Γεννημένος την 1η Δεκεμβρίου του 1935 στο Μπρούκλιν, της Νέας Υόρκης, ο Γούντι Άλεν, είναι ένας ακούραστος σκηνοθέτης που κάθε χρόνο, πιστός στο ραντεβού του με το κοινό, μας παρουσιάζει και από μία νέα δημιουργία του.

Ads

Μία πραγματικά αξιοζήλευτη φιλμογραφία, έχοντας συνεργαστεί με τους κορυφαίους ηθοποιούς της εποχής του, ο Αμερικανός σκηνοθέτης κατέχει μία ιδιαίτερη θέση στην σύγχρονη κινηματογραφική ιστορία. Αφήνοντας στην άκρη τα γεγονότα που ταλανίζουν την προσωπική του ζωή, στο σημερινό μας αφιέρωμα επικεντρωνόμαστε στο έργο του και στη συμβολή του στον χώρο της έβδομης τέχνης.
 
Ο Γούντι Άλεν, αφού εργάστηκε αρχικά ως stand up κωμικός, το 1965 έγραψε το πρώτο του κινηματογραφικό σενάριο “What’s new Pussycat” και την επόμενη χρονιά γύρισε την πρώτη του ταινία με τίτλο “What’s Up, Tiger Lily?”.

Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, ηθοποιός και μουσικός – τα τελευταία χρόνια κάνει live performances με μια τζαζ μπάντα – o Γούντι Άλεν είναι ένας από τους πιο παραγωγικούς δημιουργούς της εποχής μας με περισσότερες από 50 ταινίες στο ενεργητικό του. Ταινίες, τις οποίες σκηνοθετεί, γράφει το σενάριο και συχνά πυκνά περνά και μπροστά από την κάμερα, πρωταγωνιστώντας.

image

Ads

Αναφέρουμε χαρακτηριστικά μία επιλεκτική φιλμογραφία του:

  • Πάρε Τα Λεφτά Και Τρέχα (1969)
  • Τα Πάντα Γύρω Από Το Σεξ (1972)
  • Νευρικός Εραστής (1977)
  • Ζωντανές Αναμνήσεις (1980)
  • Ο Ατσίδας Του Μπρόντγουεϊ (1982)
  • Το Πορφυρό Ρόδο Του Καΐρου (1985)
  • H Χάνα Και Οι Αδελφές Της (1986)
  • Μέρες Ραδιοφώνου (1987)
  • Μια Άλλη Γυναίκα (1988)
  • Ιστορίες Της Νέας Υόρκης (1989)
  • Άλις: Άπιστη ή Απατημένη; (1990)
  • Μυστηριώδεις Φόνοι Στο Μανχάταν (1993)
  • Ακαταμάχητη Αφροδίτη (1995)
  • Όλοι Λένε Σ’ Αγαπώ (1996)
  • Συμφωνίες Και Ασυμφωνίες (1999)
  • Η Κατάρα Του Πράσινου Σκορπιού (2001)
  • Παίζοντας Στα Τυφλά (2002)
  • Μelinda & Melinda (2004)
  • Match Point (2005)
  • Cassandra’s Dream (2007)
  • Vicky Cristina Barcelona (2008)
  • Whatever Works (2009)
  • You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010)
  • Midnight in Paris (2011)
  • To Rome with Love (2012)
  • Θλιμμένη Τζάσμιν (2013)
  • Μαγεία στο Σεληνόφως (2014)

image

Στην πλειοψηφία τους οι ταινίες του Γούντι Άλεν διακρίνονται για το έξυπνο σενάριο τους και τους αξιομνημόνευτους διαλόγους τους, σήμα κατατεθέν του σε όλα αυτά τα χρόνια της πλούσιας καριέρας τους. Στην μακροχρόνια πορεία του, τιμήθηκε με αρκετά βραβεία ενώ δεν ήταν λίγες οι φορές που απασχόλησε την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, όντας υποψήφιος ή νικητής του χρυσού αγαλματιδίου. Συγκεκριμένα:

  • Υποψήφιος 7 φορές για Όσκαρ Σκηνοθεσίας – Κέρδισε για το “Nευρικός Εραστής” το 1977
  • Υποψήφιος 16 φορές για Όσκαρ Σεναρίου – Κέρδισε για τα φιλμ “Νευρικός Εραστής” (1977), “Η Χάνα Και Οι Αδελφές της” (1986) και “Μεσάνυχτα Στο Παρίσι” (2011)
  • Υποψήφιος 3 φορές για Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας – Κέρδισε για το “Nευρικός Εραστής” το 1977 και το 2011 για το “Μεσάνυχτα Στο Παρίσι”
  • Υποψήφιος για το Όσκαρ Α’ Ανδρικού Ρόλου για την ερμηνεία του στην ταινία, “Νευρικός Εραστής” το 1977

image

Σε όλη την σκηνοθετική του σταδιοδρομία, ο Γούντι Άλεν έχει δημιουργήσει πολλούς ανεξίτηλους γυναικείους χαρακτήρες, τους οποίους έχουν ενσαρκώσει μερικές από τις μεγαλύτερες σταρ τους Χόλιγουντ, όπως η Νταϊαν Κίτον, η Μία Φάροου, η Τζούντι Ντέιβις, η Κέιτ Μπλάνσετ και πολλές άλλες. Είτε πρωταγωνιστούσαν σε κωμωδίες είτε σε δράματα, είτε σε κάποιο ενδιάμεσο είδος, οι γυναικείοι αυτοί χαρακτήρες έχουν μείνει χαραγμένοι στη μνήμη μας ως κομβικό στοιχείο των ταινιών του.

Για τη συνέχεια του Αφιερώματος μας ταξιδεύουμε σε εννέα χαρακτηριστικές και αγαπημένες ταινίες του αειθαλή Αμερικανού σκηνοθέτη, επικεντρώνοντας κυρίως στη νεότερη φιλμογραφία του.

Ζητείται Εγκέφαλος για Ληστεία (Take the Money and Run – 1969)

image

Η ταινία μας ξεναγεί στην καθημερινότητα του Βίρτζιλ Στάρκγουελ, ενός μικροαπατεώνα, όπως παρουσιάζεται μέσα από διάφορα στιγμιότυπα της ζωής του. Η εφηβεία του, η άκαρπη προσπάθεια του να ασχοληθεί με τη μουσική, οι σχέσεις του με τις γυναίκες, αλλά και η εμμονή του με τις ληστείες τραπεζών.

Το φιλμ “Ζητείται Εγκέφαλος για Ληστεία” (Take the Money and Run), παραγωγής 1969, είναι ουσιαστικά η πρώτη ταινία, της αν μη τι άλλο ιδιαίτερης πλούσιας και αξιόλογης φιλμογραφίας του πολυπράγμων Γούντι Άλεν. Είχε βέβαια προηγηθεί το ιδιόμορφο “What’s Up, Tiger Lily?” του 1966, το οποίο όμως βασικά αποτελεί μία “μεταφορά” του Γιαπωνέζικου φιλμ, “International Secret Police: Key of Keys”.

Το “Ζητείται Εγκέφαλος για Ληστεία”, είναι ένα είδος παρωδίας καθώς διακωμωδεί τη ζωή του Βίρτζιλ Στάρκγουελ με δήθεν ντοκιμαντερίστικο στυλ. Ο Άλεν φανερά επηρεασμένος από την stand up comedy, δημιουργεί εδώ μια σπαρταριστή κωμωδία, χρησιμοποιώντας αφηγηματικά τεχνάσματα και ποταμούς μονολόγων. Οι ευφυέστατοι μονόλογοι εναλλάσσονται με συνεντεύξεις και αποσπάσματα από τη ζωή του Στάρκγουελ.

Ο Ειρηνοποιός (Love and Death – 1975)

image

Όταν ο Ναπολέων απειλεί να εισβάλει στη Τσαρική Ρωσία, ο δειλός Μπορίς Γκρούσενκο (Γούντι Άλεν) αναγκάζεται να καταταγεί στον στρατό για να σώσει τη χώρα του. Μάλιστα καταφέρνει να αιχμαλωτίσει μια ομάδα αξιωματικών του εχθρού αλλά ο Γαλλικός Στρατός είναι πολύ ισχυρός και σύντομα ο Ναπολέων φτάνει στη Μόσχα. Ο Μπορίς μαζί με τη Σόνια (Νταϊάν Κίτον), η οποία είναι η αγαπημένη του, καταστρώνουν ένα σχέδιο δολοφονίας του Ναπολέοντα αλλά κάποιος άλλος τους προλαβαίνει. Δυστυχώς, στον τόπο του εγκλήματος βρίσκεται ο Μπορίς, ο οποίος συλλαμβάνεται και καταδικάζεται σε θάνατο.

Μέσα στη φυλακή, ο άθεος Μπορίς μεταμορφώνεται σε βαθιά θρησκευόμενο άτομο και δέχεται την επίσκεψη ενός αγγέλου που υπόσχεται να τον σώσει από το εκτελεστικό απόσπασμα. Η εκτέλεση όμως πραγματοποιείται, αφήνοντας τον Μπορίς απογοητευμένο και τη στιγμή του θανάτου του συνειδητοποιεί πως η πραγματική ουσία της ανθρώπινης ύπαρξης είναι μόνο η αγάπη και ο θάνατος.

Μία κλασσική κωμωδία του Γούντι Άλεν, με πλήθος αναφορών και επιρροών, από τις ταινίες του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, «Χαμόγελα Καλοκαιρινής Νύχτας» και της αγαπημένης «Περσόνα», μέχρι τους Ρώσους κλασσικούς συγγραφείς, Ντοστογιέφσκι και Τολστόι, όπου γνωστά και καταξιωμένα έργα τους όπως: «Οι Αδελφοί Καραμαζόφ», «Έγκλημα και Τιμωρία», «Ο Ηλίθιος» και το «Πόλεμος και Ειρήνη» σατιρίζονται, ίσως με υπερβολή αλλά χωρίς προσβολή…

Ζέλιγκ (1983)

image

Σε μία λιγότερο γνωστή, αλλά αναντίρρητα σπουδαία στιγμή του, ο Γούντι Άλεν παρουσίασε το 1983, ένα πρωτοποριακό και πολυεπίπεδο ψευδοντοκιμαντέρ για έναν άνθρωπο που καταρρέει υπό το βάρος της ανάγκης του για αποδοχή. Πρόκειται για τον Λέοναρντ Ζέλιγκ (τον υποδύεται φυσικά ο ίδιος ο Άλεν), ο οποίος – υποτίθεται πως – έγινε διάσημος στην Αμερική του ’20 εξαιτίας της ασυνείδητης ικανότητάς του να προσεταιρίζεται τα χαρακτηριστικά όσων συναναστρέφεται, στην προσπάθειά του να γίνει αρεστός.

Καθώς η κοινή γνώμη και η επιστημονική κοινότητα έχουν πέσει πάνω του για να μελετήσουν αυτήν την πρωτάκουστη περίπτωση χαμαιλεοντισμού, μία γυναίκα ψυχίατρος – την οποία ερμηνεύει η Μία Φάροου – είναι εκείνη που με την ευφυΐα αλλά και την αγάπη της προσπαθεί να τον θεραπεύσει.

Το φιλμ «Ζέλιγκ» (Zelig) του 1983, είναι η δωδέκατη ταινία μεγάλου μήκους του πάντα δραστήριου Γούντι Άλεν. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, η ταινία είχε δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ, στις κατηγορίες Best Cinematography και Best Costume Design.

Απιστίες και Αμαρτίες (Crimes and Misdemeanors – 1989)

image

Ένας οφθαλμολόγος απειλείται από την ερωμένη του, πως αν δεν την παντρευτεί θα του καταστρέψει τη ζωή. Όταν ο αδελφός του προτείνει τον φόνο ως λύση, ο οφθαλμολόγος το σκέφτεται και βρίσκεται σε δίλημμα. Παράλληλα, ένας σκηνοθέτης προσπαθεί να αντισταθεί σ’ έναν ερωτικό πειρασμό, ενώ βρίσκεται στη διαδικασία δημιουργίας του τελευταίου του ντοκιμαντέρ.

Στο φιλμ «Απιστίες και Αμαρτίες» ο Γούντι Άλεν καταφέρνει να συνδυάσει τα θετικά στοιχεία από τις κωμικές ταινίες του με μία δραματική δημιουργική γραφή, παραδίδοντας μας έτσι μία από τις πιο εμπνευσμένες δημιουργίες της καριέρας του. Υπέροχος ο Μάρτιν Λαντάου (Martin Landau) στον ρόλο του πρωταγωνιστή, σε μία ερμηνεία η οποία θα του χαρίσει και μία υποψηφιότητα για Όσκαρ, το οποίο όμως θα το κερδίσει πέντε χρόνια αργότερα για την ταινία «Ed Wood» (1994).

Για την ιστορία, αξίζει να αναφέρουμε ότι το φιλμ χάρισε άλλες δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ στον Γούντι Άλεν, στις κατηγορίες Καλύτερης Σκηνοθεσίας και Καλύτερου Σεναρίου, χωρίς όμως να καταφέρει να αποσπάσει κάποιο χρυσό αγαλματίδιο…

Συμφωνίες και Ασυμφωνίες (Sweet and Lowdown – 1999)

image

Ο ΄Εμετ Ρέι, ένας εκκεντρικός μουσικός της δεκαετίας του ’30, θεωρείται ως ένας από τους καλύτερους κιθαρίστες της τζαζ στον κόσμο. Στην  προσωπική του ζωή όμως είναι ανεύθυνος, σπάταλος, αλαζόνας, αλκοολικός, αδιόρθωτος γυναικάς, δεινός τζογαδόρος, αλλά και έμπειρος προαγωγός. Σε επαγγελματικό επίπεδο, ο Ρέι αναγκάζεται ν’ αλλάζει διαρκώς τα μαγαζιά στα οποία εμφανίζεται, αφού οι ιδιοκτήτες τους είναι συνέχεια εξοργισμένοι από τη συμπεριφορά του, καθώς στην καλύτερη περίπτωση απλά αργεί, ενώ στη χειρότερη ή εμφανίζεται ήδη μεθυσμένος ή δεν εμφανίζεται καθόλου.

Το μόνο που τον σώζει είναι το εκπληκτικό του ταλέντο στη μουσική. Ο Ρέι δεν αγαπά κανέναν άλλον εκτός από τον εαυτό του, ωστόσο όταν κάποια στιγμή στη διάρκεια μιας περιοδείας σε μια παράκτια πόλη θα συνδεθεί με τη Χάτι, μια κωφάλαλη κοπέλα που λατρεύει τόσο τον ίδιο όσο και τη μουσική του, η ζωή του θα πάρει μια απρόβλεπτη τροπή…

Η μεγάλη αγάπη του Γούντι Άλεν  για τη μουσική τζαζ και η ικανότητά του να σκηνοθετεί βιογραφίες φανταστικών προσώπων, συνδυάζοντας τη μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ, (όπως στο φιλμ Ζέλιγκ), βρίσκονται στη βάση αυτής της γεμάτης μουσικής, θαυμάσιας κωμωδίας. Η ταινία οφείλει πολλά στην εξαιρετική ερμηνεία του Σον Πεν και είναι ένας έμμεσος φόρος τιμής στον σπουδαίο κιθαρίστα της τζαζ, τον τσιγγάνο, βελγικής καταγωγής, Τζάνγκο Pάινχαρντ.

Μεσάνυχτα στο Παρίσι (Midnight in Paris – 2011)

image

Ο πρωταγωνιστής Ζιλ (Όουεν Γουίλσον), είναι ένας σεναριογράφος του Χόλιγουντ που όταν ήταν νέος, φιλοδοξούσε να γίνει ένας σοβαρός συγγραφέας. Είχε για πρότυπα Αμερικανούς συγγραφείς όπως o Χέμινγουεϊ και o Φιτζέραλντ, και ήθελε να ακολουθήσει τη δική τους συγγραφική «παράδοση». Αλλά κάπου στην πορεία, ο Ζιλ βγήκε από αυτό το μονοπάτι, ανακάλυψε ότι είχε ταλέντο στο να γράφει σενάρια, και έτσι συνήθισε σε μια καλά αμειβόμενη ρουτίνα, στην οποία ωστόσο δεν αισθανόταν και πολύ άνετα.

Καθώς η ιστορία ξεκινά, ο Ζιλ και η μνηστή του Ινέζ (Ρέιτσελ Μακ Άνταμς) ετοιμάζονται για ένα ταξίδι στο Παρίσι με τον πατέρα της, Τζον (Kερτ Φούλερ), και τη μητέρα της, ‘Ελεν (Μίμι Κένεντι). Ο Τζον είναι ένας συντηρητικός επιχειρηματίας που έχει έρθει στο Παρίσι για να οριστικοποιήσει μια σημαντική συμφωνία, και ο οποίος δεν κάνει καμία προσπάθεια να κρύψει την αποδοκιμασία του για τον Ζιλ, τον οποίο δεν θεωρεί καλό γαμπρό για την κόρη του. Η συνεχής ενασχόληση του Ζιλ με το μυθιστόρημα που γράφει, αντί για το προσοδοφόρο επάγγελμα του σεναριογράφου που τον περιμένει στη χώρα του, τον κάνει να φαίνεται ακόμα πιο επιπόλαιος στα μάτια του Τζον.

image

Η ταινία “Μεσάνυχτα στο Παρίσι” είναι η δεύτερη ταινία στην οποία η Μακ Άνταμς και ο Γουίλσον συμπρωταγωνιστούν ως ζευγάρι, μετά το Wedding Crashers το 2005. Όπως συμβαίνει συχνά πυκνά με τις ταινίες του Γούντι Άλεν, μία πλειάδα αξιόλογων ηθοποιών συμμετέχουν σε αυτές. Έτσι και εδώ, παρελαύνουν γνωστοί ηθοποιοί όπως οι Έιντριεν Μπρόντι και Κάθι Μπέιτς, αλλά και ταλαντούχοι νέοι ηθοποιοί όπως οι Κόρεϊ Στολ, Νίνα Αριάντα, Τομ Χίντλστον, Άλισον Πιλ και Λέα Σεϊντού. Ειδική μνεία βέβαια, οφείλουμε στην Μαριόν Κοτιγιάρ που για μια ακόμα φορά μας αποδεικνύει, πόσο καλή ηθοποιός είναι.

Το “Midnight in Paris”, ήταν η ταινία έναρξης, στο Φεστιβάλ Καννών το 2011 και ουσιαστικά είναι ένας φόρος τιμής στην Τέχνη και συγκεκριμένα, στους ανθρώπους που έζησαν την εποχή του μεσοπολέμου, την δεκαετία του ’20, την επονομαζόμενη και Χρυσή Εποχή του Παρισιού.

Στην Ρώμη με Αγάπη (To Rome with Love – 2012)

image

Ο γνωστός αρχιτέκτονας Τζον (Άλεκ Μπόλντγουιν) κάνει διακοπές στη Ρώμη, την πόλη στην οποία ζούσε όταν ήταν νέος. Καθώς κάνει βόλτα στην παλιά του γειτονιά, συναντιέται με τον Τζακ (Τζέσε Άιζενμπεργκ), έναν νεαρό άντρα που του μοιάζει. Καθώς ο Τζον παρακολουθεί τον Τζακ να ερωτεύεται την καλλιεργημένη και παιχνιδιάρα Μόνικα (Έλεν Πέιτζ), φίλη της συντρόφου του Σάλι (Γκρέτα Γκέργουιγκ), ο Τζον ζει εκ νέου ένα από τα πιο οδυνηρά βιώματα της ζωής του.

Ο Τζέρι (Γούντι Άλεν) είναι ένας σκηνοθέτης της όπερας που έχει πια αποσυρθεί. Μαζί με τη γυναίκα του Φίλις (Τζούντι Ντέιβις) ταξιδεύουν στη Ρώμη για να γνωρίσουν τον Μικελάντζελο, τον Ιταλό αρραβωνιαστικό (Φλάβιο Παρέντι) της κόρης τους, Χέιλι (Άλισον Πιλ). Ο Τζέρι μαγεύεται από τον πατέρα του Μικελάντζελο, τον Τζανκάρλο (που υποδύεται ο διάσημος τενόρος Φάμπιο Αρμιλιάτο), ο οποίος όταν κάνει μπάνιο τραγουδάει άριες επιπέδου Σκάλας του Μιλάνο. Πεπεισμένος ότι ένα τέτοιο ταλέντο δεν κρύβεται, ο Τζέρι αρπάζει την ευκαιρία να προωθήσει τον Τζανκάρλο και ταυτόχρονα να ανανεώσει τη δική του καριέρα.

image

Ο Λεοπόλντο Πιζανέλο (Ρομπέρτο Μπενίνι), ένας απίστευτα βαρετός τύπος, ξυπνάει ένα πρωί και ανακαλύπτει πως είναι ένας από τους πιο γνωστούς ανθρώπους στην Ιταλία, χωρίς όμως να ξέρει το γιατί. Σύντομα οι παπαράτσι ακολουθούν το κάθε του βήμα, ενώ οι λεπτομέρειες γύρω από τη ζωή του –  όπως τι προτιμάει για πρωινό κι αν φοράει μποξεράκι ή σλιπ –  γίνονται ξαφνικά, θέματα φρενώδους ενδιαφέροντος για τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Καθώς ο Λεοπόλντο αρχίζει να συνηθίζει τη γοητεία των φλας, σταδιακά συνειδητοποιεί το κόστος της φήμης.

Ο νιόπαντρος Αντόνιο (Αλεσάντρο Τιμπέρι) φτάνει στη Ρώμη από την επαρχία, με την ελπίδα να εντυπωσιάσει τους συγγενείς του με την αξιαγάπητη νεαρή του γυναίκα (Αλεσάντρα Μαστρονάρντι), ώστε να βρει μια καλή δουλειά στην πρωτεύουσα. Λόγω κάποιων κωμικών παρεξηγήσεων όμως το ζευγάρι χωρίζεται για μια ολόκληρη μέρα. Ο Αντόνιο αναγκάζεται τελικά να παρουσιάσει ως γυναίκα του μια χυμώδη συνοδό πολυτελείας, την Άννα (Πενέλοπε Κρουζ), ενώ η πραγματική του γυναίκα, η Μίλι, πολιορκείται ερωτικά από έναν γνωστό κινηματογραφικό αστέρα (Αντόνιο Αλμπανέζε).

Ένα καλειδοσκοπικό κουαρτέτο ιστοριών, που λαμβάνουν χώρα σε μία από τις πιο γοητευτικές πόλεις του κόσμου. Ο Γούντι Άλεν, συνεχίζει το ευρωπαϊκό του ταξίδι, κατακτώντας αυτή τη φορά την ιταλική πρωτεύουσα. Η ρομαντική κωμωδία του, αντλεί έμπνευση από το μεσαιωνικό “Δεκαήμερο του Βοκάκιου” και εκτυλίσσεται σε τέσσερα σκετς, το καλύτερο από τα οποία, σηματοδοτεί την επιστροφή του Άλεν μπροστά από την κάμερα (τελευταία φορά, είχε εμφανιστεί στο “Scoop” του 2006). Υπέροχος στον ρόλο του και ο σπουδαίος Ρομπέρτο Μπενίνι.

Θλιμμένη Τζάσμιν (Blue Jasmine – 2013)

image

Η «Θλιμμένη Τζάσμιν», αφηγείται την «τραγική» ιστορία μιας πλούσιας Νεοϋορκέζας (Κέιτ Μπλάνσετ), η οποία μετά τη διάλυση του γάμου της με τον καιροσκόπο σύζυγό της (Άλεκ Μπόλντγουιν) και αφού έχει χάσει όλη της την περιουσία, προσπαθεί να συμμαζέψει τη ζωή της. Έτσι, αναγκάζεται να μετακομίσει στο Σαν Φρανσίσκο, όπου βρίσκει κατάλυμα στο σπίτι της αδερφής της (Σάλι Χόκινς).

Το ρομαντικό αυτό δράμα, δια χειρός Γούντι Άλεν, παρουσιάζει τις ολέθριες συνέπειες που μπορεί να έχει η αδιαφορία και η μη αντιμετώπιση σοβαρών καταστάσεων στην εξέλιξη τόσο της ίδιας μας της ζωής, όσο και του κοινωνικού μας περίγυρου. Ο σκηνοθέτης, μετά το Παρίσι (Midnight in Paris – 2011) και τη Ρώμη (2012), επιστρέφει στην αγαπημένη του Νέα Υόρκη για να μας παρουσιάσει μία ρομαντική όσο και δραματική ιστορία. Μία ιστορία για την υποκρισία και τον ψεύτικο εαυτό που συχνά πυκνά με περίσσεια ματαιοδοξία παρουσιάζουμε στους συνανθρώπους μας, παραμένοντας όμως στην πραγματικότητα μόνοι, κενοί και δυστυχισμένοι.

image

Υπέροχη η Κέιτ Μπλάνσετ, σ’ ένα ρεσιτάλ ερμηνείας, αποδεικνύει για άλλη μία φορά ποσό σπουδαία ηθοποιός είναι. Μία ερμηνεία που της χάρισε μεταξύ άλλων και το Όσκαρ Ά Γυναικείου Ρόλου. Στα συν της ταινίας και το διακριτικό αλλά χαρακτηριστικό Soundtrack με ήχους μπλουζ και τζαζ που τόσο αγαπά ο Γούντι Άλεν και που από στιγμή σε στιγμή νομίζεις ότι θα εμφανιστεί παρέα με το συγκρότημά του.

Μαγεία στο Σεληνόφως (Magic in the Moonlight – 2014)

image

Βρισκόμαστε στη δεκαετία του ’20 όπου το καλοκαίρι στη Γαλλική Ριβιέρα μόλις έχει κάνει την εμφάνιση του. Ένας Εγγλέζος και παγκοσμίου φήμης ταχυδακτυλουργός (Κόλιν Φερθ) ξαφνικά καταφθάνει, όχι ως ένας απλός παραθεριστής αλλά ως ο άνθρωπος που του έχει ανατεθεί να διεισδύσει και να διαλευκάνει μια απάτη αποκαλύπτοντας μία νεαρή κοπέλα (Έμμα Στόουν) που παρουσιάζεται ως μέντιουμ.

Ο ήρωάς μας συστήνεται ως επιχειρηματίας ονόματι Στάνλεϊ  Τάπλινγκερ και σκοπός του είναι να ξεσκεπάσει τη νεαρή και γοητευτική Σόφι Μπέικερ (Έμμα Στόουν), η οποία μένει εκεί μαζί με τη μητέρα της (Μάρσια Γκρέι Χέιντεν). Η Σόφι επισκέφτηκε τη βίλα των Κάτλιντζ κατόπιν πρόσκλησης της Γκρέις (Τζάκι Ουίβερ), η οποία πιστεύει ότι θα μπορούσε να τη βοηθήσει να επικοινωνήσει με το πνεύμα του συζύγου της. Παράλληλα ο νεαρός γιος της Γκρέις (Χάμις Λινκλέιτερ) δείχνει ερωτευμένος και κυριευμένος από την ιδιαίτερη γοητεία της νεαρής Σόφι.

Στην 49η μεγάλου μήκους ταινία του Αμερικανού σκηνοθέτη πρωταγωνιστούν η γλυκιά Έμμα Στόουν και ο πάντα καλός και αξιόπιστος ηθοποιός, Κόλιν Φερθ. Ανάμεσα στις αριστοκρατικές επαύλεις, την τζαζ μουσική και τις ατέλειωτες αμμουδιές της Κυανής Ακτής, ο Γούντι Άλεν πλέκει την απολαυστική ιστορία του.

Η αλήθεια είναι ότι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο  Γούντι Άλεν γοητεύεται από τη “μαγεία” και τη χρησιμοποιεί στις ταινίες του. Από τις «Ιστορίες της Νέας Υόρκης» μέχρι το «Scoop», κι από την stand-up comedy περφόρμανς του «The Great Renaldo», μέχρι το θεατρικό του δραματικό έργο «The Floating Lightbulb», το συγκεκριμένο θέμα φαίνεται να τον απασχολεί ιδιαίτερα.

Δεν είναι όμως λίγες οι φορές που είχαμε την ευκαιρία να απολαύσουμε τον Γούντι Άλεν και μπροστά από την κάμερα. Η πιο πρόσφατη εμφάνιση του είναι στο φιλμ του Τζον Τορτούρο «Ερασιτέχνης Ζιγκολό» (Fading Gigolo), με τον Γούντι Άλεν να είναι πραγματικά απολαυστικός.

Διαβάστε επίσης:
«Ερασιτέχνης Ζιγκολό» ο Τζον Τορτούρο για χάρη του Γούντι Άλεν

«Παράλογος Άνθρωπος» (Irrational Man – 2015)

 

Το φιλμ «Παράλογος Άνθρωπος» (Irrational Man – 2015) του Γούντι Άλεν, πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του, τον Μάιο στο 68ο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, όπου και προβλήθηκε εκτός διαγωνισμού.

 

image

 

Το σενάριο της ταινίας εκτυλίσσεται σε μία μικρή κολεγιακή πόλη όπου ένας καθηγητής φιλοσοφίας περνά μια υπαρξιακή κρίση. Όταν όμως ξεκινά μια ερωτική σχέση με μία από τις φοιτήτριές του, βρίσκει ξαφνικά νέο νόημα στη ζωή του. Πρόκειται για μια δροσερή ιστορία με το χαρακτηριστικό φιλοσοφικό και αυτοσαρκαστικό χιούμορ του πολυβραβευμένου Νεοϋορκέζου δημιουργού.

image
 

Στο φιλμ πρωταγωνιστεί ο Χοακίν Φίνιξ, ο οποίος συμμετέχει για πρώτη φορά σε ταινία του Γούντι Άλεν, ενώ η Έμμα Στόουν μετά την περσινή τους συνεργασία στην ταινία «Μαγεία στο Σεληνόφως» (Magic in the Moonlight – 2014), συμμετέχει και πάλι στη νέα δημιουργία του ακούραστου Αμερικανού σκηνοθέτη.

 

image

 

Αρκετά από τα αξιόλογα χαρακτηριστικά των ταινιών που καθιέρωσαν τον Γούντι Άλεν. Προσεγμένα πλάνα, όμορφη φωτογραφία, ακόμα και η αγαπημένη τζαζ μουσική του Γούντι, δηλώνει παρών. Οι πρωταγωνιστές δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό και αυτό είναι το βασικό πλεονέκτημα μίας ταινίας που η «Αχίλλειος πτέρνα» της είναι το μέτριο σενάριο – άλλοτε σημείο αναφοράς και σήμα κατατεθέν του Γούντι Άλεν. Εκτός από την Έμμα Στόουν και τον Χοακίν Φίνιξ, συναντάμε επίσης τους ηθοποιούς: Τζέιμι Μπλάκλι, Πάρκερ Πόζι, Μέρεντιθ Χάγκνερ κ.α.

 

«Café Society» (2016)

image
 

Η ταινία σηματοδοτεί την επιστροφή του Γούντι Άλεν στη Νέα Υόρκη και το σενάριο αφορά μια εβραϊκή οικογένεια, η οποία ζει εκεί. Ένα μέλος της ταξιδεύει στο Λος Άντζελες για να γίνει κινηματογραφικός ατζέντης, οπότε η ιστορία πηγαινοέρχεται από το Μπρονξ του 1935 στο Χόλιγουντ του 1935 – 1940. Μία ιστορία αγάπης που εξελίσσεται σταδιακά μέσα από το χαρακτηριστικό στιλ του χαρισματικού Αμερικανού δημιουργού.

 

Στο «Café Society» πρωταγωνιστεί η Κρίστεν Στιούαρτ, η οποία επιστρέφει για τρίτη φορά στην Κρουαζέτ. Είχαν προηγηθεί τα αξιόλογα φιλμ, «Στον Δρόμο» (On the Road – 2012) του Βάλτερ Σάλες και «Τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία» (Clouds of Sils Maria – 2014) του Ολιβιέ Ασαγιάς. Πρωταγωνιστής είναι ο Τζέσι Αϊζενμπεργκ (Ο Σωσίας / The Double – 2013), με τον οποίο ο Γούντι Αλεν συνεργάζεται και πάλι μετά την ταινία «Στη Ρώμη με Αγάπη» (Midnight in Paris) του 2011.

Το καστ συμπληρώνουν οι ηθοποιοί: ο Στιβ Καρέλ (Το Μεγάλο Σορτάρισμα / The Big Short – 2015), η Πάρκερ Πόουζι, η Μπλέικ Λάιβλι (Το Μυστικό της Ανταλάιν / The Age of Adaline – 2015), ο Κόρεϊ Στολ, ο Πολ Σνάιντερ και η Τζούντι Ντέιβις, η οποία επίσης πρωταγωνιστούσε στο φιλμ «Στη Ρώμη με Αγάπη» (Midnight in Paris – 2012), υποδυόμενη τη γυναίκα του Γούντι Άλεν. Αυτή είναι η τέταρτη συνεργασία της υποψήφιας για δύο Όσκαρ ηθοποιού, με τον Γούντι. Είχε προηγηθεί το 1990 το φιλμ «Alice» και το 1992, η ταινία «Husbands and Wives».

image
 

Από το «Manhattan» του 1979, μέχρι το «Irrational Man» του 2015, το «Café Society» (Η.Π.Α. – 2016), σηματοδοτεί τη δέκατη τέταρτη ταινία του Γούντι Άλεν, η οποία παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Καννών – όλες προβλήθηκαν εκτός συναγωνισμού. Παράλληλα ο Αμερικανός δημιουργός έγραψε κινηματογραφική ιστορία στη διοργάνωση, όντας ο πρώτος σκηνοθέτης που μία ταινία του ανοίγει για τρίτη φορά το κορυφαίο Κινηματογραφικό Φεστιβάλ. Είχαν προηγηθεί το 2002 το «Hollywood Ending» και το 2011 το «Midnight in Paris».

Διαβάστε επίσης:

Το «Café Society» του Γούντι Άλεν ταινία έναρξης των Καννών

O Γούντι Άλεν μας ξεναγεί στο Χόλιγουντ του ‘30: «Café Society»
 

 

«Wonder Wheel» (2017)

image
 

Το ετήσιο ραντεβού με τον αμετανόητα κυνικά μελαγχολικό Γούντι Άλεν είναι γεγονός. Στη νέα του ταινία ο σκηνοθέτης μας ταξιδεύει στη δεκαετία του ’50, στο Κόνι Άιλαντ. Εκεί, η σύζυγος ενός μεσήλικα χειριστή καρουζέλ στην παραλιακή Προμενάντ, ερωτεύεται παράφορα έναν ναυαγοσώστη, τον οποίο φλερτάρει παράλληλα και η κόρης της από άλλο γάμο. Πρωταγωνιστούν: Κέιτ Ουίνσλετ, Τζάστιν Τίμπερλεϊκ, Τζούνο Τεμπλ, Τζιμ Μπελούσι.

Το «Wonder Wheel» αφηγείται τις ιστορίες τεσσάρων ανθρώπων που διασταυρώνονται τη δεκαετία του ‘50 εν μέσω της φρενίτιδας και του χάους, στο εμβληματικό, θεματικό πάρκο του Κόνι Άιλαντ, στη Νέα Υόρκη.  Η Τζίνι (Κέιτ Ουίνσλετ) είναι μία μελαγχολική, συναισθηματικά ασταθής, πρώην ηθοποιός, που πλέον εργάζεται ως σερβιτόρα σε ένα εστιατόριο θαλασσινών. Ο Χάμπτι (Τζιμ Μπελούσι) είναι ο άξεστος χειριστής του Καρουζέλ του πάρκου και σύζυγος της Τζίνι. Ο Μίκι (Τζάστιν Τίμπερλεϊκ), είναι ένας όμορφος, νεαρός ναυαγοσώστης, που ονειρεύεται να γίνει θεατρικός συγγραφέας και ενσαρκώνει όλες τις χαμένες ελπίδες, και η Καρολίνα (Τζούνο Τεμπλ) είναι η αποξενωμένη κόρη του Χάμπτι, η οποία κρύβεται από τους γκάνγκστερ, στο σπίτι του πατέρα της.

 

Ολοκληρώνοντας το μικρό αυτό αφιέρωμα στον Γούντι Άλεν, ταξιδέψαμε σε εννέα χαρακτηριστικές δημιουργίες του. Αντί επιλόγου, παραθέτουμε ένα όμορφο και συγκινητικό βίντεο. Σε συνέντευξη που παραχώρησε στον Mark Kermode, ο Γούντι Άλεν μιλάει για τις επιρροές στο έργο του, καθώς και τον θαυμασμό στα φιλμ του σπουδαίου Ίνγκμαρ Μπέργκμαν…