Ο ιδιοφυής Όρσον Γουέλς, έχοντας στη διάθεση του ένα εκπληκτικό καστ – που εκτός από τον ίδιο συμπεριλαμβάνει ακόμα την Τζάνετ Λι, τον Τσάρλτον Ίστον, τον Ακίμ Ταμίροφ, αλλά και την σπουδαία Μάρλεν Ντίτριχ – μεταφέρει στην μεγάλη οθόνη ένα μέτριο μυθιστόρημα, καταφέρνοντας να παρουσιάσει μία κλασσική αστυνομική περιπέτεια με στοιχεία φιλμ νουάρ. Η ταινία «Ο Άρχων του Τρόμου» (Touch of Evil – 1958), προβάλλεται στο 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, στο πλαίσιο του Αφιερώματος στον κορυφαίο Αμερικανό σκηνοθέτη. Την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου στην Κινηματογραφική Αίθουσα Ααβόρα.

Ads

Το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου, μέχρι και την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου. Σε πείσμα των δύσκολων καιρών, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας επιστρέφει για 28η συνεχή χρονιά.

Το Tvxs.gr είναι και φέτος χορηγός επικοινωνίας και σας μεταφέρουμε αναλυτικά τα νέα της διοργάνωσης, τις προτάσεις αλλά και τις κριτικές μας, για ένα φεστιβάλ που κατέχει δικαίως μία ιδιαίτερη θέση στα κινηματογραφικά τεκταινόμενα της πρωτεύουσας.

image

Ads

Οι Κινηματογράφοι Ααβόρα και Λαΐς-Ταινιοθήκη της Ελλάδος μετατρέπονται στο απόλυτο σημείο συνάντησης για τους λάτρεις του σινεμά, με περισσότερες από πενήντα (50) ταινίες από την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια κινηματογραφία, οι οποίες υπόσχονται ενδιαφέρουσες εμπειρίες θέασης.

Διαβάστε επίσης:
Μία πρώτη ματιά στο 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

image

«Μακάρι να μπορούσα να γυρίσω περισσότερες ταινίες. Γιατί σε τελευταία ανάλυση ο κινηματογράφος – αν εξαιρέσουμε μερικές μικρολεπτομέρειες, χωρίς μεγάλη σημασία – δεν έχει εξελιχθεί ουσιαστικά εδώ και πενήντα χρόνια. Βλέπω ότι υπάρχουν σκηνοθέτες, που τους ανήκει το μέλλον, που είναι ευαίσθητοι και που πειραματίζονται με καινούργια θέματα, αλλά δεν βλέπω κανέναν αρκετά τολμηρό, ώστε ν’ αλλάξει τις φόρμες, τους εκφραστικούς τρόπους. Δεν μπορώ να χωνέψω αρχές ανέγγιχτες και αλήθειες γενικά παραδεκτές, κι όμως σιωπηρά αυτές ακριβώς οι απαραβίαστες αρχές βρίσκονται στη βάση των θεωριών όλων των δημιουργών που ασχολούνται σοβαρά με τα προβλήματα του κινηματογράφου. Ένα παράδειγμα: φαίνεται ότι όλοι ξεκινούν από ένα θεμελιώδες πιστεύω ότι μια βουβή ταινία είναι αναγκαστικά καλύτερη από μια ομιλούσα…» – Όρσον Γουέλς

image

Το φιλμ «Ο Άρχων του Τρόμου» μας μεταφέρει σε μια μικρή πόλη στα σύνορα των Ηνωμένων Πολιτειών με το Μεξικό. Ο Μεξικανός αστυνομικός του τμήματος δίωξης ναρκωτικών, Μιγουέλ Μάικ Βάργκας (Τσάρλτον Ίστον) και η Αμερικανίδα γυναίκα του Σούζαν (Τζάνετ Λι), γίνονται αυτόπτες μάρτυρες ενός ατυχήματος. Ένα αυτοκίνητο τινάζεται στον αέρα, μέσα στο οποίο βρίσκονταν τη στιγμή της έκρηξης, ο πλούσιος ιδιοκτήτης του και η φιλενάδα του.

image

Ο Βάργκας αρχίζει να ερευνά το ατύχημα και τα στοιχεία που σταδιακά συλλέγει τον φέρνουν για πρώτη φόρα σ’ επαφή με τον τοπικό αστυνομικό Χανκ Κουίνλαν (Όρσον Γουέλς). Σχεδόν ταυτόχρονα, η συμμορία των Γκράντε με αρχηγό τον θείο Τζο (Ακίμ Ταμίροφ) απαγάγει τη γυναίκα του Βάργκας…

Αυτό είναι εν ολίγοις το θέμα της ταινίας «Ο Άρχων του Τρόμου» (Touch of Evil – Το Άγγιγμα του Κακού) του 1958. Το φιλμ σηματοδοτεί την επιστροφή του Γουέλς στα μεγάλα στούντιο του Χόλιγουντ, μετά από δέκα ολόκληρα χρόνια, από την εποχή της ταινίας: «Η Κυρία από τη Σαγκάη» (The Lady from Shanghai, 1947). Η ταινία προβάλλεται στο 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου στις 22:45, στην Αίθουσα Ααβόρα.

image

Παράλληλα όμως το φιλμ «Ο Άρχων του Τρόμου» αποτελεί την απόδειξη του πως μπορείς να δημιουργήσεις μία αξιοπρεπής ταινία, έχοντας ως αφετηρία ένα μέτριο μυθιστόρημα και μια εταιρεία παραγωγής ταινιών που εκπληρεί τουλάχιστον τις βασικές προϋποθέσεις. Ο Όρσον Γουέλς, έχοντας στη διάθεση του ένα εκπληκτικό καστ, που εκτός από τον ίδιο συμπεριλαμβάνει ακόμα τους: την Τζάνετ Λι, τον Τσάρλτον Ίστον, τον Ακίμ Ταμίροφ, αλλά και την σπουδαία Μάρλεν Ντίτριχ, καταφέρνει να μας παρουσιάζει μία κλασσική αστυνομική περιπέτεια με στοιχεία φιλμ – νουάρ.

image

Οι παραγωγοί από τη μεριά τους, εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί απέναντι του, αν και ως ηθοποιός είναι ευπρόσδεκτος. Την καχυποψία τους αυτή, κάμπτει ο Τσάρλτον Ίστον, που θέτει ως βασικό και αδιαπραγμάτευτο όρο της συμμετοχής του στην ταινία, να περάσει η σκηνοθεσία στα χέρια του σπουδαίου Όρσον Γουέλς.

Η ισχυρή παρουσία και η παντοδύναμη θέληση της εξουσίας και της διαφθοράς, έχουν συνδυαστεί εδώ, στο πρόσωπο ενός έκπτωτου αστυνομικού σε μια μικρή επαρχιακή πόλη. Το «Touch of Evil» εμπεριέχει πολλά από τα στοιχεία που μας είναι γνωστά στις ταινίες του Γουέλς. Βασισμένο σ’ ένα μικρό αστυνομικό μυθιστόρημα του Whit Masterson με τίτλο “Badge of Evil” και μέσα από τις κατάλληλες τροποποιήσεις του σκηνοθέτη, η ταινία μας δείχνει τον αγώνα ενός αθώου άντρα απέναντι σ’ έναν αδίστακτο τυχοδιώκτη.

image

Παρ’ όλα τα περιορισμένα οικονομικά μέσα η δεξιοτεχνία του Γουέλς θριαμβεύει αλλά το στούντιο της Universal για άλλη μια φορά, δεν μένει ικανοποιημένο. Προσλαμβάνει έτσι, έναν σκηνοθέτη τηλεοπτικών έργων, τον Χάρυ Κέλερ, ο οποίος αναλαμβάνει να ξαναγυρίσει μερικές σκηνές, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι για άλλη μια φορά ο Όρσον Γουέλς δεν έχει λόγο, ούτε στο τελικό μοντάζ…

image

«Ενδιαφέρομαι περισσότερο για την κατάχρηση της αστυνομικής και κρατικής εξουσίας κι όχι του χρήματος. Σήμερα το κράτος είναι πολύ πιο δυνατό απ’ το χρήμα. Ψάχνω λοιπόν μια δυνατότητα να το εκφράσω. Είναι καλύτερα να κυκλοφορεί ελεύθερος ένας δολοφόνος, παρά να δίνουμε στην αστυνομία την ευκαιρία να καταχραστεί την εξουσία της. Αν είχαμε την εκλογή ανάμεσα στην κατάχρηση της αστυνομικής εξουσίας απ’ τη μια και το ατιμώρητο έγκλημα απ’ την άλλη, θα ‘πρεπε να διαλέξουμε το δεύτερο. Αυτή είναι η άποψή μου.» – Όρσον Γουέλς

Το 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, διεξάγεται από την Πέμπτη 26 Νοεμβρίου, μέχρι και την Τετάρτη 2 Δεκεμβρίου. Το Tvxs.gr είναι και φέτος χορηγός επικοινωνίας και στην Κινηματογραφική του Στήλη, θα σας ενημερώνουμε αναλυτικά με τα νέα, αλλά και τις προτάσεις μας, για το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας.

image

Για περισσότερες πληροφορίες, παραθέτουμε και τον επίσημο ιστότοπο του Φεστιβάλ: 28ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου