου με τα ειδικά εφέ. Σκέφτηκα: πόσο δύσκολο μπορεί να είναι; Τόσοι το κάνουν. Το θέμα είναι ο χρόνος που χρειάζεσαι να γυρίσεις μία σκηνή, αφού πολλές φορές την επαναλαμβάνεις τρεις και τέσσερις φορές. Κι επιπλέον, στο μοντάζ χρειάζεσαι ώρες για να πετύχεις τα εφέ. Τα ειδικά εφέ δεν στερούν τη σημασία της ιστορίας και της υποκριτικής στην ταινία. Είναι σαν να κάνεις μια τεχνική δουλειά στο σπίτι σου: ξεκινάει καλά, μετά τραβάει σε μάκρος, και έρχεται η στιγμή που λες στο μάστορα ‘ή θα τελειώσεις ή θα σε πληρώσω να τελειώνεις’».

image

Μιλώντας από την πλευρά του για την εμπειρία των γυρισμάτων της ταινίας, ο Φαίδων Παπαμιχαήλ επισήμανε: «Προσπαθήσαμε να κάνουμε γυρίσματα σε πραγματικές τοποθεσίες. Ένα μέρος των γυρισμάτων έγινε στο Τορόντο, στο μεγαλύτερο στούντιο της Βόρειας Αμερικής. Όπως λέει και ο Αλεξάντερ, μία ταινία με εφέ απαιτεί πολύ χρόνο. Πρέπει να είσαι σε συγκεκριμένη απόσταση, να χρησιμοποιείς συγκεκριμένους φακούς. Δεν ανησυχούσα ιδιαίτερα και εντέλει διαπίστωσα ότι διατηρήθηκε η ατμόσφαιρα στο πλατό και η χημεία ανάμεσα στους συντελεστές. Προσπαθήσαμε να κάνουμε τα πράγματα απλά, στο μέτρο του δυνατού. Ούτως η άλλως, έλεγα στον Αλεξάντερ “αν δεν σου αρέσει κάτι, το ξανακάνω”. Πρόβλημα ήταν ο χρόνος, γιατί απορρίπταμε συνεχώς πράγματα και τα ξανακάναμε».

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Αύγουστο του 2017, όντας η ταινία έναρξης του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Βενετίας, ενώ η ελληνική της πρεμιέρα έγινε τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς, στο πλαίσιο του 58ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης.

Διαβάστε επίσης:

Η ταινία «Μικρόκοσμος» (Downsizing – 2017) του Αλεξάντερ Πέιν, κυκλοφορεί στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες από την Πέμπτη 4 Ιανουαρίου, σε διανομή της εταιρείας UIP.