Ο σπουδαίος δημιουργός Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, μεγαλουργεί ως ανατόμος της ανθρώπινης ψυχής και σε τρομάζει με τις αλήθειες του υποσυνειδήτου που αναδίδει στην επιφάνεια, τόσο άμεσα και αληθινά. Από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, ο Σουηδός σκηνοθέτης άλλαξε μέσα από τις ταινίες του, τον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε την Έβδομη Τέχνη.

Ads

Ίνγκμαρ Μπέργκμαν / Ingmar Bergman
(14 Ιουλίου 1918 – 30 Ιουλίου 2007)

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους και πλέον διακεκριμένους καλλιτέχνες στον κόσμο. Αντιπροσωπεύει τον πιο διάσημο σκηνοθέτη του λεγόμενου “καλλιτεχνικού κινηματογράφου”. Κάθε ταινία του ήταν γεγονός αναμενόμενο απ’ όλον τον κόσμο και όλοι μεταχειρίζονταν τον χαρακτηρισμό αριστούργημα για κάθε νέα του ταινία. Παράλληλα, ήταν κι ένας απίστευτα παραγωγικός δημιουργός.

Το σύνολο του έργου του εμφανίζεται ως μια συνεχής ερώτηση, που συχνά δεν έχει απάντηση, σχετικά με την ανθρώπινη ύπαρξη, την παρουσία ή απουσία του Θεού. Η αγωνία της έλλειψης επικοινωνίας, η ασάφεια και η διπροσωπία της ανθρώπινης φύσης, η μοναξιά χωρίς πιθανότητες υπερβάσεως σε ένα κόσμο γεμάτο προσποίηση, η σιωπή και η ντροπή, είναι σταθερά στοιχεία, σχεδόν σε κάθε του ταινία.

Ads

Κληρονόμος της σκανδιναβικής κινηματογραφικής παράδοσης (Στίλλερ, Σγιόστρομ, Ντράγιερ) και βαθιά επηρεασμένος από την σκέψη του Κίρκεγκωρ, Μπερντιάεφ, τον υπαρξισμό και τις ψυχαναλυτικές θεωρίες (Φρόυντ, Γιούνγκ), ο Μπέργκμαν δίνει βάρος όχι τόσο στην κοινωνία ή στην ιστορία, όσο στο ίδιο το άτομο. Ίσως γι’ αυτό τα πιο χαρακτηριστικά έργα του είναι σκληρά, αλλά πάντα ρεαλιστικά. Ευγενή δοκίμια για το ρόλο της ανθρωπότητας σ’ έναν αλλοτριωμένο κόσμο.

«Υπάρχει πάντα μια διαρκής πάλη μέσα μου, ανάμεσα στην ανάγκη μου να καταστρέψω και στη θέλησή μου να ζήσω. Κι αυτό δημιουργεί μία εσωτερική ένταση που κυριαρχεί και στον τρόπο που δημιουργώ και στην υλική μου ύπαρξη. Κάθε πρωί ξυπνώ με μια καινούρια οργή, μια καινούρια καχυποψία, μια καινούρια λαχτάρα για τη ζωή.» – Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Διαβάστε επίσης:

Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης: Ο αυτοβιογραφικός Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Με ένα αντιπροσωπευτικό αφιέρωμα στον μεγαλύτερο ψυχαναλυτή των εικόνων, τον κορυφαίο Σουηδό σκηνοθέτη και σεναριογράφο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, υποδέχεται τη νέα χρονιά η Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης. Το αφιέρωμα, το οποίο διοργανώνεται σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Σουηδίας, θα πραγματοποιηθεί από την Κυριακή 13 έως την Τρίτη 15 Ιανουαρίου, στο σινεφίλ στέκι της, την αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι Θεσ/κης).

Ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν τόλμησε να κοιτάξει όσο κανείς κατάματα την ανθρώπινη ψυχή, αναδεικνύοντας το μεγαλείο αλλά και τον τρόμο της, συγκλονίζοντας διαχρονικά το κοινό με ταινίες-ορόσημα στο παγκόσμιο σινεμά. Στο αφιέρωμα με τίτλο «Ο αυτοβιογραφικός Ίνγκμαρ Μπέργκμαν», προβάλλονται τέσσερις ταινίες – σταθμοί στη φιλμογραφία του δημιουργού:

  • Άγριες φράουλες (1957)
  • Φθινοπωρινή σονάτα (1978)
  • Φάνυ και Αλέξανδρος (1982)
  • Saraband (2003)

Πρόγραμμα Προβολών
Κυριακή 13 Ιανουαρίου

22:00 Άγριες Φράουλες

Δευτέρα 14 Ιανουαρίου
20:00 Φάνυ και Αλέξανδρος 

Τρίτη 15 Ιανουαρίου
20:00 Saraband
22:00 Φθινοπωρινή σονάτα 

image

Άγριες Φράουλες / Wild Strawberries
(Σουηδία, 1958)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Με τους: Victor Sjöström, Bibi Andersson, Ingrid Thulin Ασπρόμαυρη, 91 λεπτά

Ένας 78χρονος ακαδημαϊκός ταξιδεύει οδικώς για να παραλάβει ένα σπουδαίο τιμητικό βραβείο. Στη διαδρομή, αναπολεί σημαντικές στιγμές της ζωής του, τις χαμένες ευκαιρίες, τα όνειρά του, την οικογένειά του. Το πρώτο αριστούργημα του Μπέργκμαν είναι ένα γλυκόπικρο οδοιπορικό στις αναμνήσεις και τις απογοητεύσεις της ανθρώπινης ύπαρξης και μια από τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών, που απέσπασε τη Χρυσή Άρκτο στο Φεστιβάλ Βερολίνου του 1958.

image

Φθινοπωρινή Σονάτα / Autumn Sonata / Höstsonaten
(Γαλλία – Δ. Γερμανία – Σουηδία – Η. Βασίλειο, 1978) 
Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Με τους: Ingrid Bergman, Liv Ullmann, Lena Nyman
Έγχρωμη, 99 λεπτά

Μια κινηματογραφική σονάτα για «δυο ερμηνευτικά βιολοντσέλα, τις δυο πρωταγωνίστριες, μητέρα και κόρη», όπως τις χαρακτήρισε ο Μπέργκμαν, οι οποίες μέσα από συνεχείς τριβές, συγκρούσεις και διαφορές, προσπαθούν να δημιουργήσουν μια συνθήκη σχέσης. Μια χειρουργική απεικόνιση του γυναικείου ψυχισμού και ταυτόχρονα μια ειλικρινής μελέτη για τις σχέσεις μητέρας – κόρης, τέχνης, αληθινής ζωής, μουσικής αλλά και σιωπής.

Διαβάστε επίσης:
40 χρόνια από τη μυθική συνεργασία των Ίνγκμαρ και Ίνγκριντ Μπέργκμαν: «Φθινοπωρινή Σονάτα»

image

Φάνυ και Αλέξανδρος / Fanny and Alexander / Fanny och Alexander
(Σουηδία – Γαλλία – Δ. Γερμανία, 1982)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Με τους: Bertil Guve, Pernilla Allwin, Kristina Adolphson
Έγχρωμη, 199 λεπτά

Στις αρχές του 20ου αιώνα, δύο αδέλφια στη Σουηδία ζουν στο περιβάλλον της οικογένειας Έκνταλ. Μετά τον θάνατο του πατέρα τους, η μητέρα τους θα ξαναπαντρευτεί έναν επίσκοπο, ο οποίος όμως θα κάνει την ζωή των παιδιών πολύ δύσκολη. Το μωσαϊκό του Μπέργκμαν για την οικογένεια είναι ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά κινηματογραφικά έπη που καταγράφει όλες τις ευρωπαϊκές παθογένειες: από τον αυταρχικό πατέρα και το συντηρητισμό της αστικής τάξης, έως τον ρόλο της θρησκείας και τον ορισμό της λέξης ελευθερία. 

image

Saraband
(Σουηδία, 2003)
Σκηνοθεσία – σενάριο: Ίνγκμαρ Μπέργκμαν
Με τους: Liv Ullmann, Erland Josephson, Börje Ahlstedt
Έγχρωμη, 107 λεπτά

Ο συνταξιούχος ακαδημαϊκός Γιόχαν βλέπει την ειδυλλιακή ζωή του να αναστατώνεται από την επανεμφάνιση της πρώην συζύγου του Μαριάν, μετά από 32 χρόνια. Διερευνώντας το θέμα της αγάπης που δεν πεθαίνει και της πάλης για εξουσία και συμφιλίωση που κρύβεται σε κάθε οικογένεια, ο Μπέργκμαν επανασυνδέει δυο χαρακτήρες που τους είδαμε να χωρίζουν στις Σκηνές από ένα γάμο (1973). Ζωντανή και εύρωστη, με απαράμιλλες ερμηνείες, η ταινία είναι ένα ακόμα καθοριστικό φιλμ του μεγάλου Σουηδού δημιουργού.

Πληροφορίες:
Χώρος: Αίθουσα Σταύρος Τορνές (Αποθήκη 1, Λιμάνι Θεσ/κης)
Τιμές εισιτηρίων: 4€ (γενική είσοδος), 3€ (κάτοχοι CineΚάρταF), Δωρεάν (κάτοχοι CineΚάρταF Gold)