Ο Βρετανός σκηνοθέτης Τζο Ράιτ («Περηφάνια & Προκατάληψη» – 2005, «Atonement» – 2007, «Anna Karenina» – 2012, «Hanna» – 2011), επιστρέφει εντυπωσιακά με τη νέα του ταινία: «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» (Darkest Hour – 2017). O βραβευμένος με BAFTA δημιουργός παρουσιάζει τις πρώτες εβδομάδες της πρωθυπουργίας του Τσόρτσιλ, τον οποίο ενσαρκώνει ο σπουδαίος Γκάρι Όλντμαν, σε μία ερμηνεία που ήδη του έχει χαρίσει την Χρυσή Σφαίρα Καλύτερου Ά Ανδρικού Ρόλου σε Δράμα.

Ads

«Η ταινία αφορά όλον τον κόσμο κι όχι μόνο το βρετανικό κοινό. Υπάρχουν πολλές ταινίες για ηγέτες. Η δική μας αφορά στην αμφιβολία, σε μια κρίση αυτοπεποίθησης και καταγράφει την πορεία ενός θρυλικού ιστορικού προσώπου, που παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σε εσωτερικό και εξωτερικό, τολμά και καταφέρνει να κάνει τη διαφορά.» – Τζο Ράιτ

Η Πιο Σκοτεινή Ώρα / Darkest Hour
Σκηνοθεσία:  Τζο Ράιτ / Joe Wright
Σενάριο: Άντονι ΜακΚάρτεν / Anthony McCarten
Πρωταγωνιστούν: Γκάρι Όλντμαν, Λίλι Τζέιμς, Μπεν Μέντελσον, Κριστίν Σκοτ Τόμας, Στίβεν Ντιλέιν, Ρόναλντ Πίκαπ
Χώρα Παραγωγής: Ηνωμένο Βασίλειο
Έτος Παραγωγής: 2017
Διάρκεια: 125 λεπτά

image

Ads

Η ταινία αφηγείται τις πρώτες εβδομάδες της πρωθυπουργίας του Τσόρτσιλ, όταν οι Ναζί είχαν αρχίσει να καταλαμβάνουν την Ευρώπη και ο ίδιος έπρεπε, έχοντας όχι μόνο την απειλή της εισβολής των δυνάμεων του Χίτλερ στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και 300.000 στρατιώτες εγκλωβισμένους στη Δουνκέρκη, να αποφασίσει αν θα συνθηκολογήσει μαζί τους, στην πιο σκοτεινή στιγμή της δικής του αλλά και της ιστορίας της χώρας του ή αν θα τους αντιμετωπίσει στο πεδίο της μάχης.

Παρά τον εσωτερικό πόλεμο που δέχεται από το κόμμα του και τον σκεπτικισμό του Βασιλιά (Μπεν Μέντελσον), ο Τσόρτσιλ (Γκάρι Όλντμαν), με την αρωγή της επί 31 χρόνια συζύγου του (Κριστίν Σκοτ Τόμας), αποφασίζει να πολεμήσει για τα ιδανικά, την ελευθερία και την ανεξαρτησία της πατρίδας του και οι λόγοι που συνέταξε με σκοπό να ανυψώσει το ηθικό των Βρετανών, έξοχο δείγμα της ρητορικής του δεινότητας, έχουν μείνει στην Ιστορία.

image

O βραβευμένος με BAFTA σκηνοθέτης Τζο Ράιτ (Pride & Prejudice /Περηφάνια & Προκατάληψη, Atonement / Εξιλέωση και Anna Karenina / Άννα Καρένινα) επιστρέφει δυναμικά στην μεγάλη οθόνη με την κινηματογραφική βιογραφία του Ουίνστον Τσόρτσιλ, σε σενάριο του υποψήφιου για Όσκαρ σεναριογράφου Άντονι ΜακΚάρτεν (The Theory of Everything / Η Θεωρία των Πάντων).

«Τα πάντα ξεκινούν με τη φωνή. Έπρεπε να πειστώ πως μπορώ να ακούγομαι σαν να είμαι ο Τσόρτσιλ. Έτσι πήρα έναν από τους λόγους του κι ένα μαγνητόφωνο και ξεκίνησα να πειραματίζομαι […] Έτσι ανακάλυψα πως ο Τσόρτσιλ είχε ένα ελαφρύ ψεύδισμα και πως στιγμές ήταν πολύ ένρινος και μονότονος. Έπρεπε να μάθω πώς να διαχειρίζομαι αυτές τις ιδιαιτερότητες στην εκφορά του λόγου του […] Μετά άρχισα να μελετώ ώστε να γνωρίσω, ψυχολογικά και διανοητικά, τον άνθρωπο που τα έβαλε με τον Χίτλερ και να αρχίσω να τον «χτίζω» κομμάτι, κομμάτι. Ο Δρ. Λάρι Π. Αρν, ιστορικός και βιογράφος με καθοδήγησε κι έτσι ανακάλυψα έναν άνθρωπο γεμάτο ενέργεια, με πάνω από 50 χρόνια στην πολιτική. Κι όχι μόνο… Είχε συγγράψει 50 βιβλία, κερδίζοντας μάλιστα και το Νόμπελ της Λογοτεχνίας. Διακρίθηκε σε τέσσερις πολέμους. Ζωγράφισε 500 πίνακες και είχε εκθέσει 16 φορές έργα του στη Βασιλική Ακαδημία. Και κάτι που δεν έχει αναδειχθεί επαρκώς ιστορικά… Ο Τσόρτσιλ ήταν ο «αρχιτέκτονας» της επιχείρησης διάσωσης των στρατιωτών από τη Δουνκέρκη, όπου καθημερινοί άνθρωποι επιστράτευσαν τις βάρκες τους και πήγαν να σώσουν τους Βρετανούς (αλλά και Γάλλους) στρατιώτες.» – Γκάρι Όλντμαν

image

Πρωταγωνιστεί ο εξαιρετικός Γκάρι Όλντμαν, με μία ακόμη σπουδαία ερμηνεία, η οποία ήδη του έχει χαρίσει μία Χρυσή Σφαίρα. Μαζί του εμφανίζονται και οι ηθοποιοί: Λίλι Τζέιμς, Μπεν Μέντελσον και Κριστίν Σκοτ Τόμας.

Ο λόγος του Γκάρι Όλντμαν στις Χρυσές Σφαίρες / Golden Globe Awards, όπου και βραβεύτηκε από την Ένωση Ανταποκριτών Ξένου Τύπου – Hollywood Foreign Press Association:

«Οι λέξεις όχι μόνο μπορούν, αλλά όντως αλλάζουν τον κόσμο. Αυτό συνέβη στην περίπτωση του Ουίνστον Τσόρτσιλ το 1940» σχολιάζει ο σεναριογράφος Άντονι ΜακΚάρτεν, που από καιρό είχε δείξει το ενδιαφέρον του για τη βιογραφία του Τσόρτσιλ. «Ενώ βρισκόταν υπό τρομερή πολιτική και προσωπική πίεση απέδειξε περίτρανα το μέγεθος του ανδρός μέσα σε λίγες μόνο μέρες, από τις 10 Μαΐου έως τις 4 Ιουνίου.» συμπληρώνει ο ΜακΚάρτεν.

Τη βάση του σεναρίου της ταινίας «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» (Darkest Hour – 2017), απετέλεσαν τρεις λόγοι που συνέταξε ο ίδιος ο Τσόρτσιλ και απηύθυνε ο 65χρονος τότε πρωθυπουργός, ο οποίος ανέλαβε την πρωθυπουργία της χώρας του στην πιο σκοτεινή της ώρα.

image

Ο Γκάρι Όλντμαν – που στο παρελθόν έχει υποδυθεί, μεταξύ άλλων τον Μπετόβεν και τον Λι Χάρβεϊ Όσβαλντ – επισημαίνει σχετικά: «Πάντα με σαγήνευε η προσωπικότητα του Τσόρτσιλ και τον θεωρώ και τον καλύτερο πολιτικό μας. Εντούτοις, δεν ήταν μια προσωπικότητα που κυνηγούσα να υποδυθώ. Μάλιστα, η προοπτική να τον υποδυθώ είχε εμφανιστεί πριν από χρόνια και την είχα απορρίψει. Μαθαίνοντας, όμως, τους συντελεστές της συγκεκριμένης παραγωγής, αμέσως δέχτηκα. Ήθελα να πω αυτές τις λέξεις. Οι λόγοι του Τσόρτσιλ, που έγραφε ο ίδιος, μην ξεχνάμε πως ξεκίνησε ως δημοσιογράφος, είναι από τους καλύτερους στην αγγλική γλώσσα. Είναι καταπληκτικοί γιατί δεν είναι φορτωμένοι με μεταφορές ή μελοδραματισμούς. Τους συνέταξε υπό τρομερή πίεση κι αμφισβήτηση, αλλά επειδή ήξερε το κοινό του, αυτά που έλεγε έφταναν κατευθείαν στην καρδιά του έθνους.»

image

Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο δύο φορές υποψήφιος για Όσκαρ καλλιτέχνης των ειδικών εφέ Καζουχίρο Τσούτζι – που αν και είχε αποσυρθεί από τον κινηματογραφικό χώρο από το 2012 – δέχτηκε να αναλάβει το δύσκολο εγχείρημα της μεταμόρφωσης του Γκάρι Όλντμαν σε Ουίνστον Τσόρτσιλ, μετά μάλιστα από προσωπική έκκληση του ηθοποιού. Μόνο τυχαίο δεν είναι βέβαια το γεγονός ότι ο Όλντμαν τον ευχαρίστησε ονομαστικά κατά την παραλαβή της Χρυσής Σφαίρας του.

Οι γυναίκες πίσω από τον άνδρα δεν ήταν άλλες από τη γυναίκα και τη γραμματέα του. Η σύζυγός του Κλέμι (η υποψήφια για Όσκαρ Κρίστιν Σκοτ Τόμας) ήταν η σύντροφός του στη ζωή και την πολιτική. Ήταν πιο φιλελεύθερη από εκείνον και είχαν συχνά διαφωνίες. Κάποιες φορές την άκουγε κι άλλες όχι, αλλά πάντα έπαιζε σημαντικό ρόλο στις τελικές του αποφάσεις.

image

Η Ελίζαμπεθ (Λίλι Τζέιμς) ήταν η προσωπική του γραμματέας και ο σεναριογράφος βασίστηκε σε απομνημονεύματα που εξέδωσε η ίδια και αφορούσαν στα χρόνια που ήταν δίπλα στον Τσόρτσιλ. Στην ταινία η Ελίζαμπεθ εκφράζει το έθνος, ενώ η σχέση της με τον Τσόρτσιλ αντικατοπτρίζει τη σχέση του με τον λαό. Στην αρχή δεν είχε καμία επαφή με τον απλό λαό, με τον Τσόρτσιλ να είναι αποκομμένος από την κοινωνία και σταδιακά, αρχίζει να έρχεται σε επαφή με καθημερινούς ανθρώπους και να ακούει τις αγωνίες και τα προβλήματά τους, πράγμα που τον έκανε να συνειδητοποιήσει το μέγεθος των επιπτώσεων που θα είχαν οι όποιες αποφάσεις του.

image

Τέλος η ταινία φωτίζει κάποιες από τις ιδιαίτερες και αδιαπραγμάτευτες συνήθειες του Τσόρτσιλ όπως ο μεσημεριανός ύπνος, το ποτό (λευκό κρασί ή ουίσκι) που συνόδευε σχεδόν πάντα τα μεσημεριανά γεύματά του ενώ μπορούσε να πραγματοποιεί συναντήσεις από το κρεβάτι ή το μπάνιο του.

Η ταινία «Η Πιο Σκοτεινή Ώρα» (Darkest Hour – 2017) του Τζο Ράιτ (Ηνωμένο Βασίλειο), κυκλοφορεί στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες, από την Πέμπτη 18 Ιανουαρίου, σε διανομή της εταιρείας UIP.