Το φιλμ «Mommy», είναι η νέα πολυαναμενόμενη ταινία, του Ξαβιέ Ντολάν, που έκλεψε τις εντυπώσεις στο περσινό Φεστιβάλ Καννών. Το τρομερό παιδί του παγκόσμιου κινηματογράφου επιστρέφει δυναμικά με την πέμπτη μεγάλου μήκους δημιουργία του. Έχοντας στο πλευρό του τις δύο αγαπημένες του πρωταγωνίστριες, Αν Ντορβάλ και Σουζάν Κλεμάν, αλλά και τον εξαιρετικό ταλαντούχο νεαρό ηθοποιό Αντουάν – Ολιβιέ Πιλόν, ο σπουδαίος Καναδός σκηνοθέτης, εντυπωσιάζει για μία ακόμα φορά, επιστρέφοντας στο αγαπημένο του θέμα και στη σχέση μίας μητέρας με τον ιδιαίτερο γιο της.

Ads

Ο Στιβ (Αντουάν-Ολιβιέ Πιλόν) είναι ένας έφηβος με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα. Κανένα ίδρυμα δεν τον δέχεται. Ευτυχώς γι’ αυτόν, η μητέρα του (Αν Ντορβάλ) είναι εκεί για να τον βοηθήσει. Οι δυο τους μετακομίζουν σ’ ένα μεσοαστικό προάστιο, όπου η γειτόνισσά τους Κάικα (Σουζάν Κλεμάν) εντυπωσιάζεται από τη σχέση τους και εμπλέκεται συναισθηματικά.

image

Μητέρα και γιος προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα ζώντας κάτω από την ίδια στέγη και παλεύοντας να ανταποκριθούν στις καθημερινές προκλήσεις και στις απρόβλεπτες ανάγκες του σπιτικού τους, που δοκιμάζουν διαρκώς τη σχέση τους. Παράλληλα η Κάιλα, η παράξενη νεοφερμένη γειτόνισσα από το απέναντι σπίτι, προσφέρει καλοπροαίρετα τη βοήθειά της. Καθώς η παρουσία της στη ζωή τους γίνεται ολοένα και πιο έντονη, σταδιακά οι τρεις τους μοιάζουν να βρίσκουν μια νέα αίσθηση ισορροπίας και μαζί ανακτούν τις ελπίδες τους για το μέλλον.

Ads

image

Στα 25 του χρόνια, ο Ξαβιέ Ντολάν είναι ένας από τους πιο ταλαντούχους σύγχρονους δημιουργούς. Εικονολήπτης και σκηνοθέτης, με τους ξεχωριστούς ηθοποιούς του ενσταλάζει μια απίστευτη ενέργεια στις ταινίες του. Ειδικά όσο αφορά το «Mommy» και την επιλογή των πρωταγωνιστών του, ο σκηνοθέτης αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Δεν είναι απλά ηθοποιοί. Είναι καλλιτέχνες, δημιουργοί, άνθρωποι με άφθονη φαντασία. Άνθρωποι που ακούνε τις οδηγίες μου και θέλουν να δημιουργήσουν μια ταινία συλλογικά, μια ταινία που δουλεύει, που κάνει ό,τι πρέπει να κάνει, που αγγίζει την καρδιά.»

image

Ένας πραγματικός άνθρωπος-ορχήστρα ο Ντολάν, υπογράφει τη σκηνοθεσία, το σενάριο, την παραγωγή, το μοντάζ και τα κοστούμια σε όλες τις ταινίες του, ενώ ενίοτε πρωταγωνιστεί κιόλας! Ένα αυθεντικό και εκρηκτικό ταλέντο, κάθε ταινία του οποίου αποτελεί σημείο αναφοράς.

Στο «Mommy» ο σκηνοθέτης βουτάει άφοβα στο συναισθηματικό χάος μιας ανορθόδοξης οικογένειας, με επίκεντρο την επεισοδιακή σχέση μιας μητέρας με τον γιο της, για να μετουσιωθεί σ’ έναν αξέχαστο ύμνο στην αγριότητα της μητρική αγάπης. Με μοντέρνα γραφή και αισθητική, με τρεις θυελλώδεις ερμηνείες από τους πρωταγωνιστές του: Ανν Ντορβάλ, Αντουάν-Ολιβιέ Πιλόν και Σουζάν Κλεμάν και ως συνήθως μ’ ένα μελωδικό ’90s σάουντρακ που μοιάζει να συνδιαλέγεται με τους ήρωες και το κοινό, το «Mommy» αποτελεί μετά το «Laurence Anyways», την πιο ώριμη ταινία του σκηνοθέτη, ανθρώπινη και συγκινητική.

image

Το τρομερό παιδί του γαλλόφωνου σινεμά, ο Καναδός Ξαβιέ Ντολάν, έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο σε ηλικία μόλις 19 ετών και στα 25 του έχει ήδη σκηνοθετήσει πέντε μεγάλου μήκους ταινίες, που όλες τους έχουν συμμετάσχει στα σημαντικότερα φεστιβάλ του κόσμου.

image

Συγκεκριμένα από τις πέντε ταινίες του Ντολάν, το φιλμ “Tom at the Farm” του 2013 (που προβλήθηκε και στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης) – πραγματοποίησε την επίσημη πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ της Βενετίας (Βραβείο FIPRESCI), ενώ οι υπόλοιπες τέσσερις, έχουν προβληθεί όλες στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών. Πρόκειται για τα φιλμ: “I Killed My Mother” του 2009 (στο τμήμα: Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών) – το οποίο είχαμε την ευκαιρία να δούμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το “Heartbeats” του 2010 (στο τμήμα: Ένα Κάποιο Βλέμμα), το “Laurence Anyways” (Βραβείο Καλύτερης Γυναικείας Ερμηνείας στο Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών), η καλύτερη ταινία του 2012 για τον υπογράφων – την οποία είχαμε πρωτοδεί στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας-Νύχτες Πρεμιέρας – και βέβαια το “Mommy” του 2014.

«Από την πρώτη μου ταινία, έχω μιλήσει πολύ για την αγάπη. Έχω μιλήσει για την εφηβεία, την απομόνωση και τη διεμφυλικότητα. Έχω μιλήσει για τον Τζάκσον Πόλοκ και τα ’90s, για την αποξένωση και την ομοφοβία. Για οικοτροφεία και για την πολύ γαλλο-καναδική λέξη «special», για το άρμεγμα των αγελάδων, για την αποκρυστάλλωση του Σταντάλ και το σύνδρομο της Στοκχόλμης. Έχω μιλήσει σε μια αρκετά πνευματώδη σλάνγκ κι έχω μιλήσει και βρώμικα. Έχω μιλήσει στα αγγλικά, πότε πότε, κι έχω μιλήσει επιπόλαια περισσότερο απ’ ότι θα έπρεπε.» – λέει χαρακτηριστικά ο Ξαβιέ Ντολάν και συνεχίζει:

«Θέματα που νόμιζα ότι γνώριζα ενδελεχώς ή ικανοποιητικά επειδή γνώριζα τη δική μου διαφορετικότητα ή το προάστιο όπου είχα μεγαλώσει. Ή επειδή γνώριζα πόσο μεγάλος ήταν ο φόβος μου για τους άλλους, και ακόμα είναι. Γιατί γνώριζα τα ψέματα που λέμε στον εαυτό μας όταν ζούμε στα κρυφά, ή την άχρηστη αγάπη που πεισματικά προσφέρουμε σε ανθρώπους που μας κλέβουν τον χρόνο. Αυτά είναι τα πράγματα στα οποία έχω έρθει αρκετά κοντά ώστε να θέλω όντως να μιλήσω γι’ αυτά. Αλλά αν έπρεπε να υπάρχει ένα, μόνο ένα θέμα για το οποίο γνωρίζω περισσότερα απ’ όσα για οποιοδήποτε άλλο, ένα που θα με ενέπνεε άνευ όρων, και που αγαπώ πάνω απ’ όλα, αυτό θα ήταν σίγουρα η μητέρα μου. Και όταν λέω η μητέρα μου, νομίζω ότι εννοώ Η ΜΗΤΕΡΑ γενικά, η φιγούρα που αντιπροσωπεύει.»

image

Ο Καναδός σκηνοθέτης επιστρέφει με τη νέα του δημιουργία, στο αγαπημένο του θέμα και επικεντρώνεται θεματικά στην πολύπλοκη σχέση ενός γιου με τη μητέρα του. Ο Ντολάν μένοντας πιστός στο εικαστικό του σύμπαν, με καλές ερμηνείες, δυνατό μουσικό σκορ και μειωμένες αλλά σωστές επιλεγμένες του slow motion – που τόσο του αρέσει – μας παραδίδει απλόχερα ένα αθυρόστομο αλλά αυθεντικό κινηματογραφικό έργο.

image

Ο Ξαβιέ Ντολάν είναι ένας σκηνοθέτης – φαινόμενο του σύγχρονου σινεμά. Η νέα του δημιουργία «Mommy», πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της πέρσι τον Μάιο, στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του 67ου Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών, κερδίζοντας το Βραβείο της Επιτροπής, εξ ημισείας με τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ!

image

«Όπως φαίνεται, υπάρχει μια πρόταση που θεωρώ ενδιαφέρουσα, για τη σύνδεση δύο δημιουργών. Ο ένας στην ακμή του και ο άλλος στη δύση της καριέρας του. Τον σέβομαι απεριόριστα. Δεν ήταν εδώ απόψε, όμως συγκινήθηκα που με έβαλαν δίπλα του. Ναι, είναι μια καλή ιδέα, ένα ωραίο βραβείο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Ξαβιέ Ντολάν, κατά την απονομή του βραβείου στο Φεστιβάλ των Καννών και συμπλήρωσε:

«Έφτιαξα την ταινία όπως κάθε καλλιτέχνης που ζωγραφίζει για να εκφραστεί, με την ευχή κάποιος να το αγαπήσει, να το κατανοήσει. Εμείς οι σκηνοθέτες κάνουμε το ίδιο πράγμα. Κάνουμε ταινίες για να τις καταλάβει ο κόσμος, να τις αγαπήσει κι έπειτα, ιδανικά, να αγαπήσει κι εμάς.»

image

Εκτός όμως από το βραβείο στις Κάννες, το φιλμ τιμήθηκε με το Σεζάρ Καλύτερης Ξένης Ταινίας, με το Βραβείο Κοινού στο Φεστιβάλ της Στοκχόλμης, ενώ απέσπασε και εννέα (9) Καναδικά Βραβεία Κινηματογράφου, στις κατηγορίες: Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Φωτογραφίας, Μοντάζ, Σεναρίου, Α’ Ανδρικού Ρόλου, Α’ Γυναικείου Ρόλου, Β’ Γυναικείου Ρόλου και Μακιγιάζ. Η ελληνική επίσημη πρεμιέρα της ταινίας «Mommy» (2014) του Ξαβιέ Ντολάν, πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 27 Απριλίου. Η ταινία κυκλοφορεί στις Κινηματογραφικές Αίθουσες, σε διανομή της Weird Wave.

Διαβάστε επίσης:

Συνέντευξη με τον πρωταγωνιστή του «Mommy», Αντουάν-Ολιβιέ Πιλόν

Έτος: 2014 | Xώρα: Καναδάς | Διάρκεια: 139 λεπτά | Σκηνοθεσία: Xavier Dolan | Σενάριο: Xavier Dolan | Παίζουν: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément